עידן עופר
צילום: סיון פרג'
דוחות

עידן עופר מוכר צים; האם זה סימן אזהרה למשקיעים?

קנון של עופר מכרה מניות צים ב-463 מיליון דולר, קיבלה דיבידנד של כ-478 מיליון דולר ונותרה עם אחזקה בשווי 1.7 מיליארד דולר
גיא טל | (19)

חברת האחזקות קנון שבשליטת עידן עופר מכרה מניות צים בסך של 463 מיליון דולר. היא נותרה עם אחזקה של כ-1.7 מיליארד דולר וזה לאחר שקיבלה כ-478 מיליון דולר כדיבידנד בשבועות האחרונים. עופר במוד של הנזלת ההשקעה בצים, הם זה איתות למשקיעים? ההחזקה בצים הושבחה פי 7 במהלך השנתיים האחרונות וזה כנראה זמן טוב לממש. אבל האם זה מספק תובנות על הכיוון של מניית צים? מהלכים של בעלי שליטה מאוד מעניינים את המשקיעים כי בפועל בעלי השליטה יודעים מה קורה בחברה יותר טוב מכולם ומתמחרים את זה למחיר המניה שמבחינתם הוא ראוי או שאינו ראוי. כלומר, אם עידן עופר היה חושב שמניית צים עוד תעלה משמעותית, הוא כנראה לא היה מוכר. עם זאת, במקרים רבים זה סוג של פיזור ההשקעות - צים הפכה בשנים האחרונות להחזקה העיקרית בסל של קנון וייתכן שמדובר על פיזור ההשקעה - כלומר מימוש כדי לחזק בעקיפין את ה"רגליים" האחרות  (הגדלת המשקל של החברות האחרות). כאן, זה נראה פשוט הבנה שתשואה כזו לא תחזור ולצד החשש מההמשך על רקע ההפנמה שמתישהו מחירי התובלה יירדו, המסקנה של עופר וקנון היתה - למכור. מדובר במימוש גדול של כ-20% מההחזקה ולצד הדיבידנד הגדול (בשיעור של 17%) מדובר בעצם בהנזלה של קרוב ל-40% מההשקעה בצים. זה הרבה, וזה בהחלט צריך להילקח בחשבון על ידי המשקיעים   קנון בשנה מדהימה חברת קנון -0.92% שלחווה שנה מצויינת. נוסף על ההחזקה בצים מחזיקה קנון ב-59% מחברת או.פי.סי. אנרגיה העוסקת בייצור חשמל בישראל וארצות הברית. כמו כן, היא עדיין מחזיקה ב-12% ממניות חברת המכוניות קורוס הסינית. ניסיון למכור את שארית אחזוקתיה בקורוס שהתבצע באפריל 2021 לא צלח לעת עתה, אך ישנו הסכם עקרוני למכור את המניות.  החברה, שמנייתה זינקה ב-12 החודשים האחרונים ב-135%, נסחרת לפי שווי של 11.4 מיליארד שקל בבורסה בתל אביב ובניו יורק. החברה הודיעה בחמישי על חלוקת דיבידנד בגובה 550 מיליון דולר, כ-1.75 מיליון שקל, בכפוף לאישור בעלי המניות. החלוקה משקפת תשואת דיבידנד של מעל 15% לפי השווי הנוכחי.  כמו כן הודיעה החברה כי מכרה 6 מיליון ממניות צים שבבעלותה, מכירה שהניבה לה 463 מיליון דולר, וכעת היא מחזיקה 20.7% ממניות צים. היא עדיין בעלת המניות הגדולה בחברה. בנוסף, תקבל החברה מצים דיבידנד בגובה 478 מיליון דולר לאחר מיסים, כך שלאחר חלוקת הדיבידנד עדיין היא תישאר עם מזומן בגובה 391 מיליון דולר שיגיעו אליה מצים.  בשנת 2021 הסתכמו הכנסותיה של קנון ב-488 מיליון דולר לעומת 386 מיליון דולר בשנת 2020. הרווח הגולמי טיפס ל-98 מיליון דולר לעומת 71 מיליון דולר אשתקד, ואילו הרווח התפעולי ירד ל-22 מיליון דולר לעומת 23 מיליון דולר שנה קודם לכן, עקב עליה ב"הוצאות אחרות". הכנסות הכלולות מהחברות הבנות הגיעו ל-1.261 מיליארד דולר בשנת 2021 לעומת 167 מיליון בלבד שנה קודם לכן, כך שבסופו של דבר הסתכם הרווח הנקי של החברה ב-875 מיליון דולר לעומת 501 מיליון דולר שנה קודם לכן, עליה של 75%. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    יצחק 03/04/2022 13:02
    הגב לתגובה זו
    אם תבדוק את מכירות בנק הפועלים לפני 10 שנים נדמלי,כאשר גב' אריסון מכרה חבילה ב-14.00שח לא בטוח שהפעם המכירה תהיה מוצלחת,עופר עדיין מחזיק בא לא מעט . אם תשאל אותי ,אין ערובה שגם בעתיד המשיעים אקבלו אותה תשואה,. כמו כן רק לפני כי חודש באפט מכר כל אחזקותיו בטבע אחרי עשור והינה רק השבוע אחרון ראינו עליות יפות בטבע.
  • 18.
    הכותב עוסק בניחושים וספקולציות ומקבל כותרת גדולה ע 03/04/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    הכותב עוסק בניחושים וספקולציות ומקבל כותרת גדולה על ספקולציה . אין שום ניתוח מקצועי ! החברה נכנסה להתחייבויות גדולות על הגדלת הצי ! האם הייתה במקביל מחלקת דיבידנדים ענקיים שעשויים להיות מקור המימון להשקעות אלה אם לא היו בטוחים בהמשך תזרים חיובי אדיר ! זו חברה ציבורית עם דירקטוריון שנושא באחריות להחלטות כאלה . טבעי שמממשים חלק כדי לאפשר גם השקעות בתחומים אחרים אך הכתבה ספקולטיבית למטרת כותרת בלבד
  • 17.
    אייל 03/04/2022 08:58
    הגב לתגובה זו
    גם החברה לישראל בבעלות עופר מכרה לפני מספר שבועות סכום לא מבוטל בכיל )ICL( אז מה סוף העולם בדשנים ? המלחמה באוקרינאה לא הולכת לשום מקום ככה שחברות הדשנים ימשיכו להנות גם עם עלית ריבית - יש מחסור ומשהוא צריך להמשיל לגדל תירס וחיטה וצריך הרבה דשן ( במיוחד לתירס ) לגבי צים - רק השבוע התבשרנו כי הם שוכרים עוד 7 אוניות חדשות אשר ניבנות בקוראיה -מי צודק פה צים או עידן ? בנוסף באתר המתחרה התפרסמה כתבה לפני כשבועים עם מנכל MSK ישראל שבו הוא צופה כי 2022 תהיה שנת שיא גם כן...
  • 16.
    גם אחרי המימוש, 60% מקנון זה צים. (ל"ת)
    עידן 03/04/2022 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מכר גם 03/04/2022 08:18
    הגב לתגובה זו
    אם למוסדיים מותר לקבל את כל כספי הפנסיה ולברוח להשקיע בחו"ל ואם בנק ישראל לא קונה מניות ישראליות אלא מניות בחו"ל אז עדיף להיפטר מכל ההשקעה פה.
  • 14.
    סימן טוב מאוד למשקיע 03/04/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
    המדינה היכתה בו העם יצא נגדו בהפגנות שהוא גנב ושודד וכו אבל סירבו שימכר את כיל אם כל כך רע למה לא להיפטר ממנו והאדיוט הפופוליסט שגרם נזקים למדינה והמשקיעים עלה לגדולה תכף יהיה פה ראש ממשלה שלא התאמץ על תעודת בגרות ולא שהיא מעידה על משהו כי הלימודים בישראל זה שיא השעמום והדלות הכל מכוון לציונות ושטיפת מוח ותולדות העם האומלל . עידן היה חייב מזמן להיפטר מכל אחזקותיו למכור ולמכור ולתת למדינה בחזרה מה שנתנה לו
  • 13.
    יוסי 03/04/2022 08:15
    הגב לתגובה זו
    עדיף מלבזבז כסף על רכישות .
  • 12.
    מופתע מהניתוח 03/04/2022 04:11
    הגב לתגובה זו
    תבינו שמול מדיניות אכלו לי שתו. הטייקונים גנבים, צריך להיות טיפש מי שלא רואה שנאה לעשירים. למה בעל הון צריך את זה? בהמון מדינות משקיע יתקבל בזרועות פתוחות. כאן קללות וכתבות טלויזיה כמה הוא שדד את הציבור. גם בכתבה הזו יש נימה של הבעלים יוצא בשיא, בלי לראות את התמונה הכוללת. הוא לא האחרון שהולך כמו רבים ואחרים לפיו.
  • 11.
    פיזור השקעות יש מבין, וזה בסדר כמור תתחילו רצת ללמ 03/04/2022 00:51
    הגב לתגובה זו
    פיזור השקעות יש מבין, וזה בסדר כמור תתחילו רצת ללמוד ומתי צים יורדת אני ראשון קונה
  • 10.
    מימוש לגיטימי גם איילון מאסק מכר טסלה (ל"ת)
    אבירם 03/04/2022 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חיים 02/04/2022 22:23
    הגב לתגובה זו
    מכר כי הרוויח.עובדה שנשאר עוד לא מעט.
  • 8.
    למה אזהרה 02/04/2022 21:07
    הגב לתגובה זו
    עושה רושם שהוא נפטר מהקשר לישראל מוכר קצת בזן קצת צים קצת כיל . כנראה קיבל שכל ובורח מממשלה חמדנית ומחברי כנסת שגם הם לא מאמינים למזלם הטוב שהצליחו להשתחל לכנסת ולקבל שכר גבוה ולעבוד רק חצי שנה בקושי ולטייל בעולם ולעשות קריירה על גב הגז כיל וכל מה שקשור לממשלה הדפוקה לדורותיה
  • 7.
    ברור שצים מנופחת על גלי שרשרת האספקה הזמנית, עופר ידועים כמי שחולבים השקעות ומשאירים הגוויות בשטח. במקרה הזה, הם הוציאו כל הקרן וברווח ונותרו עם הבלון המנופח (ל"ת)
    אבי 02/04/2022 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הכלל הוא שאם בעלי ענין מוכרים, לרוב אין לזה משמעות 02/04/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
    הכלל הוא שאם בעלי ענין מוכרים, לרוב אין לזה משמעות עבור משקיעים אחרים. המכירות יכולות לנבוע מסיבות רבות שאינן קשורות למצב החברה או מחיר המנייה. לעומת זאת כשבעלי ענין רוכשים לרוב זה מהווה סימן טוב מאד עבור המשקיעים מהציבור.
  • 5.
    יובל 02/04/2022 20:36
    הגב לתגובה זו
    לנו , הפריירים והטיפשים דרך קופות הגמל וקרנות הפנסיה. המוסדיים ממשיכים בקומבינות על חשבוננו.
  • 4.
    גב 02/04/2022 20:24
    הגב לתגובה זו
    הודיע מזמן שימכור או יחלק את האחזקות
  • 3.
    צים 02/04/2022 20:15
    הגב לתגובה זו
    רגע לפני שהנהייה טסה 2200 אחוז. רק פנדומנטלי ולא ספקולציות
  • 2.
    שלי 02/04/2022 20:14
    הגב לתגובה זו
    עופר צריך להחזיר כול מה ששיך למדינה
  • 1.
    עודד 02/04/2022 20:09
    הגב לתגובה זו
    מחירי הספוטים יורדים ושברו תמיכות, אין סיבה שישארו גם כאלו גבוהים, ידוע שהקרטלים שם נסדקים.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.