ביטוח ישיר רשמה רווח של 150 מיליון שקל ב-2023; 49 מיליון שקל ברבעון הרביעי
חברת ביטוח ישיר רשמה ב-2023 פרמיות ברוטו שעלו בכ-22% והסתכמו בכ-3.05 מיליארד שקל בהשוואה לכ-2.49 מיליארד שקל ב-2022. בחברה מסבירים כי הגידול בפרמיות נבע מגידול בהיקף הפעילות, הן במספר הלקוחות והן בתעריפים, במרבית הענפים, אך בעיקר בענף רכב רכוש ובענף דירות. הפרמיות ברוטו, ללא חשכ"ל, בתקופת הדוח, הסתכמו בכ-2.93 מיליארד שקל וצמחו בכ-18% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.
הפרמיות שהורווחו ברוטו הסתכמו בכ-2.85 מיליארד שקל בהשוואה לכ-2.38 מיליארד שקל ב-2022, גידול של כ-19%.
ההכנסות מהשקעות נטו, לרבות רווח כולל אחר (לפני מס), הסתכמו לסך של כ-172.9 מיליון שקל, לעומת סך של כ-69.6 מיליון שקל ב-2022, וזאת בעיקר בשל המגמות בשוק ההון והעלייה בריבית. רווח מהשקעות שאינן מיוחסות לפוליסות משתתפות ברווחים הסתכם בסך של כ-154.6 מיליון שקל בהשוואה לרווח בסך של כ-90.2 מיליון שקל ב-2022, גידול של כ-71%.
הרווח הכולל הסתכם בכ-149.8 מיליון שקל, בהשוואה לסך של כ-51.1 מיליון שקל ב-2022, המהווה גידול של 193%. הגידול נובע, כאמור, משיפור משמעותי בתוצאות החיתומיות בענף רכב רכוש, בענפי החבויות האחרים ובהכנסות מהשקעות, והוא קוזז בחלקו מירידה בענפי רכוש אחרים, בענף רכב חובה ובמגזרי חיים ובריאות.
תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2023
הפרמיות ברוטו עלו ברבעון בכ-17% והסתכמו בכ-712.7 מיליון שקל בהשוואה לכ-608.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. הגידול בפרמיות נבע מגידול בהיקף הפעילות בכל הענפים בהם פועלת החברה, ובא לידי ביטוי הן במספר הלקוחות במרבית הענפים והן בעליית תעריפים והתאמתם לסיכון, בעיקר בענפי הרכב ורכוש אחר. הפרמיות שהורווחו ברוטו הסתכמו בכ-758.7 מיליון שקל בהשוואה לכ-624.8 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-21%.
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות מהשקעות נטו לרבות רווח כולל אחר (לפני מס) הסתכמו ברבעון לסך של כ-36.4 מיליון שקל לעומת סך של כ-27.3 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת בעיקר בשל המגמות בשוק ההון והעלייה בריבית. הכנסות מהשקעות שאינן מיוחסות לפוליסות משתתפות ברווחים הסתכמו לסך של כ-29.6 מיליון שקל, בהשוואה לסך של כ-29.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הכולל ברבעון הסתכם בכ-48.8 מיליון שקל לעומת רווח כולל של כ-45.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-7%.
דיבידנד: החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-65 מיליון שקל, המהווה, יחד עם דיבידנד של כ-40 מיליון שקל שחולק ב-17 באוגוסט 2023, כ-70% מהרווח השנתי השוטף לשנת 2023, וזאת בהתבסס על תוכנית ניהול ההון של החברה.
מנכ״ל ביטוח ישיר, קובי הבר: "ביטוח ישיר מתייחדת עם זכרם של שלושה מעובדי החברה: אלירן מזרחי ועידן הרמתי ז"ל - שנרצחו בהתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, ומאור גרשוני ז"ל- שנהרג בעת הלחימה בקרבות בעזה. בצל זאת, אנו מסכמים את 2023, שהיתה שנה של צמיחה בהיקף הפרמיות ושל שיפור במדדי הרווחיות. זאת, בזכות תהליכים אסטרטגיים ארוכים ומשמעותיים שהובלנו בשנים האחרונות, ושמניבים פירות.
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
- תביעת ענק נגד בכירי סלייס: 950 מיליון שקל על קריסת חיסכון הפנסיה של אלפי עמיתים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
"את שנת 2023 אנו מסיימים עם צמיחה של כ-22% בפרמיות, לשיא של כ-3.05 מיליארד ש"ח ועם רווח כולל של כ-150 מיליון ש"ח, מתוכו כ-49 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי. למלחמת ״חרבות ברזל״ הייתה כמובן השפעה על פעילות החברה ברבעון הרביעי של 2023, במגוון היבטים, שקיזזו זה את זה, באופן שסך כל ההשפעה על שורת הרווח בדוח השנתי לא הייתה מהותית.
"אנו מתמקדים בהרחבת היצע המוצרים והשירותים המוצעים ללקוחותינו, תוך שימת דגש מרכזי על מוצרים רווחיים, שיווקם במחיר תחרותי ובניית קשר אישי וישיר עם כל לקוח. במקביל, אנו מתמקדים בשיפור והעשרת הממשקים הדיגיטליים שלנו, המעצימים את חוויית הלקוח. מועדון הלקוחות שלנו מהווה דוגמא לאופן בו אנו מקנים ערך מוסף משמעותי ומוקירים את נאמנות לקוחותינו".
בינה מלאכותית גנרי AI generic הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״
מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת
בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.
הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר".
עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג
אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.
- מהפכת ה-AI בהייטק הישראלי: 15 אלף מפתחים כבר בשטח
- OECD מזהיר מפני התפוצצות בועת AI והסלמת מלחמת הסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר.
