מייסד וויקיפדיה יוצר מנוע חיפוש מונע משתמשים
ג'ימי וולס, אחד ממיסדי וויקיפדיה, אינו שוקט על שמריו, אבל הפעם הוא מתכוון לממש את יכולותיו כדי להרוויח כסף. וולס הקים את וויקיה (Wikia) חברה שתשיק בקרוב מנוע חיפוש שאמור למנף את מודל המשתמשים מוויקיפדיה. בדומה למנועי חיפוש מובילים שכבר קיימים, מתכוונת החברה לייצר הכנסות מפרסום. בינתיים זוכה החברה לקבל גב כלכלי ממספר חברות טכנולוגיה, ובראשם מאמזון, קמעונאית הרשת הגדולה. הפרויקט כבר כונה במספר שמות, ביניהם וויקיאסארי (וויקי = מהר בשפת בני הוואי, ו-אסארי = חיפוש יסודי ביפנית). נכון להיום, החליטו בחברה שלא להשתמש בשם זה. המנוע עצמו אמור לעלות באופן רשמי לאוויר, ברבעון הראשון של 2007, כלומר במהלך שלושת החודשים הקרובים.
וולס עצמו, באחד הראיונות שנתן לאחרונה, אישר את הכיוון אליו פונה מנוע החיפוש החדש מבחינת הכנסות, כאשר לנגד עיניו, המודל לפיו פועלים מנועי החיפוש המתחרים, גוגל ויאהו. אבל השאלה הגדולה היא, האם וולס יצליח לנצח את החברות האלה בשטח אותו למעשה הן המציאו - כלומר, האם הוא בעצם בונה על המוניטין המוכח של וויקיפדיה ועל השקיפות של הגישה על פיה המשתמשים הם אלה שבעצם יספקו את העוצמה להפעלת מנוע החיפוש.
לפי וולס "אחת המטלות הבסיסיות של מנוע חיפוש היא לעזור לקבל החלטה, האם מדובר בדף אינטרנט טוב או לא. המחשבים ידועים לשמצה בשיפוט מהסוג הזה, ולכן האלגוריתמים של מנועי החיפוש צריכים לטפל בבעיה זו בצורה עקיפה. לנו כאנשים, יש שיטה מצוינת לעשות זאת, אנחנו פשוט מביטים על העמוד. בדרך כלל לוקח לנו פחות משנייה כדי להחליט אם הדף טוב או לא. כך שלמעשה המפתח שלנו הוא לבנות קהילה אמינה שיכולה לעשות כן. חוץ מזה, אם נתייחס לדוגמה לגוגל, זהו מנוע חיפוש טוב מאוד בסוגי חיפוש מסוימים, אך בדוגמאות חיפוש רבות הוא מפיק רק ספאם ושטויות חסרות תועלת".
באתר הרשמי של מנוע החיפוש החדש מצוטט וולס: "החיפוש הוא חלק בסיסי בתשתית האינטרנט. כרגע הוא שבור. למה הוא שבור? מהסיבה שתוכנה קניינית תמיד מקולקלת: חוסר חופש, חוסר בנשיאת האחריות, חוסר בשקיפות. כאן אנחנו נשנה את הכל".
אבל בעוד וולס מטיל ספק ביעילותם של מנועי חיפוש אחרים, ולמרות הפופולאריות הגבוהה יחסית של וויקפדיה, אסור לשכוח שמצד שני יש חוקרים רבים שמטילים ספק באיכותו ובאמינותו של התוכן שניתן למצוא בו, כשוולס עצמו התעקש לקבוע, שאין להתייחס לאנציקלופדיה השיתופית הזו כאל מקור תוכן מהימן לחלוטין. יש הטוענים ששיטה זו, בה כל אחד יכול למעשה לבחוש במידע, יכולה ליצור כר פעולה פתוח לחברות שמתמחות בשיפור מיצוב אתרים. הם תוהים כיצד תצליך וויקיה למנוע את ניצול המערכת הפתוחה.
נקודה נוספת שכמובן צריך להתייחס אליה היא העובדה שמנוע החיפוש החדש יהיה מסחרי, אפיון שיכול מראש להרחיק משתמשים רבים מהאתר. צריך לזכור שבעבר משתמשי וויקיפדיה דחו באופן מכריע את השימוש בפרסום כשדרך זו הוצעה לצורך מימון הגידול העתידי של האתר. ייתכן שמשתמשים רבים שתורמים כיום את מרצם לטובת הוספת תכנים בוויקיפדיה, ימנעו מלעשות זאת באתר מסחרי שיתרגם זאת לטובת הכנסות ואולי אפילו לטובת מכירה עתידית לחברה גדולה יותר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".