גרטנר: עד 2011 יחליפו תוכנות המסרים המיידים את הטלפון

יהפוך לכלי השכיח לשיחות קול, וידאו וטקסט. עד 2013, 95% מהעובדים בארגונים בעולם ישתמשו בכלי זה כממשק עיקרי לתקשורת בזמן אמת
שי פאוזנר |

עבור רבים מעובדי הידע, המסרים המידיים (IM) הם כלי עבודה קריטי ממש כמו הגישה לטלפון או לדואר האלקטרוני, וארגונים שטרם שילבו את ה-IM בתהליכים העסקיים הקריטיים שלהם ישכילו לעשות אם ימהרו לבצע זאת. גרטנר, חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית המובילה בתחום טכנולוגיית המידע והתקשורת (ICT), צופה כי עד סוף שנת 2011 טכנולוגיית ה-IM תיעשה לכלי הרווח עבור שיחות טקסט, וידאו וקול. בנוסף, צופה גרטנר, כי עד שנת 2013, 95% מהעובדים בארגונים המובילים בעולם ישתמשו בכלי זה כממשק העיקרי שלהם לתקשורת בזמן אמת. השוק העולמי של IM ארגוני, צפוי לגדול מ-267 מיליון דולר ב-2005 ל-688 מיליון דולר ב-2010.

גרטנר מעודדת את השימוש בטכנולוגיית IM ארגונית של יצרניות כדוגמת יבמ ומיקרוסופט כדי להבטיח שתנועת ה-IM תהיה מאובטחת מאחורי firewall. קשרים עם שותפים חיצוניים או עם לקוחות באמצעות הצטרפות לשירות IM ציבורי כדוגמת AOL/AIM, Yahoo או MSN, חייבים להיות מוגנים באמצעות השימוש בשירותי אבטחה או "ניקיון" ל-IM, שמספקות יצרניות כמו Facetime, Akonix או Symantec/IMLogic.

ממש כשם שהפריסה של דואר אלקטרוני בארגונים בתחילת שנות התשעים של המאה העשרים זכתה להצלחה חסרת תקדים בעסקים, האנליסטים אומרים שתופעה דומה מתרחשת היום עם ה-IM. "היתרונות העסקיים שטכנולוגיית ה-IM יכולה להביא עמה הם עצומים", אומר דייויד מאריו סמית', אנליסט בגרטנר. היכולת לחבר אנשים במקומות מרוחקים באמצעות טקסט, קול ווידאו ביישום אחד היא רבת עצמה ומותאמת הן לאווירה בלתי רשמית ומשוחררת והן לתקשורת קבוצתית רשמית ו"מעונבת". במקרים מסוימים, רשת ה-IM ממשיכה לפעול גם כאשר מערכות הטלפון או הדואר האלקטרוני קורסות. סמית' מדגיש גם את החשיבות ההולכת וגדלה של טכנולוגיית ה-IM במחלקות קשרי לקוחות ובמרכזי תמיכה שבהם משתמשים בטכנולוגיה כדי להדק קשרים עם לקוחות ולספק להם גישה מהירה וקלה יותר למחלקות ולאנשים הרלוונטיים ביותר בארגון.

לדואר אלקטרוני עדיין יש יתרון בהשוואה ל-IM כאשר מדובר בארכוב. כרגע, יצרניות כדוגמת יבמ ומיקרוסופט מאפשרות ארכוב של רשומות IM בצד של השרת לצורכי תאימות. עם זאת, הבעיה היא שמשתמשים יכולים לשמור את נתוני שיחות הטקסט שלהם בצד של הלקוח, מה שיוצר סכנה של טיפול בלתי מורשה בנתונים. עד שיימצא פתרון יעיל לבעיה עלולים המשתמשים להיאלץ להתמודד עם כאבי ראש משפטיים לא קטנים. לכן, דרישה קריטית להצלחתה של טכנולוגיית IM ארגונית תהיה להחליט כיצד ניתן לשמור ביעילות את רשומות ה-IM וכיצד לפתח מדיניות IM בהירה וחד-משמעית. מרבית הארגונים כבר עברו תהליכים דומים עם הדואר האלקטרוני בשנים האחרונות, הן בתחום של קביעת מדיניות והן בקבלת החלטות על שמירת רשומות.

כתוצאה מכל האמור, גרטנר צופה כי עד שנת 2012 Presence technology כזו תוצע בלי קשר למוצרי דואר אלקטרוני ו-IM. סמית' מעודד את היצרניות והארגונים כאחד למהר ולהכיר בכך ולפתח ארכיטקטורת זמן-אמת ש"הנוכחות" תהיה אחד מרכיבי המפתח שלה. "לקוח ה-IM נהיה השגריר עבור סוגים רבים של שירותים וערוצי תקשורת", הוא מסכם. " Presence technology" תשלח את זרועותיה אל מעבר לגבולות ה-IM ותהפוך למקור חיוני לחדשנות עבור יישומים ארגוניים עתידיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה