"אגד נכנסת לעשור מלא באפשרויות בעבורה; ניכנס גם לתחומים חדשים"
קרן ההשקעות קיסטון ריט העוסקת בתשתיות-התפלת מים, אנרגיה מסורתית ומתחדשת, תחבורה ותקשורת, השלימה את עסקת הרכישה של 60% מחברת אגד בתמורה ל-2.961 מיליארד שקל. לאחר השלמת העסקה גדל שווי הנכסים של קיסטון לסך של כ-2.55 מיליארד שקל וההון העצמי עומד על כ-1.5 מיליארד שקל. ההכנסות של אגד בחציון הראשון השנה הסתכמו בכ-2.19 מיליארד שקל והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-43.6 מיליון שקל.
מניית קיסטון ריט ירדה מתחילת השנה ב-30% למחיר של 6.4 שקל המבטא שווי של 984.8 מיליון שקל. הרווח של החברה במחצית הראשונה השנה הסתכם ב-105.2 מיליון שקל. בשנת 2021 כולה הרוויחה החברה 62.5 מיליון שקל על הכנסות של 55 מיליון שקל. השווי מבטא מכפיל רווח של 6. בראיון לביזפורטל מדבר מנכ"ל החברה, נבות בר, על השלמת העסקה, השבחתה של אגד ושאר פעילויותיה של קיסטון.
מה המטרה ברכישה של אגד?
"כמו כל העסקאות של קיסטון, אנחנו משקיעים בנכסי תשתית שאמורים לייצר גם תזרים מזומנים יציבי ואיכותי לטווח ארוך למשקיעים שלנו וגם להביא פוטנציאל השבחה שיתממש בידיים של קיסטון ולהביא עליית ערך למשקיעים. אגד עונה על כל הפרמטרים הללו כיוון שהיא גם חברה שמייצרת מזומנים ורווחים בהיקפים מאוד גדולים - החברה עומדת בקצב של 300 מיליון שקל רווח נקי השנה נכון לעכשיו.
"לאגד יש תכנית התייעלות עליה היא חתמה עם המדינה כך שב-5 השנים האחרונות אגד נפרדה מ-250 עובדים כל שנה. המדינה היא זו שדרשה את ההתייעלויות הללו במסגרת הסכם התפעול החדש שלה עם אגד והעובדים משתפים עם זה פעולה. מדובר לרוב באנשים שקרובים ממילא לגיל הפנסיה והסידור הזה מתאים להם כאשר הם מקבלים חבילת פרישה עם מענקים והטבות שונות. מדובר במשהו שגורם לרווחיות של אגד לאורך השנים לגדול עוד יותר".
- אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות
- קיסטון צמחה ב-19% בהכנסות; צופה הכנסות של 300 מ' השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך אתם מתכוונים לפתח ולהשביח את אגד?
"אגד מייצרת ערימה של כסף ויש לה פוטנציאל צמיחה גדול עוד יותר. אגד היא פלטפורמת התחבורה הגדולה ביותר בישראל עם פריסה של אלפי אוטובוסים ונהגים ועם מיליון נוסעים ביום. מדינת ישראל נמצאת בכאוס תחבורתי ולכן אגד נכנסת לעשור שהוא מלא באפשרויות בעבורה. המדינה משקיעה מיליארדים בנתיבי תחבורה מהירים, חניוני 'חנה וסע', אגרות גודש, רכבות קלות ועוד. כל אלו מהווים נדבך חשוב בפוטנציאל הצמיחה של החברה. אגד תפעיל את הקו האדום הראשון בתל אביב, פתחה שווקים בהולנד ובפולין וזוכה שם במכרזים, מתמודדת על הפעלת הנתיבים המהירים בכביש 5 ועוד. לנו, כגוף פיננסי גדול, יש הרבה מה לתרום לאגד בתוך אותם מכרזים עליהם היא מתמודדת".
האם יהיה צורך בפיטורים של עובדים נוספים?
"קשה לייעל חברה שהתחילה כאגודה שיתופית העובדת בצורה שיוויונית ולהפוך אותה לחברה שעובדת במתודולוגיה תחרותית. לשמחתנו, אגד כבר התחייבה על תכנית התייעלות אל מול המדינה והגיעה עימה להבנות עם העובדים, ההסתדרות וכו'. לכן מבחינה זו אין לנו מה לדאוג מלבד להמשיך ליישם את אותה תכנית התייעלות עליה כבר חתמה החברה. ההתייעלות הזו תביא להשבחת הנכס ולהגדלת הרווחים שלו. יש מצוקת נהגים ולכן מי שרוצה לנהוג ינהג".
איך תשמרו על נתח השוק של אגד? התחרות גוברת, הרי גם אלקטרה נכנסו לתחום עם רכישת אפיקים.
"כניסת מתחרים כמו אלקטרה ואחרים זה הסימן הטוב ביותר לכך שהתעשייה שוקקת ואנשים רואים את הפוטנציאל. כל חברות התחבורה הציבוריות המשמעותיות החליפו ידיים בשנים האחרונות מהמייסדים שלהן לגופים גדולים. מדובר בשוק שוקק חיים שצפויה בו עליית ערך וצריך להיות שם. כמות האוטובוסים, כמות הקווים, אורך הקווים בכל הארץ - גם כדי להזין רכבות - תגדל ותגבר. נתמודד במכרזים השונים, נעשה פיתוח עסקי, ניכנס לתחומים חדשים ונגדיל את אלו הקיימים".
- מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
מה שלום שאר הפעילות בקיסטון מלבד אגד?
"קיסטון מחזיקה היום ארסנל נכסים איכותי בתחום האנרגיה, יש לנו אחיזה יפה בתחום האנרגיה הקונבנציונאלית בתחנות כוח ברמת חובב ובחגית, בנוסף יש לנו אחזקות בחברה של אנרגיה מתחדשת שעושה צעדים שיתחילו להראות בקרוב סימני פיתוח וצמיחה. יש לנו החזקה במתקן התפלה באשקלון, אנחנו משקיעים בפיתוח פריסה של סיבים אופטיים בין-יבשתיים מאיטליה עד הודו, נכנסו לחברה בספרד בשלב מאוד מוקדם שלה שצומחת יפה בתחום פריסת עמדות טעינה לרכבים חשמליים.
אנחנו מגוונים בעסקי התשתית וזה נכון שאחרי עסקת אגד המשקל של התחבורה הציבורית והמשקל של האנרגיה הם פחות או יותר שווים, עם למעלה מ-40% לכל אחת מהן בהפרוטפוליו שלנו. אני מניח שהעסקאות הבאות תהיינה בתחומים אחרים מתחבורה ציבורית".
- 8.יוקר חודשי חופשי ברמה מטורפת שלא לצורך. (ל"ת)תלתלים 10/10/2022 14:19הגב לתגובה זו
- 7.dw 09/10/2022 19:08הגב לתגובה זובהנחת 100 מלשח שנתי קיסטון קנו את אגד לפי מכפיל 29. זה די יקר.
- 6.אחד שיודע 09/10/2022 18:24הגב לתגובה זועוד מעט נראה איך מפשירים לבניה תחנות ישנות, דוגמת בת גלים בחיפה. הפריארים שירותו לקנות דירות במימון ומינוף , ישלמו על הקניה.
- 5.דרור 09/10/2022 14:51הגב לתגובה זואגד חברה שוויונית חחחחחחחח הצחקתם את סבתא שלי
- 4.אמיר 09/10/2022 14:50הגב לתגובה זואף אחד לא רצה להשתתף
- 3.יוסי 08/10/2022 22:27הגב לתגובה זויש מחסור בניהול מקצועי ונהגים, חלומות לא חסר וזה בחינם. צריך לשנות את כיוון הפעלת תפעול התחבורה לידי הממשלה אחרת האזרחים ימשיכו לסבול.
- 2.יוגב נהג ותיק 08/10/2022 22:13הגב לתגובה זוברגע שהורידו לנו את ההפסקות, אין זמן לארוחות, אין זמן ולפעמים אין מקום להתפנות. סידורי העבודה צפופים(כמו מפת קורונה)..
- 1.מבין2 08/10/2022 20:51הגב לתגובה זואתה צריך לדווח על מוניטין שלילי בגובה מיליארדים
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
