בועז לו תעשייה אווירית
צילום: יחצ
דוחות

התעשייה האווירית ברווח עצום של 202 מיליון דולר בתשעה חודשים - צריך להחזיר את ההנפקה לשולחן

שר הביטחון בני גנץ מינה מקורבים, נכנע לוועד העובדים ועיכב את ההנפקה - גם לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחברות שמרוויחות. למה רק לוועד העובדים מגיע?
נתנאל אריאל | (29)

התעשייה האווירית מרוויחה טוב מאוד. היא מפרסמת היום דוחות עם רווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה שזינק ב-54% ל-202 מיליון דולר (לעומת 131 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ברבעון השלישי היא הרוויחה 73 מיליון דולר, זינוק של 135% לעומת 31 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צבר ההזמנות שלה הוא "הגבוה ביותר בתולדות החברה" והגיע ל-15.8 מיליארד דולר, לעומת 13.4 מיליארד בסוף השנה שעברה.

התעשייה האווירית חילקה בחודש יולי דיבידנד של 571.4 מיליון שקל, (164 מיליון דולר). המזומנים בקופת החברה מסתכמים ב-1.2 מיליארד דולר.

כלומר, מדובר בחברה בהחלט טובה, עם הרבה כסף, וזה כאשר צריך לזכור שהיא מנופחת. היא הייתה יכולה להרוויח הרבה יותר. יש לה יותר מ-13 אלף עובדים (אחרים מדברים על 15 אלף עובדים). פחות מאשר בעבר אבל עדיין חברה מנופחת שיכולה וצריכה לרזות. הבעיה היא שיש לה ועד עובדים חזק, חזק מאוד, שלא מאפשר שינויים. המדינה רוצה להפריט ולהנפיק את התעשייה האווירית כבר מ-2014, אבל רק ב-2020 התקבלה החלטת ממשלה חיובית בנושא. רגע, 2020? כן, אנחנו כבר בסוף 2022 וההנפקה לא נראית באופק. 

הסיבה היא העיכובים של שר הביטחון, בני גנץ. הוא שוב שימש כמי שמעדיף את טובת ועד העובדים על פני טובת הציבור הישראלי (זוכרים את השחיתות שהוביל גנץ לאישור הגדלות הרמטכ"ל בממשלה?) וגם מינה מקורבים - הוא מינה את עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, מינוי שהיה שנוי במחלוקת ואף הגיע לבג"ץ והוא גם ניסה למנות עוד 4 חברי דירקטוריון. עד כמה הוועד חזק? הוא אפילו דרש לתת לכל עובד פיצוי של 100 אלף שקל - או יותר נכון 1.3-1.5 מיליארד שקל לכלל העובדים. כן, על חשבון כלל אזרחי ישראל. 

בעלי המניות של חברה ממשלתית היא המדינה, או אם תרצו - הציבור. הבעיה היא שכאשר יש יותר מדי בעלי בית, וכל אדם מחזיק רק בנתח קטן מאוד מהחברה, בעצם אין בעל בית דומיננטי. התוצאה היא שהאנשים החזקים בחברה - ההנהלה והוועד - עושים מה שבא להם. זו בעיה ידועה, היא נקראת בעיית הסוכן - האינטרסים של העובדים ושל בעלי המניות הם לא אותם אינטרסים. שר הביטחון גנץ אמור היה לייצג את האינטרס של כל אזרחי ישראל, אבל הוא העדיף את האינטרסים של הוועד (מי רוצה להסתבך איתם?).

אז כן, אחרי דוחות כאלה טובים של התעשייה האווירית - צריך להחזיר את ההנפקה לשולחן. זה הרבה כסף של הציבור הישראלי ומגיע לו ליהנות ממנו. צריך לא להיכנע לוועד העובדים. כאשר החברה היא ממשלתית הציבור לא באמת שולט בחברה, אלא המקורבים. כאשר החברה היא ציבורית - היא צריכה להשיא ערך לכל בעלי המניות - האינטרסים של בעלי המניות ושל החברה הופכים להיות הרבה יותר דומים, כולם צריכים להשיג את אותה מטרה - להרוויח. אם רוצים העובדים גם ליהנות מהרווחים - הם מוזמנים לקנות נתח בחברה שלהם, אבל אי אפשר לשעבד את כל אזרחי ישראל לרצונות של קבוצת לחץ קטנה.

ובחזרה לדוחות: מכירות התעשייה האווירית עמדו על 3.6 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022, בהשוואה ל-3.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 12%. ברבעון השלישי המכירות גדלו ב-19% והגיעו ל-1.24 מיליארד דולר בהשוואה ל-1.04 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ה-EBITDA מתחילת השנה זינק ב-31% והגיע ל-473 מיליון דולר, בהשוואה ל-361 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי הוא הגיע ל-163 מיליון דולר לעומת 109 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הללו עמד על 675 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של כ-86 מיליון דולר אשתקד. ברבעון השלישי התזרים הסתכם ב-28 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 159 מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי מתחילת השנה עומד על 304 מיליון דולר, לעומת 190 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי עמד הרווח התפעולי על 100 מיליון דולר, לעומת 52 מיליון דולר ברבעון המקביל.

פארסת המינוי הפוליטי של עמיר פרץ

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    קיבוץ 19/11/2022 07:08
    הגב לתגובה זו
    מבעיות הפקקים חוסכים כסף בהסעות עובדים חוסכים במשכורות
  • 25.
    מאז שסולק סמנכ"ל השווק החברה פורחת (ל"ת)
    צבי 18/11/2022 05:23
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    שלומי 18/11/2022 00:08
    הגב לתגובה זו
    במקצועות המבוקשים ביותר בשוק ההיטק נמוכים ב 30% מאשר בחוץ ברגע שהחברה תונפק ותהיה פרטית, המדינה לא תראה שקל, היום כל הדיבידנדים הולכים למדינה כתב דמגוג בשקל
  • 23.
    עובד תע"א בדימוס 17/11/2022 23:43
    הגב לתגובה זו
    13 אלף אולי באים לעבודה , אולי יש אלפיים שעובדים.מפעל שמנוהל ע"י מנהלי כוח אדם שאין להם מושג בעבודה . ובאשר ל"רווח" מפעל שכזה רווח שכזה ממש תעודת עניות
  • מדינת ישראל גובה ביטוח לאומי ועובדים מעל ל 50% מהכ 18/11/2022 15:15
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל גובה ביטוח לאומי ועובדים מעל ל 50% מהכנסות החברה. ככל שהשכר גבוהה מדינת ישראל מרוויחה מתשלום המיסים משם נתניהו יעביר לדרעי את הדיבידנדים
  • 22.
    ממש צבא טוקבקים של התעשייה האווירית... (ל"ת)
    שמעון דוידי 17/11/2022 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אבי כהן 17/11/2022 20:34
    הגב לתגובה זו
    כתבה טובה ונכונה. אל תאמינו לצבא הטוקבקיסטים של התעשייה האווירית שכותבים פה שקרים. ביזפורטל צודקים!
  • 20.
    שי 17/11/2022 20:17
    הגב לתגובה זו
    טענה שההפטרה מטיבה עם הציבור ותו לו היא הטיה שיש לבחון מה האינטרס בה. מובן שכסף יכנס לקופת המדינה, מאידך במצב הנוכחי הדיבדנד הוא למעשה תשלום נוסף למדינה על פני מס חברות מקסימלי בעוד במצב של הפרטה אפילו חלקית המס ירד בעד 50% מערכו והדבידנד כבר ינתן לבעלי החברה שלא תהיה עוד המדינה. כך לפעמים צריך להסתפק במה שיש כי מה שאין פשוט לא יותר טוב.
  • 19.
    יוסי 17/11/2022 15:22
    הגב לתגובה זו
    הועד המושחת שפוט של הליכוד (כנופיית כ״ץ, זוכרים?..) ובתור שכזה לא תהיה הפרטה והיו״ר המנוסה בעסקים בכלל ובתעופה בפרט יעוף…
  • 18.
    יופי, אז כתבת, אז מה? (ל"ת)
    עדנה 17/11/2022 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אחד 17/11/2022 14:03
    הגב לתגובה זו
    תגיד, אתה מפעיל את המוח שלך לפני שאתה יורה את כל השטויות האלה? אתה מבין שעובדי התע"א הם טכנולוגים ושיש להם אלטרנטיבות בחברות אחרות? אתה מבין שאם "בעל הבית" לא יידע לתגמל אותם הוא יישאר בלי עובדים? לפחות בלי האיכותיים שבהם? אתה מבין שבמצב כזה החברה לא תרוויח שקל? עוד פופוליסט גאון. אני מסכים רק עם דבר אחד שכתבת, צריך להנפיק את החברה ולבטל את מגבלות האוצר על החברה אז הדירקטריון ינהג בחברה כמו בכל חברה אחרת במשק - מוכוון רווח וביצועים.
  • 16.
    אחמד יאסין 17/11/2022 13:06
    הגב לתגובה זו
    אתה גונב דעת כמו כל המושחתים במדינה הרקובה הזאת . נמל חיפה נמסר להודים , הנמל החדש נמסר לסינים ......פששש הכל ירד , חצי מחיר , הרווחים מועברים לרווחתם של הרעבים בהודו ובסין . האזרחים לא אמורים להנות .
  • 15.
    איתי 17/11/2022 12:54
    הגב לתגובה זו
    נראה שלעובדי תע"א ולמקומבנים של גנץ יש זמן לא מבוטל כדי לכתוב תגובות משבחות ומהללות, על ראש הגנב בוער הכובע
  • 14.
    כפיר 17/11/2022 12:52
    הגב לתגובה זו
    ממש מנסה להרגיז ולהתריס. עוד דרך לקבל קצת יחס. כמה שטויות, עצוב שנתנו לזה פרסום.
  • 13.
    סגי 17/11/2022 12:03
    הגב לתגובה זו
    בלוף בלוף בלוף כי מה זה רווח כזה למיפעל עם 16000 עובדים זה ממש כלום ומצחיק והתמימים לא לקנות פירסומים כאלה כי הם מלכודת
  • 12.
    נובח סידרתי 17/11/2022 11:59
    הגב לתגובה זו
    העובדים לא נהנים מהרווחים - זו המצאה של הכותב. לעובדים ולוועד אינטרס שתהיה הנפקה כדי לאפשר פתיחת הסכמי שכר (כי תעלם הכפיפות לרשות החברות הממשלתיות).
  • 11.
    דני 17/11/2022 11:57
    הגב לתגובה זו
    חיפשתי בכתבה את השנים הקשות שבהן העובדים נתנו כסף שהגיע להם לקופת החברה על מנת לאפשר לה לצמוח.
  • 10.
    יואל 17/11/2022 11:44
    הגב לתגובה זו
    כמה שקרים יש בכתבה לא להאמין מי ממציא את כל השטויות האלה
  • 9.
    עובדת 17/11/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    תע"א מביאה דיבידנדים למדינה שזה חוזר לאזרחים הוועד רוצה להנפיק 51% והמדינה לא מסכימה לעובד אסור לסחור במניות החברה שבה הוא עובד מחשש לידע מקדים
  • נמל חיפה יעביא מאות מיליונים של רווח , 500 מיליון שקלים (ל"ת)
    אחמד יאסין 17/11/2022 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בני גנץ הוא מפא"י ניק, במובן הרע של המושג (ל"ת)
    איתי 17/11/2022 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוד כהן 17/11/2022 11:38
    הגב לתגובה זו
    עובדים מסורים שעובדים יום ולילה ובכל העולם כולל בימי הקורונה הקשים ביותר במיוחד לאור העובדה שלא קיבלו תוספות שכר מזה 7 שנים.... מבקום לתגמל את העובדים ההנהלה בחרה לתת דיבידנדים לאוצר
  • 6.
    רן 17/11/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
    אם החברה לא הייתה רווחית- היו כותבים שצריך להפריט. אם החברה רווחית מאד- כותבים שצריך להפריט. עם כל הכיף בלהיכנס בתעשייה האווירית, כנראה שלמרות הכל יש פה משהו שעובד בסדר. אנשים מדמיינים את עובדי תעשייה אווירית כפרזיטים ששותים תה כל היום, אבל כנראה שאנשים בכל זאת עובדים שם יפה. ללקוחות הבינלאומיים לא אכפת שהחברה ממשלתית, ובכל זאת הם מוכנים לשלם. אגב, גם בחברות פרטיות יש בזבוזים וטעויות ניהול, ראו מה קורה לפייסבוק.
  • 5.
    אנונימי 17/11/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
    העובדים קיבלו כלום מהרווחים.הממשלה מעכבת את ההנפקה כדי שימשיכו לסדר ג'ובים למקורבים.
  • 4.
    יוסי 17/11/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    ולעובדים מגיע לקבל דיבידנד מה שלא קבלו מעולם, כמו כל חברת היי טק. הרווחים הגיעו אחרי שנים שלא היו , כרגע יש והעובדים זכאים להנות ולקצור את העבודה הקשה שהם עש במשך שנים לא הציבור ולא עתוונאי ביזפורטל.... שעתונאי ביזפורטל יחלקו את רווחיהם לציבור בבקשה...
  • 3.
    רק מי שקרוב לצלחת אוכל בושה (ל"ת)
    אמיר 17/11/2022 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארי קון 17/11/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
    העובדים קיבלו 0 ₪ .ממש ועד חזק.
  • 1.
    אבי 17/11/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
    לא מבין את הכתבה התעשייה האווירית מחזיקה עשרות אלפי אנשים כאמור באיזור המרכז. למה לתת לאיזה אלביט או מי שזה לא יהיה לתת לה את התעשיה בנזיד עדשים כמו את תעש....ודומותיה. מה זה ייתן? פיטורי עובדים. שיקבלו אחרי זה דמי אבטלה...... סינרגיות שיורידו מהמשכורות והכל בשביל מה? שבעל ההון יגרוף את הקופה? מעדיף שהמדינה תרוויח ואין לי שום אינטרס כלפי מאן דהוא
  • אריה 19/11/2022 15:54
    הגב לתגובה זו
    שדד והרס כל אפשרות להרוויח וליעל את החברה אין צ'אנס לתת לדברים לחזור על עצמם .
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).