אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ
ראיון

אלקטריאון בהסכם עם יונדאי; "טעינה מהירה תהיה פיתרון נישתי"

"ההסכם הזה מהווה הבעת אמון בטכנולוגיה שלנו", אומר לנו בשיחה אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, אחרי שהחברה דיווחה על חתימת הסכם מסגרת מול ענקיות הרכב; המשקיעים מרוצים והמניה עולה ב-13%, אבל היא עדיין במינוס 55% מתחילת השנה

רוי שיינמן | (9)

מניית אלקטריאון אלקטריאון 0%   איבדה יותר ממחצית מערכה מתחילת השנה, בעיקר בשל איום הטעינה המהירה. החברה, שמפתחת טכנולוגיה של טעינה אלחוטית לרכבים באמצעות כביש חשמלי, סופגת לחץ מצד יצרניות סוללות כמו BYD ו-CATL, שהשיקו סוללות מהירות במיוחד. החשש ברור: מדוע להשקיע בהתקנת מערכות של אלקטריאון ובחפירת תשתיות מתחת לכבישים, כשניתן לרכוש סוללה הנטענת לטווח של 400 ק"מ בתוך חמש דקות?


עם זאת, הסוללות הללו עדיין אינן זמינות באופן רחב, ויש להן מגבלות. גם באלקטריאון מציינים זאת, ובינתיים נראה כי יש עדיין עניין בפתרון של החברה מצד כמה מהשחקניות הגדולות בעולם הרכב.


לקריאה נוספת:

520 ק"מ ב-5 דקות - הסוללה החדשה של החברה הסינית.
המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת.
מ-10% ל-80% ב-5 דקות - החברה הבריטית שמפתחת טעינה מהירה.


הסכם מסגרת עם יונדאי וקיה

אלקטריאון דיווחה על חתימת הסכם מסגרת עם מרכז המחקר והפיתוח של יונדאי וקיה באמריקה. במסגרת ההסכם, יבוצעו פרויקטים שבהם תשולב המערכת של אלקטריאון ברכבי החברה. כל פרויקט ייחתם בנפרד, והתמורה בגינו תיקבע בנפרד גם היא. אמנם בשלב זה לא דווח על הסכם קונקרטי ראשון, אך עצם שיתוף הפעולה מעיד על עניין ממשי בפתרון של אלקטריאון, מה שמהווה נקודת אור גם למשקיעים שמעלים את המניה ב-13% היום.


בנוסף, אלקטריאון תוכל להשתמש בידע שיצטבר בפרויקטים המשותפים גם לצורך פעילותה בפרויקטים אחרים. לדברי החברה, הידע הזה עשוי לאפשר לה להרחיב את פעילותה בארה"ב ובשווקים נוספים באופן משמעותי.


אלקטריאון זקוקה להסכמים חדשים ולהתרחבות גלובלית. מעבר לכך, היא זקוקה לוולידציה, אישור חיצוני לכך שלפתרון שלה יש מקום גם בעידן שבו מתפתחת טעינה מהירה. טעינה מהירה דורשת תשתית יקרה עם הספקים גבוהים, ולא ברור אם תוכל לשמש את כלל סוגי הרכבים. לעומת זאת, הפתרון של אלקטריאון, שנטען תוך כדי נסיעה, מציע אלטרנטיבה שיכולה להיות עדיפה בתנאים מסוימים. בשלב הזה, איומי הטעינה המהירה עדיין לא הפכו למציאות, וההסכם הנוכחי עם יונדאי וקיה מהווה אינדיקציה לכך שגם יצרניות רכב מהשורה הראשונה לא ממהרות לוותר על פתרונות כמו של אלקטריאון.


"ההסכם הזה מראה שכרגע טעינה מהירה לא מעניינת את יונדאי וקיה", אומר לנו בשיחה מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר. "תחום הרכב לא מתרגש מזה. יש פה קרב של שתי ענקיות, BYD ו-CATL שפשוט יצאו בהצהרה שהבטריות שלהן הכי טובות בעולם. החיבור שעשו לזה בארץ בהקשר שלנו לא רלוונטי. מה שכן מעניין זה שיונדאי, החברה שלישית בגודלה בעולם, משקיעה הרבה משאבים בהטמעת הפיתרון שלנו ברכבים שלהם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


פיתרון אפטרמרקט - זהירות של יונדאי או הדרך המהירה לשוק?

ההסכם עוסק בפיתוח פתרון אפטרמרקט: לקוח שרוכש רכב מיונדאי יוכל לאחר מכן לבחור להתקין את המערכת של אלקטריאון ברכבו. ייתכן שיונדאי נוקטת זהירות ולא ממהרת לשלב את הפתרון בקו הייצור עצמו, אך לפי עזר, מדובר בשיקול טכני ולא אסטרטגי: "הלקוחות כבר רוצים את זה בשטח, אם נחכה למפעל זה ייקח זמן. כדי לצאת לשוק תוך שנה אנחנו חייבים להיכנס דרך אפטרמרקט".


בשלב הראשון יפותח פתרון לרכב קיה EV9, כך שמי שירכוש את הדגם יוכל לבחור להתקין בו את הטכנולוגיה של אלקטריאון. עם זאת, אין כרגע הערכה ברורה לגבי מספר הלקוחות שיבחרו בכך. הפוטנציאל, לעומת זאת, משמעותי: ככל ששיתוף הפעולה יתרחב לדגמים נוספים, כך תגדל גם ההזדמנות העסקית של אלקטריאון.


"הם עושים הרבה עבודה מהצד שלהם", אומר עזר. "הם עכשיו יושבים ובונים צוות שיעבוד מולנו להטמיע את המערכת שלנו ברכבים שלהם. כל צד עושה את מה שהוא צריך. זה יתן לנו יכולת לעבוד מול לקוחות, ה-EV9 למשל הוא דגם פופולארי בקרב חברות עם ציים של רכבים אוטונומיים כך שהפוטנציאל גדול".


פספוס יעד ההכנסות והרבעון המאכזב

בינתיים, אלקטריאון לא עמדה ביעד המכירות שהציבה לעצמה ל-2024, שעמד על 102 מיליון שקל. זו לא הייתה הפתעה: בשנת 2023 הסתכמו הכנסות החברה ב-23 מיליון שקל בלבד, וכבר בתחילת 2024 היה ברור שיהיה קשה להשלים פער של כ-79 מיליון שקל בשנה אחת. בפועל, ההכנסות לשנים 2023-2024 הסתכמו ב-54.6 מיליון שקל, ובתוספת תקבולים נוספים הגיעו ל-63 מיליון שקל, רחוק מהיעד.


"אכזבנו ברבעון האחרון. החברה עושה הכל כדי להשלים את הפערים, ונמשיך לעשות כל מה שאפשר כדי לפצות על הרבעון הרביעי. אני מקווה שנחזור למסלול".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מחכים לחוזים נוספים (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2025 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עם כל ההכנסות היא רק מפסידה אז על מה שווי מיליארד שקל (ל"ת)
    אנונימי 28/04/2025 13:38
    הגב לתגובה זו
  • בועה שהתפוצצה 28/04/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    מכוניות חשמליות יוטענו בדקות בודדות אז למה צריך להתקין תשתית סופר יקרה
  • 6.
    אנונימי 28/04/2025 11:17
    הגב לתגובה זו
    מרכזי מחקר בתעשיית הרכב הם גופיים ניסויים. יש להם יכולת להתעסק במה שבא להם ואין שום קשר להטמעה בתעשייה עצמה... שימו לב שהפתרון יהיה אפטר מרקט. מה שמראה שאפילו חברת האם לא רוצה להטמיע את הטכנולוגיה...
  • 5.
    כרגיל עוד הסכם מסגרת ועוד הסכם מסגרת כ10 שנים אותו דבר (ל"ת)
    אלי 27/04/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בסוף טסלה תשים 2.5 מיליארד דולר ותקנה אותה... יזניק את המכירות של טסלה לשמיים.. (ל"ת)
    אורן 27/04/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נקוה שתחזור לעצמה באמת אחרי שנשחטה מעל 50 אחוז (ל"ת)
    אנונימי 27/04/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סיני 27/04/2025 13:10
    הגב לתגובה זו
    אלקטריאון שווה אפס עגולהכל סיפורים לא קיה ולא יונדאי יסללו כבישים ולא ישימו את המתאם מתחת לאוטו.המנכל ילך הבייתה כי ירון חעקןבי חגג והחברה מכפר שמריהו כועסים שלא שמר על הנייר.אין יותר ברק בנסקי וגת מגידו.100 מיליון של בשנה שוקפים.אוטוטו הנפקת זכויות כי נגמרה החגיגה.כל עלייה לצורך ירידה.תברחו מהנייר .ניפגש בשלד
  • 1.
    כל בעל דוכן בכרמל אומר שהסחורה שלו הכי טובה (ל"ת)
    סוחר זקן 27/04/2025 13:07
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 2%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס והשבבים - והאם אייסיאל תתקן?

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 2.85%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -0.15%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 2.34%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.

בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.

בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע -  "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 0.24%  ו- נובה 17.97%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.