קיזוז הפסדים מעסק לאחר יום פטירת העוסק
האם מהכנסותיהם של היורשים ניתן לקזז הפסדים מרווחי עסק, שנוצרו לאחר יום פטירת הנפטר ?
על פי סעיף 120(ב) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"], רואים את הכנסתו של הנפטר, כהכנסתם של היורשים מיום פטירתו.
השאלה:
האם מהכנסותיהם של היורשים ניתן לקזז הפסדים מרווחי עסק, שנוצרו לאחר יום פטירת הנפטר ?
עו"ד יניב שקל ורו"ח איילת הלל-בירנצויג - משיבים:
הפקודה קובעת, כי במקרה של פטירת אדם, "נציגו האישי החוקי" יהיה אחראי לתשלום המס, המגיע ממנו לשנת הפטירה ולשלוש השנים שקדמו לה. כן קובע הסעיף, מי הוא הנציג האישי החוקי של הנפטר.
סעיף 120(ב) קובע את אופן הטיפול בהכנסות החייבות של העיזבון, לאחר פטירתו של אדם. הסעיף קובע, כי יראו את הכנסתו החייבת של העיזבון, כהכנסתם של היורשים על פי חלקם בעיזבון.
כידוע, המונח "הכנסה חייבת" מוגדר בסעיף 1 לפקודה כך:
"1. ...
'הכנסה חייבת' - הכנסה לאחר הניכויים, הקיזוזים והפטורים שהותרו ממנה לפי כל דין."
בפקודה חסרה הוראה על הפסדיו של עיזבון ועל דרך קיזוזם בידי היורשים. לכאורה, הסימטרייה הכלכלית מחייבת, כי הפסדי העיזבון ייוחסו ליורשים באותה הדרך, שבה שייכת להם "ההכנסה החייבת". אולם, המינוח שהפקודה נוקטת, והפירוש, שבתי המשפט נתנו לו בעבר, אינם בהכרח תואמים פירוש כלכלי זה.
עקרון האישיות המשפטית הנפרדת הנו עיקרון בסיסי בדיני החברות ובדיני המס, וכאשר המחוקק רצה לחרוג מעיקרון זה, הוא חוקק סעיפים מפורשים על כך.
בסעיף 64א(א) לפקודה, הדן בחברה משפחתית, נכתב כך:
"64א(א) הכנסתה החייבת של חברה שחבריה הם בני משפחה שלפי סעיף 76(ד)(1) רואים אותם כאדם אחד (להלן - חברה משפחתית) והפסדיה ייחשבו, לפי בקשתה שתומצא לפקיד השומה לא יאוחר מחודש לפני תחילתה של שנת מס פלונית, או תוך שלושה חודשים לאחר התאגדותה, הכל לפי הענין, כהכנסתו או הפסדו של החבר שהוא בעל הזכות לחלק הגדול ביותר ברווחים בחברה או של החבר שהחברה ציינה בבקשתה שהוא אחד מבעלי הזכויות לחלקים השווים והגדולים ביותר ברווחים בה ואשר הסכמתו בכתב צורפה לבקשה...".
[ההדגשה לא במקור - י' ש', א' ה' ב']
בסעיף 64א1 לפקודה, הדן בחברה שקופה, נכתב בסעיף קטן (ב):
"64א1(ב) לצורך חישוב המס, שיעור המס וקיזוז ההפסדים וכן לענין פטורים ממס, תיחשב הכנסתה החייבת של חברה שקופה, לרבות הכנסתה מדיבידנד והפסדיה, כהכנסתם או כהפסדיהם של בעלי מניותיה, בהתאם לחלקיהם בזכויות לרווחים בחברה, ויחולו הוראות אלה:"
[ההדגשה לא במקור - י' ש', א' ה' ב']
כלומר, בשעה שהמחוקק רצה לציין מפורשות, כי מעבר להכנסה החייבת, גם ההפסדים יועברו מגוף משפטי אחד - לגוף משפטי אחר - הוא ציין זאת מפורשות.
זאת ועוד. בסעיף 64 לפקודה, העוסק בחברת בית, נקבע:
"חברת מעטים כמשמעותה בסעיף 76, שכל רכושה ועסקיה הם החזקת בנינים, הכנסתה תיחשב, לפי בקשתה, כהכנסתם של חברי החברה, וחלוקתה של אותה הכנסה, לענין השומה, בין חברי החברה, כולם או מקצתם, תיעשה כפי שיורה המנהל;...".
[ההדגשה לא במקור - י' ש', א' ה' ב']
כפי שניתן לראות, במקרה של חברת בית, המחוקק לא מצא לנכון לעסוק בהפסדי החברה.
בפסק דין, בעניין עמ"ה 152/58, בעל מניות נ' נציב מס הכנסה, נקבע כי אין לחלק את הפסדיה של חברת הבית בין חבריה, כי אם לחלק את רווחיה בלבד. עם זאת, מנגד ניתן לטעון, כי מדובר בפסיקה ישנה מאוד, ואין מקום אמיתי למצוא הבחנה בסעיף 64 בין רווחים להפסדים, בשעה שהם נובעים מעסק.
כלומר, מניתוח לשוני עולה, כי אשר לתקופה שלאחר מות המוריש, סעיף 120(ב) לפקודה דן בהכנסות, ואינו דן בהפסדים יחסיים להעברה מכלל העיזבון, וההפסדים, מקוזזים, כביכול, אך ורק מהכנסות עתידיות של העיזבון עצמו (לאור הגדרת "הכנסה חייבת", המועברת ליורשים לאחר ניכויים, קיזוזים ופטורים), ואינם מועברים ליורשים.
למרות האמור לעיל, נראה כי פירוש מסוג זה מביא לתוצאה לא הגיונית ובוודאי לתוצאה לא כלכלית. בימינו אנו, כאשר לרוב, בתי המשפט מאמצים את הפירוש לעיל, בכלל, ובתחום המסים, בפרט, נראה כי ייתכן שיתקבל הפירוש הכלכלי, אשר על פיו נדרשת הקבלה בין חיוב הכנסות העיזבון במס, בידי היורשים, לבין מתן האפשרות לקיזוז ההפסדים בידיהם.
המשיבים - ממשרד שקל ושות', עורכי דין.
המידע באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".