רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ

מנועי בית שמש מוכרת קרקע לחברת הביטוח מגדל תמורת 320 מיליון שקל

מדובר בעסקה משמעותית עבור החברה ששוויה נאמד בכ-800 מיילון שקל; השלמת העסקה צפויה להתקיים עד סוף השנה
דור עצמון |

חברת מנועי בית שמש בית שמש -2.37% העוסקת בייצור ושיפוץ חלקי מנועי מטוסים אזרחיים וצבאיים, חתמה על הסכם למכירת זכויות החכירה במקרקעין באזור בית שמש, בשטח כולל של כ-149 דונם, למגדל ביטוח מגדל ביטוח -1.39% . הקרקע אינה בשימוש שוטף של החברה לצורך פעילותה ואינה חלק מתכניותיה העתידיות והיא נמכרת בתמורה כוללת של כ-320 מיליון שקל ברוטו.

העסקה במקרקעין מחולקת לשני הסכמים, עסקה ראשית המתייחסת לשטח של כ-135 דונם (סך תמורה של כ-292 מיליון שקל, בתוספת מע"מ) ועסקה משנית המתייחסת לשטח של כ-13 דונם (סך תמורה של כ-27 מיליון שקל, בתוספת מע"מ). מועד סגירת העסקה הראשית והמשנית יחול עם קבלת אישור רמ"י להעברת הזכויות. השלמת העסקה צפויה להתקיים עד סוף שנת 2023.

מניית מנועי בית שמש עלתה ב-16.6% מתחילת השנה למחיר של 91.2 שקל המבטא שווי שוק של 807.3 מיליון שקל. החברה הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 כ-3.5 מיליון דולר על הכנסות של 120.9 מיליון דולר. בשנת 2021 כולה הפסידה החברה כ-2.3 מיליון דולר על הכנסות של 131.6 מיליון דולר.השווי מבטא מכפיל רווח של 49.

רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש: "אנו שמחים על עסקה משמעותית זו, עם אחד הגופים המובילים בשוק ההון בישראל, תוך מימוש הפוטנציאל הטמון בערך הקרקע. עסקה זו תורמת לחיזוק מבנה ההון של החברה ותאפשר להמשיך ולהתמקד בפיתוח והרחבת יכולות הליבה שלנו מול הביקוש הגובר בענף".

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח: "אני שמח על חתימת הסכם לרכישת הקרקע בבית שמש. מדובר בקרקע הממוקמת בסמוך לצירי תנועה מרכזיים ואנו מייעדים אותה להקמת מרכז לוגיסטי. זהו פרויקט משמעותי נוסף עבורנו בתחום הלוגיסטיקה, בו אנחנו מחזקים את פעילותנו, ומצטרף לכ-4 עסקאות שביצענו בשנים האחרונות בתחום זה, בהיקף כספי של כ-1.1 מיליארד שקל. תחום הלוגיסטיקה מהווה גיוון חשוב בתמהיל תיק הנדל"ן בישראל של מגדל, שהיקפו עומד כיום על למעלה מ-14 מיליארד שקל. תחום הלוגיסטיקה הוא תחום פעילות יציב הנהנה גם מצמיחה מואצת בשנים האחרונות ואנחנו שמחים להמשיך ולהעמיק את נוכחותנו בו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?

התשואה על המק"מים ירדה ל-3.5%, הבנקים בקרוב יורידו את הריבית על פיקדונות. הקרנות הכספיות עשויות לספק תשואה נמוכה מפיקדונות

מנדי הניג |

סיום המלחמה והחזרת החטופים ישפיעו על ההשקעות הסולידיות. תך ימים נפלה תשואת המק"מ ל-3.5%. אגרות החוב עלו והתשואה האפקטיבית ירדה, והשאלה שמשקיעים סולידים שואלים את עצמם - מה עדיף? קרנות כספיות או פיקדונות? או אולי בכלל מק"מ. לכאורה, לא אמור להיות שינוי בטעמים בגלל סיום המלחמה, אבל התוצאה העקיפה של סיום המלחמה על השוק היא הפחתת ריבית צפויה. השוק המקומי מגלם הפחתת ריבית גדולה - לכיוון 3.5% תוך שנה. רואים את זה במחירי האג"ח והמק"מ. 

הורדת ריבית צפויה ובקצב גדול לא משפיעה על מחזיקי הפיקדונות הקיימים, אבל היא תשפיע על הפיקדונות החדשים. הבנקים צפויים להוריד את הריבית במהירות ועדיין תוכלו למצוא פיקדונות בריבית של כ-4% בשנה.

המק"מים כבר עשו התאמה מלאה ל-3.5%, והקרנות הכספיות צפויות להניב מתחת ל-4%. הן עכשיו עם נכסים שמספקים תשואה שנתית של 4.2%-4.3%, אבל כשהן יגלגלו את הנכסים כי הנכסים שלהן הן לטווח מאוד קצר - חודשים בודדים, הן ירכשו נכסים סולידים בתשואה נמוכה יותר. ככה זה בשוק של ריבית יורדת. המשמעות היא שמי שרוצה תשואה שקלית טובה לשנה כנראה יקבל אותה דווקא בפיקדונות שהן לרוב מוצר נחות מהקרנות הכספיות. 

שינוי תשואות בשוק

התהליך הזה מתחיל בשוק המק"מים, שם התשואה השנתית ירדה בימים האחרונים לכ-3.5% אחרי שהיתה לפני שבוע-שבועיים כ-4%.  הירידה משקפת כאמור את הציפיות של השוק להורדת ריבית קרובה, כנראה  כבר בהחלטת בנק ישראל ב-24 בנובמבר. במצב כזה, כל אפיק שמתבסס על השקעה לטווח קצר מאוד - כמו קרנות כספיות - חוטף ראשון את השינוי. הקרנות האלה מחזיקות נכסים קצרים, לרוב לפדיון של עד שלושה חודשים, וכשהריבית בשוק יורדת, הן צריכות לחדש את ההשקעות-החזקות בריבית יותר נמוכה. זה קורה כמעט אוטומטית, ומוביל לכך שהתשואה שלהן נשחקת בהדרגה כל חודש.

לעומתן, פיקדון בנקאי לשנה מאפשר לכם לנעול את הריבית עכשיו -  בכ-4% בשנה בממוצע, אם כי זה עניין של ימים עד שזה יירד דרמטית. עכשיו זה הדקה ה-90 ליהנות מריבית של כ-4% לאורך שנה, גם אם הריבית תרד, בפיקדון שקלי בריבית קבועה מובטחת לכם הריבית הנקובה בעת ההפקדה. 

תשתיות
צילום: תמר מצפי

התקציב שאחרי המלחמה: איזה סקטור עשוי להרוויח?

באוצר ובמערכת הביטחון כבר מתווכחים על תקציב 2026, כאשר פער של כ-25 מיליארד שקלים מפריד ביניהם; האם חלק מהכספים עשויים לעבור מהוצאות ביטחוניות להשקעות אזרחיות, ואיזה סקטור עשוי להרוויח מזה?

תמיר חכמוף |

שמחה כפולה הבוקר, אנחנו גם נמצאים בערב חג שמחת תורה, וגם אחרי שנתיים בשבי, החטופים הראשונים משוחררים ומגיעים לישראל והמערכה בעזה מתקרבת לסיום, בממשלה כבר נערכים ליום שאחרי. הפסקת אש ממושכת עשויה לשנות את סדרי העדיפויות התקציביים, מהוצאות ביטחוניות גבוהות במיוחד, אל השקעות בשיקום המשק.

המחלוקת בין משרד האוצר למערכת הביטחון כבר מתנהלת מאחורי הקלעים. בצה"ל מבקשים להוסיף כ-20 מיליארד שקלים לתקציב הקרוב ולהגדיל את מסגרת 2026 לכ-135 מיליארד שקל, בטענה שהמלחמה הרחיבה משמעותית את מפת האיומים. במערכת הביטחון מדגישים כי ההתמודדות מול איראן והצורך בחיזוק הכשירות של הצבא מחייבים תקציב ארוך טווח וגדול יותר, שיכלול גם השקעה במלאים, במערכות הגנה אווירית ובכוח האדם הסדיר והמילואים. גורמים ביטחוניים טוענים כי צמצום התקציב כעת עלול לפגוע במוכנות הצבא וביכולת לשמר את ההישגים שנצברו במהלך הלחימה.

באוצר מנגד, טוענים כי תקציב הביטחון עלה לכ-163 מיליארד שקלים ב-2025, לעומת כ-90 מיליארד בלבד לפני המלחמה, ושיש גבול ליכולת של המשק לממן תוספות נוספות. לדבריהם, חלק ניכר מהכסף הוקצה מבלי שנבנתה תוכנית רב שנתית מסודרת, והגיע הזמן לדרוש שקיפות, תיעדוף והתייעלות.

בזמן שהמחלוקת הזו מתנהלת, עולה התהייה לאן יוסטו הכספים שעד כה הופנו לתקציבי הביטחון. תשובה אפשרית היא לסקטור התשתיות. זהו אחד התחומים שנפגעו משמעותית במהלך המלחמה, כאשר אלפי עובדים לא יכלו להגיע לאתרי בנייה, פרויקטים לאומיים נדחו, ועבודות תשתיות הוקפאו. כעת, עם תחילת הרגיעה, ההערכה היא שהמדינה תבחר להפנות חלק מהתקציבים לתחומים אזרחיים, כבישים, רכבות, אנרגיה ושיקום אזורים שנפגעו, פרויקטים שיכולים להזניק את הצמיחה ולספק תעסוקה רחבה.

השפעה חיובית על המשק

בעוד הגירעון נותר גבוה, ההבחנה בין הוצאה "שוטפת" להוצאה "שמייצרת ערך" הופכת משמעותית. השקעה בתשתיות יכולה להחזיר למשק תשואה כלכלית גבוהה, בניגוד לתוספות שאינן מייצרות צמיחה ישירה. לכן, השאלה האמיתית כעת היא לא רק גודל התקציב, אלא לאן הוא יופנה. הזרמת תקציבים לפיתוח כבישים, תשתיות מים וחשמל, אזורי תעשייה וכמובן גם דיור, יוכלו לשמש כמנוע צמיחה עבור המשק.