אל על מצפה לרבעון ראשון מצוין; קני רוזנברג מורווח 110% על השקעתו בחברה
מי קונה חברת תעופה בקורונה? מבול של הפסדים, חוסר בהירות לגבי העתיד, וועדי עובדי חזקים - כל אלו לא הפריעו לקני רוזנברג ובנו אלי לרכוש את השליטה באל על. ובלי טיפת ציניות ההסבר הוא "הרבי אמר". השקעה בישראל בשביל המשפחה האמריקאית היא אולי סוג של מצווה, אבל למרות ההתחלה הקשה והסקפטיות, הם מורווחים 110% כ-450 מיליון שקל.
חברת התעופה אל על אל על -3.51% הציגה ביום חמישי את דוחותיה הכספיים הטובים בכל הזמנים עם רווח של 125 מיליון דולר והכנסות שנתיות של 2.5 מיליארד דולר. אבל אם המשפט הזה נשמע לכם מוכר זה לא במקרה. רבעון אחר רבעון אל על חושפת דוחות כספיים שטובים מקודמיהם, ללא אף עזרה מהמדינה כפי שנהגה לעשות במשך שנים, כאילו היא מצאה את נוסחת הקסם. אבל האמת היא שזה לא בכאילו. חברת התעופה עושה חיל בעסקים ובשוק ההון.
הרבעון הראשון צפוי להיות חזק במיוחד. החברה מכוונת להכנסות של 670 מיליון דולר ורווח שיכול להגיע למעל 70 מיליון דולר. זה לא טריוויאלי בזמן מלחמה, וזה נובע משתי סיבות עיקריות - הראשונה, העלאת מחירים. אנחנו יכולים לטעון שאל על יקרה, שאל על מנצלת את המצב. אבל החברה הזו היא בראש וראשונה חברה עסקית והיא צריכה לשרוד וגם להרוויח.
המלחמה העבירה את אל על למצב של הישרדות, ובמצב כזה, במיוחד כשהיא לא ביקשה אגורה מהמדינה, היא רשאית לנצל את כוחה ולהעלות מחירים. כתבנו על הקו לניו יורק שבו היא נשארה לבד וקבעה את המחירים והרוויחה עשרות מיליונים. זה לא נוח לצרכנים, אבל למשקיעים זה נהדר.
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, אל על הצליחה לגוון ולנצל את הטיסות גם להעברות מטענים כשבזמן מלחמה כל כך חשובות לכלכלה ולביטחון הישראלי. תחום המטענים עלה בצורה דרמטית והוא אחראי גם על הרווחים הטובים ברבעון. כל זה כשחברות התעופה הזרות יוצאות מהארץ והתחרות נחלשת.
אל על נסחרת אחרי זינוק של פי 2 מהשפל לפני חודשיים (היא נסחרת ב-50% מעל המחיר ב-7 באוקטובר) בשווי של 1.3 מיליארד שקל. כשמנתחים אותה קר היא במכפיל רווח נמוך מאוד, אבל בחברות תעופה יש סיכונים גדולים - מלחמות, מחירי הנפט והאנרגיה, תחרות ועוד. ועדיין - הרבעון הרביעי והתחזית קדימה, מוכיחות שאל על החדשה היא לא אל על של השנים שלפני הקורונה. אז היא הייתה חברה של העובדים, הטייסים, של הוועדים, היא הייתה שמנה מאוד, לא יעילה, כשכל רווח שהצליחה לייצר הלך לסתום איזה חור עבר. אל על החדשה עם פחות ממחצית מהעובדים וזה הסוד.
חברת התעופה הלאומית
לאל על מודבקת הסיסמה "חברת התעופה הלאומית של ישראל" כבר עשרות שנים למרות שהיא כבר מזמן לא בבעלות המדינה. דווקא במובן הזה נראה שמדינת ישראל עשתה צעד לא טוב בשוק ההון כשמכרה את אחזקותיה באל על רגע לפני שהחברה הוכיחה שהיא יודעת להתנהל כלכלית באופן עצמאי לחלוטין. אבל לאור ההיסטוריה הלא טובה של אל על והמדינה שכללה הלוואות רבות וחילוצים מבעיות כלכליות קשות וארוכות, אפשר למחול למדינה על היציאה מהחברה.- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
אבל זה לא הכל. בזמן שמשבר הקורונה בענף התעופה העולמית כמעט הביא לריסוק הענף ולסגירה של חברות, הנהלת אל על בראשות המנכ"לית דינה גננסיה בן טל, הצליחה לנווט את דרכה ליציבות כלכלית. אם לא די בכך, במהלך המלחמה בעזה הפגינה הנהלת החברה לא רק חוסן כלכלי, אלא גם מצאה עוד דרך לשפר את התדמית הבעייתית ממנה סבלה במשך שנים והטיסה, יחד עם שאר החברות הישראליות ארקיע וישראייר, אלפי חיילים ומילואימניקים שהיו בחו"ל חזרה ארצה לטובת המאמץ המלחמתי. צעד נוסף משבוע שעבר הוא חלוקת כרטיסי טיסה חינם עבור המילואמניקים ליעדי אירופה (בתשלום מסי נמל בלבד), היווה טפח נוסף במאמץ לשיפור התדמית.
מצד שני, אל על ספגה ביקורות רבות במהלך המלחמה בטענה שניצלה את היעדרותן של חברות התעופה הזרות והעלתה מחירים, בעיקר בקווים הרווחיים במיוחד שלה לארה"ב. המנכ"לית גננסיה בן טל הודתה במסיבת העיתונאים שערכה ביום חמישי עם פרסום הדוחות שלולא המלחמה, הרווח הרבעוני של החברה היה כ-95-100 מיליון דולר ולא 125 מיליון דולר. מנגד, היא הדפה את הטענות על העלאת מחירים אגרסיבית וטענה כי אלו עלו בכ-5% בלבד וההתייקרויות המשמעותיות הן תוצאה של ביקושים גבוהים שגורמים לכך שכל המושבים הזולים נגמרים מהר יותר מבדרך כלל. אתם תשפטו.
נדבך חשוב נוסף של אל על הוא סוגיית החוב. לאל על יש כיום חוב של כ-1.8 מיליארד שקלים ומדי שנה היא פורעת כ-300 מיליון שקלים ממנו, קצב מרשים לכל הדעות שמהווה גושפנקה נוספת לחוסן כלכלי. באופן מוזר, אפילו החות'ים בתימן תרמו לחברה כאשר שיתקו כמעט לחלוטין את מעבר אוניות המטען מהמזרח לכיוון ישראל ואילצו את תעבורת המטענים לעבור לידי חברות התעופה, בהן כמובן אל על, שגורפות עוד רווחים כתוצאה מכך.
הפוטנציאל האדיר - האם אל על תחתור לממש אותו?
אחד היתרונות המרכזיים של אל על הוא הביטחון של הלקוחות שלא משנה מה יקרה במצב הביטחוני בארץ, היא תמשיך לטוס. גם במקרה של מלחמה גדולה עם חזבאללה בצפון. מדובר ביתרון משמעותי של החברות הישראליות שמצליחות למשוך על בסיס ביטחון זה יותר נוסעים, גם אם המחיר גבוה יותר.
אבל זה מה שנקרא כסף קטן. לאל על יש פונטציאל להפוך לחברה מרכזית בשוק התעופה העולמית. ומדוע? אם נביט על חברות התעופה הבולטות בעולם נראה את שלושת חברות התעופה מהמפרץ הפרסי - אמירייטס, איתיחאד איירווייז וקטר איירווייז - בין החברות שניצבות זה עשרות שנים בראש הרשימה. הסיבה לכך היא שהחברות הללו החליטו, בתבונה רבה יש לומר, לנצל את המיקום הגיאוגרפי-אסטרטגי שלהן במרכז המפה העולמית ולהשקיע עשרות מיליארדי דולרים בקמת תשתית תעופה להאבים מרכזיים בהם יבוצע נתח נכבד מהחלפת הטיסות ("קונקשנים"). לאחרונה הודיעה גם סעודיה השכנה כי היא תגדיל את צי המטוסים שלה באופן משמעותי על מנת להצטרף לתחרות הזו.
כפי שזה נראה היום, אל על לא בוחנת אפשרות של תחרות בחברות מהמפרץ, גם בגלל צי המטוסים הקטן בהשוואה לחברות מהמפרץ (100-150 מטוסים בכל חברה) וגם בגלל היעדר תשתית מתאימה בנתב"ג ובעיות בירוקטיות של המדינה ומשרד התחבורה למהלך גדול שכזה. צי המטוסים של אל על מונה כיום כ-45 מטוסים. החברה מחזיקה היום ב-16 מטוסי דרימליינר ומספרם צפוי לגדול עד סוף העשור לכ-22 מטוסים. גם 24 המטוסים מדגם בואינג 737 המבוגרים צפויים להתחלף במטוסים חדשים יותר ומספרם עתיד לגדול גם הוא לכ-30.
מדינת ישראל נמצאת במיקום גיאוגרפי-אסטרטגי כדי להיכנס לתחרות בשוק התעופה העולמי. נכון, רכישת מטוסים היא עסק לא זול ומהווה הרכיב העיקרי בחוב של אל על, אבל גם בהנחה שאל על הייתה מצליחה להגדיל במהירות את צי המטוסים כדי להתחרות בחברות המפרציות, מדינת ישראל חייבת להעניק תשתית מתאימה לשם כך, קרי שדה תעופה גדול במיוחד על מנת לשים את ישראל במרכז מפת התעבורה העולמית. מעבר לכך צריך לזכור שצעד שכזה לא יזיק כלל לשיפור התדמית הלא אהודה של ישראל בעולם.
אין ספק שכל מה שנותר לאל על הוא להמשיך לפרוש כנפיים ולכבוש יעדים חדשים, גם יעדים בעולם וגם פיננסיים ואחרי כל כך הרבה שנים קשות נראה שהיא כמעט בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אל על היא דוגמה והוכחה שניהול יכול עושה טוב גם לחברה, גם לקהל הנוסעים, וכן, גם למשקיעים.
- 20.נתי 04/03/2024 21:46הגב לתגובה זולא היה לי ספק שהשבת מביא ברכה גם השירות שלהם הרבה יותר טובה וגם יחסית למה שיכלו לקחת כסף כשהם היחידים שטסים היו הוגנים מאוד
- 19.כל הכבוד לקני שהקשיב לרב שלו שהמליץ לו על העסקה (ל"ת)פנחס 03/03/2024 14:07הגב לתגובה זו
- 18.דוד 03/03/2024 13:40הגב לתגובה זוכחול לבן שלנו ביחד ננצח להחזרת החטופים אמן
- תכלת לבן (ל"ת)עידן 07/03/2024 15:39הגב לתגובה זו
- 17.לילך 03/03/2024 13:39הגב לתגובה זואז מובן שהיא תצליח ולדעתי גם מגיע לה עבדו קשה
- 16.אל על שירות מצוין היה לנו בטיסה מניו יורק (ל"ת)מוטי 03/03/2024 13:38הגב לתגובה זו
- 15.דן 03/03/2024 13:03הגב לתגובה זוחברעעעע מהגרועות בענף בחסות ממשלת ישראל עושקת וגוזלת את אזרחי מדינת ישראל החברעעע הכי יקרה ברמה הכי נמוכה בעולה ביום שחהיה אפשר לא אטוס עם אלעל לעולמי עולמים??
- אל תטוס. הם יסתדרו בלעדך (ל"ת)אסף 03/03/2024 22:35הגב לתגובה זו
- 14.איזיגט 03/03/2024 12:43הגב לתגובה זושנה הבאה ירידה דרסטית ברווחים
- 13.שלמה 03/03/2024 12:18הגב לתגובה זולצערי אין לי את המניה ועכשיו נראה לי קצת מאוחר להיכנס
- 12.לאה 03/03/2024 12:18הגב לתגובה זושהילד היה חולה והצוות לא עזב אותנו וטיפל במסירות אנחנו מעכשיו נטוס רק באל על
- 11.כל הכבוד לאל על חברה 10 ! (ל"ת)ליאו 03/03/2024 12:17הגב לתגובה זו
- 10.מאור 03/03/2024 12:17הגב לתגובה זוכל הכבוד!
- 9.אין עתיד לחברה שלא טסה בשבת, המחירים ירדו והפסדים יחזרו (ל"ת)הבעיות יחזרו 03/03/2024 12:06הגב לתגובה זו
- 8.בני 03/03/2024 11:38הגב לתגובה זויודעים רק לקחת. לקחת מהמדינה את המיסים שלנו כשהם ציבורית. לגנוב רווחים מונופול מופקע בזמן כזה. נחרים אותם כשיחזרו הזולות
- 7.להכריז על אל על מונופול. לפחות בקוים שאין תחרות. (ל"ת)משה 03/03/2024 11:37הגב לתגובה זו
- 6.שוחטים במחיר בגלל צמצום מתחרים. נתנקם בכם בזמן שלום (ל"ת)יעל 03/03/2024 11:13הגב לתגובה זו
- 5.י ש ר א ל י 03/03/2024 09:28הגב לתגובה זודפקו מחירים בשמיים, בזמנים קשים הם "חברה לאומית" והמדינה מחלקת להם את כספינו ובזמנים טובים להם ורעים לנו הם פתאום חברה פרטית. האמת שהם די מנוולים, חיילים מיל שחזרו מנופש לצו 8 שילמו המון כסף, ביזיון. הורידו מחיר רק אחרי רעש ציבורי.
- 4.היזהרו זו מלכודת דבש !!!! נו בטח רווחים אדירים ניצ 03/03/2024 08:49הגב לתגובה זוהיזהרו זו מלכודת דבש !!!! נו בטח רווחים אדירים ניצלו את מצב המלחמה עם מחירים הזויים !!! דוחות הבאים יהיו הרבה יותר נמוכים !!! ראו הוזהרתם .
- לרון 03/03/2024 16:04הגב לתגובה זוהדרך מטה סלולה כשכל החברות תחזורנה לכאן,היזהרו מהשקעה בגבוה!תמיד!!
- אבי 03/03/2024 09:45הגב לתגובה זוכי הוא כבר כמעט מסתיים (31.3)
- 3.בן 03/03/2024 08:37הגב לתגובה זוכדאתה קורא חעצמך המוביל הלאומי ישלך גם קצת אחריות. בתחילת המלחמה החברה סירבה לוטס בשבת כפי שהיה נדרש בגלל שהיא בבעלות של גביר עלוב חרדי שאפילו לא גר בארץ. במשך המלחמה נאלצנו אנשי העסקים לשלם מחירים מטורפים בגלל החזירות האינפסופית של החברת פח הזו, ולבסוף המוצר שלהם עלוב. רמת מוצר של לואו קוסט משודרג. מטוסים מלוכלכים, רמת מזון ומשקאות מביכה. טוסו בחברות אירופאיות ועזבו את אל על. תהנו יותר ותשלמו פחות. ככה עשיתי לפני המלחמה ואחזור לעשות אחריה.
- 2.אני1 03/03/2024 08:34הגב לתגובה זומשום מה במאמר לא צויין כי גם לחב' אל על בוטל ביטוח סיכוני מלחמה ב 07/10/23 וכי המדינה העניקה "חלופה" לביטוח סיכוני מלחמה לשלושת החברות הישראליות בהיקפים משמעותיים, דבר שאפשר להם להמשיך לטוס לישראל, ומנע מהאחרים לפעול בגזרה..
- 1.אלון 03/03/2024 07:59הגב לתגובה זואיזה כייף להתחיל עם פירגון את השבוע.אל על , לא טסה בשבת וזו הברכה שלה !!!!!!
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
