לא נרגעת: טסלה מורידה מחירים בסין בפעם השנייה בתוך פחות משבוע
טסלה TESLA INC הורידה מחירים בסין בפעם השנייה בתוך פחות משבוע. הקיצוצים האחרונים מחזקים את הטענה כי יצרנית הרכב החשמלי של אילון מאסק פשוט עושה התאמות לביקושים. מה אומרת מלחמת מחירים המתחוללת בסין עבור המשקיעים?
טסלה הפחיתה את מחיר הסדאן מודל S היוקרתית שלה בסין מ-808,900 יואן ל-754,900 יואן, כ-103,463 דולר, הוזלה של 6.7%. החברה גם הורידה את מחיר רכב השטח שלה מדגם X מ-898,900 יואן ל-836,900 יואן, כ-114,702 דולר, הוזלה של 6.9%.
המהלך מרחיב את קיצוצי המחירים של טסלה בסין לאחר שהטמיעה סובסידיות ביטוח והורדות מחירים עבור רכבי הדגם 3 וה-Y שלה במהלך סוף השבוע. "מלחמת המחירים התחילה שוב", כתב אנליסט הרכב של סיטי ג'ף צ'ונג, בעודו מונה הוזלות של 23 דגמים מ-9 יצרניות רכב באוגוסט - זה היה עוד לפני שטסלה הורידה מחירים. "חששות של מלחמת מחירים, שולי רווח ותזרים מזומנים יגמו ככל הנראה לתנודתיות בתחילת 2024". צ'ונג לא סוקר את מניות טסלה, אבל המחשבות שלו לגבי שולי הרווח מושמעות. טסלה דיווחה על שולי רווח תפעולי במחצית הראשונה של כ-10.5%, ירידה מ-17% במחצית הראשונה של 2022. הוזלות המחירים ברחבי העולם אחראיות בעיקר לירידה.
טסלה התחילה להוריד את המחירים בצורה אגרסיבית ברחבי העולם בתחילת 2023 ומאז היא לא ממש הפסיקה. אתמול השיקה החברה גרסאות זולות יותר של מודל S ומודל X להזמנה באתר שלה בארה"ב, במחיר של 10,000 דולר מתחת לגרסאות הסטנדרטיות.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית טסלה זינקה ב-115% מתחילת השנה למחיר של 233 דולר ושווי שוק של 730 מיליארד דולר. הורדות המחירים מכבידות גם על מניות ה-EV האחרות. גם תעודות הפיקדון האמריקאיות הרשומות בארה"ב (ADR), של יצרניות ה-EV הסיניות יורדות. NIO NIO INC ירדה ב-3.7%, אקספנג XPENG ירדה ב-2.6%, ו-Li Auto LI AUTO INC ירדה ב-1.9%. מניית BYD BYD COMPANY LTD ADR , מובילת ה-EV הסיני, ירדה ב-2.2% במסחר בחו"ל.
שוק הרכבים החשמליים הוא שוק שבו התחרות העצומה והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת וזה לא צפוי להשתנות גם בהמשך השנה. המותגים הסיניים הם האגרסיביים ביותר בהורדות המחירים והם הצליחו לתפוס נתח שוק גדול גם מחוץ לסין. נראה כי הביקוש אינו מהווה בעיה, אך הורדת מחירים מואצת מיצרניות הרכב, כולל טסלה, תעמיד את הביקוש במוקד העניין עבור המשקיעים בחודשים הקרובים. הוזלות נוספות יביאו גם דאגות חדשות לגבי הרווחיות. בעוד שהעלות לייצור כלי רכב ותמהיל המכירות חשובים, הורדת המחירים בדרך כלל לוחצת על שולי הרווח. זה היה המקרה של טסלה בשנת 2023 - שיעור הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני הגיע לקצת פחות מ-10%, ירידה של כמעט 15% לפני שנה.
- 3.dudu 16/08/2023 22:17הגב לתגובה זוטסלה יודעת להוזיל עלויות ייצור וברכיבים מה שמאפשר לה להיות גמישה מאוד במחירים ובנוסף היא מתכוננת לדגמים החדשים של מודל 3 וכמובן שיש גם מלחמת מחירים עם הייצרניות הסיניות
- 2.קשקש 16/08/2023 18:36הגב לתגובה זווהמחירים ימשיכו לרדת עד שיהפכו לעממיים .שום רכב לא שווה יותר מ-30.000 $ .ככל שיצטרפו עוד חברות ככה התחרות תגבר והמחירים יצנחו. ומי שקנה קודם ידע שהוא יפסיד המון כסף במכירה
- 1.לא לדאוג 16/08/2023 18:14הגב לתגובה זוכי יש כאן מספיק עדר של מטומטמים שימשיכו לשלם ולהחזיק מיונדאי רכב פרימיום עילית. חחחח רק טסלה בשיווק ישיר
- גיל 17/08/2023 00:31הגב לתגובה זובנוסף היא מציגה את מחירי ההטענה הסופר מהירה שזולים בפחות מחצי מהמתחרים, אין צורך בטיפולים במכוניות לא כמו שאר המתחרות, יש לה מערכת הגנה מובנית לרכב שמאפשרת לחברות הביטוח לגבות ביטוח זול, כי הן לא גניבות, AI המתקדם ביותר, מודלים Y ו 3 נחשבים לרכבים הבטוחים בעולם ועוד ועוד. מי שלא יבין זאת עכשיו יבין כשירצה למכור את האנדרואיד הסיני שלו בגרוש וחצי, וגם אז לא יהיו קונים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
