מחשב קוואנטי
צילום: יבמ

מחשב קוונטי ויעודי לפיתוח תרופות לסרטן, אלצהיימר ומחלות קשות

מערכת ביזפורטל |

IBM וקליבלנד קליניק חושפות את המחשב הקוונטי הראשון בעולם שיוקדש לפיתוח תרופות לסרטן, אלצהיימר ומחלות קשות אחרות. המחשב מדגם IBM Quantum System One הוא חלק משיתוף פעולה מחקרי לעשר שנים בין החברות. בין הפרויקטים המחקריים הראשונים – מחקר לאיתור תרופות קיימות עבור חולי אלצהיימר ומחלות אחרות, שמובילה פרופ' מיכל רוזן-צבי ממעבדת המחקר של IBM בישראל

קליבלנד קליניק הוא מכון רפואי גדול. המחשב מוקדש באופן ייחודי למחקר רפואי ולהאצת גילויים מדעיים בתחום הרפואה. זוהי גם הפעם הראשונה בה נחשף מחשב קוונטי בבעלות פרטית בארצות הברית, אם כי המחשב, מדגם IBM Quantum System One, ינוהל על ידי IBM במסגרת שיתוף פעולה מחקרי לעשור שנים בין שתי החברות.

שיתוף הפעולה מתמקד בהאצת המחקר הביו-רפואי באמצעות שימוש במחשוב-על, בינה מלאכותית ומחשוב קוונטי. בין המחקרים הראשונים שייערכו במסגרת ההסכם יהיה מחקר בנושא אלצהיימר שתוביל פרופ' מיכל רוזן-צבי, ראש תחום מחקרי בינה מלאכותית לתחום הרפואה ומדעי החיים במעבדת המחקר של IBM.

מחשוב קוונטי היא טכנולוגיה המתפתחת במהירות, שרותמת את חוקי מכניקת הקוונטים כדי לפתור בעיות שמחשבי העל החזקים ביותר של ימינו אינם יכולים לפתור באופן מעשי. היכולת לנצל את המרחבים החישוביים החדשים הללו יכולה לעזור לחוקרים לזהות תרופות וטיפולים חדשים בצורה מהירה יותר.

"זהו ציון דרך מרכזי בשותפות שלנו עם IBM, כשאנו חוקרים דרכים חדשות ליישם את הכוח של מחשוב קוונטי בתחום הבריאות", אמר ד"ר טום מיהלייביץ', מנכ"ל ונשיא קליבלנד קליניק ויו"ר מנהל של מוסד מורטון ל. מנדל. "טכנולוגיה זו טומנת בחובה הבטחה עצומה במהפכה בתחום הבריאות ובהאצת ההתקדמות לקראת טיפולים, תרופות ופתרונות חדשים עבור המטופלים שלנו. מחשוב קוונטי וטכנולוגיות מחשוב מתקדמות אחרות יסייעו לחוקרים להתמודד עם צווארי בקבוק מדעיים היסטוריים, ויאפשרו למצוא טיפולים חדשים לחולים עם מחלות כמו סרטן, אלצהיימר וסוכרת".

"ההשקה של IBM Quantum System One בקליבלנד קליניק, יחד עם צוות החוקרים המובילים שלהם, יאפשר לחקור ולחשוף התקדמות מדעית חדשה במחקר ביו-רפואי", אמר ארווינד קרישנה, ​​יו"ר ומנכ"ל IBM. "שילוב הכוח של מחשוב קוונטי, בינה מלאכותית וטכנולוגיות חדשניות אחרות וההובלה המדעית-רפואית של קליבלנד קליניק, תאיץ עידן חדש של גילוי מדעי".

בנוסף למחשב קוונטי, תוכנית ההאצה המדעית בקליבלנד קליניק תשתמש גם במגוון טכנולוגיות מחשוב חדשות של IBM, לרבות מחשוב-על הזמין דרך ענן היברידי ובינה מלאכותית. חוקרים משני הארגונים כבר החלו לשתף פעולה בפרויקטים מחקריים תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות הללו כדי ליצור ולנתח כמויות אדירות של נתונים ולהאיץ את קצב המחקר.

קיראו עוד ב"BizTech"

מדובר, בין היתר, בפרויקטים למינוף מחשוב קוונטי לצורך מיון ואופטימיזציה של תרופות המיועדות לתקשר עם חלבוני מטרה ספציפיים; שיפור מודל החיזוי לסיכונים הקשורים בתפקודי לב וכלי דם בעקבות ניתוח לא לבבי; ושימוש בבינה מלאכותית להתאמה בין רצפים גנטיים ותרופות קיימות, למציאות טיפול יעיל עבור חולי אלצהיימר ומחלות אחרות – הפרויקט אותו מובלה פרופ' רוזן-צבי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד