שידור חוזר לגולן? סלקום ופרטנר יורדות בעד 5% על רקע כניסת WE
מניות פרטנר -0.77% וסלקום 0.05% רושמות ירידות חדות, על רקע התחרות הקרבה. אתמול דיווחה חברת אקספון 018, שבבעלות חזי בצלאל, כי תשיק רשת הסלולרית החדשה בישראל - We בחודש מרץ. פרטנר משלימה ירידה של 13% מתחילת השנה ואילו סלקום משלימה מהלך ירידה של 11% מתחילת השנה. הרשת החדשה תפעל תחת הקידומת 051 שהייתה שייכת בעבר לרשת פלאפון תפעל על תשתית הרשת של סלקום. לדברי החברה, לפני מספר חודשים החלו מאות נסיינים בשלב ההרצה של רשת הסלולר החדשה שתושק בסביבות מרץ, והשם "'We" הוא רק חלק משמו המלא של המותג. כשיושלם המהלך תצטרף אקספון לחברות הסלולר, בעלות התשתית, הקיימות: פלאפון, HOT מובייל, גולן טלקום, סלקום ופרטנר. סבינה לוי, מנהלת מחקר בלידר שוקי הון: "הכניסה של אקספון לא מפתיעה כל כך, כיוון שהייתה ידועה מראש, מה גם שאקספון לא תוכל להביא מהפכה גדולה כפי שעשתה בזמנו גולן טלקום. הסיבה נעוצה בכך שהסכמי האירוח הקודמים של הוט ופרטנר או גולן טלקום וסלקום היו על בסיס תשלום קבוע ואז בעצם כל תוספת של לקוח חדש הייתה בעלות שולית, כאשר כעת ההסכם של אקספון עם סלקום הוא על בסיס מחיר משתנה לכל לקוח חדש. המשמעות היא שאקספון לא תוכל להציע מחירים שוברי שוק כיוון שהיא מוגבלת מלמטה על ידי מבנה ההסכם שלה עם סלקום". "המודל של אקספון יהיה כנראה דומה למודל של גולן טלקום בתחילת דרכה ויכלול שיווק אינטרנטי וטלפוני ולא על ידי נקודות מכירה פיזיות. השוק היום מתאפיין בריבוי שחקנים, ויש כל כך הרבה תחרות, כך שקשה לבוא עם בשורה אמיתית. בצד השלילי, ככל שיש יותר שחקנים, כך זה אומר שיקח יותר זמן עד שנראה התאוששות משמעותית במחירי הסלולר ובהחלט יכול להיות שהכניסה של אקספון תהיה מתוקשרת ותגרור עליית מדרגה נוספת בתחרות, אבל זה ממש לא המצב שהיה ב-2012 כשגולן והוט נכנסו". "ידיעה היותר משמעותית, היא שבזק בינלאומי מוכרת את Sting TV, הטלויזיה המוזלת של yes, שאמורה להתחרות במוצרים דומים של סלקום ופרטנר. בזק, בגלל חובת ההפרדה מנועה מלשווק טריפל שמשלב מוצרים של yes ושל בזק קווי, אבל אין מניעה לשווק חבילה שאינה כוללת את בזק קווי, כך שבעצם בזק בינלאומי הולכת לשווק את הטלוויזיה של yes, ובכך תעקוף את הרגולציה. כאן בעצם תוכל להיות פגיעה משמעותית בסלקום ופרטנר, וכנראה שמה שהירידות שאנו רואים היום במניות פרטנר וסלקום הן שילוב של הדברים". מחיר היעד של לידר לסלקום ופרטנר בעינו. אילנית שרף, אנליסטית בכירה בתחום התקשרות מפסגות: "הכניסה של אקספון הסלולר היא לא חדשה, הירידות בסלקום ובפרטנר הן די הגיוניות נוכח העובדה שכעת יש שם למותג החדש וצפי להשתלבות בשוק הסלולר. לא התפרסמה בצורה מסודרת האסטרטגיה של אקספון עם הכניסה שלה לשוק, אך סביר להניח שהם ינסו לבדל את עצמם בכמה דרכים, כשאחת מהן תהיה במחיר, למרות שרמות המחיר נמוכות, אך לדעתי מחיר החדירה שלהם יהיה נמוך יותר מהחבילות הקיימות בשוק, וסביר להניח שיהיה באיזור 25-30 שקלים. מאחר ובעבר אקספון דיברו על נושא של שירות טוב יותר ויציבות, אני מעריכה שהם ילכו על חבילה שתהיה מקובעת לתקופה יותר ארוכה, כך שלא יהיו הפתעות ללקוחות שלהם". "ההסכם של החברה עם סלקום מחייב אותם בנתח שוק, כלומר, על מנת להפוך לשחקן שיש כדאיות במודל הכלכלית שלו, הם קודם כל צריכים להביא נתח שוק, ובשוק שנמצא בתחרות מאוד קשה, עם 5 שחקנים קיימים ועם שיעור נטישה מאוד גבוה, לדעתי הגבוה בעולם המערבי, יהיה לחברה מאוד קשה להכנס אלא אם תכנס בצורה אגרסיבית. כיוון שלאקספון אין מה לחדש בתחום המוצר, היא תצטרך להביא בשורה במחיר ובשירות. ייתכן ויש לאקספון עוד דרכים להציע חבילה אטרקטיבית, אך לכך נצטרך לחכות שהם יכנסו לשוק". "בכל אופן, כל תחרות תשנה את פני השוק, כיוון שהיא מאלצת את השחקניות האחרות להתנהג אחרת. לפני שאקספון נכנסה לשוק נוצר מצב של מעבר מאוד אגריסיבי בין החברות הקיימות ואז השוק התחיל להתמתן, ועכשיו כשנכנסת אקספון הן יצטרכו שוב להתמודד עם שחקן חדש ואגרסיבי שהמטרה שהוא רואה לנגד עיניו היא לקיחת נתח שוק. הן לא יוכלו לעלות מחירים כפי שדובר לפני שנה, אולי אפילו להפך. המניות של סלקום ופרטנר מגיבות בירידות ובצדק, כי המשקיעים מבינים שמדובר לא רק באובדן לקוחות, אלא גם בהוצאות מוגברות כדי לשמר לקוחות קיימים ולגייס חדשים על חשבון אלו שעוזבים אותן".
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותחשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים
רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים
של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים
ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום.
על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.
קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.
ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- ״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי
האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך
לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.
רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.
הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.
לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשווית. בתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.
- נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש
- מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.
