קהילות דיגיטל סושיאל
צילום: iStock
טור

המסלול האורגני העוקף שמנהלי שיווק צריכים לנצל לקידום תוכן

לא רק טאבולה ואאוטבריין: את הטירגוט הטוב ביותר עושים מנהלי קהילות שיצרו קבוצות סביב תחומי עניין ספציפיים ואיגדו סביבם אלפי עוקבים. אז איך נשלב תוכן שלנו בקבוצות כאלה?

בואו נודה שיש בעיה באופציות הקיימות כעת בשוק - טאבולה ואאוטבריין: או במחיר, או ביעילות. כשאתם רוצים לקדם היום תוכן בצורה ממומנת, אין לכם הרבה ברירות. אפשר להריץ קמפיין בטאבולה או באאוטבריין, שם קליק ממוצע יעלה לכם שקל אחד. כולנו יודעים שבגוגל או פייסבוק נעדיף בדרך כלל לקדם קמפיין לידים מדיד ולא רק תוכן, אבל גם אם נקדם שם תוכן - העלויות יהיו גבוהות והיחס של האנשים שיראו את הקמפיין - ציני. אנחנו לא אוהבים לראות תוכן ממומן.

 

החיסרון שבטרגוט בטאבולה ובאאוטבריין, הוא שאתם לא באמת יודעים מי צורך את התכנים. אפשרויות הטרגוט שם מוגבלות, וזה קצת מעצבן להשקיע 100 אלף שקל רק כדי לסמן אנשים שהקליקו על התוכן שלכם כמתעניינים לרימרקטינג. כמובן שיש יתרונות לטרגוט כזה כמו Reach רחב.

 

החיסרון בקמפיינים בפייסבוק או בגוגל, זה שהם יכולים להיעשות מאד מאד יקרים תוך זמן קצר. הרבה מעבר לשקל לקליק, ולכן במצב כזה אתם תעדיפו לבצע שם קמפיין לידים שקוטף לקוחות מאשר רק לקדם שם תוכן, שרוב הסיכויים שיהיה פחות מעניין מתמונות של החברים של קהל היעד שיראה את זה.

 

 

המיקרו-טרגוט הכי טוב בדיגיטל היום – הוא באמצעות קהילות

 

 

זה נכון שלגוגל ופייסבוק יש לוק אלייק. זה נכון שטאבולה ואאוטבריין מתגאות בקהלים מפולחים לפי תחומי עניין. אבל יש היום כמה אלפי אנשים בישראל, מנהלי קהילות, שעשו בשבילכם את הטרגוט הכי טוב בעולם.

 

הם יצרו קהילות סביב תחומי עניין מסוימים וספציפיים, ואיגדו סביבם עשרות אלפי אנשים שחולקים את אותה השקפת עולם. קהילות לאימהות בשרון, קהילות שמדברות רק על חיסונים, קהילות לאבות פגומים, קהילות לנשים שמתעניינות בפיננסים קהילות לבעלי עסקים קטנים, קהילות לאנשים שטסים לצפון איטליה וקהילות של גרושים בכל רחבי הארץ.

 

עבור האנשים שנמצאים בקהילות האלו, הקהילות משמעותיות מאד: רבים מגיעים לאירועים, עוקבים אחרי כל מה שעולה, מכירים אנשים מהקהילה גם במרחב הפיזי ואפילו קונים מוצרים של הקהילה.

 

לפני שממשיכים בואו נסכים: קהילות פייסבוק מספקות היום טרגוט לרמת תחום עניין שהוא מהגבוהים ביותר שאנחנו מכירים.

 

 

איך מייצרים תוכן עבור קהילה?

 

 

מאחורי כל קהילה יש מנהלי קהילה, והאנשים האלו גרמו לקהילות להצליח כי הם הצליחו להתמקד בנושא של הקהילה, נתפסים כאותנטיים וככאלו שיעשו את מה שנכון למי שעוקב אחריהם. לכן, אתם לא תוכלו "לדחוף" להם בגרון תוכן שלא מעניין את הקהילה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

לכן, השלב הראשון הוא להבין שאתם צריכים ליצור תוכן שהוא Tailor made לאותן קהילות. כאשר אתם יוצרים קשר עם מנהל קהילה, גלו הבנה, ואפילו תאמרו לו או לה את המשפט: "חשוב לנו שהתוכן שיעלה הוא תוכן שאת מזדהה איתו באופן מלא". כאשר שיתוף הפעולה לא יראה אותנטי, חברי הקהילה יריחו זאת מיד וידחו את התוכן שלכם. כאשר שיתוף הפעולה אותנטי, אתם תרוויחו המון חשיפה.

 

 

כמה זה צריך לעלות ואיך מודדים את זה?

 

 

כאן יש לי כמה רעיונות, שנובעים מהניסיון שלי ביישום אסטרטגיה כזאת עם אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל:

1. לעבוד מול כמה קהילות במקביל: אל תעבדו רק עם קהילה אחת, כדי ליצור אימפקט גדול קחו כמה קהילות.

2. תמחור ותדירות: כל קהילה תרצה מחיר אחר, שנובע מהגודל של הקהילה. וגם לגבי התדירות יש שאלה. ההנחה שלי היא שמגע חד פעמי הוא לא אפקטיבי, וכדאי לסגור מראש 2 פריטי תוכן בחודש לאורך חצי שנה. כך גם יהיה לכם סימן טוב אם מנהל הקהילה באמת מעוניין בשיתוף הפעולה מבחינת ערך התוכן.

3. לינקים מסומנים: קשה לדעת כמה אנשים צפו בכל פוסט בקהילה, שכן מנהלי הקהילה יכולים לראות רק את עשרת הפוסטים הכי נצפים, ואם שלכם לא היה בהכי נצפים, אתם לא תדעו במדויק את מספר הצופים. אבל - אם תשלחו את האנשים ללינק חיצוני, תוכלו לדעת לפחות את הנתון הזה.

4. תהיו נוכחים בקהילה: הגדירו אדם אחד מתוך צוות הסושיאל מדיה שלכם שנוכח בקהילות שאתם עובדים איתן. ודאו עם מנהל הקהילה שזה בסדר שהאיש שלכם יגיב בקהילה לדברים רלוונטיים. לדוגמה, אם אתם מחברת תנובה ואתם בקהילת ספורטאים ועולה שאלה על כמות החלבון המומלצת, האיש שלכם יענה את התשובה המקצועית.

5. התמודדות עם משברים מראש: אנשים יכולים להיות רעים בסושיאל מדיה, וגם אם הכוונה שלכם טובה, יכול להתעורר משבר. ודאו מראש שמנהל הקהילה מתגייס לטובתכם בכל משבר, ובמיוחד כאשר אחד החברים בקהילה מוחה בצורה אלימה, מילולית או לא מנומסת. חשוב להגיב בצורה קונסטרוקטיבית, אך עוד לפני זה חובה שתדעו על זה בזמן אמת - האינטרנט לא סלחן ומהיר מאד.

 

לסיכום, מדובר כאן בשיטה שיכולה להיות זולה יותר מקידום מסורתי בפייסבוק, טאבולה או אאוטבריין. היא כן דורשת מעורבות יותר גבוהה כיצרני תוכן ואת תחזוק הקשר עם מנהלי הקהילה, אך יכולה להוסיף לאסטרטגיית התוכן שלכם נדבך משמעותי של נוכחות חיובית במקומות שהאנשים נמצאים, והיום זה קורה בקהילות פייסבוק יותר מאשר בפיד. אם תיישמו מדיניות כזו, אתם תזכו ליותר חשיפות לקהל ממוקד, בהרבה פחות כסף.

 

נאור נרקיס הוא מנהל חברת התוכן תוכניסט

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מקצועניסט 12/02/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
    אתרי תוכן כמו סלונה או בלייזר מייצרים טראפיק טוב לקהל מאוד מפולח וממוקד ועלויות הפרסום שם נמוכות יחסית לטאבולה, אאוטבריין או פייסבוק.
  • מיכאל 13/02/2019 13:59
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחח בלונה ובלייזר?? טוב שלא המלצת על תפוז ומקושרים
  • 5.
    אישיווק 12/02/2019 07:40
    הגב לתגובה זו
    באמצע 2018 כבר הבינו ״אוקיי זה טו מאצ׳״ בשביל קהילה להכניס פוסט ממומן כל רגע. ועכשיו כבר מבינים שלהוסיף פוסט בקהילה - זה נבלע, הקהל מבין שזה לא אותנטי, מנהל הקבוצה עלול לשלם על כך וגם אז לייצר מזה לידים/ מכירות יעלה לכם הרבה. אהבתי שהוא השווה קהילות לטאבולה ואאוטבריין. זה כל כך לא בכיוון.... שזה מצחיק.
  • 4.
    שיווק-עצמיסט 12/02/2019 07:34
    הגב לתגובה זו
    נו באמת...
  • 3.
    גולשת 11/02/2019 18:24
    הגב לתגובה זו
    וכשבודקים עלות תועלת מול מפיצי התוכן השונים (עם לוק אלייק לא תמיד ברור) במקרים רבים האתרים האלה מביאים תוצאות טובות יותר
  • 2.
    אליאב 11/02/2019 17:22
    הגב לתגובה זו
    נמאס מהתוכן השיווקי בקבוצות. משרדי דיגיטל עודים כסף על חשבון המותגים ומנגד, לחברי הקבוצות זה יוצר אנטי אמיתי. תראו מה קרה במנהלי שיווק מצייצים ובאמהות מבשלות. נטישה המונית
  • 1.
    נרקסיסט 11/02/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
    אתה מנהל את קהילת התוכניסטים ובמקביל אתה כותב מאמר שמעודד שיתופי פעולה מסחריים עם מנהלי קהילות. אין בעיה עם זה, רק רצוי גילוי נאות, זה הכל.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.