איתן יוחננוף מנכל יוחננוף
צילום: biztv
ראיון

איתן יוחננוף: "ישראל במצב טוב יחסית לעולם, הקרדיט לצרכן ולתקשורת"

עם נתוני האינפלציה הגבוהים בישראל, אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שמכבידים על הכיס של הצרכן הישראלי הוא מוצרי המזון; יוחננוף, אחת מרשתות המזון הגדולות במדינה חווה את העליות על בשרה ולמרות זאת, סבור המנכ"ל כי מצבנו בארץ הוא יחסית טוב
מתן קובי | (5)

איתן יוחננוף, מנכ"ל חברת הקמעונאות יוחננוף 0.38% , משבח את הצרכנים והתקשורת בנוגע למאמץ שלהם לבלום עליית מחירים שאינה הכרחית, ובראיון לביזפורטל הוא מדבר גם על ההשפעה של ההשקעה בחברת A2Z והטכנולוגיה שלה, על הדוחות ועל העתיד של יוחננוף.

-האם אתם מרוצים מההשקעה ב-A2Z על אף תוצאות הרווח הנקי?

"אנחנו מרוצים מאוד מהחברה. אנחנו כבר עם מאה עגלות ברשת. יש להם מוצר מדהים שמתאים מאוד לתקופה הנוכחית, כשהלקוחות מאוד אוהבים ומחפשים את חווית הקנייה. הנושא של התייעלות ומענה לשירות לקוחות, בעיקר בנוגע לכוח אדם, הכניסה של העגלות החכמות רק תורמת לזה. אנחנו רואים שהצרכנים נהנים מחוויית הצריכה עם העגלות בעיקר מהעניין של האוטונומיה, זה שהם מסוגלים לשלוט על הצריכה, הקנייה, ובעיקר על הזמן שלהם- אנחנו רואים שכשהצרכנים מחליטים שהם רוצים ללכת הביתה, אלו שמשתמשים בעגלה החכמה מאושרים מהאפשרות ללכת מתי שהם רוצים. העניין של העגלות החכמות זו האסטרטגיה שלנו בהשקעה ב-A2Z, פחות עניין אותנו הרווח ההוני או המנייה, שאמנם ירדה בגלל כל המצב העולמי, אבל זה לא משהו שמרגש אותנו כי האינטרס שלנו בחברה הוא השימוש בעגלות. אנחנו הראשונים בעולם לממש את האסטרטגיה הזו דה-פקטו."

-יש כבר נתונים בשטח שהעגלות אכן מעלות את ההכנסות?

"בשביל לראות מדדים גדולים צריך מסה קריטית כדי שנראה אותה ביחס למכירות הגלובליות, כך נוכל לראות אם סך הקניה הכוללת בעגלות חכמות אכן גדלות ואנחנו עדיין לא נמצאים בנקודה הזו. בהסתכלות על הנתונים היבשים אנחנו יודעים להגיד שככל שנגרום לצרכן להסתובב יותר בחנות הוא ירכוש יותר. אם ניקח את הזמן שלוקח לצרכן לחכות בתור בקופה ולהעביר את כל המוצרים- שיכול להגיע לשלושים דקות ומעלה, ונחזיר חצי מהזמן הזה לצרכן, הוא ימשיך להסתובב בחנות ולצרוך יותר, יש לנו נתון יבש שתומך בגידול במכירות."

-עם כל נתוני המאקרו שאנחנו רואים לאחרונה- העלאות ריבית ואינפלציה גבוהה, מה הנתון שאתם הכי מרגישים בתור חברה?

"אנחנו חיים בתקופה מאוד סוערת, יוצאים ממגפה עולמית לאינפלציה בכל העולם שמתגלגלת לכל מקום. בנוסף, אנחנו רואים את הנגיד בארצות הברית מעלה את הריבית כדי להרגיע את השוק ולצמצם את הרכישות כדי להחליש את האינפלציה. העניין הזה מכה בנו פעמיים, מצד אחד האינפלציה ממשיכה לעלות ומצד שני הריבית עולה ומקשה עלינו בכיס, זה עולה לנו בכל מקום וברור שבסופו של דבר זה יתגלגל לעולמות של ענף המזון. אנחנו משלמים על המצב בכל מקום אבל אנחנו עושים כמה שיותר בשביל הצרכן שלנו. אם תכנס היום לחנות של יוחננוף תוכל לראות מגוון ענק של מוצרים ב-50% הנחה. אנחנו עושים את המירב מבחינת חנויות הדיסקאונט, מה שמתאים בדיוק לתקופה בה הציבור צריך לקנות בזול. אם אנחנו מסתכלים על התוצאות שלנו הן מביאות את זה- אנחנו לא רואים קפיצה משמעותית ברווח הגולמי, שמעיד ישירות על עליית מחירים."

-איך אם כן אתם מצליחים לשמור על רווחיות?

"אנחנו מאוד משקיעים בתפעול, מתחזקים אותו ומשקיעים בו הרבה כסף ומשפרים את הניהול ככל שניתן, דוגמא למעשה זה ההשקעה באלגוריטייל- חברה לניהול מלאי חכם, שחוסכת לנו הרבה שעות עבודה. אנחנו מחזיקים כ-15% בחברה עם צפי ל-20%, וזו קוצרת לנו הישגים אדירים. כל אלו מביאים אותנו להיות מאוד יעילים ולבלוט בכך בשוק המזון בארץ. אנחנו מסתפקים במועט, ולכן תפעול אל מול רווח גולמי נכון לחנות הדיסקאונט, מביא חברה שיש לה יכולות מדהימות גם לטפח את עניין העגלות והצריכה שמאוד מתקדם ומתפתח, וגם לספק חווית קנייה נכונה תוך כדי שאנחנו מוכרים בזול."

-האם לדעתך חלק מהעלאות המחירים שאנחנו רואים כעת נובעות דווקא משימוש של החברות באינפלציה כתירוץ להעלאת מחירים?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בולשיט 24/08/2022 08:06
    הגב לתגובה זו
    כדי להבריח את הלקוחות מהר יש שירים לועזיים בווליום
  • 3.
    מי זה האיש המוזר הזה ? (ל"ת)
    בן 23/08/2022 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבין עניין 23/08/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    הם חיים טוב גם אם תהיה אינפלציה. מחירי הדירות יעלו גם 50 אחוז. ובכלל כל יוקר המחייה יעלה גם 30 אחוז הם ימשיכו לחיות שם למעלה ויבלבלו לנו האנשים הרגילים את המוח בדעות שלהם. מי בכלל רוצה לשמוע אותם
  • 1.
    האיש מהמכולת נותן עצות (ל"ת)
    ב.ב 23/08/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
  • אתה מתנשא 23/08/2022 21:17
    הגב לתגובה זו
    צרות עין קנאה והתנשאות הן מחלה ממארת.
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?