מטוס אל על
צילום: wikimedia

אל על בצרות: משרד האוצר דחה את בקשת הסיוע

משרד האוצר הודיע כי לא יעמיד ערבויות להלוואות בהיקף של 400 מיליון דולר. המשמעות: הדרך לחדלות פירעון של החברה קרובה. נתניהו יצטרך להחליט בנושא בימים הקרובים
עמית נעם טל | (13)
נושאים בכתבה אל על נתניהו

הבעיות באל על מחריפות: משרד האוצר דחה היום את בקשת הסיוע של החברה והודיע כי לא יעמיד ערבויות להלוואה של 400 מיליון דולר שביקשה החברה. כתוצאה מהאירועים האחרונים, הסיכויים כי החברה תגיע למצב של חדלות פירעון של החברה עלו משמעותית. ראש הממשלה נתניהו יצטרך להחליט בנושא בימים הקרובים. 

החלטת משרד האוצר התקבלה לאחר חודש של דיונים בין הצדדים. אל על סיפקה לאוצר תוכנית התייעלות שהייתה אמורה להקטין את הוצאות החברה ב-200 מיליון דולר לשנה. התוכנית כללה גם פיטורים של 1,500 מעובדי החברה ושינוי בהסכמי השכר הקיבוציים. יש לציין כי ועד העובדים בחברה התנגד בתוקף לתוכנית שהוצגה ע"י ההנהלה, דבר שפגע בסיכויים לאישור מצד משרד האוצר. 

פעילותה של אל על הושבתה כמעט לחלוטין בתחילת חודש מרץ לנוכח התפרצות נגיף הקורונה בעולם, מהלך שהקטין משמעותית את הוצאות החברה. עם זאת, החברה צפויה להתקשות בתשלומי הקרן והריבית על הלוואות ל-2020. 

האם המדינה צריכה לחלץ את החברה? הדעות חלוקות. חשוב להדגיש כי אל על הייתה בצרות עוד לפני הקורונה, אך היא לא הצליחה לבצע בשנים האחרונות תהליכי הבראה חיוניים, גם בגלל הכוח החזק של ועד העובדים בחברה. 

לקריאה נוספת: האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שולמן 07/04/2020 12:21
    הגב לתגובה זו
    למה המדינה מחלצת אותם? אותי מישהו יחלץ?? כוחות השוק יכריעו וקרן השקעות גדולה תקנה אותם לאחר פשיטת רגל ותעסיק אותם בחצי מחיר... מה שבטוח שלא הציבור צריך לשלם להם
  • 10.
    ייייייישששששש 07/04/2020 11:56
    הגב לתגובה זו
    שימו לב מי מטיס ציוד רפואי טורקיש, לופטהנזה איר פרנס כולם עצרו הטיסות לישראל. בינתיים מזל שיש אל על. הכל נכון טייסים שמקבלים 120000 שח. ברגע שאל על תעלם אותם טייסים יקבלו 200000 שח בחברות אחרות. אז קצת צניעות
  • 9.
    תמים 07/04/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    אל על מושחתת כי כל הנהלה בחברה מושחתת ונצלנית. אוכלי חינם גנבים. מזמן היו צריכים לפרק את החברה.
  • 8.
    אל על נישלטת על ידי אנשי צבא שהחברה לא מעניינת אות 07/04/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
    אל על נישלטת על ידי אנשי צבא שהחברה לא מעניינת אותם חיהבעולם ישן עם נציגות שדואגת לאנשי החצר וחוזה חדש עם הטייסים עם הוצאות ביטחון תלושות מהמציאות ועם משכורות שכר מינימום לרוב העובדים שמושכים את העגלה על גבם ישנם עובדים רבים ולא יעילים בסוף היבי יתן להם כסף והטייסים ימשיכו לחגוג
  • 7.
    משקיע 07/04/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
    לשדוד את הציבור והמדינה. במה נתניהו צריך להחליט? אם אנחנו הופכים לברית המועצות או לא! החברה הנצלנית הזו צריכה לפשוט רגד ובמקומה יש כבר 4 חברות טובות יותר שיכנסו תוך שנתיים שלוש לנעליים של אל על
  • 6.
    גזבר אלעל 07/04/2020 00:15
    הגב לתגובה זו
    המדינה לא הזהירה אותם
  • 5.
    נטע 06/04/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
    שני אל על מובילה את הקשר של ישראל בעיתות שגרה וחירום, תמיד טסה, בלבנון ה 2 , בצוק איתן, גם בקורונה. אל על חשובה לישראל, לממשלה יש מנית זהב - לא סתם. החברה הציגה מתווה התייעלות גדול צריך לעזור לחברה עכשיו - כמו אירופה וארה"ב, סינגפור ועוד ועוד שעזרו לחברות
  • אני 07/04/2020 02:36
    הגב לתגובה זו
    מי שייפגע אלה בעלי המניות או אלה שמקבלים משכורות עתק בלי לעבוד בגלל הסכמי הוועד
  • הועד לא מסכים שם על כלום, כורתים את הענף שעליו הם 07/04/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
    הועד לא מסכים שם על כלום, כורתים את הענף שעליו הם יושבים מתוך ידיעה שבסוף המדינה תציל
  • 4.
    רון 06/04/2020 23:04
    הגב לתגובה זו
    זה יותר זול מאשר לחלץ חברה כושלת
  • 3.
    יוסף מהעיריה 06/04/2020 22:13
    הגב לתגובה זו
    שיחתכוו את המשכורות בשני שליש. במיוחד לטייסים הפנסיונרים . הציבור לא צריך לממן את החברה המסואבת הזו
  • 2.
    דון קישוט 06/04/2020 22:02
    הגב לתגובה זו
    חברה ציבורית שלא ריווחית צריכה להסגר, העובדים דורשים את זכויותיהם ובצדק. זה ההסכם. אבל,,, חברה לא ריחחית בסוף נסגרת ואז תחיו ההסכם. הגיע הזמן למכור או שבעלי השליטה יזרימו כסף או להכריז על פשיטת רגל. חג חירות כשר ובריא,
  • 1.
    דני צור 06/04/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    ואני מעדיף להפסיד את הכסף, ובתנאי שהחברה תיסגר. אבל נתניהו הפחדן ימצא איזה טריק, שבגללו המדינה תמשיך לסבסד חברה כושלת.
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.