מדוע הארנק הדיגיטלי כשל עד עכשיו ומה הפרמטרים הנדרשים להצלחתו?
"גוגל פיי" ו"אפל פיי" מגיעות לארץ עם הארנק הדיגיטלי החדש שלהן ושולחות את עולם הכלכלה הישראלי לסחרור ובעקבותיהן חברות קמעונאיות רבות כדוגמת רמי לוי ושופרסל מקימות ארנק דיגיטלי משלהן. האם זה יצליח?
בעשור האחרון ארנקים דיגיטליים כשלו בישראל לא פעם. הסיבות לכך מגוונות, וקשורות בעיקרן להגבלות רגולטוריות מצד הבנקים ומשרדי הממשלה ולהרגלים הישנים מצד הצרכן הישראלי, אשר הפכו את רעיון קיומו של הארנק הדיגיטלי לחדשני מדי או מיותר בעבור מי שהתרגל להעביר את כרטיס האשראי במסופון ולהתנהל באמצעות כסף מזומן ועם שיקים.
אז למה ההתלהבות הפתאומית מארנקים דיגיטליים? הסיבות לכך היא כי חדשנות היא שם המשחק בתקופתנו וחברות ישראליות מעוניינות לבצע מיתוג מחדש כטכנולוגיות ומתקדמות במקביל לפריסה של מכשירי ה- EMV וגם כמובן בשל הגעתם של ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ואפל עם ארנקיהם לארץ. כמו כן, ניתן אף לומר כי מדובר בהליך אבולוציוני מתבקש של חלק מאמצעי התשלום המבקשים ליצור לעצמם בידול אל מול התחרות העזה. כיוצא מכך המשק הישראלי נכנס למעין כאוס מאורגן והצרכן מוצא עצמו מבולבל מול השינויים.
הארנק הדיגיטלי במהותו הוא מוצר שאמור להוות הרבה יותר מאמצעי תשלום ולמעשה לאפשר החזקת כספים לצורך מגוון שימושים אפשריים. לדוגמא, ניתן להשתמש בארנק, בין השאר, לצורך תשלום לעסקים, תשלומי חשבונות, העברת כסף בין אנשים, ואפילו המרת מטבעות חוץ, העברות כספים לחו"ל ועוד. עם זאת, עד שנגיע לשימוש כזה נרחב בארנק הדיגיטלי כמו באפל פיי האמריקאית המאפשרת לחבר לארנק כרטיס אשראי פיזי וחשבון בנק, הדרך עוד ארוכה.
אפליקציות כדוגמת "ביט", למשל, לא החלו את דרכן כארנק דיגיטלי, ומחוץ לישראל בדרך כלל הן לא מוגדרות ככזה אלא כאמצעי תשלום. אפליקציות אלה הוקמו כאמצעי תשלום נוח ויעיל בין אנשים פרטיים ורק לאחרונה נכנסו גם למגזר העסקי, כאמצעי תשלום לבתי עסק במישור הפיזי והוירטואלי. כידוע השימוש בהן דורש חשבון בנק או כרטיס אשראי, ואם אין לצרכן כזה בנמצא הן פשוט לא ברות שימוש בעבורו.
- המיקום השתנה, אבל הארנק הדיגיטלי מתחיל להצדיק את שמו
- השימוש בארנקים דיגיטליים צובר תאוצה; למי זה מתאים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמצעים דיגיטליים דוגמת "ביט", pepper ועוד המון אפליקציות תשלום דומות שמקימים לעצמם חברות אשראי, בנקים וחברות קמעונאיות, מתקדמות ככל שיהיו, מהוות רק אמצעי תשלום דיגיטלי אשר מייתר אמנם את הצורך להוציא מהארנק את כרטיס הפלסטיק, אך לא מהווה פתרון חלופי לארנק ממשי. לכן הגדרתם כארנק לכל דבר אינה מדויקת ומבלבלת את הצרכנים. אגב, בשונה מהן, דווקא אפליקציית "פייבוקס" של דיסקונט מאפשרת לשמור אצלה כספים.
כמו כן, חשוב להבין את המחיר שכולנו עלולים לשלם: סליקה באמצעות אפל פיי למשל מחייבת את חברות האשראי הישראליות להעביר חלק מעמלת הסליקה שלהן לקונגלומרט (קבוצת חברות בבעלות אחת ובניהול מרכזי משותף) האמריקאי אשר מצדו אינו משלם עדיין מס בישראל. כמו כן, לא צריך לדעת הרבה בכלכלה כדי להבין שעמלה זו תתגלגל לבתי העסק ומשם לאותם צרכנים שוחרי הטכנולוגיה ולמעשה, ייתכן בכך שהמשק יפסיד פעמיים.
למעשה, הצלחתו של ארנק דיגיטלי טמונה במספר פרמטרים עיקריים: הפרמטר הראשון הוא יצירת ערך אמיתי לצרכן, תשלום באמצעות מכשיר הסלולר עשוי להיות נוח, אבל האם הוא באמת יוצר עבור הצרכן ערך מוסף, מעבר לחדשנות הטכנולוגית שכבודה במקומה מונח? לחברות שאינן אפל או גוגל כדאי לוודא היטב כי הן יוצרות לקהל לקוחותיהן ערך מוסף מוחשי בעבור השימוש בארנק הדיגיטלי שלהן. לדוגמא: ארנק של רשת קמעונאית יציע הטבות ייחודיות ברכישות ברשת או הטענת שוברי מתנה לארנק וכו'.
- הזהב בדרך לשיאים חדשים? בגולדמן זאקס רואים תרחיש של 5,000 דולר לאונקיה
- רכישת דירה - לא רק מחיר; כל הגורמים שיש לבחון לפני עסקה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- תקרות ההפקדה ל-2025: השינויים רבים
הפרמטר השני הוא טירגוט קהל הלקוחות הרלוונטי: טעות שחזרה על עצמה בעבר בארנקים דיגיטליים הייתה שהם פנו לכלל האוכלוסייה במקום למקד את שירותיהם לאותו קהל ספציפי. ארנקים דיגיטליים שנכשלו בעבר הציעו אפשרויות שימוש רבות אך כאלה ללא קשר לוגי כגון רחיצת רכב לצד תשלום במספר מוגבל של מסעדות ובתי עסק ללא מכנה משותף. כלומר, יש לאפיין את קהל הצרכנים הייעודי של הארנק ולהתאימו לצרכיו הבלעדיים.
הפרמטר השלישי הוא הנגשת הארנק הדיגיטלי: הארנק אמור להיות מונגש גם לאוכלוסיות שאין בבעלותן חשבון בנק או כרטיס אשראי כמו בני נוער, מהגרי עבודה, סטודנטים זרים וקשישים. כלומר, הארנק נדרש להוות לעיתים תחליף לצורך בחשבון בנק פעיל, רצוי כזה שמוצמד אליו גם כרטיס אשראי, וכך כל מי שחפץ בכך יכול להשתמש בו, ללא תלות מוקדמת בחשבון בנק, כדוגמת כרטיסים נטענים הקיימים כיום בשוק הישראלי ואותם מספקות מגוון חברות פיננסיות.
פרמטר זה מתקשר למושג מענף הפינטק- The last mile: ארנק צריך להכיל כסף ולכן אם הצרכן נדרש לבצע אליו העברה של כסף מחשבון הבנק שלו או מחיוב כרטיס האשראי אזי שהאטרקטיביות של הארנק הדיגיטלי מוטלת בספק הן בשל עמלת הסליקה והן בשל שיקול הלקוח האם לשלם לבית העסק באופן ישיר או לשלם דרך הארנק. ארנק דיגיטלי אמור לקצר את תהליכי התשלום ולבוא לקראת המשתמש ככל הניתן, לחסוך לו זמן וכסף יקרים, ולהוות תחליף אטרקטיבי ויעיל לארנק המסורתי. יותר מזה, ארנק נדרש להיות היברידי, בעל יכולת הטענה ומשיכה גם במזומן, ובהתאם לאוכלוסיית המשתמשים בו גם בעל יכולת קבלת שכר עבודה ותשלומי פנסיה וביטוח לאומי.
לסיכום, מהפכת אמצעי התשלום הדיגיטליים כבר כאן. תשלומים ישירים בטלפון או באמצעות אפליקציה יהיו בקרוב מאוד בשימוש יומיומי אצל חלק נכבד מאיתנו . לצידם ינסו שוב את מזלם ארנקים דיגיטליים עצמאיים או כאבולוציה של אמצעי תשלום, ואלו יכולים הפעם, בכפוף ליצירתיות וחדשנות, להפוך לסיפור הצלחה.
- 4.אסי הררי 15/06/2021 22:17הגב לתגובה זוזה לא סוד שביט ופייבוקס הן רק דרך של הבנקים להתחמק ממגבלת האחזקה על כרטיסי אשראי. מתי יהיה פה בנק ששם את טובת הלקוחות במקום הראשון?
- 3.יוסי 15/06/2021 13:45הגב לתגובה זולצערינו הבנקים בישראל עדיין מנסים לחלוב את הלקוחות על ידי פיתוח אפליקציות מחליפות כרטיסי אשראי במקום שרות של ארנק דיגיטלי אמיתי
- 2.Alin 15/06/2021 12:17הגב לתגובה זויש ארנק דיגיטלי אחד בישראל והוא פייבוקס. כל השאר קוראים לעצמם ארנקים אבל לא באמת ממלאים פונקציה של ארנק. רק בפייבוקס אפשר לצבור כסף באפליקציה ולשמור עליו שם עד שמחליטים למשוך אותו לחשבון הבנק או לכרטיס האשראי. כמו כל ארנק דיגיטלי אמיתי - אפשר גם לשלם מהיתרה בסניפים של שופרסל ומאמינה שבקרוב בעוד חנויות.
- 1.מיותר לגמרי. כרטיס אשראי זה אחלה (ל"ת)אחד העם 15/06/2021 00:56הגב לתגובה זו
תקרות ההפקדה ל-2025: השינויים רבים, זה מה שצריך לדעת
השינויים בתקרות ההפקדה ובהטבות המס ל-2025 מושפעים מהגזירות החדשות למימון הוצאות המלחמה. מה השתנה, מה נשאר והיכן יש עדיין אי בהירות
מידי שנה מפרסמת רשות המסים את תקרות ההפקדה הרלוונטיות להטבות מס במכשירים הפנסיוניים השונים. השנה, חוק ההתייעלות הכלכלית אשר נועד לסייע בהתמודדות עם הוצאות המלחמה, שינה מספר דברים מהותיים. עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי באלטשולר שחם עושה סדר:
מרבית תקרות ההפקדה הקבועות במס הכנסה צמודות למדד בדרך כלל, והן לא יוצמדו אליו ב-2025. כלומר, על אף שב-2024 האינפלציה עומדת על 3.2%, התקרות לא יוצמדו והן ישחקו בפועל. כך למשל תקרות כמו תקרת ההפקדה לקרן השתלמות, לא יעודכנו. כמו כן, לא יוצמדו מדרגות מס ההכנסה למדד.
מס נוסף שיגבה הוא מס יסף, הידוע בשמו מס עשירים. עד כה נהג בישראל מס יסף של 3% על הכנסה מעל להכנסה שנתית של 721,561 שקלים, אליה מצטרף השנה מס בשיעור 2% על הכנסות ממקורות הוניים מעל לסכום זה.
בעולם הפנסיוני ישנם פרמטרים שונים הנקבעים לפי השכר הממוצע במשק שמפרסם הביטוח הלאומי וצמודים אליו. השנה פורסמו 2 נתונים לשכר ממוצע –13,316 ₪ לעניין הגמלאות, ו– 12,536 ₪ לעניין גביית דמי ביטוח. מכיוון שאין התייחסות בהוראות הדין איזה סוג שמ"ב יש לקחת בחשבון לצורך החישוב, רשות המיסים הודיעה כי בשנת 2025 התקרות התלויות בשמ"ב יחושבו לפי גישה מטיבה. כך למשל – תקרת הפקדה של מעסיק לרכיב התגמולים ולרכיב הפיצויים שלא גוררת זקיפת הכנסה בידי העובד ותחושב לפי הגבוה מבניהם. המשמעות הינה תקרה גבוהה יותר ולמעשה שכירים ישלמו פחות מס. דוגמה נוספת הינה הפקדה של עמית מוטב (נדרשת לצורך מקסום הטבות מס של עצמאי בהפקדה לחיסכון פנסיוני) – תעשה לפי הנמוך.
- מדיניות חדשה של טראמפ: חשבונות פנסיה יוכלו להשקיע בנכסים אלטרנטיביים
- מי מקבל את כספי הפנסיה, איך מושכים אותם - ומה צריך לדעת על המיסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7