מטוס אל על
צילום: wikimedia

אל על בצרות: משרד האוצר דחה את בקשת הסיוע

משרד האוצר הודיע כי לא יעמיד ערבויות להלוואות בהיקף של 400 מיליון דולר. המשמעות: הדרך לחדלות פירעון של החברה קרובה. נתניהו יצטרך להחליט בנושא בימים הקרובים
עמית נעם טל | (13)
נושאים בכתבה אל על נתניהו

הבעיות באל על מחריפות: משרד האוצר דחה היום את בקשת הסיוע של החברה והודיע כי לא יעמיד ערבויות להלוואה של 400 מיליון דולר שביקשה החברה. כתוצאה מהאירועים האחרונים, הסיכויים כי החברה תגיע למצב של חדלות פירעון של החברה עלו משמעותית. ראש הממשלה נתניהו יצטרך להחליט בנושא בימים הקרובים. 

החלטת משרד האוצר התקבלה לאחר חודש של דיונים בין הצדדים. אל על סיפקה לאוצר תוכנית התייעלות שהייתה אמורה להקטין את הוצאות החברה ב-200 מיליון דולר לשנה. התוכנית כללה גם פיטורים של 1,500 מעובדי החברה ושינוי בהסכמי השכר הקיבוציים. יש לציין כי ועד העובדים בחברה התנגד בתוקף לתוכנית שהוצגה ע"י ההנהלה, דבר שפגע בסיכויים לאישור מצד משרד האוצר. 

פעילותה של אל על הושבתה כמעט לחלוטין בתחילת חודש מרץ לנוכח התפרצות נגיף הקורונה בעולם, מהלך שהקטין משמעותית את הוצאות החברה. עם זאת, החברה צפויה להתקשות בתשלומי הקרן והריבית על הלוואות ל-2020. 

האם המדינה צריכה לחלץ את החברה? הדעות חלוקות. חשוב להדגיש כי אל על הייתה בצרות עוד לפני הקורונה, אך היא לא הצליחה לבצע בשנים האחרונות תהליכי הבראה חיוניים, גם בגלל הכוח החזק של ועד העובדים בחברה. 

לקריאה נוספת: האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שולמן 07/04/2020 12:21
    הגב לתגובה זו
    למה המדינה מחלצת אותם? אותי מישהו יחלץ?? כוחות השוק יכריעו וקרן השקעות גדולה תקנה אותם לאחר פשיטת רגל ותעסיק אותם בחצי מחיר... מה שבטוח שלא הציבור צריך לשלם להם
  • 10.
    ייייייישששששש 07/04/2020 11:56
    הגב לתגובה זו
    שימו לב מי מטיס ציוד רפואי טורקיש, לופטהנזה איר פרנס כולם עצרו הטיסות לישראל. בינתיים מזל שיש אל על. הכל נכון טייסים שמקבלים 120000 שח. ברגע שאל על תעלם אותם טייסים יקבלו 200000 שח בחברות אחרות. אז קצת צניעות
  • 9.
    תמים 07/04/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    אל על מושחתת כי כל הנהלה בחברה מושחתת ונצלנית. אוכלי חינם גנבים. מזמן היו צריכים לפרק את החברה.
  • 8.
    אל על נישלטת על ידי אנשי צבא שהחברה לא מעניינת אות 07/04/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
    אל על נישלטת על ידי אנשי צבא שהחברה לא מעניינת אותם חיהבעולם ישן עם נציגות שדואגת לאנשי החצר וחוזה חדש עם הטייסים עם הוצאות ביטחון תלושות מהמציאות ועם משכורות שכר מינימום לרוב העובדים שמושכים את העגלה על גבם ישנם עובדים רבים ולא יעילים בסוף היבי יתן להם כסף והטייסים ימשיכו לחגוג
  • 7.
    משקיע 07/04/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
    לשדוד את הציבור והמדינה. במה נתניהו צריך להחליט? אם אנחנו הופכים לברית המועצות או לא! החברה הנצלנית הזו צריכה לפשוט רגד ובמקומה יש כבר 4 חברות טובות יותר שיכנסו תוך שנתיים שלוש לנעליים של אל על
  • 6.
    גזבר אלעל 07/04/2020 00:15
    הגב לתגובה זו
    המדינה לא הזהירה אותם
  • 5.
    נטע 06/04/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
    שני אל על מובילה את הקשר של ישראל בעיתות שגרה וחירום, תמיד טסה, בלבנון ה 2 , בצוק איתן, גם בקורונה. אל על חשובה לישראל, לממשלה יש מנית זהב - לא סתם. החברה הציגה מתווה התייעלות גדול צריך לעזור לחברה עכשיו - כמו אירופה וארה"ב, סינגפור ועוד ועוד שעזרו לחברות
  • אני 07/04/2020 02:36
    הגב לתגובה זו
    מי שייפגע אלה בעלי המניות או אלה שמקבלים משכורות עתק בלי לעבוד בגלל הסכמי הוועד
  • הועד לא מסכים שם על כלום, כורתים את הענף שעליו הם 07/04/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
    הועד לא מסכים שם על כלום, כורתים את הענף שעליו הם יושבים מתוך ידיעה שבסוף המדינה תציל
  • 4.
    רון 06/04/2020 23:04
    הגב לתגובה זו
    זה יותר זול מאשר לחלץ חברה כושלת
  • 3.
    יוסף מהעיריה 06/04/2020 22:13
    הגב לתגובה זו
    שיחתכוו את המשכורות בשני שליש. במיוחד לטייסים הפנסיונרים . הציבור לא צריך לממן את החברה המסואבת הזו
  • 2.
    דון קישוט 06/04/2020 22:02
    הגב לתגובה זו
    חברה ציבורית שלא ריווחית צריכה להסגר, העובדים דורשים את זכויותיהם ובצדק. זה ההסכם. אבל,,, חברה לא ריחחית בסוף נסגרת ואז תחיו ההסכם. הגיע הזמן למכור או שבעלי השליטה יזרימו כסף או להכריז על פשיטת רגל. חג חירות כשר ובריא,
  • 1.
    דני צור 06/04/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    ואני מעדיף להפסיד את הכסף, ובתנאי שהחברה תיסגר. אבל נתניהו הפחדן ימצא איזה טריק, שבגללו המדינה תמשיך לסבסד חברה כושלת.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי ועל מניות הארביטראז'

מערכת ביזפורטל |

   

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות. 

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת.