46 השעות של בוש: מחנה יהודה בכוננות ספיגה

Bizportal דיבר עם אנשי השטח: "יש 380 סוחרים בשוק ועוד כ-1200 סוחרים במרכז העיר, אני אישית קיבלתי 3 ביטולים", אומר לנו הבעלים של 'אלדד וזהו', אחת המסעדות הידועות בעיר. רמי מנדל מנכ"ל קו-אופ: "הנפגעים העיקריים יהיו הסוחרים". כמה קיבלה העירייה ומי משלם על המלונות? הכל על הביקור הנשיאותי
ישראל הס |

היום (ד) ינחת הנשיא בוש בישראל. משם ימשיך בטיסה קלה למנחת מסוקים בשכונת מלחה בירושלים. המדינה על קוצים, הירושלמים מגיבים ברגשות מעורבים ועיר הבירה כמרקחה. חקרנו ובדקנו מיהם המפסידים הגדולים מהביקור.

ראשונים הם הסוחרים ברחבי העיר. על פי אלי לוי יו"ר ועד סוחרי מרכז העיר בירושלים ובעלים של מסעדת 'אלדד וזהו', "ישנן כ-1200 סוחרים במרכז העיר ירושלים ועוד 380 סוחרים בשוק מחנה יהודה. אני יכול לומר לך שאישית אני קיבלתי 3 ביטולי הזמנות במסעדה שלי שאחד מהם היה של 45 סועדים, אבל את הנזק אני אוכל לאמוד רק לאחר הביקור". לוי מוסיף, כי "זהו נשיא שראוי שיעשו לו ביקור, מעבר לכך את הספוג אנחנו ניספוג" (במאמר ירושלמי).

על פי רמי מנדל מנכ"ל קו-אופ ישראל ונשיא לשכות המסחר בירושלים, "הנזק לעסקים בירושלים ב-3 ימי הביקור יעמוד על בין 15 ל-20 מיליון שקל. כאשר הנפגעים העיקריים יהיו הסוחרים בשוק ובמרכז העיר".

הנפגעת הנוספת היא חברת אגד. מהחברה לא נמסרו אומדנים לגבי הפסד ההכנסות הצפוי, עם זאת מבדיקה של Bizportal נראה כי ישנן 22 שעות בהן יהיו שיבושים בנסיעת קווי האוטובוסים בירושלים. מעבר לכך ישנו את כביש מספר 1 שייסגר לשעה, זאת כדי לאפשר לשיירה הנשיאותית להגיע לבירה.

ממשטרת ישראל נמסר כי "'עלות המבצע', של סידורי האבטחה בעקבות הביקור, נעה בין 3 ל-5 מיליון שקל. עם זאת הסכום נתון לשינויים בעקבות ה'התפתחויות בשטח'".

עיריית ירושלים קיבלה מהממשלה 9 מיליון שקלים. הכסף ישמש לשם ניקיון העיר, הקמת מתקני שירותים ציבוריים, זאת בנוסף ל-27 השירותים הציבוריים הקיימים, הנפת הדגלים, והגידור בחבלים. נציין כי הנשיא האמריקני ישהה בעיר במשך 46 שעות בלבד, מיום רביעי בשעה 13 עד ליום שישי בשעה 11 בבוקר. בכדי להבין את הפרופורציה, בחנו תקציבים מקבילים. תקציב רשות התיירות העירונית בירושלים הוא 3.5 מיליון שקל בשנה. תקציב משרד הקליטה העירוני הוא 2 מיליון שקל בשנה. באשר לפירוט על ההוצאות הספציפיות, תשובת העירייה הייתה קבועה - "לא ניתן לאמוד בשלב זה את עלויות השירותים הציבוריים בירושלים היות והפעולות עדיין מבוצעות בשטח, ויתכנו שינויים שיתווספו במהלך הביקור"

המרוויחים הגדולים הם בתי המלון בירושלים בהם תתארח המשלח הנשיאותית. ממשרד ראש הממשלה מסר כי "המשלחת האמריקנית תממן את עלויות השהייה במלונות ולא יהייה מימון של ממשלת ישראל לשם כך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.79%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"ם איתן (חיל אוויר)כטב"ם איתן (חיל אוויר)

גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר

העסקה הביטחונית הגדולה מתקדמת למרות המתיחות הדיפלומטית באירופה



עמית בר |

גרמניה עומדת לפני חתימה על עסקת רכש ביטחונית משמעותית עם ישראל. מדובר ברכישת שלושה כטב"מים מדגם Heron TP של התעשייה האווירית בסכום כולל של 1.2 מיליארד דולר. העסקה צפויה לקבל אישור מהפרלמנט הגרמני עד סוף השנה, והכלים אמורים להיכנס לשירות מבצעי ב-2028.

החוזה כולל לא רק את הכטב"מים עצמם אלא חבילה מלאה של שירותים נלווים. אספקת חלפים, הדרכות מקיפות לצוותים הגרמניים ותחזוקה שוטפת עד 2034. משרד הביטחון הישראלי משמש כקבלן הראשי בעסקה, כשהתעשייה האווירית אחראית על הייצור וההטמעה.

הרכישה הזו היא חלק מתוכנית רחבה של גרמניה לחיזוק יכולותיה הצבאיות. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, ברלין שינתה כיוון ומשקיעה באופן חסר תקדים בתחום הביטחון. הוקמה קרן מיוחדת של 100 מיליארד יורו למודרניזציה צבאית, ותקציב ההגנה השנתי צפוי להכפיל עצמו ולהגיע ל-162 מיליארד יורו עד 2029. העסקה עם ישראל היא אחת מיותר מ-80 הזמנות רכש צבאיות שגרמניה מתכננת להגיש לאישור הפרלמנט בחודשים הקרובים.

הטכנולוגיה מאחורי העסקה

ה-Heron TP, המכונה גם "איתן", נחשב לאחד הכטב"מים המתקדמים בעולם. הכלי מסוגל לטוס בגובה של 45,000 רגל ולהישאר באוויר יותר מ-30 שעות רצופות. יכולת הנשיאה שלו מרשימה - עד 2.7 טון של ציוד, כולל חיישנים מתקדמים, מצלמות רבות עוצמה ומערכות מכ"ם. הכטב"ם הוכיח את יעילותו במשימות מבצעיות רבות, החל מסיורי גבול ועד איסוף מודיעין בזמן אמת.

גרמניה אינה זרה לטכנולוגיה הזו. מאז 2018 היא מפעילה חמישה כטב"מים מאותו דגם בהסכם ליסינג שעלה כמיליארד יורו. ההחלטה לרכוש שלושה כלים נוספים ולעבור מליסינג לבעלות מלאה משקפת שביעות רצון מהביצועים ורצון לחסוך בעלויות לטווח ארוך. עם השלמת העסקה, הצי הגרמני יגדל לשמונה כטב"מים, מה שיאפשר גמישות מבצעית רבה יותר.