מיסוי הכנסות עובד היוצא לחו"ל לשנת שבתון
שכיר יוצא לשנת שבתון ללימודים בחו"ל ומקבל שכר במט"ח מהחברה בה הוא עובד.
שאלה:
-------
אדם עובד כשכיר בחברה ישראלית [להלן - "החברה"], ובמקביל, הוא מקבל פנסיה ממנה. באמצע שנת המס, הוא יוצא לשנת שבתון, נוסע לחוץ לארץ ללימודים, ומקבל שכר במטבע חוץ (דולרים) מן החברה.
כלומר, בשנת המס יש לו שלושה מקורות הכנסה:
1. שכר עבודה רגיל עד חודש מסוים.
2. הכנסה מחוץ לארץ מאותו החודש עד סוף שנת המס.
3. הכנסה מקצבאות במשך כל השנה.
השאלות:
1. האם ההכנסה מחוץ לארץ כפופה גם לשיטת מדרגות המס, והדולר הראשון, שקיבל העובד לעיל, אמור להיות ממוסה על פי שיעור המס בארץ, ולדוגמה: 48%, או ההכנסה הנה חישוב נפרד על פי תקנות המס ?
2. כלומר, אותו האדם ישלם את אותו המס בגין הכנסה מחוץ לארץ - בין שהייתה לו הכנסה נוספת בארץ ובין שלא הייתה לו הכנסה בארץ ?
3. האם הוא זכאי לנקודות זיכוי בגין הכנסות מקצבאות, למרות שהייתו בחוץ לארץ ?
תשובה:
------------
1. נסיעת העובד לחוץ לארץ היא למטרת לימודים.
2. במהלך הנסיעה, העובד ממשיך לקבל קצבה + משכורת.
מאחר שהעובד יוצא לשנת שבתון - לצורך לימודים בלבד, והוא אינו מבצע עבודה במקביל, בעבור המעביד, אזי הנסיעה היא פרטית, ולכן אי אפשר להחיל על העובד את תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסויימות), התשל"ב-1972, מאחר שהנסיעה לחוץ לארץ לא נועדה ליצור הכנסה.
כמו כן אי אפשר להחיל את כללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחוץ לארץ), התשמ"ב-1982, מאחר שהעובד לא נשלח לביצוע עבודה בעבור מעבידו לתקופה, העולה על ארבעה חודשים בחוץ לארץ.
לאור זאת, לעובד יש שתי הכנסות בלבד:
א. הכנסה מעבודה, שחלק ממנה משולם במטבע ישראלי, והחלק האחר משולם במטבע חוץ (בדולרים) לנוחות העובד.
ב. הכנסה מקצבה.
לפיכך, אין שינוי במיסוי, עקב יציאתו של העובד לחוץ לארץ בשנת שבתון - לצורך לימודים. הכנסתו בחוץ לארץ מצטרפת להכנסותיו הכוללות, ואף על פי שהוא שוהה בחוץ לארץ, הוא זכאי לנקודות זיכוי על פי הסעיפים 34 ו-36 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"].
זאת, מאחר שהזכאות לנקודות זיכוי ניתנת לתושב ישראל ללא הגבלה למקום מושבו. כמו כן העובד יוכל לקבל פטור מן הקצבה, על פי סעיף 9א לפקודה בהנחה, שהוא הגיע לגיל פרישה.
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".