"צופים שהרכבת הקלה תשפיע עלינו לטובה; מקווים שהמשקיעים יראו את הערך"
תחום הרכב השיתופי בו פועלת גוטו גוטו 0% הוא לא חדש, והיא עצמה כבר פועלת 15 שנה. אבל שווי מנופח בהנפקה לפני שנה וחצי ופעילות הפסדית עד לאחרונה שלחו את המנייה למטה, ולדברי המנכ"ל, גיל לייזר, יצרו מצב בו המשקיעים לא רואים את הערך בחברה.
היום המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל כאשר היא מייצרת הכנסות בקצב של 67 מיליון שקל בשנה עם פעילות עדיין הפסדית, אבל משתפרת. במחצית הראשונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 3.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של כ-44.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ובנוסף , חזרה החברה להציג EBITDA חיובי של 4.8 מיליון שקל לעומת EBITDA שלילית של כ-16 מיליון במחצית הראשונה שנה שעברה. החברה גם רשמה הפסד תפעולי של 4.3 מיליון שקל בהשוואה להפסד תפעולי של 35.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. המזומנים ירדו ב-55% והסתכמו ב-32.8 מיליון שקל לעומת 72.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
לאחרונה, החברה האריכה את ההסכם שלה עם ASTARA, שהכניס לה כבר 21 מיליון שקל ב-16 חודשים, ובכירי החברה רכשו בשנה האחרונה מניות בהיקף של 3.5 מיליון שקל - יוסי בן שלום, יו"ר החברה, מחזיק ב-3% מהמניות. שוחחנו עם לייזר לגבי מצב החברה והצפי לעתיד.
רכשתם מניות בזמן האחרון, מה אתם מנסים לשדר?
"כחברה פרטית עשינו לא מעט גיוסים, וערב ההנפקה גייסנו לפי שווי של קרוב ל-500 מיליון שקל. היום המנייה נסחרת במחיר נמוך, אם מסתכלים על סך הנכנסים שלנו, ההזדמנויות, הרכישות והפעילויות, וכשמסתכלים לאן החברה הולכת אנחנו מזהים הזדמנות מאוד גדולה. אנחנו מאמינים בחברה ולכן אנחנו קונים מניות שלה וזה לא רק הבורד, גם מתכנתים בחברה קונים מניות, יש אמון מאוד גדול ולי כמנהל זה נותן רוח גבית חזקה".
- גוטו: הפוטנציאל קיים אבל ההפסדים ממשיכים להצטבר
- גוטו צמצמה את ההפסד ב-96%: "הצגנו שנה מעולה, אנחנו עם הפנים קדימה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברת על המנייה שהתרסקה, על מה המשקיעים צריכים להסתכל? על הפעילות בארץ או בחו"ל?
"הפעילות בארץ מאוד חשובה לנו - המטה וצוות הפיתוח יושב בארץ ולכן ישראל חשובה לנו גם בצד הניהולי אבל גם בצד העסקי. ישראל היא מגזר רווחי בכל השירותים (גוטו ואוטותל) וגם הטכנולוגיה שפיתחנו עבור אסטרה תוטמע בישראל - אנחנו מביאים את הפתרון הזה גם לארגונים ומראים להם שהם גם יכולים לחסוך המון כסף וגם שהעובד יכול לקבל חוויה הרבה יותר טובה, זה מביא לנו קהל יעד מאוד שונה מזה שעבדנו איתו עד היום.
המשקיע צריך להסתכל על גוטו כקבוצה כי יש לנו המון פעילויות - גם הפעילות התפעולית בישראל אבל גם בגרמניה למשל. צריך להסתכל גם על הטכנולוגיה ועל ה-IP שהשקענו בהם עשרות מיליונים וכבר מייצרים הכנסה. בנוסף יש גם את הפעילות של טריניטי שהפכנו אותה לצומחת ורווחית. ביחד עם סך הנכסים והכסף שיש לנו בבנק המשקיע מבין שיש פה משהו מעוות על המסך, משהו לא מובן - זו ההזדמנות שאנחנו רואים ואנחנו רוצים שגם המשקיעים יראו".
כאמור, המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל. ב-2023 ירדה המנייה ב-43%, ומתחילת 2024 היא עלתה ב-46.5%. במחצית הראשונה של 2023 (הדוחות האחרונים של החברה) היא הכניסה 33.5 מיליון שקל, גידול של 7% ביחס לכ-31.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הגידול בהכנסות הושג והושפע מרכישת חברת Felyx בגרמניה ומיזוגה עם פעילות חברת emmy שנרכשה קודם לכן על ידי גוטו והמשך הצמיחה בפעילות בישראל.
- מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
מניית גוטו ב-2023
מה לגבי מתחרות כמו סיקסט למשל? חברות השכרת הרכב המסורתיות מתחרות בכם?
"לגבי השירות של סיקסט - הם שחקן חדש, אנחנו כבר 15 שנה כאן ואנחנו גדולים מהם גם בכמות הרכבים, גם בלקוחות, וגם ברמה הטכנולוגית. להם יש 100 רכבים ואנחנו עם קרוב ל-700. שלמה היא חברה מדהימה וטובה אבל הם עוד שחקן. אני כן חושב שאנחנו מתחרים גם בחברות השכרת הרכב המסורתיות - אנחנו משחקים באקוסיסטם של תחבורה וגם החברות האלה שם, כמו גם אוטובוסים או רכבות או אפילו מוניות, אבל המתחרה הכי גדול של כולנו הוא הבעלות על רכב פרטי".
הרכבת הקלה למשל לא פוגעת בכם?
"כל שירות נוסף כזה שיהיה בעיר עושה לי טוב. המטרה שלי היא שלא יהיה לך רכב פרטי, כי אז אתה תבחר כל פעם בחלופה אחרת - לאנשים עם שני ילדים לדוגמא כנראה יהיה יותר נוח לקחת רכב של גוטו או אוטותל מאשר לנסוע ברכבת או באוטובוס, ויש גם סיטואציות בהן יותר נוח לקחת רכב - יש מצבים שבהם אפילו יותר נוח לקחת מונית למרות שזה יותר יקר, אבל העניין הוא כמה כסף בן אדם מוציא על תחבורה בסך הכל. אם על רכב פרטי אני מוציא 3500 שקל בחודש ונוסף על זה צריך לדאוג להמון דברים נוספים (רישוי, ביטוח, טיפולים וכו'), ובתחבורה אלטרנטיבית אני מוציא 1500 שקל בחודש, אז חסכתי כסף ומאמץ".
אבל עדיין, לפעמים יותר זול לנסוע ברכבת הקלה למשל מאשר לקחת רכב של גוטו/אוטותל
"אם זה המצב וזה יותר נוח לך אז תעשה את זה, זה מעולה, אבל אני מבטיח שיהיו תרחישים בהם הפתרון הזה לא יתאים לך, לדוגמא אם מדברים על הרכבת הקלה - מה תעשה בשבת כשהיא לא פועלת? בסוף יש תרחישים בהם הפתרון שלנו נוח, ולראייה בערים עם תחבורה ציבורית מפותחת בהן אנחנו נמצאים, כמו מדריד או ברלין, אנחנו חיים לצד התחבורה הציבורית. ככל שהתחבורה הציבורית יותר טובה ככה אנחנו מרוויחים יותר כי האנשים מוותרים על הרכבים שלהם. במובן הזה אנחנו צופים שהרכבת הקלה תמשיך להשפיע עלינו לטובה".
איפה אתה רואה את החברה בעוד שנה ובעוד 5 שנים מהיום?
- 2.ביבי 09/01/2024 16:12הגב לתגובה זוהעיניים הכחולות של המנכ"ל לא מספיקות. מישהו צריך להסביר לו מה זו אחריות.
- 1.שולתתתת1 09/01/2024 11:05הגב לתגובה זולא יאומן איך המשקיעים הפסידו כל כך הרבה כסף מהמיזוג המופרך.כמה חבל.במקום דיבורים עדיף לראות תוצאות ורווחים.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
