סיסקו תובעת את אפל בגין הפרת זכויות יוצרים
יום לאחר ההכרזה הרשמית על iPhone, הטלפון הסלולארי החדש של אפל בתערוכת מק-וורלד, הדיון הכי חם באתרים ובלוגים רבים, ואפילו בין אנליסטים, הוא בדרך בה הצליחה החברה להסתיר כמעט לחלוטין את המידע על הטלפון החדש מפני הציבור, עד לרגע ההשקה.
למעשה, אחת ההפתעות הגדולות שהשמיע סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל בעת ההכרזה הייתה, כי החברה עבדה על המכשיר החדש לא פחות משנתיים וחצי, ועם זאת למרות שכמעט כל מי שמקורב לנושא המחשוב בעולם ידע שהחברה עומדת להכריז בשלב כלשהו, על טלפון חדש שישלב בתוכו תכונות מסוימות של מכשירי ה-iPod של אפל, אף אחד לא ידע מה הוא באמת יציע, כמה הוא יעלה ויותר מכך, איך הוא יראה.
למעשה אפילו השם שנזרק לחלל האוויר, שהתברר בסופו של דבר כשם הנכון, התקבל בספקות רבים מכיון שהיה ידוע כמעט לכולם שמדובר בשם שזכויותיו שייכות לסיסקו, יצרנית ציור הרשת הענקית שגם משווקת מכשירים בשם זה - עם זאת מדובר במכשירים שמיועדים לביצוע שיחות באינטרנט ולא לשיחות סלולאריות כמובן. לרוב גם היה ברור שאפל, ששומרת כל כך בקנאות על שמות הסמל המסחריים שלה, לא תעשה צעד שיגרום לה להפסד כמעט וודאי בבית המשפט. סיסקו היא בעלת הזכויות לשם לאחר שרכשה חברה בשם InfoGear Technology בשנת 2000. InfoGear רשמה את המילה iPhone כסמל מסחרי כבר ב-1996.
ההפתעה נוספת אם לוקחים בחשבון שבשנתיים וחצי מאז התחלת הפיתוח של המכשיר הסלולארי החדש עבדה אפל מול שותפות שהן חברות ענק. החל בסינגולר (כיום חלק מ-AT&T) דרך יאהו ודרך גוגל. סינגולר היא חברת הטלפון הסלולארית הגדולה בארצות-הברית עם 58 מליון משתמשים, יאהו מציעה את שירות הדואר האלקטרוני הוובי הכי גדול בעולם עם כרבע מיליארד משתמשים וגוגל מציעה את מנוע החיפוש שנחשב לפופולארי מכולם. למרות כמות העובדים הגדולה באפל ובחברות האחרות רוב הפרטים על המכשיר נותרו מוסתרים. למעשה השמועות מספרות שאפילו כמה מהמנהלים הבכירים באפל לחשו בעת ההכרזה שהם רואים את המכשיר בפעם הראשונה יחד עם כל 4,000 האנשים האחרים שישבו באולם.
עובדים לשעבר באפל סיפרו שהחברה שתלה שמות מוצר מזויפים בקבוצות עבודה שונות כדי לעקוב אחר זליגות לתקשורת ברמות השונות, ואם היא גילתה שהרגלי הגלישה של העובדים מובילים אותם הרבה מדי פעמים לאתרים שמתעסקים במוצרים העתידיים החברה, היא אפילו נזפה בהם. החברה אף נהגה לפעמים לתבוע בלוגרים, עיתונאים ואפילו עובדים לשעבר שהעזו, במידה כלשהי, לחשוף פרטים נכונים או לא.
אפל נוהגת להבהיר לעובדיה ולשותפים השונים שהיא יכולה לפטר או להיפטר מהם, ואף להעמידם לדין, אם הם ידליפו סודות של החברה. הסודות הללו, יחד עם לא מעט פטנטים, שמרו תמיד על אפל כנגד איומים תחרותיים מצד חברות אחרות בתחום, אבל הסודות יוצרים אפקט גדול יותר: עוד לפני ההכרזה, כולם בתערוכת CES הענקית חיכו לראות אם באמת ג'ובס יציג את המכשיר החדש במק-וורלד.
כיצד באפל שמרו על הסודיות? על ידי כך שהם הראו לכל חברה עמה הם עבדו רק את מה שהם צריכים לראות מבלי להראות את המוצר הסופי עצמו. סינגולר, לדוגמא, פעלה מול אפל ברמת התוכנה כדי ליצור תכונות מסוימות כמו מערכת ההודעות הויזואלית של הטלפון, אך במקביל היא לא ראתה את המכשיר הפיזי עצמו עד כמה שבועות בודדים לפני ההכרזה בפועל. במקביל לפיתוח התוכנה עבדה מחלקת העיצוב של אפל על המראה הסופי והחלק של המכשיר, כלומר עשתה את מה שהיא עושה בדרך כלל טוב מכולם, שילוב התכונות הרבות בתוך מכשיר אלגנטי למראה. כך נהגה אפל גם עם החברות האחרות מולן עבדה כדי לייצר את שני אבות-הטיפוס הראשונים של המכשיר שכנראה לא יהיו העיצובים היחידים שסינגולר תפיץ בסופו של דבר.
התביעה מצד סיסקו, דרך אגב, לא איחרה כמובן להגיע. יום אחרי ההכרזה כבר הגישה סיסקו בקשה בנושא לבית משפט פדרלי בסן-פרנסיסקו. סיסקו טוענת שבין שני הצדדים התנהל משא-ומתן על השימוש בשם, אך אפל ניתקה את הקשר ביוזמתה ממש לפני ההכרזה על הטלפון החדש. בין שני הצדדים מתנהלת מלחמה גם מחוץ לכתלי בית-המשפט, כשאחת מדוברות אפל אף אמרה שהתביעה "טיפשית מכיוון שמדובר בשני מוצרים שמשתייכים לתחום עבודה שונה לחלוטין".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".