המגמה נמשכת: לייטריקס הירושלמית מפטרת עובדים
חברת לייטריקס (Lightricks) הישראלית, המפתחת כלים ליצירה ועריכה של תוכן ויזואלי, תיפרד מכעשירית מכוח האדם שלה, רובו מישראל, כחלק מתוכנית התייעלות עליה החליטה ההנהלה. זאת, כחלק משורה של חברות היי-טק שנהנו מגיוסי ענק בשנים האחרונות, אך נאלצו להצטמצם נוכח המציאות הכלכלית.
ההודעה מגיעה לאחר שלפני פחות משנה סגרה החברה סבב גיוס משמעותי של 130 מיליון דולר, לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר (לפני הכסף). סיבוב הגיוס, כלומר 1.93 מיליארד דולר אחרי הכסף. הגיוס הרביעי של החברה הובל על ידי Insight Partners ו-Hanaco Ventures, ונערך בהשתתפות המשקיעים הקיימים בחברה שסמנכ"ל הכספים שלה הוא שאול מרידור, ראש אגף התקציבים לשעבר. בין המשקיעים הקיימים שהגדילו חשיפתם לחברה - גולדמן זאקס, כללטק, הראל ביטוח ופיננסים וגרייקרופט ואליהם הצטרפו משקיעים חדשים בהם מגדל, אלטשולר שחם ושביט קפיטל.
לייטריקס הירושלמית הוקמה בשנת 2013 על ידי ד"ר זאב פרבמן המכהן כמנכ"ל, ניר פוצ'טר, עמית גולדשטיין, ירון אינגר ואיתי צידון. לחברה 10 אפליקציות, שמנגישות עריכה מתקדמת של תמונות ווידאו. סך ההורדות של אפליקציות לייטריקס עמד נכון לשנה שעברה על יותר מחצי מיליארד הורדות ומספר המשתמשים הפעילים החודשיים עומד על כ-30 מיליון.
ההודעה של לייטריקס אינה מפתיעה נוכח המגמה העולמית של צמצומים מצד חברות טכנולוגיה שעד לא מזמן נהנו מהפריחה ומהביקוש חסר התקדים בשוק. על פי אתר layoffs.fyi העוקב אחר פיטורים בתחום היי-טק מאז תחילת מגיפה הקורונה, בחודש מאי נרשמו פיטורים של 20 אלף עובדים בתעשייה, הכי הרבה מאז מאי 2020. רק לאחרונה הודיעו חברות ענק כמו פייפאל ונטפליקס על פיטורי עובדים, וההערכות הן שהמגמה רק תימשך.
- סמוטריץ' הודיע על הממונה על התקציבים החדש
- הפסקת האש בין הקואליציה לאופוזיציה נגמרה: ח"כ גפני קורא: "גלו אחריות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המגמה לא פסחה על שוק ההיי טק הישראלי, כשחברת התוכנה אופן ווב המפתחת תוכנה לקיום שיח באתרי תוכן הודיעה על שינוי משמעותי בדרך פעולתה, הכוללת פיטורי עובדים בישראל, אך שכירת מקבילים בארצות הברית. החברה, שבגיוס האחרון הפכה ליוניקורן, מעסיקה 100 עובדים בישראל ותפטר 14 מתוכם, השאר יעברו לשבוע עבודה של 4 ימים בשבוע ושכרם יקוצץ (החברה קוראת לזה: "שינוי מבנה שכר"). החברה גם מעבירה את ההנהלה לארצות הברית.
חברת הסייבר קוגנייט שהתפצלה מוריינט בסוף שנת 2020 שלחה אף היא עשרות עובדים הבייתה. מיזם הסייבר ההתקפי של החברה לא זכה להצלחה. הלחץ הפוליטי בעקבות פרשת NSO הביא חברות רבות מהתתחום למצב בעייתי וכעת החליטה החברה לסגור את המחלקה. עוד בתחום הסייבר ההתקפי - חברת נמסיס המסתורית נסגרה לפני כחודשיים על רקע השינויים בתחום ומספר לא ידוע של עובדים פוטר.
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
