גלי פריד ונילה וידה
צילום: ונילה וידה

ונילה וידה של שטראוס זכתה בפרס חדשנות; מצליחה להפיק וניל טבעי שנמצא במחסור

זכתה בתחרות Fi אירופה למרכיבי מזון בקטגוריית עיבוד המזון;  גם הסטארט-אפ הישראלי בראוול זכה בפרס
מערכת ביזפורטל |

ונילה וידה נרגשת זכתה בפרס החדשנות הגלובלי לסטארט-אפים של Fi אירופה לשנת 2022. Fi היא תערוכת מרכיבי המזון הגדולה בעולם.  התחרות מספקת לסטארט-אפים את ההזדמנות להציג את הרעיונות שלהם בפני חבר מושבעים של מומחי מו"פ, משקיעים ונציגי חברות גדולות בתעשיית המזון והמשקאות. במסגרת התחרות נבחרו 20 סטארט-אפים לגמר בחמש קטגוריות שונות.

ונילה זכתה בקטגוריית טכנולוגיית העיבוד החדשנית ביותר. על רקע הזכייה, אמר אורן זילברמן, מייסד שותף ומנכ"ל, ""אנו מודים לחבר השופטים על ההכרה ביכולות ובפוטנציאל של ונילה וידה ליצור השפעה אמיתית וחדשנית בשוק המרכיבים הטבעיים".

עוד בין ארבעת הזוכים בתחרות - הסטארטאפ הישראלי בראוול, המציע חלבון אלטרנטיבי המבוסס על אצות. כמו כן, בין 20 החברות שהגיעו לגמר, שני סטארטאפים ישראלים נוספים: מאוולאק המציעה חלבון פונקציונלי המופק מקולסטרום (חלבוני חלב אם) של בקר, ורי-שוגר המציעה סוכר המאפשר את הפחתת היקף השימוש והורדת הערך הקלורי.

 

ונילה וידה היא חברת פוד טק המרחיבה את השימוש בווניל טבעי עם אפשרויות טעם חדשות. באמצעות שיטות גידול מבוקרות ומוגנות בפטנט, ונילה וידה יכולה לספק לטענתה את פולי הווניל האיכותיים ביותר בעולם.  החברה הוקמה לפני כשנתיים וחצי על ידי אורן זילברמן, מנכ"ל החברה שהיה פעיל בשוק האגרוטק  ורז קריזבסקי סמנכ"ל הטכנולוגיה ושיכהן בתפקידים שונים באבוג'ן וטבע.

שותף נוסף להקמה ומבעלי המניות הוא שלומי קדוש המנהל את התחום החקלאי ולו ניסיון בניהול אופרציות בינלאומיות. החברה לטענת מנהליה היא הראשונה בעולם שהצליחה לפתח פתרון מסחרי לכל שרשרת הערך של הוניל - מהגידול ועד המוצר הסופי.

בתחילת השנה גייסה החברה שהוקמה בחממת הפודטק של שטראוס The Kitchen 11.5 מיליון דולר, בהובלת גוף ההשקעות  Ordway. משקיעות נוספות בחברה - פיקברידג', קרן השקעות המתמחה בפודטק ; קיבוץ מעגן מיכאל ושטראוס, שכבר היתה מושקעת בחברה.

 

הפוטנציאל של הווניל

וניל הוא הטעם הפופולרי ביותר בעולם כש-95% מצריכת הווניל בעולם מבוססת על הווניל הסינטתי ולא על הטבעי שסובל מאיכות משתנה בגלל בעיות האקלים וגם שרשרת אספקה בעייתית. המפעלים מעדיפים את הסינטתי והבטוח למרות שבהגדרה מדובר על חומר פחות איכותי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

עובדים בהייטק ערב
צילום: דאלי

מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה

ההייטק הישראלי צומח בלי לגייס עובדים - ה-AI החליף את הג'וניורים ומה השלב הבא?, על התחומים הצומחים ועל התחומים שנמצאים בסיכון

אדיר בן עמי |

ההייטק לא קורס - הוא פשוט כבר לא צריך אתכם

בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על התקררות בשוק העבודה בהייטק המקומי. מדברים על קיפאון, מדברים אפילו על ירידה בכמות העובדים. אין ירידה בכמות העובדים. התמונה אומנם מורכבת, אבל אין דרמה אמיתית. ההייטק הישראלי לא נמצא בנסיגה, אלא בעיצומו של שינוי מבני עמוק, שמתרחש במקביל בכל מוקדי הטכנולוגיה בעולם.

נכון לסוף 2025, מספר המועסקים בהייטק בישראל נע סביב 410 אלף עובדים - רמה דומה מאוד לשנה הקודמת, ואף עלייה צנועה. זו אינה ירידה, אלא האטה בקצב הצמיחה. האטה שמגיעה לאחר יותר מעשור של גידול מהיר שנתפס כמובן מאליו. במובן הזה, הנתון החריג אינו ירידה במספר העובדים, אלא העובדה שההייטק כבר לא מגדיל מצבת כוח אדם בקצב משמעותי מאוד כפי שהורגלנו בעבר.

הגורם המרכזי לשינוי אינו משבר כלכלי, אלא חדירה מואצת של כלי בינה מלאכותית לתהליכי עבודה. על פי הערכות גורמים בתעשייה, בין 7,000 ל-10,000 משרות - בעיקר משרות ג'וניור ותפקידי ביניים, הוחלפו או צומצמו באמצעות אוטומציה ו-AI. משימות שבעבר דרשו צוותים של מפתחים צעירים מבוצעות כיום באמצעות קוד גנרטיבי, מערכות אוטומטיות וכלי פיתוח חכמים.

חברות ענק כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון, סיילספורס ואחרות פיטרו עובדים לא בשל ירידה בפעילות, אלא כחלק מהתייעלות מבנית ומעבר למודלים המסתמכים על AI. גם בישראל, ההייטק לא צריך פחות עבודה - אלא פחות עובדים בתפקידים מסוימים. עם זאת, בהחלט יש "חשיבה מחדש" ושינוי מודל עסקי אמיתי בחברות תוכנה שמאוימות על ידי ה-AI. קל היום לפתח תוכנה ופתרון אפליקטיביים וזה מעמיד את החברות האלו בסיכון גדול ובאיום גדול. חברות כמו נייס, מאנדיי וויקס נפגעו בבורסה ואכזבו את המשקיעים בדוחות האחרונים, והשאלה מה יהיה קדימה. ההנהלות של החברות האלו מדברות על התעצמות והתחזקות, אבל וול סטריט סקפטית. 


ממספרים לערך

ההייטק עובר ממודל עתיר כוח אדם למודל עתיר תפוקה, שבו השאלה המרכזית אינה כמה עובדים יש לחברה, אלא כמה ערך מייצר כל עובד. מערכות אוטומציה ופלטפורמות פיתוח חכמות מאפשרים לצוותים קטנים לייצר תפוקות שבעבר דרשו מחלקות שלמות. משימות תכנות, בדיקות, תיעוד, אנליזה ואפילו ניהול תהליכים מבוצעות היום במהירות גבוהה פי כמה ובפחות ידיים. התוצאה: חברות ממשיכות לגדול בהכנסות, במוצר ובחדירה לשווקים, בלי להגדיל את מצבת כוח האדם בהתאם.