גאוטם אדאני
צילום: באדיבות המצולם. ויקיפדיה

"מניפולציה במניות והונאות חשבונאיות במשך עשרות שנים" - קרן אמריקאית נגד קבוצת אדאני, הרוכשת של נמל חיפה

מניית הענקית ההודית קבוצת אדאני, שנסחרת בשווי של 220 מיליארד דולר, ירדה אחרי האשמות קשות מצד קרן הינדנברג האמריקאית, שגם נכנסה לשורט על המניה. אדאני בתגובה: "האשמות עבשות חסרות בסיס, שנדחו ע"י בתי המשפט בהודו"
נתנאל אריאל |

קרן הינדנברג (Hindenburg Research) האמריקאית, שחשפה את התרמית במניית חברת המשאיות החשמליות ניקולה (שהובילה להתרסקות המניה והתפטרות המנכ"ל שגם הורשע בפלילים), הורידה היום את מניות קבוצת אדאני בבורסה בהודו. מניית חברת הדגל של הקבוצה, Adani Enterprises, ירדה ב-3% ומניית הנמלים של הקבוצה Adani ports נפלה ב-6.5%. הסיבה היא אמירות קשות מצד הקרן והאשמת חברות בקבוצה ההודית ב"מניפולציה במניות והונאות חשבונאיות במשך עשרות שנים".

גם שאר החברות הציבוריות של אדאני ירדו היום במסחר בהודו ב-3.5% - 5%. גם חברת החדשות ניו דלהי טלויז'ן שאותה רכש אדאני לאחרונה באמצעות השתלטות עוינת ירדו וגם חברות המלט שלו איבדו 7% - 8%.

הינדנברג יצאה בהצהרה הזו דווקא עכשיו ככל הנראה לא בטעות - ביום שישי הקרוב אדאני מתכננת הנפקת אג"ח נוספת בהיקף של 2.5 מיליארד דולר. הקרן האמריקאית סיפרה שפוזיציות השורט שלה נלקחו דרך סדרות אג"ח שנסחרות בארה"ב ומכשירים נגזרים שלא נסחרים בהודו.

בדו"ח שלה, הינדנבורג מעלה האשמות חמורות מרובות נגד משפחת אדאני וקבוצת החברות שלה, לרבות שימוש לכאורה בישויות קש מחוץ למדינה ומניפולציות במניות. לדברי הינדנבורג היא זיהתה 38 חברות כאלה "הנשלטות על ידי" וינוד אדאני, אחיו הבכור של גאוטם עדאני, יחד עם עוד כמה חברות דומות שבסיסן בקפריסין, איחוד האמירויות, סינגפור והאיים הקריביים. הדו"ח טוען שחברות המעטפת משמשות ל"מניפולציות במניות" ו"הלבנת כספים", תוך שימוש בחברות פרטיות של קבוצת אדאני "על מנת לשמור על מראה של בריאות פיננסית וכושר פירעון" בבורסה. 

אדאני נסחרת לפי שווי שוק של 220 מיליארד דולר והיא כזכור ראש הקבוצה שרכשה את נמל חיפה, ונמצאת בשליטתו של המיליארדר ההודי גאוטם אדאני (מספר 3 בעולם) שהשווי שלו מוערך ב-120 מיליארד דולר (חצי מיליארד מעל ג'ף בזוס, מייסד אמזון).

סמנכ"ל הכספים של אדאני, Jugeshinder Singh, דחה את הדו"ח של הינדנבורג, ואמר כי מדובר ב"שילוב זדוני של מידע מוטעה סלקטיבי והאשמות עבשות, חסרות בסיס ומופרכות, שנבדקו ונדחו על ידי בתי המשפט הגבוהים ביותר בהודו". בחברה גם אומרים שהינדנבורג לא פנתה אליה מעולם כדי שיתייחסו לדברים, וכי עיתוי הדו"ח "מסגיר בבירור כוונה חוצפה וחסרת תום לב לערער את המוניטין של קבוצת עדני במטרה העיקרית לפגוע בהנפקה לציבור הקרובה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.