רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ

מנועי בית שמש מוכרת קרקע לחברת הביטוח מגדל תמורת 320 מיליון שקל

מדובר בעסקה משמעותית עבור החברה ששוויה נאמד בכ-800 מיילון שקל; השלמת העסקה צפויה להתקיים עד סוף השנה
דור עצמון |

חברת מנועי בית שמש בית שמש -0.65% העוסקת בייצור ושיפוץ חלקי מנועי מטוסים אזרחיים וצבאיים, חתמה על הסכם למכירת זכויות החכירה במקרקעין באזור בית שמש, בשטח כולל של כ-149 דונם, למגדל ביטוח מגדל ביטוח 0.91% . הקרקע אינה בשימוש שוטף של החברה לצורך פעילותה ואינה חלק מתכניותיה העתידיות והיא נמכרת בתמורה כוללת של כ-320 מיליון שקל ברוטו.

העסקה במקרקעין מחולקת לשני הסכמים, עסקה ראשית המתייחסת לשטח של כ-135 דונם (סך תמורה של כ-292 מיליון שקל, בתוספת מע"מ) ועסקה משנית המתייחסת לשטח של כ-13 דונם (סך תמורה של כ-27 מיליון שקל, בתוספת מע"מ). מועד סגירת העסקה הראשית והמשנית יחול עם קבלת אישור רמ"י להעברת הזכויות. השלמת העסקה צפויה להתקיים עד סוף שנת 2023.

מניית מנועי בית שמש עלתה ב-16.6% מתחילת השנה למחיר של 91.2 שקל המבטא שווי שוק של 807.3 מיליון שקל. החברה הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 כ-3.5 מיליון דולר על הכנסות של 120.9 מיליון דולר. בשנת 2021 כולה הפסידה החברה כ-2.3 מיליון דולר על הכנסות של 131.6 מיליון דולר.השווי מבטא מכפיל רווח של 49.

רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש: "אנו שמחים על עסקה משמעותית זו, עם אחד הגופים המובילים בשוק ההון בישראל, תוך מימוש הפוטנציאל הטמון בערך הקרקע. עסקה זו תורמת לחיזוק מבנה ההון של החברה ותאפשר להמשיך ולהתמקד בפיתוח והרחבת יכולות הליבה שלנו מול הביקוש הגובר בענף".

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח: "אני שמח על חתימת הסכם לרכישת הקרקע בבית שמש. מדובר בקרקע הממוקמת בסמוך לצירי תנועה מרכזיים ואנו מייעדים אותה להקמת מרכז לוגיסטי. זהו פרויקט משמעותי נוסף עבורנו בתחום הלוגיסטיקה, בו אנחנו מחזקים את פעילותנו, ומצטרף לכ-4 עסקאות שביצענו בשנים האחרונות בתחום זה, בהיקף כספי של כ-1.1 מיליארד שקל. תחום הלוגיסטיקה מהווה גיוון חשוב בתמהיל תיק הנדל"ן בישראל של מגדל, שהיקפו עומד כיום על למעלה מ-14 מיליארד שקל. תחום הלוגיסטיקה הוא תחום פעילות יציב הנהנה גם מצמיחה מואצת בשנים האחרונות ואנחנו שמחים להמשיך ולהעמיק את נוכחותנו בו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: