מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

אל על: המלחמה תשפיע לשלילה גם על הרבעון הראשון

חברת התעופה מדווחת על ירידה בביקושים והשהיית טיסות למספר יעדים; מה אל על מבקשת מהמדינה ומה האסטרטגיה שלה?
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה אל על דיווח

חברת אל על אל על 2.65%  מדווחת כי על רקע הימשכות מלחמת חרבות ברזל ובין היתר, על רקע הימשכות הירידה בהיקף הביקושים לטיסות החברה, מבצעת החברה התאמות בלוח טיסותיה בנתיבים הפעילים, לרבות שינויים במסלולי הטיסה הקיימים (בהתאם להנחיות גורמי הביטחון המוסמכים במדינה), השהיית פעילות טיסתית למספר יעדים, הפסקת פעילות ליעדים עונתיים ודחיית פתיחת הפעלת טיסות למספר יעדים. 

כמו כן, החברה הגבירה את היקף פעילות המטענים בין אם בבטן מטוסי הנוסעים ובין אם במטוסים ייעודיים. בנוסף, ובהתאם להערכות החברה, כפי שצוינו בדיווח הקודם, החברה מעדכנת כי חלה ירידה בצבר ההזמנות העתידי לטיסות החברה ולפיכך, החברה מעריכה כי צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה גם ברבעון הראשון לשנת 2024.

 

השפעה שלילית על התוצאות

השפעה שלילית תהיה כמובן גם ברבעון הרביעי שגם כך נחשב לרבעון החלש ביותר בשנה. הרבעון השלישי הוא הרבעון החזק ואל על שמשתפרת בהתמדה בשנה וחצי האחרונות, צפויה לדווח בקרוב על תוצאות רבעון שלישי טובות.  הבעיה כמובן שאלו הן החדשות של אתמול והמשקיעים מסתכלים קדימה. רבעון רביעי אבוד, רבעון ראשון עלול להיות גם קשה, אבל צריך לזכור שביציאה ממלחמה יש בום כלכלי ורצון של הציבור לפצות את עצמו - הטיסות יחזרו ואפילו בקצב גבוה יותר. 

אל על עשויה להרוויח מזה, אבל אף אחד לא יודע מתי ובאיזה אופן וגם לא ברור כמה זמן ישארו אזהרות המסע. המל"ל נזכיר ממליץ לישראלים שלא לטוס לחו"ל על רקע גלי האנטישמיות וההפגנות בעד החמאס ונגד ישראל, ברחבי העולם.

בינתיים, אל על מעדיפה שלא לעשות מהלך דרמטי של צמצום בהוצאות ולא הוצאת עובדים לחל"ת. היא מתייעלת, אבל שומרת על כוח האדם מחשש הוצאתו תוביל לעזיבה ואז כשהביקושים יחזרו לא יהיה לחברה את היכולת לצמוח כפי שהיא חוזה. 

מכל מקום, דווקא מוקד הפניות של החברה קלט עובדים מהארגון כדי לטפל בפניות הרבות שהיו בשבועות הראשונים של המלחמה מישראלים בחו"ל שחיפשו כל דרך לחזור לארץ. אל על החזירה את הישראלים שקיבלו צו 8 בחינם, וסיפקה תמחורים נוחים לישראלים החוזרים בכלל.   

מנגד, החברה ניצלה את היציאה של חברות תעופה רבות, לרבות החברות שהחזיקו בקו ישראל-ארה"ב כמו דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס, כדי להעלות את המחירים בקו זה בעשרות אחוזים. זה נכון מבחינתה, כי גם כך כמות הטיסות ירדה ומבחינת חישובי הרווח והרווחיות, כדי להצדיק טיסה עם פחות אנשים (ויותר מטען; ואפילו חזרה רק עם מטען), התמחור של הכרטיסים משתנה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הבעיה בתזרים

כך או אחרת, אל על בסוג של הישרדות, והיא זקוקה לעזרת המדינה, אם כי לא מדובר בבעיה קשה של דוח רווח והפסד, אלא בבעיה של תזרים. אל על תפסיד ברבעון הרביעי כשעל פי ההערכות זה יכול להסתכם במעל 50 מיליון דולר ועדיין היא תהיה ככל הנראה  רווחית ב-2023. הבעיה הגדולה היא בתזרים שכן , אין רכישת כרטיסים לחודשים הבאים ואין תזרים להמשך. אל על בעצם נסמכת על רכישות כרטיסים שמשמות סוג של "מימון לקוחות" מעונה לעונה. כעת, אין לה את המימון הזה.

על רקע זה, אל על פונה לאוצר בבקשה לסייע לה בעיקר בתזרים המזומנים. השאלה אם היא יכולה לעשות זאת, בשעה שהיא לא באמת מתייעל בצורה חדה בתקופה הזו. מצד אחד, זה נכון שעדיף לשמר את כוח האדם ולא להוציא לחל"ת, אבל ברגע שמבקשים סיוע מהמדינה, צריך גם להראות שנעשו מאמצים מצד החברה או בעלי השליטה בה - משפחת רוזנברג. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Judge Dredd 12/11/2023 03:56
    הגב לתגובה זו
    אני מתקשה להבין איך זה אפשרי שעם עזיבת כל המתחרים והעלאת מחירי הטיסות, אל על שוב מפסידה כסף. הרי קרה הדבר האידאלי מבחינתם. אז הבעיה כנראה לא במלחמה אלא במשהו אחר. אחד הדברים שאני יכול להעלות בדעתי זה שהחברה לא טסה בשבת. מטוסים בשווי מיליארדי דולרים עומדים ומעלים אבק במקום להרוויח כסף. מעניין גם שלא שומעים בכי כזה מארקיע וישראיר. אולי הם כן מתנהלים נכון מבחינה עסקית?
  • 3.
    חיים 10/11/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
    עושה מעל ומעבר ומעבר לסייע לצבא ולכל אזרח ישראלי אנחנו תמיד טסים אל על ומחבקים אותם
  • 2.
    משה 10/11/2023 10:30
    הגב לתגובה זו
    מנצלים את המצב
  • 1.
    בן 09/11/2023 23:10
    הגב לתגובה זו
    מגיע לכם. תתחילו לטוס בשבת כמו כל חברה נורמלית בעולם. זה אחת הבעיות בבעלים חרדים שלא חיים בארץ ושרת תיירות ברמת יכולת וביצוע אפסית (חוץ מלהביא וישים בישבן לביב ולמפלגות החרדיות) כמו מירי רגב
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):