שידור חוזר לגולן? סלקום ופרטנר יורדות בעד 5% על רקע כניסת WE
מניות פרטנר 0.82% וסלקום 2.27% רושמות ירידות חדות, על רקע התחרות הקרבה. אתמול דיווחה חברת אקספון 018, שבבעלות חזי בצלאל, כי תשיק רשת הסלולרית החדשה בישראל - We בחודש מרץ. פרטנר משלימה ירידה של 13% מתחילת השנה ואילו סלקום משלימה מהלך ירידה של 11% מתחילת השנה. הרשת החדשה תפעל תחת הקידומת 051 שהייתה שייכת בעבר לרשת פלאפון תפעל על תשתית הרשת של סלקום. לדברי החברה, לפני מספר חודשים החלו מאות נסיינים בשלב ההרצה של רשת הסלולר החדשה שתושק בסביבות מרץ, והשם "'We" הוא רק חלק משמו המלא של המותג. כשיושלם המהלך תצטרף אקספון לחברות הסלולר, בעלות התשתית, הקיימות: פלאפון, HOT מובייל, גולן טלקום, סלקום ופרטנר. סבינה לוי, מנהלת מחקר בלידר שוקי הון: "הכניסה של אקספון לא מפתיעה כל כך, כיוון שהייתה ידועה מראש, מה גם שאקספון לא תוכל להביא מהפכה גדולה כפי שעשתה בזמנו גולן טלקום. הסיבה נעוצה בכך שהסכמי האירוח הקודמים של הוט ופרטנר או גולן טלקום וסלקום היו על בסיס תשלום קבוע ואז בעצם כל תוספת של לקוח חדש הייתה בעלות שולית, כאשר כעת ההסכם של אקספון עם סלקום הוא על בסיס מחיר משתנה לכל לקוח חדש. המשמעות היא שאקספון לא תוכל להציע מחירים שוברי שוק כיוון שהיא מוגבלת מלמטה על ידי מבנה ההסכם שלה עם סלקום". "המודל של אקספון יהיה כנראה דומה למודל של גולן טלקום בתחילת דרכה ויכלול שיווק אינטרנטי וטלפוני ולא על ידי נקודות מכירה פיזיות. השוק היום מתאפיין בריבוי שחקנים, ויש כל כך הרבה תחרות, כך שקשה לבוא עם בשורה אמיתית. בצד השלילי, ככל שיש יותר שחקנים, כך זה אומר שיקח יותר זמן עד שנראה התאוששות משמעותית במחירי הסלולר ובהחלט יכול להיות שהכניסה של אקספון תהיה מתוקשרת ותגרור עליית מדרגה נוספת בתחרות, אבל זה ממש לא המצב שהיה ב-2012 כשגולן והוט נכנסו". "ידיעה היותר משמעותית, היא שבזק בינלאומי מוכרת את Sting TV, הטלויזיה המוזלת של yes, שאמורה להתחרות במוצרים דומים של סלקום ופרטנר. בזק, בגלל חובת ההפרדה מנועה מלשווק טריפל שמשלב מוצרים של yes ושל בזק קווי, אבל אין מניעה לשווק חבילה שאינה כוללת את בזק קווי, כך שבעצם בזק בינלאומי הולכת לשווק את הטלוויזיה של yes, ובכך תעקוף את הרגולציה. כאן בעצם תוכל להיות פגיעה משמעותית בסלקום ופרטנר, וכנראה שמה שהירידות שאנו רואים היום במניות פרטנר וסלקום הן שילוב של הדברים". מחיר היעד של לידר לסלקום ופרטנר בעינו. אילנית שרף, אנליסטית בכירה בתחום התקשרות מפסגות: "הכניסה של אקספון הסלולר היא לא חדשה, הירידות בסלקום ובפרטנר הן די הגיוניות נוכח העובדה שכעת יש שם למותג החדש וצפי להשתלבות בשוק הסלולר. לא התפרסמה בצורה מסודרת האסטרטגיה של אקספון עם הכניסה שלה לשוק, אך סביר להניח שהם ינסו לבדל את עצמם בכמה דרכים, כשאחת מהן תהיה במחיר, למרות שרמות המחיר נמוכות, אך לדעתי מחיר החדירה שלהם יהיה נמוך יותר מהחבילות הקיימות בשוק, וסביר להניח שיהיה באיזור 25-30 שקלים. מאחר ובעבר אקספון דיברו על נושא של שירות טוב יותר ויציבות, אני מעריכה שהם ילכו על חבילה שתהיה מקובעת לתקופה יותר ארוכה, כך שלא יהיו הפתעות ללקוחות שלהם". "ההסכם של החברה עם סלקום מחייב אותם בנתח שוק, כלומר, על מנת להפוך לשחקן שיש כדאיות במודל הכלכלית שלו, הם קודם כל צריכים להביא נתח שוק, ובשוק שנמצא בתחרות מאוד קשה, עם 5 שחקנים קיימים ועם שיעור נטישה מאוד גבוה, לדעתי הגבוה בעולם המערבי, יהיה לחברה מאוד קשה להכנס אלא אם תכנס בצורה אגרסיבית. כיוון שלאקספון אין מה לחדש בתחום המוצר, היא תצטרך להביא בשורה במחיר ובשירות. ייתכן ויש לאקספון עוד דרכים להציע חבילה אטרקטיבית, אך לכך נצטרך לחכות שהם יכנסו לשוק". "בכל אופן, כל תחרות תשנה את פני השוק, כיוון שהיא מאלצת את השחקניות האחרות להתנהג אחרת. לפני שאקספון נכנסה לשוק נוצר מצב של מעבר מאוד אגריסיבי בין החברות הקיימות ואז השוק התחיל להתמתן, ועכשיו כשנכנסת אקספון הן יצטרכו שוב להתמודד עם שחקן חדש ואגרסיבי שהמטרה שהוא רואה לנגד עיניו היא לקיחת נתח שוק. הן לא יוכלו לעלות מחירים כפי שדובר לפני שנה, אולי אפילו להפך. המניות של סלקום ופרטנר מגיבות בירידות ובצדק, כי המשקיעים מבינים שמדובר לא רק באובדן לקוחות, אלא גם בהוצאות מוגברות כדי לשמר לקוחות קיימים ולגייס חדשים על חשבון אלו שעוזבים אותן".

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
מודל AI גנרטיבי חדש שפותח בשיתוף גוגל קלאוד מקפיץ את מניית אבוג'ן ומסמן מהפכה בפיתוח מולקולות פורצות דרך בתחומי הפארמה והחקלאות; בראיון לביזפורטל עופר חביב מנכ"ל החברה מציין שחברות גדולות כמו גוגל נכנסות לתחום וזה נותן רוח גבית "הם מתחילים לחפש מקומות
חדשים שרעבים למהפכה, ועם AI זה באמת מהפכה. עד היום הם לא באמת היו בתחום, התחום יחסית מורכב וקשה והיום הם מתחילים להיכנס לשם"
אבוג'ן אבוג'ן 0.83% הודיעה אתמול על השלמת מודל היסוד של בינה מלאכותית גנרטיבית, גרסה 1.0, לעיצוב מולקולות קטנות, שפותח בשיתוף פעולה עם Google Cloud. המודל החדש מרחיב את היכולות הקיימות של מנוע הטכנולוגיה ChemPass
AI של אבוג׳ן לגילוי ואופטימיזציה של מולקולות קטנות, בכך שהוא נותן מענה לאחת מאתגרי הליבה של תעשיות התרופות והחקלאות: זיהוי מולקולות קטנות חדשניות העונות על מספר קריטריונים מורכבים של מוצר. בעקבות הדיווח מניית החברה זינקה בשיעור חריג של כ-80%.
אבוג'ן היא חברה יחסית קטנה עם שווי שוק של כ-48 מיליון שקל, שאיכזבה לא מעט משקיעים בדרך - מניית החברה ירדה בכ-85% במהלך 12 החודשים האחרונים, וירידת ערך משמעותית מאז ההנפקה. עם זאת ההודעה היום עשויה להפיח תקווה מסוימת כפי שמציין עופר חביב מנכ"ל ונשיא אבוג'ן בראיון לביזפורטל :"אני חושב שהסיפור של אבוג'ן מתחיל להיות יותר ברור, אנחנו עושים ריכוז מאמצים בשילוב של עולם המחשב וכימיה לפיתוח תרופות ולפיתוח חקלאי, זה אחד המקומות שהאפקט יהיה גבוה, וגם באופן יחסי אפשר למדוד אותו בטווח קצר, גם כמויות הדאטה הקיימות בתחום הן אדירות וזה מאוד חשוב, הכמות קריטית להצלחה".
הודעתם על ההשלמה של מודל הבינה המלאכותית, במה זה שונה מהיכולות הקודמות של אבוג'ן, ומה הופך אותו ל"פריצת דרך" כפי שאתם מגדירים?
"אבוג'ן בעבר התמקדה בכל העולם הגנומי, כאן זה תחום של כימיה. יש שני ענפים מסחריים על התחום הזה, תרופות מבוססות כימיה, ודבר שני כל עולם האגרו כימיה. כל אחד מהתחומים האלה הוא שוק אסטרונומי של עשרות ומאות מיליארדים. הקושי בתחומים האלה הוא למצוא מולקולות שעושות את העבודה וגם עוזרות בכל מיני פרמטרים אחרים על מנת להגיע למוצר מסחרי. לצורך העניין, אם יש מולקולה שמרפאה משהו אחד והורגת משהו אחר זה לא כל כך עוזר. או אם יש חומר שהורג חרקים אבל הוא מנדף מהר מאוד אז גם לא יעיל.
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- אבוג׳ן מזנקת 150% - השלימה פיתוח בשת״פ עם גוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר צריך הרבה מאוד פרמטרים מעבר לזה שזה עושה את העבודה, ולמצוא את זה בתוך כל מיליארדי המולקולות זה מאוד קשה. אנחנו באמצעות AI מצליחים להגיע למצב שאנחנו מוצאים מולקולות שעומדות בכמה וכמה קריטריונים. ומה שאנחנו עושים אנחנו יודעים להגיע ב-4 קריטריונים חשובים אנחנו יכולים לאחד אותם ולהגיע לקבוצת חיתוך שעונה על הקריטריונים האלה, אבל בעצם זו רק ההתחלה, כי אנחנו הולכים להגדיל את הסיכוי שגם תעמוד בכל הקריטריונים העסקיים. מה שמדהים הוא שכדי לאמן את זה המכונה שלנו, אנחנו מאמנים אותה על סט של מיליונים של מולקולות והצלחנו לעשות את זה בין היתר בתמיכת גוגל. מי שפיתח את המודל זה האנשים של אבוג'ן גוגל נתנה לנו את המשאבים ואת זמן העבודה של המחשבים. יש לנו שני הישגים, אלגוריתמיקה ותשתית. באלגוריתמיקה זה הרצת כמה מודלים במקביל, ודבר שני זה בעלויות סבירות ופרק זמן קצר".
