מיזם הענק להקמת נתיבים מהירים בכביש 5 מתקדם. מי החברות שמתמודדות?
פרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5, מיזם הענק להקמת הנתיבים המהירים ומתחמי תחבורה משולבים ("האבים") לאורך כביש 5, מתקדם שלב נוסף, עם הגשת ההצעות לשלב בקרת התכנון על ידי חמש קבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם. חמש הקבוצות שהגישו הצעות לתכנון הן: מנרב אחזקות ובון תור; אלקטרה; דניה סיבוס וחברת דן; שפיר הנדסה אזרחית ומאיר חברה למכוניות ומשאיות; שיכון ובינוי ואגד אחזקה.
בפרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5, מיושם לראשונה בישראל מודל מכרזי חדשני שטרם הופעל בתחום התחבורה, שבו מתקיים דיאלוג תכנוני מקיף עם המציעים על מנת להבטיח ודאות ואיכות תכנון גבוהות. הפרויקט ממומש במתכונת (Public Private Partnership) PPP, במסגרתה ייבחר זכיין למימון, תכנון, הקמה, והפעלה של הפרויקט לתקופה של 25 שנים.
המכרז הוא פרי עבודה משותפת של משרדי האוצר, התחבורה, חברת נתיבי איילון והחברה הממשלתית ענבל, ומקודם על ידי ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט הנתיבים המהירים, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי.
נתיבי איילון (באדיבות נתיבי איילון, ארקאפקט עדי באונו)
הפרויקט כולל הקמה והפעלה של נתיב מהיר לאורך כביש 5 בין מחלף קסם לגלילות מזרח, בשני כיווני הנסיעה, תחזוקה של מקטע הכביש, שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה. המתחמים כוללים חניוני "חנה וסע", ובהם כ-11 אלף מקומות חניה, וכן מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן שיופעלו באמצעות אוטובוסים חשמליים.
המתח"מים יקשרו בין מגוון אמצעי תחבורה, בהם רכבת ישראל בתוואי המסילה המזרחית, קווי הרכבת הקלה ומערך שבילי אופניים. המיזם יאפשר לבעלי הרכב הפרטי להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן העמוס ולהגיע ליעדם בנוחות ובמהירות, תוך הפחתת העומסים של כלל משתמשי הדרך.
פרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5 הוא מהגדולים מסוגו בעולם, ומשלב טכנולוגיות מתקדמות, בדגש על בנייה ותחבורה ירוקה, ובהן אוטובוסים חשמליים, עמדות טעינה חשמליות, מערכת ניהול חניונים מתקדמת, אפשרות לשילוב מערכות חניה אוטומטיות, וייצור אנרגיה סולארית על גגות המתח"מים לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת.
מערך הנתיבים בכביש 5, יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2, שצפוי להיפתח במהלך שנת 2025, בתוואי שבין ראשון לציון דרך תל אביב ועד מחלף 57 הסמוך לנתניה, לצד שני מתח"מים הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים בראשון לציון ובשפיים. כך תיווצר רשת של נתיבים מהירים הצפויה להקל משמעותית על הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "מיזם הנתיבים המהירים בכביש 5 הוא שלב נוסף בהתקדמות חזון ה"האבים" התחבורתיים שאני מובילה. בפרויקט הנוכחי אנו מחזקים את היעילות והאטרקטיביות של ההאבים באמצעות שילובם בחניוני הנתיב המהיר, וכך מציעים תפיסה תחבורתית חדשנית ופורצת דרך. אנו ממשיכים כאן את ההצלחה הגדולה של חניון הנתיב המהיר בשפירים, המשלב חניה חינם ללא תשלום, שאטלים חינמיים למרכזי התעסוקה של גוש דן וקווי אוטובוס מהירים למוקדי ביקוש בירושלים, התורמים כולם להפחתת כמות הרכב הפרטי הנכנס למרכזי הערים. זה הכיוון שאליו צועדת התחבורה בישראל".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "מכרז הנתיבים המהירים בכביש 5 מהווה פריצת דרך אמיתית ומציג תפיסה תחבורתית חדשנית וחכמה. עם התקדמות הפריסה הארצית של מרכזי התחבורה המשולבים, על פי חזונה של שרת התחבורה מירי רגב, נעודד יותר נהגים להשאיר את רכבם בבית או בחניון הנתיב המהיר, ולהגיע לעבודה בנסיעה רגועה בשאטל חשמלי, וכך גם בדרכם חזרה הביתה. זה העתיד, והוא כבר כאן".
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "הגשת ההצעות לתכנון במכרז הנתיבים המהירים בכביש 5 מהווה הבעת אמון של השוק בפרויקטים שמקדמת הממשלה, בייחוד בעת הזו. אגף החשב הכללי ממשיך לקדם בתנופה פרויקטים בזכיינות בשיטת PPP, המאופיינים ברמת שירות גבוהה. הוספת שלב בקרת התכן במכרזים מגבירה את הוודאות ומבטיחה את איכות התכנון ההנדסי".
- 1.nuyh 04/08/2024 14:33הגב לתגובה זועוד הזדמנות להפוך את חיי הנהגים לסיוט במשך שנים.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
יוסי כהן, ראש המוסד (יוטיוב)האם ראש המוסד קיבל טובות הנאה מטייקון ולמה המשטרה לא חקרה?
ולמה זה לא בכותרות הראשיות בתקשורת? גילויים חדשים שנחשפו בשבוע שעבר מייצרים תחושה שיוסי כהן השתמש בדירת ג'ימס פארקר וקיבל טובות הנאה והמשטרה העלימה עין ו"הוציאה" את העדויות על כהן מתיק החקירה נגד נתניהו - לא תקין, מחשיד. קוראים לזה טיוח
כבר תקופה ארוכה שמלחשים שיוסי כהן קיבל טובות הנאה מג'יימס פאקר המיליונר, לרבות שימוש בדירתו במלון רואיל ביץ' שבתל אביב. הוא עשה זאת בעודנו ראש המוסד וזה מחייב במשטר תקין צורך בבדיקה משמעותית. הדברים עלו במסגרת תיק 1000 - תיק המתנות נגד נתניהו. במשטרה בדקו וחקרו על טובות הנאה שלכאורה קיבל יאיר נתניהו מפארקר, בעיקר שימוש בדירתו ברויאל ביץ' כשהחשד היה שבין נתניהו האבא ופארקר יש קשר לא חוקי -מתנות בתמורה להטבות. תוך כדי החקירה הזרקור עבר לדמות אחרת - יוסי כהן, אלא ששם היה סוג של טיוח.
פקד ליזו כהן, חוקרת מיאח"ה, שהייתה חלק מצוותי החקירה בתיק 1000 וב"תיק המעונות" הסבירה בעדותה בבית המשפט לפני כשנה וחצי כי החקירה התמקדה בקשרים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין פאקר, ובמיוחד בבדיקת חשד לטובות הנאה שהועברו באמצעות מגורים של בנו יאיר בנכס של פאקר. לדבריה אז "החשד היה שיאיר קיבל טובת הנאה עבור אביו, או להפך. יאיר היה הכלי, לא מושא הבדיקה המרכזי".
היא נשאלה אז למה חקרתם דווקא את יאיר ולא את יוסי כהן? "אני גביתי הודעות גם בעניין הזה, אך לא זכור לי שבדקנו את מצלמות האבטחה לגבי יוסי כהן". בהמשך הודתה כי הייתה הנחיה מגבוה לא להזכיר את שמו של כהן בחקירת הדס קליין, נציגת פאקר ומילצ'ן.
פיצול חריג של תמלילי חקירה: "קיבלנו הנחיה מלמעלה"
במהלך הדיון הציג אז עו"ד עמית חדד סניגור נתניהו פיצול חריג בתמלולי חקירה של שלושה עובדים במלון - שני קבלנים וקב"ט. לדבריו, התמלולים כללו גרסאות שונות באשר להופעתו של יוסי כהן בדירה: באחד מהם השם הוזכר, ובאחר - הושמט. כהן אישרה כי מדובר במהלך חריג ולא שגרתי, שלא עשתה בעבר, והסבירה כי מדובר בהנחיה שהועברה מהדרגים הבכירים. "לא יודעת למה פוצל התמליל. זו הייתה הנחיה. אולי כדי להבחין בין גרסה שבה מוזכר שם רגיש לגרסה אחרת. זה לא מקובל, אבל ככה נדרשנו לפעול".
- יוסי כהן מתקרב לאקזיט של 50 מיליון דולר
- דונאלד טראמפ נגד יוסי כהן - האקזיט של כהן בדוראל ארה"ב מתרחק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר עלה לדוכן העדים חוקר בכיר במשטרה - צחי חבקין. העדות שלו גורמת לזוז באי נוחות. עו"ד חדד שואל אם "השם של יוסי כהן עלה בתשאול של עובדי המלון. מומי (נצ"מ מומי משולם - ראש צוות החקירה בתיקי נתניהו) עלה בשיחה, מה, הוא נלחץ?"
חבקין: "אפשר לומר".
חדד: "אז הוא מנחה אותך? ומייצר מצגי שווא?"
