נפט-גז

כלל פיננסים: "המכתב של לנדאו זה לא דרמטי, הערכה היא שיהיה יצוא מתמר"

ישראמקו מאבדת כעת 1.6% ואבנר יורדת 1.4%. "להערכתנו, כוונת המכתב היא לאסור על יצוא גז מתמר בכדי לוודא שלוויתן יחובר לחוף"
יוסי פינק | (16)

שר האנרגיה עוזי לנדאו שיגר אתמול מכתב לשותפות במאגר 'תמר' בו הוא מתריע בפניהן שלא לחתון על הסכמי ייצוא (לכתבה המלאה). המכתב נשלח לאחר סגירת המסחר והבוקר מניות הגז הגדולות נסחרות תחת לחץ, ישראמקו יהש יורדת 1.6% ואבנר יהש מאבדת 1.4%. עם זאת, ירון זר מכלל פיננסים הוציא היום התייחסות לפיה "אין חדשות דרמטיות במכתב של לנדאו".

בהתייחסות כותב זר כי "להערכתנו, כוונת המכתב היא לאסור על יצוא גז מתמר בכדי לוודא שלוויתן יחובר לחוף. אם דוח צמח יאושר ולוויתן יחובר לחוף, אזי אפשר יהיה לייצא מתמר ולוויתן. אנו חוזרים על הערכתנו כי יהיה יצוא גז טבעי ממאגרי תמר ולוויתן."

עוד כותב זר, כי "המכתב נובע מדחייה באישור דוח צמח דוח צמח אמור להגביל את כמות הגז המותרת ליצוא מישראל. בשל הבחירות שהתקיימו בינואר עדיין לא אושר דוח צמח. כלומר, המצב החוקי הנוכחי הוא שניתן לייצא את מלוא הגז מישראל. בשלב זה הדרך החוקית היחידה למנוע מצב תיאורטי של יצוא מלוא הגז מישראל הינה הפעלת סעיף 33. לפיכך, שר האנרגיה נוהג באחריות ומפעיל את סעיף 33, אבל להערכתנו הכוונה היא עד לאישור של דוח צמח."

"המכתב אינו סותר את דוח צמח, דוח צמח קבע כי היצוא הינו אמצעי להבטחת אספקת גז למשק המקומי. בנוסף, דוח צמח יוצר אפליה בין מאגרים לפי גודלם, אך אינו מפלה בין מאגרי תמר ולוויתן, כך ששניהם יוכלו לייצא. להערכתנו, כוונת המכתב מאתמול אינה להפלות בין תמר ולוויתן אלא פשוט לוודא כי גם לוויתן יחובר לחוף."

"הלחץ על הבעלים של לוויתן עובר דרך תמר, בסה"כ אינטרס משותף של המדינה ושל הבעלים של מאגר לוויתן הינו שלוויתן יחובר לישראל. יחד עם זאת, המכתב של לנדאו צפוי להמריץ את לוויתן להתחבר לחוף בהקדם אחרת היצוא של תמר יתעכב."

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הכי ותיק 38 13/03/2013 21:56
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים את האמת כל הגז מ תמר מכור כבר לדור הבא בארץ הקודש אז....למה למה לבלבל את המוח הבעיה האמתית זה בלויתן כאשר למושקעי רציו אן את הרזרבות הדרושות להשקעה כמו לתשובה וחבורתו מה שאומר מכירת רוב הזכויות ב לויתן לחברה זרה שעדיין בודקת בזהירות את האופציה ואפשרות שניה אי עמידה בחוזה פתוח בגלל מחסור במזומנים ועל פי דין יחלטו הזכויות לטובת נובל /תשובה
  • 11.
    רק רציו.היא המלכה. התחילה את הפריצה ותמשיך !!! (ל"ת)
    רציו-נל 13/03/2013 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ל - 1,5,6,9 אולי תלמדו עברית לפני שאתם מגיבים כאן! (ל"ת)
    אליעזר בן יהודה 13/03/2013 12:23
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 13/03/2013 17:22
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא יודעים עברית אתה לא יודיע לתמקד בנושה
  • 9.
    שלמה 13/03/2013 11:52
    הגב לתגובה זו
    לנדאו חייב להתנגד בשבל להצדיק את תפקידו בלבד הממשלה חייבת להסקים .והחשוב יצאו מכניס כסף ותגמולים ממסים
  • 8.
    כלל פיננסים שלחו יותר אנשים לכלא מש"ס (ל"ת)
    hh 13/03/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לנדאו רוצה להישאר במשרה, לכן מראה נוכחות, מיותר (ל"ת)
    להראות שהוא נמצא 13/03/2013 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    zdh 13/03/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    סימו לב כלל פיננסים עושים כל שביכולתם שישרמקו תירד פחות ממש מושקעים הנוכלים האלה בישרמקו לכן ירון זר כל הזמן מל כלך על רציו נוכלים איפה הראשות מקבלים ים של כסף ולא עושים סדר שם הגיברת לבנון תיתאוררי משנתך גיברתי כלל פיננסים וירון זר לבית המישפט על הנזק שהם גורמים למשקיעי סקטור הגז
  • 5.
    גורג 13/03/2013 11:07
    הגב לתגובה זו
    רציו לא שיכת לתמר למה גם רציו יורדת מי כלל פיננסים וירון זר בכל אפון מורידים את רציו גם מה השינאה הזאת שיש על רציו כלל פיננסים מישהו מהמשקיעים הרגו לכם ולירון זר מישהו כזה ליכלוך איך אפשר איפה הראשות לנירות ערך מה הם לא רואים את מהלך המיסחר הנוכלי הזה על רציו
  • זה לא יעזור להם הירידות זמניות לא להתרגש לאסוף (ל"ת)
    שמוליק 13/03/2013 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד מספר שבועות חגיגה - תמר מזרימה גז! (ל"ת)
    אבי 13/03/2013 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 13/03/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
    עם כה הרבה קשקשת בעינין הגז, לא ימצא משקיע שיהיה מוכן להשקיע בגז בישראל! ללא משקיעים זרים, האם ישראל יכולה לגייס את הכספים העצומים הדרושים לפתח את המאגרים? בשום פנים ואופן! האם החוכמולוגים הישראלים שגרמו לעיקוב של כשנה באספקת הגז מתמר רוצים לשפר השגים אלה? התנהלות בירוקרטית זו תבריח כל משקיע זר. ראו כמה שימנה המדינה את אינטל כדי להכנס לק. גת. יתכן ולנדאו חושש מליברמן שיתן לו בעיטה ויכניס במקומו למשרד את יאיר שמיר, כל הסיכויים שכך יעשה. תמשיכו לברבר , לאזרחי ישראל יש מספיק כסף לשלם עבור החשמל ולמפעלים האחרים אין בעיה לרכוש דלק יקר. אין תחרות בסחר העולמי.
  • 2.
    דן 13/03/2013 10:59
    הגב לתגובה זו
    את מי מענין מה הוא אומר
  • 1.
    זיו 13/03/2013 10:46
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אנחנו מבינים כלל פיננסים מושקעים אם ירון זר בישרמקו ואבנר ודלק לכן אם כל הזמן החפישו את רציו אך למעשה זאת רציו שתלך ליצוא כלל פיננסים אנטרסנטים ממש בושה חבר תהשקעות תוכלו את הקובע עכשיו תמר אך ורק לישראל ניחתמו הסכמים וחוזים אם כל החברות בארץ תמר לא ליצוא רק רציו הליותן ליצוא כלל פיננסים אלק וירון זר הניכל
  • גזוז 13/03/2013 11:08
    הגב לתגובה זו
    1. למד לכתוב עיברית נכון וללא שגיאות. 2. אתה מבין בכלל מה אתה כותב? מומחה לגז. 3. בגלל כמוך כך אנו נראים.
  • זיו אפשר תרגום? (ל"ת)
    חכם חנוכה 13/03/2013 11:08
    הגב לתגובה זו
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.