שידור חוזר לגולן? סלקום ופרטנר יורדות בעד 5% על רקע כניסת WE
מניות פרטנר -1.54% וסלקום -0.1% רושמות ירידות חדות, על רקע התחרות הקרבה. אתמול דיווחה חברת אקספון 018, שבבעלות חזי בצלאל, כי תשיק רשת הסלולרית החדשה בישראל - We בחודש מרץ. פרטנר משלימה ירידה של 13% מתחילת השנה ואילו סלקום משלימה מהלך ירידה של 11% מתחילת השנה. הרשת החדשה תפעל תחת הקידומת 051 שהייתה שייכת בעבר לרשת פלאפון תפעל על תשתית הרשת של סלקום. לדברי החברה, לפני מספר חודשים החלו מאות נסיינים בשלב ההרצה של רשת הסלולר החדשה שתושק בסביבות מרץ, והשם "'We" הוא רק חלק משמו המלא של המותג. כשיושלם המהלך תצטרף אקספון לחברות הסלולר, בעלות התשתית, הקיימות: פלאפון, HOT מובייל, גולן טלקום, סלקום ופרטנר. סבינה לוי, מנהלת מחקר בלידר שוקי הון: "הכניסה של אקספון לא מפתיעה כל כך, כיוון שהייתה ידועה מראש, מה גם שאקספון לא תוכל להביא מהפכה גדולה כפי שעשתה בזמנו גולן טלקום. הסיבה נעוצה בכך שהסכמי האירוח הקודמים של הוט ופרטנר או גולן טלקום וסלקום היו על בסיס תשלום קבוע ואז בעצם כל תוספת של לקוח חדש הייתה בעלות שולית, כאשר כעת ההסכם של אקספון עם סלקום הוא על בסיס מחיר משתנה לכל לקוח חדש. המשמעות היא שאקספון לא תוכל להציע מחירים שוברי שוק כיוון שהיא מוגבלת מלמטה על ידי מבנה ההסכם שלה עם סלקום". "המודל של אקספון יהיה כנראה דומה למודל של גולן טלקום בתחילת דרכה ויכלול שיווק אינטרנטי וטלפוני ולא על ידי נקודות מכירה פיזיות. השוק היום מתאפיין בריבוי שחקנים, ויש כל כך הרבה תחרות, כך שקשה לבוא עם בשורה אמיתית. בצד השלילי, ככל שיש יותר שחקנים, כך זה אומר שיקח יותר זמן עד שנראה התאוששות משמעותית במחירי הסלולר ובהחלט יכול להיות שהכניסה של אקספון תהיה מתוקשרת ותגרור עליית מדרגה נוספת בתחרות, אבל זה ממש לא המצב שהיה ב-2012 כשגולן והוט נכנסו". "ידיעה היותר משמעותית, היא שבזק בינלאומי מוכרת את Sting TV, הטלויזיה המוזלת של yes, שאמורה להתחרות במוצרים דומים של סלקום ופרטנר. בזק, בגלל חובת ההפרדה מנועה מלשווק טריפל שמשלב מוצרים של yes ושל בזק קווי, אבל אין מניעה לשווק חבילה שאינה כוללת את בזק קווי, כך שבעצם בזק בינלאומי הולכת לשווק את הטלוויזיה של yes, ובכך תעקוף את הרגולציה. כאן בעצם תוכל להיות פגיעה משמעותית בסלקום ופרטנר, וכנראה שמה שהירידות שאנו רואים היום במניות פרטנר וסלקום הן שילוב של הדברים". מחיר היעד של לידר לסלקום ופרטנר בעינו. אילנית שרף, אנליסטית בכירה בתחום התקשרות מפסגות: "הכניסה של אקספון הסלולר היא לא חדשה, הירידות בסלקום ובפרטנר הן די הגיוניות נוכח העובדה שכעת יש שם למותג החדש וצפי להשתלבות בשוק הסלולר. לא התפרסמה בצורה מסודרת האסטרטגיה של אקספון עם הכניסה שלה לשוק, אך סביר להניח שהם ינסו לבדל את עצמם בכמה דרכים, כשאחת מהן תהיה במחיר, למרות שרמות המחיר נמוכות, אך לדעתי מחיר החדירה שלהם יהיה נמוך יותר מהחבילות הקיימות בשוק, וסביר להניח שיהיה באיזור 25-30 שקלים. מאחר ובעבר אקספון דיברו על נושא של שירות טוב יותר ויציבות, אני מעריכה שהם ילכו על חבילה שתהיה מקובעת לתקופה יותר ארוכה, כך שלא יהיו הפתעות ללקוחות שלהם". "ההסכם של החברה עם סלקום מחייב אותם בנתח שוק, כלומר, על מנת להפוך לשחקן שיש כדאיות במודל הכלכלית שלו, הם קודם כל צריכים להביא נתח שוק, ובשוק שנמצא בתחרות מאוד קשה, עם 5 שחקנים קיימים ועם שיעור נטישה מאוד גבוה, לדעתי הגבוה בעולם המערבי, יהיה לחברה מאוד קשה להכנס אלא אם תכנס בצורה אגרסיבית. כיוון שלאקספון אין מה לחדש בתחום המוצר, היא תצטרך להביא בשורה במחיר ובשירות. ייתכן ויש לאקספון עוד דרכים להציע חבילה אטרקטיבית, אך לכך נצטרך לחכות שהם יכנסו לשוק". "בכל אופן, כל תחרות תשנה את פני השוק, כיוון שהיא מאלצת את השחקניות האחרות להתנהג אחרת. לפני שאקספון נכנסה לשוק נוצר מצב של מעבר מאוד אגריסיבי בין החברות הקיימות ואז השוק התחיל להתמתן, ועכשיו כשנכנסת אקספון הן יצטרכו שוב להתמודד עם שחקן חדש ואגרסיבי שהמטרה שהוא רואה לנגד עיניו היא לקיחת נתח שוק. הן לא יוכלו לעלות מחירים כפי שדובר לפני שנה, אולי אפילו להפך. המניות של סלקום ופרטנר מגיבות בירידות ובצדק, כי המשקיעים מבינים שמדובר לא רק באובדן לקוחות, אלא גם בהוצאות מוגברות כדי לשמר לקוחות קיימים ולגייס חדשים על חשבון אלו שעוזבים אותן".
וול סטריט נגזרים (X)התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן
שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל
וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.
תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת
התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.
הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.
בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- וול סטריט פותחת שבוע מקוצר - מה האנליסטים צופים והאם ראלי סנטה בפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.
השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.
מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.
השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.
הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.
אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.
ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.
מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).
- הגשמה, סלייס, טריא ועוד: רוצים אלטרנטיבי? תבדקו טוב טוב
- איבדה את הדירה בגלל משכנתא שלא יכלה לשלם; האם היא יכולה להיות מעורבת במכירת הדירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.
