שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק מול שרי הקואליציה; הדולר עולה ב-0.8%
הדולר עולה ב-0.8% מול השקל לעומת שערו היציג ונסחר ב- 3.64 שקלים. בחודש האחרון קפץ הדולר ב-7.5% מול השקל. היורו עולה ב-0.6% ל-3.86 שקלים.
דולר רציף
אירו רציף
לפנות בוקר, התפזרה ישיבת הממשלה שדנה בתקציב, ללא הצבעה בגלל חילוקי דעות בין האוצר והשרים. אישור התקציב נדחה להיום. אבל מדובר בהתפתחות שלילית. שר האוצר סמוטריץ' עושה מאמצים גדולים כדי להיצמד למסגרת תקציב סבירה למרות הלחצים הפוליטיים והרצון של השרים לקבל נתח גדול מהעוגה.
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר בראיון לביזפורטל השבוע שהוא חושב שהכיוון של התקציב נכון והוא רואה שליטה פיסקלית. צריך לקוות שסמוטריץ' יצליח מול חבריו לקואליציה. זה מבחן גדול.
בסיטי מדגישים כי העלייה בדולר בימים האחרונים היא בניגוד לכאורה לציפיות שכן ביום שני עלתה הריבית השקלית במשק ב-0.5% ולכאורה היתה מוטיבציה להעביר דולרים להמירם לשקלים ולרכוש אגרות חוב ופיקדונות שקליים בתשואה גבוהה יותר. אבל, החששות ואי הוודאות הפוליטית-משפטית וגם ההתקפות על בנק ישראל גרמו לעלייה בדולר. עם זאת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעו במפורש כי עצמאות בנק ישראל תישמר. הם יודעים שזה חשוב ליציבות הכלכלית של המדינה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 11.אריה 25/02/2023 10:57הגב לתגובה זוחבל מאוד שאתה לא פניונר וחי מ4000 שקל לחודש תראה במה אתה מתעסק רק בהתנחלויות במקום שתתמוך יותר באנשים פניונרים שבקושי מתקיימים מ משלה שהיא זבל
- 10.שלי 24/02/2023 14:53הגב לתגובה זולכוון 1700
- 9.דורון 24/02/2023 14:36הגב לתגובה זושר האוצר זכור את תפילותינו: " שמע קולנו...אל תשליכנו לעת זקנה" אל תבטל את ההטבה לגמלאים לשנת 2025 שתוכננה לפני שנים - אנשים תכננו את זקנתם לפי זה.
- 8.סומך על סמוטריץ' (ל"ת)שי 24/02/2023 13:44הגב לתגובה זו
- חחח היית לוקח אותו לנהל את העסק שלך ??? חרטטנים (ל"ת)ירון 24/02/2023 14:16הגב לתגובה זו
- 7.לרון 24/02/2023 11:38הגב לתגובה זומעונות למשפחה,ושהתקציב לא ייפרץ? זו ה"דוגמא האישית",העיקר שהקיסר מנסה "למכור" גרעון של 1%,נו באמת!
- עיזקאל 24/02/2023 15:39הגב לתגובה זוממש לא מביאה כבוד למדינה
- 6.מי שלא יקנה דולרים ב 3.7 ישלם 4.2 (ל"ת)אברמזון 24/02/2023 10:59הגב לתגובה זו
- 5.הדולר 24/02/2023 10:30הגב לתגובה זוובטווח הבינוני ל-5 שקלים. השקל יצנח כמו אבן במים אדירים שישטפו אותו. אף אחד לא רוצה שקלים, אך ורק דולרים. הגלגל התהפך לגמרי. בטווח הארוך, משתיים ומעלה, הדור יעבור את ה-6 שקלים ל-1דולר. היו ימים, שלא יחזרו, שהשקל היה מלך, אולם מ-1.11.22, אחרי הבחירות בישראל, והקטשטרופה שנלוותה אליהן, השקל הינו אסקופה נדרסת, וכולם בורחים ממנו כמו מאש. איך נפלו גיבורים קטנים? היידה דולר, זנק תזנק וואלא יהימק. אל תעשה חשבון לשקל. השקל מת יחי המלך-דולר החדש.
- 4.לא חשוב 24/02/2023 10:28הגב לתגובה זוציטוט - "שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעו במפורש כי עצמאות בנק ישראל תישמר. " העיקר שיש אמונה ומסורת ארוכה של אמון הדדי ועבודה משותפת לטובת אזרחי ישראל.
- כאילו לא נאמר שקרן בן שקרן (ל"ת)יחזקאל 24/02/2023 15:40הגב לתגובה זו
- 3.הדג מסריח מהראש 24/02/2023 10:11הגב לתגובה זומקומם במחלקות סגורות ולא בממשלה .
- 2.ביבי זה אסון 24/02/2023 09:36הגב לתגובה זותפרטו מה חוק ההסדרים כולל? מה החוקים החדשים שם??????????????
- 1.ממשלת פשע של חרדים ובבונים שיחריבו את הכלכלה והחבר 24/02/2023 09:29הגב לתגובה זוממשלת פשע של חרדים ובבונים שיחריבו את הכלכלה והחברה ויגרמו למרי אזרחי

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
