גיל לייזר מנכל גו-טו
צילום: אביעד בר-נס
ראיון

"צופים שהרכבת הקלה תשפיע עלינו לטובה; מקווים שהמשקיעים יראו את הערך"

"אנחנו כבר 15 שנה במסע של לגרום לאנשים להבין שאפשר לצרוך תחבורה בתצורה אחרת", אומר לנו מנכ"ל גוטו גיל לייזר; מנכ"ל החברה שמתחזקת מאוד באירופה, בין היתר בזכות השיתוף עם אסטרה, חושב שהמשקיעים מפספסים: "אנחנו רוצים שגם המשקיעים ייראו את ההזדמנות"
רוי שיינמן | (2)

תחום הרכב השיתופי בו פועלת גוטו  גוטו -2.3% הוא לא חדש, והיא עצמה כבר פועלת 15 שנה. אבל שווי מנופח בהנפקה לפני שנה וחצי ופעילות הפסדית עד לאחרונה שלחו את המנייה למטה, ולדברי המנכ"ל, גיל לייזר, יצרו מצב בו המשקיעים לא רואים את הערך בחברה. 

היום המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל כאשר היא מייצרת הכנסות בקצב של 67 מיליון שקל בשנה עם פעילות עדיין הפסדית, אבל משתפרת. במחצית הראשונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 3.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של כ-44.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ובנוסף , חזרה החברה להציג EBITDA חיובי של 4.8 מיליון שקל לעומת EBITDA שלילית של כ-16 מיליון במחצית הראשונה שנה שעברה. החברה גם רשמה הפסד תפעולי של 4.3 מיליון שקל בהשוואה להפסד תפעולי של 35.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. המזומנים ירדו ב-55% והסתכמו ב-32.8 מיליון שקל לעומת 72.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

לאחרונה, החברה האריכה את ההסכם שלה עם ASTARA, שהכניס לה כבר 21 מיליון שקל ב-16 חודשים, ובכירי החברה רכשו בשנה האחרונה מניות בהיקף של 3.5 מיליון שקל - יוסי בן שלום, יו"ר החברה, מחזיק ב-3% מהמניות. שוחחנו עם לייזר לגבי מצב החברה והצפי לעתיד.

רכשתם מניות בזמן האחרון, מה אתם מנסים לשדר?

"כחברה פרטית עשינו לא מעט גיוסים, וערב ההנפקה גייסנו לפי שווי של קרוב ל-500 מיליון שקל. היום המנייה נסחרת במחיר נמוך, אם מסתכלים על סך הנכנסים שלנו, ההזדמנויות, הרכישות והפעילויות, וכשמסתכלים לאן החברה הולכת אנחנו מזהים הזדמנות מאוד גדולה. אנחנו מאמינים בחברה ולכן אנחנו קונים מניות שלה וזה לא רק הבורד, גם מתכנתים בחברה קונים מניות, יש אמון מאוד גדול ולי כמנהל זה נותן רוח גבית חזקה".

דיברת על המנייה שהתרסקה, על מה המשקיעים צריכים להסתכל? על הפעילות בארץ או בחו"ל?

"הפעילות בארץ מאוד חשובה לנו - המטה וצוות הפיתוח יושב בארץ ולכן ישראל חשובה לנו גם בצד הניהולי אבל גם בצד העסקי. ישראל היא מגזר רווחי בכל השירותים (גוטו ואוטותל) וגם הטכנולוגיה שפיתחנו עבור אסטרה תוטמע בישראל - אנחנו מביאים את הפתרון הזה גם לארגונים ומראים להם שהם גם יכולים לחסוך המון כסף וגם שהעובד יכול לקבל חוויה הרבה יותר טובה, זה מביא לנו קהל יעד מאוד שונה מזה שעבדנו איתו עד היום. 

המשקיע צריך להסתכל על גוטו כקבוצה כי יש לנו המון פעילויות - גם הפעילות התפעולית בישראל אבל גם בגרמניה למשל. צריך להסתכל גם על הטכנולוגיה ועל ה-IP שהשקענו בהם עשרות מיליונים וכבר מייצרים הכנסה. בנוסף יש גם את הפעילות של טריניטי שהפכנו אותה לצומחת ורווחית. ביחד עם סך הנכסים והכסף שיש לנו בבנק המשקיע מבין שיש פה משהו מעוות על המסך, משהו לא מובן - זו ההזדמנות שאנחנו רואים ואנחנו רוצים שגם המשקיעים יראו".

כאמור, המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל. ב-2023 ירדה המנייה ב-43%, ומתחילת 2024 היא עלתה ב-46.5%. במחצית הראשונה של 2023 (הדוחות האחרונים של החברה) היא הכניסה 33.5 מיליון שקל, גידול של 7% ביחס לכ-31.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הגידול בהכנסות הושג והושפע מרכישת חברת Felyx בגרמניה ומיזוגה עם פעילות חברת emmy שנרכשה קודם לכן על ידי גוטו והמשך הצמיחה בפעילות בישראל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גוטו

מניית גוטו ב-2023

מה לגבי מתחרות כמו סיקסט למשל? חברות השכרת הרכב המסורתיות מתחרות בכם?

"לגבי השירות של סיקסט - הם שחקן חדש, אנחנו כבר 15 שנה כאן ואנחנו גדולים מהם גם בכמות הרכבים, גם בלקוחות, וגם ברמה הטכנולוגית. להם יש 100 רכבים ואנחנו עם קרוב ל-700. שלמה היא חברה מדהימה וטובה אבל הם עוד שחקן. אני כן חושב שאנחנו מתחרים גם בחברות השכרת הרכב המסורתיות - אנחנו משחקים באקוסיסטם של תחבורה וגם החברות האלה שם, כמו גם אוטובוסים או רכבות או אפילו מוניות, אבל המתחרה הכי גדול של כולנו הוא הבעלות על רכב פרטי".

הרכבת הקלה למשל לא פוגעת בכם?

"כל שירות נוסף כזה שיהיה בעיר עושה לי טוב. המטרה שלי היא שלא יהיה לך רכב פרטי, כי אז אתה תבחר כל פעם בחלופה אחרת - לאנשים עם שני ילדים לדוגמא כנראה יהיה יותר נוח לקחת רכב של גוטו או אוטותל מאשר לנסוע ברכבת או באוטובוס, ויש גם סיטואציות בהן יותר נוח לקחת רכב - יש מצבים שבהם אפילו יותר נוח לקחת מונית למרות שזה יותר יקר, אבל העניין הוא כמה כסף בן אדם מוציא על תחבורה בסך הכל. אם על רכב פרטי אני מוציא 3500 שקל בחודש ונוסף על זה צריך לדאוג להמון דברים נוספים (רישוי, ביטוח, טיפולים וכו'), ובתחבורה אלטרנטיבית אני מוציא 1500 שקל בחודש, אז חסכתי כסף ומאמץ".

אבל עדיין, לפעמים יותר זול לנסוע ברכבת הקלה למשל מאשר לקחת רכב של גוטו/אוטותל

"אם זה המצב וזה יותר נוח לך אז תעשה את זה, זה מעולה, אבל אני מבטיח שיהיו תרחישים בהם הפתרון הזה לא יתאים לך, לדוגמא אם מדברים על הרכבת הקלה - מה תעשה בשבת כשהיא לא פועלת? בסוף יש תרחישים בהם הפתרון שלנו נוח, ולראייה בערים עם תחבורה ציבורית מפותחת בהן אנחנו נמצאים, כמו מדריד או ברלין, אנחנו חיים לצד התחבורה הציבורית. ככל שהתחבורה הציבורית יותר טובה ככה אנחנו מרוויחים יותר כי האנשים מוותרים על הרכבים שלהם. במובן הזה אנחנו צופים שהרכבת הקלה תמשיך להשפיע עלינו לטובה".

איפה אתה רואה את החברה בעוד שנה ובעוד 5 שנים מהיום?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ביבי 09/01/2024 16:12
    הגב לתגובה זו
    העיניים הכחולות של המנכ"ל לא מספיקות. מישהו צריך להסביר לו מה זו אחריות.
  • 1.
    שולתתתת1 09/01/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    לא יאומן איך המשקיעים הפסידו כל כך הרבה כסף מהמיזוג המופרך.כמה חבל.במקום דיבורים עדיף לראות תוצאות ורווחים.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.