לייטריקס
צילום: מנואל גלזר

המגמה נמשכת: לייטריקס הירושלמית מפטרת עובדים

החברה הישראלית, המפתחת כלים ליצירה ועריכה של תוכן ויזואלי, ואשר גייסה לפני פחות משנה לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר, החלה בתוכנית התייעלות במסגרתה תיפרד מכ-80 עובדים רובם בישראל
מערכת ביזפורטל |

חברת לייטריקס (Lightricks) הישראלית, המפתחת כלים ליצירה ועריכה של תוכן ויזואלי, תיפרד מכעשירית מכוח האדם שלה, רובו מישראל, כחלק מתוכנית התייעלות עליה החליטה ההנהלה. זאת, כחלק משורה של חברות היי-טק שנהנו מגיוסי ענק בשנים האחרונות, אך נאלצו להצטמצם נוכח המציאות הכלכלית.

ההודעה מגיעה לאחר שלפני פחות משנה סגרה החברה סבב גיוס משמעותי של 130 מיליון דולר, לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר (לפני הכסף). סיבוב הגיוס, כלומר 1.93 מיליארד דולר אחרי הכסף. הגיוס הרביעי של החברה הובל על ידי Insight Partners ו-Hanaco Ventures, ונערך בהשתתפות המשקיעים הקיימים בחברה שסמנכ"ל הכספים שלה הוא שאול מרידור, ראש אגף התקציבים לשעבר. בין המשקיעים הקיימים שהגדילו חשיפתם לחברה - גולדמן זאקס, כללטק, הראל ביטוח ופיננסים וגרייקרופט ואליהם הצטרפו משקיעים חדשים בהם מגדל, אלטשולר שחם ושביט קפיטל.

 

לייטריקס הירושלמית הוקמה בשנת 2013 על ידי ד"ר זאב פרבמן המכהן כמנכ"ל, ניר פוצ'טר, עמית גולדשטיין, ירון אינגר ואיתי צידון. לחברה 10 אפליקציות, שמנגישות עריכה מתקדמת של תמונות ווידאו. סך ההורדות של אפליקציות לייטריקס עמד נכון לשנה שעברה על יותר מחצי מיליארד הורדות ומספר המשתמשים הפעילים החודשיים עומד על כ-30 מיליון.

ההודעה של לייטריקס אינה מפתיעה נוכח המגמה העולמית של צמצומים מצד חברות טכנולוגיה שעד לא מזמן נהנו מהפריחה ומהביקוש חסר התקדים בשוק. על פי אתר layoffs.fyi העוקב אחר פיטורים בתחום היי-טק מאז תחילת מגיפה הקורונה, בחודש מאי נרשמו פיטורים של 20 אלף עובדים בתעשייה, הכי הרבה מאז מאי 2020. רק לאחרונה הודיעו חברות ענק כמו פייפאל ונטפליקס על פיטורי עובדים, וההערכות הן שהמגמה רק תימשך.

המגמה לא פסחה על שוק ההיי טק הישראלי, כשחברת התוכנה אופן ווב המפתחת תוכנה לקיום שיח באתרי תוכן הודיעה על שינוי משמעותי בדרך פעולתה, הכוללת פיטורי עובדים בישראל, אך שכירת מקבילים בארצות הברית. החברה, שבגיוס האחרון הפכה ליוניקורן, מעסיקה 100 עובדים בישראל ותפטר 14 מתוכם, השאר יעברו לשבוע עבודה של 4 ימים בשבוע ושכרם יקוצץ (החברה קוראת לזה: "שינוי מבנה שכר"). החברה גם מעבירה את ההנהלה לארצות הברית.

חברת הסייבר קוגנייט שהתפצלה מוריינט בסוף שנת 2020 שלחה אף היא עשרות עובדים הבייתה. מיזם הסייבר ההתקפי של החברה לא זכה להצלחה. הלחץ הפוליטי בעקבות פרשת NSO הביא חברות רבות מהתתחום למצב בעייתי וכעת החליטה החברה לסגור את המחלקה. עוד בתחום הסייבר ההתקפי - חברת נמסיס המסתורית נסגרה לפני כחודשיים על רקע השינויים בתחום ומספר לא ידוע של עובדים פוטר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.