החלת הדין הישראלי על עובד המועסק מחוץ לישראל

ע"ע 394/06 מאיר דרור נ' מדינת ישראל ואל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, ניתן ביום 23.11.2006.
עו"ד לילך דניאל |

עובדות

------

מאיר דרור (להלן - העובד) הוא בעל אזרחות כפולה - ישראלית ודרום אפריקאית. בתקופת לימודיו יצא העובד לדרום אפריקה והועסק שם כעוזר קצין ביטחון בתחנת יוהנסבורג של אל על, במעמד של עובד מקומי.

לטענת העובד מדינת ישראל ואל על העסיקו אותו במשותף ועל כן תבע פיצויי פיטורים, פיצויי הלנת פיצויי פיטורים ופדיון חופשה שנתית, כל זאת לפי החוק בישראל, או לחילופין תשלום הפרשי שכר, פיצויי פיטורים, פיצויי הלנת פיצויי פיטורים, פדיון חופשה שנתית ותשלום דמי ביטוח לפי הוראות התקשי"ר. בנוסף תבע העובד פיצוי על הפרת חוזה שלא בתום לב ופיצויים על הפלייתו לרעה.

בית הדין הארצי לעבודה פסק

-------------------------

זהות המעביד

בית הדין קבע, כי זהות המעביד של העובד במקרה זה היא המדינה, שהיא המעסיקה עובדי ביטחון בנמלי התעופה ברחבי העולם. תלושי השכר וכרטיס העובד, שסופקו על ידי אל על, הם סממנים פורמליים חיצונים בלבד אשר אינם מעידים על מעמדה של אל על כמעביד.

מעמדו של העובד כעובד מקומי

ישראלים בחו"ל מועסקים בשני מעמדות: השליחים, עובדים ישראלים של המדינה, אשר על העסקתם חל החוק הישראלי. הסוג השני הם עובדים מקומיים, אזרחי או תושבי מדינת השירות, המתקבלים לשורותיו של המעסיק הישראלי במדינת השרות, כמו לדוגמא עובדי שגרירות מקומיים. במהלך השנים התעורר הצורך בסוג שלישי של עובדים- העסקת ישראלים שנמצאים במדינת השירות מכוח עצמם, בדרך כלל לצורך לימודים [להלן - "עמ"י" (עובד מקומי ישראלי)]. עובד זה אינו מועסק על פי הדין המקומי אלא לפי תנאים מיוחדים שנקבעו לו המבוססים, בעיקרם, על משפט העבודה הישראלי.

תנאי השירות של ישראלים המועסקים בחו"ל נקבעו בפרק 19 לאוגדן "תנאי שירות בחו"ל"(להלן: פרק 19). ההוראות משקפות מדיניות ברורה של העסקת עמ"י לתקופה קצרה וברורה כל עוד הם שוהים במדינת השירות בסטטוס המקורי שלהם בלי להשתקע שם.

במקרה דנן, העובד יצא לדרום אפריקה ביוזמתו ללימודים וגויס שם לתפקיד עוזר קב"ט לתקופה של 4-5 שנים, הועסק כעובד מקומי לפי הדין הדרום אפריקאי ולא כעמ"י.

בית הדין קבע, כי על פי פרק 19, לא ניתן להעסיק כעמ"י מי שהוא בעל אזרחות במקום מתן השירות, ועל כן לא ניתן היה להעסיקו בדרך אחרת, שלא כעובד מקומי. בית הדין קבע, כי העובד היה מודע להעסקתו במתכונת זו, ואין זה מקובל או סביר כי לאחר תום שירותו הוא יבקש ליצור לעצמו מעמד אחר למפרע. העובד אף ניהל משא ומתן לשיפור תנאי השירות שלו ושל חבריו במעמדם כעובדים מקומיים. על כן, בית הדין קבע, כי העסקתו כעובד מקומי היתה כדין וכי אין בעובדה שהעובד הועסק כמאבטח, לכשעצמה, לשלול את מעמדו כעובד מקומי.

החלת תנאי עמ"י על המערער במעמדו כעובד מקומי

בית הדין דחה את טענת העובד, כי יש להחיל עליו גם כעובד מקומי את תנאי ההעסקה של עמ"י מכוח עקרון השוויון בינו לבין עוזרי קב"ט אחרים. בית הדין ביסס את קביעתו על מספר טעמים: 1. המגבלות הדיפלומטיות שמנעו את העסקתו של העובד כעמ"י הן אמיתיות ואין זה ראוי שהמדינה תתן יד לעקיפת המגבלות הללו, בדרך של מתן הטבות הנובעות מהמעמד "האסור" מבלי להכיר במעמד זה. 2. בדרך העסקתו של העובד כעובד מקומי, נקבעו לו תנאי עבודה כמקובל לעובדים מקומיים. תנאי העבודה נקבעו לאחר משא ומתן אשר בודאי היו כרוכים בו שיקולים כלכליים ואין זה מסמכותו או מדרכו של בית הדין להתערב במשא ומתן כלכלי ולכפות על הצדדים תנאים שלא הוסכם עליהם לאחר שכבר שגובש חוזה השירות. 3. הענקת תנאי עבודה של עמ"י לעובדים המועסקים כעובדים מקומיים תיצור אפליה בינם לבין העובדים המקומיים האחרים. 4. העובד היה מודע למעמדו כעובד מקומי וניהל מו"מ לשיפור תנאי העסקתו במעמדו כעובד מקומי. לא יהיה זה הוגן לדרוש מהמדינה החלה של תנאי עמ"י למפרע על העסקתו של עובד שהסתיימה. 5. לא הוצגה בפני בית הדין תשתית עובדית המראה כי תנאי עבודתו כעובד מקומי נפלה באופן משמעותי ממכלול התנאים הקבועים לעמ"י.

תחולת חוקי המגן הישראלים

בית הדין קבע, כי על פי כללי המשפט הבינלאומי, על העובד חל הדין הדרום אפריקאי ולא הדין הישראלי. העובד הועסק בחוזה בו הוסכם על החלת הדין הדרום אפריקאי. כך גם על פי מירב הזיקות (שילם מיסים לפי החוק הדרום אפריקאי ונעזר בעורך דין מקומי) נשללת תחולת הדין הישראלי.

החלת החוק הישראלי מכוח תקנת הציבור

בית הדין קיבל את ערעור המעבידה וקבע, כי אין להחיל את החוק הישראלי על העובד. בית הדין קבע, כי החלה של נורמות ממשפט העבודה הישראלי על חוזה עבודה עליו חל דין זר מכוח תקנת הציבור הוא מעשה חריג, אשר נועד לבטל או להקטין עיוותים בולטים בחוזה עבודה על פי נורמות מקובלות במדינות בנות תרבות. העובד הועסק בדרום אפריקה ולא בישראל ולא בשטח הנתון לשלטון ישראלי, סביבתו של העובד הועסקה בתנאים דומים לשלו על פי הדין הדרום אפריקאי ולא הוכח כי הדין הדרום אפריקאי נחשל ומקפח עד כדי כך שקיימת הצדקה לשקול החלה של נורמות ממשפט העבודה הישראלי.בית הדין קבע, כי הפעלת תקנת הציבור לא נועדה ליצור "הצמדה" אוטומטית של הדין הישראלי בכל מקרה שקיימת אי התאמה בינו לבין הדין המקומי. נמצא גם שבתנאים מסוימים, תנאי העבודה של הדין המקומי עדיפים על הדין הישראלי, כך שעצם העובדה ששיעור הפיצויים נמוך מזה המקובל בישראל, אינה כשלעצמה, מצדיקה להפעיל את תקנת הציבור.

בית הדין קבע, כי הפעלת תקנת הציבור הוא מהלך חריג ומחייב בדיקה קפדנית ומדוקדקת של הנסיבות המיוחדות של החוזה כדי למנוע קיומו של חוזה הנופל באופן משמעותי מהנורמות המינימליות המקובלות ישראל. הדבר מחייב בחינה של כלל התנאים העודפים לעומת התנאים הנחותים.

בית הדין העיר כי לו היתה מתקבלת טענת העובד והיו מתקיימות נסיבות המצדיקות את החלת הדין הישראלי, כי אז יש מקום לבחון את הצורך בקיזוז זכויות יתר שניתנו מכוח החוזה המקומי. תקנת הציבור לא נועדה להעניק זכויות בפרט אחד בנוסף על זכויות עודפות בפרט אחר, אלא להביא חוזה נחות אל רף מינימלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.