צניחה במספר האקזיטים וההנפקות: מה קרה בשנה הקשה של ההייטק?
היקף עסקאות המכירה וההנפקה בהייטק הישראלי (אקזיטים) בשנת 2023 הסתכם ב-7.5 מיליארד דולר – ירידה של כ-56% בהשוואה לאשתקד (16.8 מיליארד דולר), כך עולה מדוח האקזיטים של פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel. עוד עולה מהמספרים כי מדובר בשפל חדש שנרשם לפני עשור וההיקף הכספי הוא הנמוך בחמש השנים האחרונות.
נתוני האקזיטים (PWC)
ביחס לשנת השיא 2021 בה נסגרו עסקאות בשווי כ-82.5 מיליארד דולר, נרשמה השנה ירידה גדולה: 91%. מספר האקזיטים עמד ב-2023 על 45 בלבד השנה (72 עסקאות שנה קודם) - דומה למספר העסקאות לפני עשור.
מתוך 45 העסקאות, 19 היו מתחום הסייבר בסכום של כ-3.8 מיליארד דולר ומהווים כ-51% מהשווי הכולל של העסקאות. בנטרול הנפקות, גודל עסקת רכישה ממוצעת עלה מ-105 מיליון דולר בשנת 2022 לכ-119 מיליון דולר בשנת 2023 – עלייה של כ- 13%.
- גידול של 25% בהשקעות בחברות מדעי החיים בישראל ב-2024
- צמיחה של 71% ברכישה של חברות ישראליות; שפל חסר תקדים מחוץ להייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אגב, רק בעסקה אחת המחוג חצה את רף המיליארד דולר: הנפקתה של Oddity בשווי 1.9 מיליארד הינה העסקה היחידה בשנת 2023 בה המחוג חצה את הרף, זאת בהשוואה לשנת 2022 ו-2021 בהן נרשמו 2 עסקאות ו-21 עסקאות בהתאם, אשר כולן הינן הנפקות בארה"ב מעל מיליארד דולר. בשנת 2023 התרחשו 3 עסקאות משמעותיות (מעל 500 מיליון דולר) בסך כולל של כ- 3.1 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לשנה הקודמת בה התרחשו 6 עסקאות משמעותיות בסך כולל של כ- 11.9 מיליארד דולר. כמו כן, ב-2023 התרחשו 14 עסקאות בסכום בין 100-500 מיליון דולר בסך כולל של כ-3.4 מיליארד דולר, 9 מהן בתחום הסייבר. זאת בהשוואה, לשנת 2022 בה התרחשו 17 עסקאות בהיקף. נתח העסקאות בין 10-50 מיליון דולר ממשיך גם השנה להוביל עם כ-40% מסך העסקאות, וזאת בהשוואה לשנת 2022 בה נתח העסקאות הללו היוו 53%.
לגבי עסקאות המשך, 11 עסקאות המשך נוטרלו בניתוח הכללי של דו"ח זה. הסיבה לנטרול עסקאות אלו היא כי החברות נכללו בדוחות הפירמה בעבר (עת נעשתה הנפקה ראשונית לציבור או מכירה קודמת). הכללתן בשנית בדו"ח זה, הייתה מעוותת את היכולת לבצע ניתוח השוואתי בין השנים.
עסקאות מיזוגים מיזוגים ורכישות ממשיכים להוות את הנתח המשמעותי של דו"ח האקזיטים: בנטרול הנפקות, בשנת 2023 הסתכמו עסקאות הרכישה, 42 במספר, לשווי של כ-5 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לשנת 2022 אשר כללה 59 עסקאות רכישה בשווי מצטבר של כ- 6.2 מיליארד דולר, ואילו שנת השיא 2021 כללה 99 עסקאות רכישה בשווי מצטבר של כ – 11.5 מיליארד דולר. ירידה של כ-20% ו-57% בהתאמה בסכום העסקאות (בנטרול הנפקות). כמו כן, גודל עסקת רכישה ממוצעת עלה מ-105 מיליון דולר בשנת 2022 לכ-119 מיליון דולר בשנת 2023 – עלייה של כ- 13%.
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לקרנות טכנולוגיה ובריאות המשקיעות בשלבים מוקדמים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
אקזיטים לפי סקטורים (PWC)
בשנת 2023 נרשמו בסך הכל 3 הנפקות (כולן בארה"ב) בשווי של כ-2.5 מיליארד דולר, בראשן Oddity בשווי של כ-1.9 מיליארד דולר - זאת בהשוואה לשנת 2022, בה היו 13 הנפקות, 8 מתוכן בארה"ב (בשווי כולל של כ-10 מיליארד דולר) והשאר בבורסה הישראלית (בשווי כולל של כ-600 מיליון דולר). ממוצע הנפקה עמד על כ-842 מיליון דולר, וזאת ביחס לממוצע של כ- 822 מיליון בשנה שעברה ולכ-985 מיליון בשנת השיא 2021.
מחשוב ותוכנה הינו המגזר שממשיך להוביל עם מספר העסקאות הגדול ביותר. בשנת 2023 ניתן לראות כי מגזר מחשוב ותוכנה לתאגידים, בדגש על תחום הסייבר, ממשיך להוביל עם מספר העסקאות הגדול ביותר ביחס לשאר המגזרים (כ-60% מכלל העסקאות), בסך הכולל של כ-4.2 מיליארד דולר.
יש עדיין עסקאות כחול-לבן
ארצות הברית הייתה ועודנה המשמעותית ביותר בהיבט של רוכשים, עם 27 עסקאות המהוות כ-60% ממספר העסקאות הכולל (זאת לעומת 39 עסקאות המהוות 54% ממספר העסקאות הכולל, בשנת 2022). כמו כן נרשמו 11 עסקאות "כחול-לבן" המהוות כ-24% ממספר העסקאות הכולל, זאת בהשוואה לשנה הקודמת בה נרשמו 23 עסקאות "כחול-לבן" המהוות כ-33% ממספר העסקאות הכולל.
ירון ויצנבליט, שותף וראש פרקטיקת הביקורת ואשכול ההייטק ב– PwC Israel: "בהרבה מובנים מדינת ישראל והתעשייה הטכנולוגית נכנסו למלחמה באופן לא מיטבי כלל וכלל - קדמו לה משבר גלובאלי אשר התחדד והתעצם בתחילתה של השנה הקודמת, ומשבר נוסף, מקומי אמנם, אך בעל השלכות פוטנציאליות הרות אסון, הרי הוא המשבר החוקתי שאיים לפלגנו ולזעזע את אמות הסיפים עליהם מושתתים יסודות קיומנו. יחד עם זאת, יתכן כי כתוצאה מהירידה במספרן ובהיקפן של כלל העסקאות, בלטו אלה השנה במיוחד, אך חברות הסייבר הן אשר "הצילו" את המצב. בשנת 2023, מתוך 45 עסקאות, 19 במספר נגעו לחברות העוסקות בתחום זה, כאשר שווין המצרפי בסכום כולל של כ- 3.8 מיליארד דולר, היווה כ- 51 אחוזים מהשווי הכולל של העסקאות".
- 2.שגית 11/12/2023 19:55הגב לתגובה זולמעשה עשרות אלפי עובדי הסטרטאפים מחזיקים בידם אופציות שלא שוות כלום.
- 1.המגיב 06/12/2023 23:27הגב לתגובה זוסך הכל הממוצע הרב שנתי דיי דומה למה שקורה עכשיו. אז כל הפאניקה מיותרת.
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
