רשמית: תוכניות מחיר למשתכן השונות - עלו למדינה לפחות 20 מיליארד שקל
מדינת ישראל הפסידה כמעט 20 מיליארד שקל בתקציב המדינה, בעקבות תוכנית הממשלה לסבסוד הדיור, כך עולה מהדוחות הכספיים של מדינת ישראל. מדובר על תוכניות כמו מחיר למשתכן, מחיר מטרה ומחיר מופחת. סכום גדול כמובן אם כי הוא מתפרס משנת 2015. אז כשאומרים לכם 'המדינה מכניסה את היד לכיס כדי לפתור את מצוקת הדיור' היא מפסידה הרבה מאוד כסף, כסף של משלם המסים, מדובר על 105 אלף זוכים כך שבפועל כל זוכה קיבל 185 אלף שקל. כלומר, אם לא זכיתם בסבסוד ממשלתי המשמעות היא שסיבסדתם את הזוכים בהרבה מאוד כסף. אבל האם זה פתר את מצוקת הדיור? האם זה הוריד את מחירי הדיור? לא ממש. המחירים זינקו ב-40% רק בשלוש השנים האחרונות.
אבל האם זו הערכה אגרסיבית? להיפך, על מי משרד האוצר מדובר בהערכה שמרנית - במחיר למשתכן "הסכום הנקוב מהווה הערכת חסר משמעותית ביחס להנחה הריאלית שהיתה נרשמת בספרים מיישום שיטת החישוב ההנחות הנוכחית". אגב, גם הדיור להשכרה לטווח ארוך נהנה מסבסוד גדול של המדינה. היא הספיקה בשנתיים האחרונות להפסיד 1.2 מיליארד שקל על סבסוד התוכניות הללו, או יותר מ-80 אלף שקל לדירה. אבל האם זה פתר את הבעיה? אתם יודעים לבד את התשובה.
הפנסיות התקציביות - העול הגדול על תקציב המדינה, 842 מיליארד שקל
עוד על פי הדוחות, החבות האקטוארית בגין הפנסיה התקציבית - מדובר על 842 מיליארד שקל לעומת כ-1 טריליון שקל אשתקד, כאשר מרכיב הריבית השפיע מאוד. כלומר - עליית הריבית במשק 'מחקה' חלק מההתחייבויות של המדינה לפנסיה התקציבית. מדובר על הרבה מאוד כסף שאותו ישלמו הצעירים בישראל בעשורים הבאים, כי מקורבים לצלחת (בעיקר מערכת הביטחון - חיילי קבע ושוטרים וסוהרים) זכו לקבל לעצמם פנסיות גבוהות של 7 עד 8 מיליון שקל, ללא כל קשר לכמה כסף הפרישו אותם עובדים לאורך השנים. גם שופטים ודיינים מקבלים פנסיות גבוהות מאוד, יותר מ-16 מיליון שקל, אבל מדובר על קבוצה קטנה יחסית, בעוד יוצאי אצל מערכת הביטחון מדובר במיליארדים רבים. לשם השוואה, הפנסיות של המורים עומדות על 3 מיליון שקל (ועובד 'רגיל' שלא נהנה מתנאים של המגזר הציבורי יחסכו לאורך חייהם פנסיה של כ-2 מיליון שקל בלבד). היום אין יותר מודל של פנסיה תקציבית אבל אלה שנכנסו לפנסיה התקציבית ייהנו ממנה למשך חייהם. בצבא, במקום פנסיה תקציבית יש כעת פנסיית גישור - שנכון לעכשיו לא ברור כמה מיליארדים נוספים היא תעלה.
בכל מקרה, החשב הכללי מפרסם היום את הדוחות הכספיים של המדינה לשנת 2022. הדוחות שכוללים יותר מ-500 עמודים כוללים נושאים כמו פיתוח תשתיות, אקלים, פנסיה ועוד. המטרה של הדוחות לספק לממשלה, לכנסת ולציבור את תמונת המצב המקיפה ביותר על פעילותה הכספית של הממשלה. הדוחות מאחדים למעלה מ-200 משרדי ממשלה, רשויות מדינה, חברות ממשלתיות ועוד. על פי המספרים, ההכנסות עמדו על כ-689 מיליארד שקל לעומת כ- 605 מיליארד שקל בשנת 2021 - גידול של כ- 14%. ההוצאות היו 618 מיליארד שקל לעומת כ-740 מיליארד שקל בשנת 2021 - קיטון של כ-16%. עיקר הקיטון נובע מגידול בשיעור ריבית ההיוון, שהביא לקיטון בקרנות ביטוח לאומי.
- בהשקעה של 100 מיליון שקלים תכנית IsraLab יוצאת לדרך
- הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנת 2022, יעד הגירעון של הממשלה, כפי שנקבע בחוק, עמד על כ- 3.5% מהתוצר, תוך אפשרות להגדלת הגירעון בשיעור נוסף של עד 0.4% מהתוצר עבור הוצאות הנדרשות לשם התמודדות עם משבר הקורונה. לעומת יעד הגירעון שנקבע, בשנת 2022 סיימה הממשלה את פעילותה בעודף תקציבי של כ-9.9 מיליארד שקל שהם כ-0.6% תוצר, לראשונה מאז 1987. עוד לפי הדוחות, היקף הנכסים של מדינת ישראל לסוף שנת 2022 עומד על כ-2 טריליון שקל, כולל כוללים ערך קרקעות המדינה בגובה של כ-1.166 טריליון. היקף ההתחייבויות עומד על 3.26 טריליון וכולל את התחייבויות המוסד לביטוח בסך של כ-982 מיליארד שקל (כלומר, פחות מטריליון).
הדוח מצביע על שינויים בחלוקת הכספים מצד הביטוח הלאומי. אזרחים ותיקים ושארים קיבלו 36 מיליארד שקל לעומת 24 מיליארד שנה קודם, 23 מיליארד שקל הופנו לנכים (לעומת 20 מיליארד שנה קודם), אולם הוצאות עבור אבטלה ירדו מ-19 מיליארד שקל ל-3 מיליארד בלבד. הקיטון בקרנות הביטוח הלאומי היה המשמעותי ביותר - אחרי הוצאה של 95 מיליארד שקל ב-2022, הקיטון הגיע ל-66 מיליארד שקל.
- האוצר חותם על זיכיון לאנרגיה סולארית
- אור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים...
לגבי סעיפי הכנסות והוצאות הממשלה – השפעת האינפלציה על הכנסות והוצאות הממשלה הם בכיוונים מנוגדים. הכנסות הממשלה גדלות כתוצאה מגידול במיסים העקיפים והישירים, אשר גדלים עם עליית מדד המחירים ועליית הריבית, שנועדה לבלום את האינפלציה, מביאה לצמצום הפעילות הכלכלית ולפגיעה ברמת הצמיחה של המשק, שעלולה להביא לקיטון ריאלי בהכנסות ממיסים. הוצאות הממשלה גדלות בשל עליית האינפלציה, הגורמת לעליה בהוצאות ביניהן: עליה בתשלומי שכר, הן בטווח המיידי עבור אלו הצמודים לאינפלציה והן בטווח הזמן הארוך, הגדלת ההעברות והתמיכות הממשלתיות הצמודות למדד ועוד. במשרד האוצר מדגישים כי העלייה בשיעורי האינפלציה והריבית תרמו לגידול בהוצאות המימון, בעיקר בגין התחייבויות הצמודות למדד המחירים לצרכן, אשר נזקפו לסעיף הוצאות המימון.
שנת 2022 התאפיינה בעלייה בסביבת האינפלציה כתוצאה ממגוון של אירועים - ביקוש גובר למוצרים ושירותים לאור היציאה ממשבר הקורונה וההתאוששות הכלכלה העולמית ועלייה חדה במחירי הסחורות, התובלה הבינלאומית והאנרגיה בצל פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר 2022. מדינת ישראל הושפעה מהעלייה בסביבת האינפלציה הגלובלית - האינפלציה בישראל חצתה את תחום היעד שקבע בנק ישראל, והגיעה לרמה של 5.3% בסוף שנת 2022. עם זאת, ישראל שמרה על רמה נמוכה באופן יחסי של שיעור האינפלציה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות, בין היתר בזכות יציבות יחסית במחירי האנרגיה והחוזק היחסי של המטבע המקומי.
הדוחות הכספיים לשנת 2022 כוללים גילויים ופרקים מיוחדים, בין היתר, אודות הנושאים הבאים:
אומדן שווי קרקעות המדינה: לראשונה, הדוחות הכספיים כוללים יתרות מאזניות בגובה אומדן ערך קרקעות המדינה המסתכם ל-1.166 טריליון שקל; לגבי תכניות הממשלה בתחום הדיור: בכלל זה צעדי הממשלה בתחום התכנון, פיתוח, שיווק, שכירות ארוכת טווח, דירה בהנחה ועוד. מטרת הפרק היא לשקף לציבור הרחב את צעדי הממשלה בתחום זה בצורה בהירה ורלוונטית יותר. בהתאם לנתונים המפורטים בדוחות, בשנת 2022 שווקו למגורים כ-66 אלף יחידות דיור; פיתוח תשתיות: הדוחות הכספיים כוללים פרק במסגרתו מפורטות השקעות הממשלה בפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי, בתחום התחבורה, המים, האנרגיה והבינוי בהיקף של כ-37 מיליארדי ש"ח (עלות מופחתת); דיווח בנושא אקלים וקיימות: פליטות גזי חממה, שינויי אקלים, משק המים, היבטי חברה וסביבה ונושאים נוספים; תאגידים סטטוטוריים והקרן הקרן לאזרחי ישראל, שהיתרה שלה מגיעה לכ-2.17 טריליון שקל.
על פי הדוחות, המדינה חוזה כי הרווחים מהיטלים עבור נפט וגז יעלו פי כמה כבר בשנים הקרובות. השנה תגבה המדינה בין 300-390 מיליון דולר, כשכבר שנה אחרי התחזית עומדת על 400-510 מיליון דולר. ב-2030 היא תגבה בין 1.24-1.56 מיליארד שקל ובשנת 2032 היא תגבה עד כמעט 2 מיליארד שקל.
המדינה פרסמה גם את סעיפי ההכנסות שלה ממסים ישירים. בסך הכל, היא הכניסה כ-254 מיליארד שקל (216 מיליארד בלבד ב-2021) ממסים ישירים - מהם 84% ממס הכנסה. שיעור מס רכישה היא לכדי 6% ועמד על כ-14.4 מיליארד שקל שקל, שיעור המסים על הוצאות שכר היה דומה - 15 מיליארד שקל והיא גבתה מס שבח בגובה של כ-10.8 מיליארד שקל. ממסים עקיפים הכניסה המדינה 182 מיליארד שקל (לעומת 168 מיליארד שנה קודם), מהם 71%, 129 מיליארד, ממע"מ (לעומת 118 מיליארד שנה קודם). שיעור גבוה במיוחד, יותר מ-10%, היא מכניסה ממס על דלק - כ-18.5 מיליארד שקל. מחישוב פשוט - המדינה הכניסה 52 מיליארד שקל יותר ממסים ישירים ועקיפים.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "הדוחות הכספיים של מדינת ישראל מהווים כלי ניהולי חשוב למקבלי ההחלטות, הם משקפים תמונת מצב עמוקה ומלאה של הממשלה הרחבה, ומצביעים על ניהול אחראי של נכסי המדינה והתחייבויותיה".
- 18.יכלו פשוט לתת 200k למאה אלף זוגות (ל"ת)גיא 18/07/2023 02:19הגב לתגובה זו
- 17.20 מילארד כספי מדינה שרובם הנחות בניה למגזר החרדי (ל"ת)שי 17/07/2023 11:56הגב לתגובה זו
- 16.כישלון שאין כדוגמתו (ל"ת)לירן 17/07/2023 11:19הגב לתגובה זו
- 15.פרופורציה...אפל שווה 3 טריליון דולר (ל"ת)החיים 17/07/2023 05:16הגב לתגובה זו
- 14.אוהד 17/07/2023 01:59הגב לתגובה זומדינת ישראל שווה 2 טריליון שקל. חוב לביטוח לאומי טריליון חוב לפנסיות תקציביות טריליון חוב טריליון לכל השאר
- 13.בן 17/07/2023 00:30הגב לתגובה זובדו"ח על התקבולים ממכירת קרקעות תמיד כתוב שזה אינו חלק מהכנסות המדינה והתקציב. זה הולך למוכרת שהיא רשות מקרקעי ישראל. את הקרקעות קיבלה המדינה בחינם עם הקמתה ולכן זה לא הפסד. אם כך היה אז כל סעיף הוצאה היה הפסד.
- 12.שלמה 16/07/2023 23:25הגב לתגובה זולבטל מייד
- 11.בעל הקרקעות 16/07/2023 23:18הגב לתגובה זוכמה מאות מיליארדים הרוויחה המדינה מספסור קרקעות שבבעלות כולנו כאזרחי המדינה?!במקום לקבוע מחיר ראוי וסביר המדינה מוכרת למרבה במחיר תוך רווחים אסטרונומים על חשבון האזרחי שלה!!!!!וכידוע מוצר מבוקש במחסור דינו להתייקר
- 10.צבי 16/07/2023 21:45הגב לתגובה זובניה ממשלתית ע"י קבלני ביצוע !!! דירה לכל מחוסר דיור במחיר עלות הבניה + פיתוח + מחיר סמלי עבור הקרקרע. בנוסף : בניה ממשלתית של דירות לשכירות ארוכת טווח במחיר מסובסד. המדינה תרויח שלמשפחות תהיה יישאר כסף לצריכה שתגביר את הצמיחה במשק !!! מחירי הדיור הגבוהים חונקים את הכלכלה. להזכירכם , העלאות השכר , בדגש על שכר המינימום היו בשלצעליית מחירי הדיור. העלאות שכר אלו גרמו לסגירה המונית של מפעלי ייצור מסורתיים !
- 9.כמה עלו לנו הקיבוצים?? (ל"ת)רועי 16/07/2023 18:42הגב לתגובה זו
- משה 17/07/2023 10:07הגב לתגובה זובחקלאות, הגנה על הבטחון, חינוך ותעשיה.
- 8.מחיר למשתכן זה שיטה הכי לא צודקת גם רעיון גרוע . ה 16/07/2023 17:47הגב לתגובה זומחיר למשתכן זה שיטה הכי לא צודקת גם רעיון גרוע . הרבה טרמפיסטים של מגיע להם זכו!!!והתעשרו הכי נכון לזוג צעיר נשוי שקונה דירה חדשה עד 2.5 או 2.8 מיליון שקל לדירת ראבע חדרים בלבד פטור מע״מ . או לחילופין מענק 400 שקל
- 7.20 מיליארד 16/07/2023 17:20הגב לתגובה זולא רק לאלה שמתחתנים בגיל 18
- 6.עומר 16/07/2023 17:15הגב לתגובה זו1. המדינה לא הפסידה אגורה !!! בתכנית למשתכן. מי שמפסיד אלו האזרחים המסכנים שסובלים מיוקר הדיור שהפך, לרוב האןכלוסייה בישראל , את החיים בישראל לגיהנום. המדינה צריכה לתת את הקרקע בחינם !!! הקרקע שייכת לאזרחים , והמדינה והחזמים צספסרים בה על גב התושבים. 2. מספיק עם הרעל של הפנסיות התקציביות !!! זה נגמר ב 2007 !!!!
- אוהד 17/07/2023 02:05הגב לתגובה זושהולך לקבוצה יחסית קטנה של אנשים שגם ככה מסודרים. זה לא כסף שיש למדינה, זה כסף שמגיע מהמיסים של הדור הנוכחי
- 5.לברוח מהארץ (ל"ת)שוקו 16/07/2023 16:53הגב לתגובה זו
- 4.נקודה למחשבה 16/07/2023 16:48הגב לתגובה זולפני החלפת הממשלה... מענין איך ייראה בעוד שנה הדו"ח של סוף 2023 (בהנחה שעדיין יהיה מותר לפרסם דוחות כאלו כי לא סביר לשתף קטסטרופות עם הציבור המאושר והשמח בעזרת השם).
- 3.ערן 16/07/2023 16:45הגב לתגובה זועל אותה דירה ולא 200. חלבתם את הדור הזה למוות , 30 שנה משכנתא, 54% רוצים לעשות רילוקיישן. שבני ה50 פלוס יתחילו לחזור למילואים , הדור עוזב .
- 2.מדינה מושחתת הכספים נעלמים במקום ללכת לאן שצריך (ל"ת)יוני 16/07/2023 16:32הגב לתגובה זו
- 1.לא רק בגלל הממשלה המטורללת גם כי אתה מפרנס גופי 16/07/2023 16:31הגב לתגובה זולא רק בגלל הממשלה המטורללת גם כי אתה מפרנס גופים ממשלתיים על מעבר

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל
בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?
קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.
ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.
צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.
לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח
בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.
טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןאור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל
אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי
מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.
במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת
ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר
מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.
המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.
יירוט בעלות שולית נמוכה
אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין
מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים
בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.
