הדעות חלוקות - האם זה הזמן למכור מניות אפל?
מניית ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE תקועה. מתחילת השנה נותרה המנייה סטטית במחיר של 183 דולר, ובשנה האחרונה כולה עלתה ב-6% בלבד - זאת לעומת זינוק של כמעט פי ארבעה ב-5 השנים האחרונות.
תאגיד ההשקעות ברקשייר האת'וויי, שבשליטתו של איל ההון וורן באפט, פרסם לפני כשבועיים את דוחותיו בהם התברר כי במהלך הרבעון הראשון של 2024 הוא המשיך לצמצם את החזקותיו באפל. ברקשייר דיווחה כי ההשקעה שלה באפל הייתה שווה 135.4 מיליארד דולר, מה שמסמל ירידה של כ-13%. עם זאת, אפל עדיין הייתה האחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר בסוף הרבעון.
זה היה הרבעון השני ברציפות שברקשייר מפחיתה את החזקותיה ביצרנית האייפון. היא מכרה כ-10 מיליון מניות של אפל (רק 1% מהנתח העצום שלה) ברבעון הרביעי של 2023. באפט כשלעצמו טען שהמכירה הייתה מטעמי מס בעקבות רווחים גבוהים. הוא גם רמז שהמכירה עשויה להיות קשורה לכך שהוא רוצה להימנע מחיוב מס גבוה יותר בהמשך הדרך, כדי לממן את הגירעון התקציבי הגובר בארה"ב.
באפט הפך למעריץ גדול של אפל לאחר שאחד ממנהלי ההשקעות שלו שכנע אותו לרכוש את המניה לפני שנים. באפט אפילו כינה את ענקית הטכנולוגיה העסק השני בחשיבותו אחרי אשכול הביטוחים של ברקשייר. עם זאת, רבים העלו השערות כי אייקון ההשקעות בן ה-93 הפחית את המניות המועדפות עליו בגלל חששות להערכת שווי. אבל באפט בפגישה המשיך לשבח את אפל, ואמר כי "סביר ביותר" שאפל תישאר האחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר בסוף 2024.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, לא מעט אנליסטים עדיין רואים באפל כמי שעתידה עוד לפניה. הם תולים את טענותיהם בכך שלאפל אין באמת מתחרות אמיתיות בשוק היות שהטכנולוגיה שלה ייחודית רק אליה. החברה מפתחת ומייצרת מוצרים חדשים כדי להרחיב את ההיצע שלה, ובמובן מסוים הקושי היחיד שהיא מתמודדת איתו זה הייצור בסין. היעדר יציבות בסין והימשכות הסגרים של מגפת הקורונה שיבשו מאוד את האספקה של החברה, מה שגרם לה לחפש אפשרויות ייצור אחרות כמו הודו - שהכלכלה שלה צומחת במהירות ומהווה כר השקעות כשלעצמה.
אם לא די בכך, אפל הודיעה רק לאחרונה היא גם היא רוצה להינות מנפלאות הבינה המלאכותית (AI) כשחשפה השבוע את מערך האייפד פרו האחרון שלה, עם שבב ה-M4 החדש של החברה. מצד אחד זה נראה כאילו אפל החליטה לנפח את החזה שלה בתחרות סביב ה-AI, אבל זה גם מראה שאנחנו נכנסים לעידן חדש של שיווק מחשבים המתמקדים בהבטחה של יישומי בינה מלאכותית.
עדיין מוקדם להגיד מה תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על אפל אבל מה שבטוח שזה הולך להיות מעניין, לא רק עבור החברה, אלא עבור כל העוסקות ביישומי ה-AI. ולמרות זאת, נראה שהאמירה של באפט כי הוא מאמין שאפל עדיין תהיה ההחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר השנה ממחישה כי הוא עדיין מאמין בה ובפוטנציאל שלה.
- 1.ת"אביבית 13/05/2024 16:50הגב לתגובה זובאפט מכר מניות לאחר שהשיא בהם ריווח ניכר. בין המכירה לבין הרווח נותר לו אותו סכום כולל בשווי האחזקה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
