אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ
ראיון

אלקטריאון בהסכם עם יונדאי; "טעינה מהירה תהיה פיתרון נישתי"

"ההסכם הזה מהווה הבעת אמון בטכנולוגיה שלנו", אומר לנו בשיחה אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, אחרי שהחברה דיווחה על חתימת הסכם מסגרת מול ענקיות הרכב; המשקיעים מרוצים והמניה עולה ב-13%, אבל היא עדיין במינוס 55% מתחילת השנה

רוי שיינמן | (9)

מניית אלקטריאון אלקטריאון -4.98%   איבדה יותר ממחצית מערכה מתחילת השנה, בעיקר בשל איום הטעינה המהירה. החברה, שמפתחת טכנולוגיה של טעינה אלחוטית לרכבים באמצעות כביש חשמלי, סופגת לחץ מצד יצרניות סוללות כמו BYD ו-CATL, שהשיקו סוללות מהירות במיוחד. החשש ברור: מדוע להשקיע בהתקנת מערכות של אלקטריאון ובחפירת תשתיות מתחת לכבישים, כשניתן לרכוש סוללה הנטענת לטווח של 400 ק"מ בתוך חמש דקות?


עם זאת, הסוללות הללו עדיין אינן זמינות באופן רחב, ויש להן מגבלות. גם באלקטריאון מציינים זאת, ובינתיים נראה כי יש עדיין עניין בפתרון של החברה מצד כמה מהשחקניות הגדולות בעולם הרכב.


לקריאה נוספת:

520 ק"מ ב-5 דקות - הסוללה החדשה של החברה הסינית.
המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת.
מ-10% ל-80% ב-5 דקות - החברה הבריטית שמפתחת טעינה מהירה.


הסכם מסגרת עם יונדאי וקיה

אלקטריאון דיווחה על חתימת הסכם מסגרת עם מרכז המחקר והפיתוח של יונדאי וקיה באמריקה. במסגרת ההסכם, יבוצעו פרויקטים שבהם תשולב המערכת של אלקטריאון ברכבי החברה. כל פרויקט ייחתם בנפרד, והתמורה בגינו תיקבע בנפרד גם היא. אמנם בשלב זה לא דווח על הסכם קונקרטי ראשון, אך עצם שיתוף הפעולה מעיד על עניין ממשי בפתרון של אלקטריאון, מה שמהווה נקודת אור גם למשקיעים שמעלים את המניה ב-13% היום.


בנוסף, אלקטריאון תוכל להשתמש בידע שיצטבר בפרויקטים המשותפים גם לצורך פעילותה בפרויקטים אחרים. לדברי החברה, הידע הזה עשוי לאפשר לה להרחיב את פעילותה בארה"ב ובשווקים נוספים באופן משמעותי.


אלקטריאון זקוקה להסכמים חדשים ולהתרחבות גלובלית. מעבר לכך, היא זקוקה לוולידציה, אישור חיצוני לכך שלפתרון שלה יש מקום גם בעידן שבו מתפתחת טעינה מהירה. טעינה מהירה דורשת תשתית יקרה עם הספקים גבוהים, ולא ברור אם תוכל לשמש את כלל סוגי הרכבים. לעומת זאת, הפתרון של אלקטריאון, שנטען תוך כדי נסיעה, מציע אלטרנטיבה שיכולה להיות עדיפה בתנאים מסוימים. בשלב הזה, איומי הטעינה המהירה עדיין לא הפכו למציאות, וההסכם הנוכחי עם יונדאי וקיה מהווה אינדיקציה לכך שגם יצרניות רכב מהשורה הראשונה לא ממהרות לוותר על פתרונות כמו של אלקטריאון.


"ההסכם הזה מראה שכרגע טעינה מהירה לא מעניינת את יונדאי וקיה", אומר לנו בשיחה מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר. "תחום הרכב לא מתרגש מזה. יש פה קרב של שתי ענקיות, BYD ו-CATL שפשוט יצאו בהצהרה שהבטריות שלהן הכי טובות בעולם. החיבור שעשו לזה בארץ בהקשר שלנו לא רלוונטי. מה שכן מעניין זה שיונדאי, החברה שלישית בגודלה בעולם, משקיעה הרבה משאבים בהטמעת הפיתרון שלנו ברכבים שלהם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


פיתרון אפטרמרקט - זהירות של יונדאי או הדרך המהירה לשוק?

ההסכם עוסק בפיתוח פתרון אפטרמרקט: לקוח שרוכש רכב מיונדאי יוכל לאחר מכן לבחור להתקין את המערכת של אלקטריאון ברכבו. ייתכן שיונדאי נוקטת זהירות ולא ממהרת לשלב את הפתרון בקו הייצור עצמו, אך לפי עזר, מדובר בשיקול טכני ולא אסטרטגי: "הלקוחות כבר רוצים את זה בשטח, אם נחכה למפעל זה ייקח זמן. כדי לצאת לשוק תוך שנה אנחנו חייבים להיכנס דרך אפטרמרקט".


בשלב הראשון יפותח פתרון לרכב קיה EV9, כך שמי שירכוש את הדגם יוכל לבחור להתקין בו את הטכנולוגיה של אלקטריאון. עם זאת, אין כרגע הערכה ברורה לגבי מספר הלקוחות שיבחרו בכך. הפוטנציאל, לעומת זאת, משמעותי: ככל ששיתוף הפעולה יתרחב לדגמים נוספים, כך תגדל גם ההזדמנות העסקית של אלקטריאון.


"הם עושים הרבה עבודה מהצד שלהם", אומר עזר. "הם עכשיו יושבים ובונים צוות שיעבוד מולנו להטמיע את המערכת שלנו ברכבים שלהם. כל צד עושה את מה שהוא צריך. זה יתן לנו יכולת לעבוד מול לקוחות, ה-EV9 למשל הוא דגם פופולארי בקרב חברות עם ציים של רכבים אוטונומיים כך שהפוטנציאל גדול".


פספוס יעד ההכנסות והרבעון המאכזב

בינתיים, אלקטריאון לא עמדה ביעד המכירות שהציבה לעצמה ל-2024, שעמד על 102 מיליון שקל. זו לא הייתה הפתעה: בשנת 2023 הסתכמו הכנסות החברה ב-23 מיליון שקל בלבד, וכבר בתחילת 2024 היה ברור שיהיה קשה להשלים פער של כ-79 מיליון שקל בשנה אחת. בפועל, ההכנסות לשנים 2023-2024 הסתכמו ב-54.6 מיליון שקל, ובתוספת תקבולים נוספים הגיעו ל-63 מיליון שקל, רחוק מהיעד.


"אכזבנו ברבעון האחרון. החברה עושה הכל כדי להשלים את הפערים, ונמשיך לעשות כל מה שאפשר כדי לפצות על הרבעון הרביעי. אני מקווה שנחזור למסלול".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מחכים לחוזים נוספים (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2025 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עם כל ההכנסות היא רק מפסידה אז על מה שווי מיליארד שקל (ל"ת)
    אנונימי 28/04/2025 13:38
    הגב לתגובה זו
  • בועה שהתפוצצה 28/04/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    מכוניות חשמליות יוטענו בדקות בודדות אז למה צריך להתקין תשתית סופר יקרה
  • 6.
    אנונימי 28/04/2025 11:17
    הגב לתגובה זו
    מרכזי מחקר בתעשיית הרכב הם גופיים ניסויים. יש להם יכולת להתעסק במה שבא להם ואין שום קשר להטמעה בתעשייה עצמה... שימו לב שהפתרון יהיה אפטר מרקט. מה שמראה שאפילו חברת האם לא רוצה להטמיע את הטכנולוגיה...
  • 5.
    כרגיל עוד הסכם מסגרת ועוד הסכם מסגרת כ10 שנים אותו דבר (ל"ת)
    אלי 27/04/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בסוף טסלה תשים 2.5 מיליארד דולר ותקנה אותה... יזניק את המכירות של טסלה לשמיים.. (ל"ת)
    אורן 27/04/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נקוה שתחזור לעצמה באמת אחרי שנשחטה מעל 50 אחוז (ל"ת)
    אנונימי 27/04/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סיני 27/04/2025 13:10
    הגב לתגובה זו
    אלקטריאון שווה אפס עגולהכל סיפורים לא קיה ולא יונדאי יסללו כבישים ולא ישימו את המתאם מתחת לאוטו.המנכל ילך הבייתה כי ירון חעקןבי חגג והחברה מכפר שמריהו כועסים שלא שמר על הנייר.אין יותר ברק בנסקי וגת מגידו.100 מיליון של בשנה שוקפים.אוטוטו הנפקת זכויות כי נגמרה החגיגה.כל עלייה לצורך ירידה.תברחו מהנייר .ניפגש בשלד
  • 1.
    כל בעל דוכן בכרמל אומר שהסחורה שלו הכי טובה (ל"ת)
    סוחר זקן 27/04/2025 13:07
    הגב לתגובה זו
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


ניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמןניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמן
ראיון

ממשחיל כבלים למנכ"ל: ניר דוד על בזק, הסיבים, ה-AI והזינוק בביקושים

אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בזק ניר דוד



מאיש תשתיות שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.


החברה שבה התחיל כעובד תשתיות היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. לדבריו, בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.






כמה זמן אתה מנכ"ל בזק ואיך זה להיות בתפקיד הזה?

"שנה וחצי. איך זה - תענוג. כל יום הוא אתגר בפני עצמו. להיות מנכ"ל בזק - חוויה שהיא 24/7. לפעמים חושב ששנה של מנכ"ל בזק זה כמו שנת כלב - שבע שנים של בן-אדם רגיל. זה חוויה."