וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

ה-S&P 500 על סף כניסה לשוק דובי; הירידות נחלשו לקראת סיום

לקראת סיום המסחר הירידות התמתנו; הדאו ג'ונס סגר בקצב ירידות שבועי הארוך מזה 90 שנה; עוד קמעונאית מתרסקת - הפעם זו רוס סטורס, גם היא פספסה בעקבות הלחצים האינפלציוניים ומורידה תחזיות ונופלת 22%; דורדאש תבצע ביי-באק ב-400 מיליון דולר; פאלו אלטו זינקה 10% לאחר דוחות טובים

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת (לאחר שפתח את היום בעליה של 1%), כאשר הנאסד"ק ירד ב-0.30%, ומשלים שבוע שביעי של ירידות, ה-S&P 500 רשם ירידות של עד 2% במהלך היום ונכנס רשמית לשוק דובי אך לקראת סיום המסחר הירידות התמתנו והמדד עלה 0.01%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.03% עם קצב ירידות שבועי הארוך מאז 1932. הירידות הן בצל חששות המשקיעים להעלאות הריבית נוספות של הבנק הפדרלי שנועדו לרסן את האינפלציה הגואה ויגררו האטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב אתמול ננעל המסחר בירידות שערים, הנאסד"ק ירד ב-0.3%, ה-S&P 500 ירד ב-0.6%, והדאו ג'ונס ירד ב-0.7%.  המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.24%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: מחירי הדלק הגבוהים מקפיצים את יצרניות הרכב החשמלי; כיצד להיחשף? מחיר הנפט המאמירים, בין היתר על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, תרמו למניות סקטור הרכבים החשמליים בהובלת טסלה, מה שעשוי להפוך אותן ואת החברות שתומכות בהן למעניינות; וגם על ההבדל בין ההשקעות של וורן באפט לקאת'י ווד - לטור השבועי של שלמה גרינברג בלומברג: הצמיחה בארה"ב תהיה גבוהה יותר מאשר הצמיחה בסין, בפעם הראשונה מאז 1976. הכלכלנים צופים עליה בתמ"ג האמריקאי של 2.8% השנה, ואילו בסין הם צופים עליה של 2% בלבד. שוק דובי בקריפטו - מה קרה בפעמים הקודמות שהביטקוין נפל עד 90%? בתוך 12 שנים חווה הביטקוין 6 מקרים של נפילות של בין 70% ל-94% ועוד מקרים רבים של נפילות של עשרות אחוזים, אך כל פעם התאושש מחדש - האם גם הפעם יקרה כך? וכמה זמן זה לקח בפעמים הקודמות? וגם - איך מגיב שוק המטבעות היציבים לקריסת הטרה? לא כל כך ביציבות, וסין חוזרת למפת הכורים העולמית - סיכום קריפטו שבועי (לכתבה המלאה) מניות במרכז מניות הרכב החשמלי ממשיכות לעלות (ראו הטור של שלמה גרינברג. הפניה כאן למעלה) ניו  NIO INC עולה, אקספנג  XPENG  , לי  LI AUTO INC  , ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE  -  רק שכדאי לזכור שריוויאן נסחרת כעת לפי שווי של 26 מיליארד דולר בלבד, כאשר היא הונפקה לפני חצי שנה בשיא ההייפ לפי שווי של 75 מיליארד דולר, כלומר נפילה של 67% מההנפקה ו-83% מהשיא של 150 מיליארד שאליו הגיעה המניה. טסלה  TESLA INC עולה . החברה החשמלית המדוברת ביותר נסחרת כעת לפי שווי של 735 מיליארד דולר בלבד, נפילה של 38% מהשיא. אפלייד מטיריאלס  APPLIED MATERIALS  יורדת אחרי שרשמה רווח מתואם של 1.85 דולר, מתחת צפי האנליסטים ל-1.9 דולר למניה. ההכנסות גן הן היו מתחת לצפי ועמדו על 6.25 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים ל-6.38 מיליארד דולר. FOOT LOCKER INC  קמעונאית ההנעלה וההלבשה, דיווחה על רווח רבעוני מתואם של 1.60 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים ל-1.55 דולר למניה. ההכנסות היו מעט מתחת לתחזיות, והמכירות בחנויות זהות ירדו בפחות ממחצית ממה שציפו האנליסטים. ציפיות בשמיים: בואינג  BOEING  השיקה בהצלחה את החללית Starliner אחרי שורה של כישלונות ותקלות. החללית פונה כעת לכיוון תחנת החלל הבינלאומית. מדובר בטיסה לא מאוישת.  ROSS STORES מתרסקת. הקמעונאית המוזלת פספסה את הצפי הן בהכנסות והן בשורת הרווח, וגם התחזית שלה להמשך לא טובה - בגלל "הלחצים האינפלציוניים שהחריפו בעקבות הסכסוך באוקראינה". החברה הוסיפה שהיא מפרסמת תחזיות שמרניות "בשל תנאים מאקרו-כלכליים לא ברורים". כזכור, שלשום הייתה זו הענקית וולמארט שהתרסקה (במשך יומיים) בעקבות הדוחות הלא טובים, ואתמול הייתה זו טארגט. (לכתבה המלאה) DEERE & CO יצרנית הציוד הכבד פספסה בשורה העלינוה ואילו בשורה התחתונה דיווחה על רווח מתואם של 6.81 דולר למניה, מעל הצפי ל-6.71 דולר למניה. על פי החברה, הזינוק במחירי התבואה בעולם עזר לביקושים. החברה גם העלתה את תחזית הרווח השנתית שלה. חברת המשלוחים DOORDASH INC תבצע רכישה עצמית (BuyBack) של מניות, בהיקף של 400 מיליון דולר. לדברי החברה, זה יקזז את הדילול הנובע מתוכנית התגמול למניות העובדים שלה (לכתבה המלאה) חברת האם של מותגי הלבשה כמו טימברלנד, North Face, Vans,  VF CORP  פספסה מעט את ההכנסות והרווח. החברה העלתה את תחזית הרווחי לשנה כולה, בהתבסס על הנחה שלא יהיו עוד סגרים עד סוף השנה בעקבות משבר הקורונה שישפיעו על הייצור וכן מתוך הנחה שהאינפלציה לא תחמיר מעבר לרמות הנוכחיות. DECKERS OUTDOOR CORP מזנקת לאחר לאחר שחברת ההנעלה עקפה את הצפי בהכנסות ובשורת הרווח. החברה רשמה רווח מתואם של 2.51 דולר למניה, לעומת תחזית האנליסטים ל-1.32 דולר. בפועל - הרווח הנקי יותר מהכפיל את עצמו לעומת השנה שעברה. אחרי שאתמול נפלה ב-13% אחרי הדוחות, סיסקו CISCO SYSTEMS ׁ(CSCOׂ) נסחרת כעת בירידות קלות. יצרנית ציוד הרשת רואה את המכירות שלה נפגעות בעקבות הסגר בסין והמלחמה באוקראינה וקיצצה את התחזית לשנה 2022 כולה. החברה מעריכה כי תסיים את הרבעון הנוכחי עם רווח בין 84-76 סנט למניה והכנסות של 12.6-12.1 מיליארד דולר, רחוק ביחס לתחזיות האנליסטים לרווח של 92 סנט למניה והכנסות של 13.87 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).  ישראליות במרכז המניה הסמי-ישראלית  פאלו אלטו  מכה את הצפי: צמיחה של 30% בהכנסות וברווח - ומזנקת. חברת אבטחת הסייבר של ניר צוק מדווחת על הכנסות של 1.4 מיליארד דולר לצד רווח נקי של 1.79 דולר למניה; צופה לסיים את 2022 עם הכנסות של 5.49 מיליארד דולר, לצד רווח הנקי של 7.44 דולר למניה - מעל צפי האנליסטים (לכתבה המלאה) ישראליות נוספות שזזות היום: סנטינל וואן שתדווח בתחילת יוני עולה, אחרי שאתמול קפצה ב-9%. סנטינל שהחלה להיסחר לפי כ-10 מיליארד דולר נסחרת כעת לפי שווי של 6.5 מיליארד דולר בלבד. ורוניס קופצת, אחרי שאתמול עלתה ב-2.6%, המניה נסחרת לפני שווי של 3.5 מיליארד דולר. גם  סייבר ארק  עולה אחרי שאתמול עלתה ב-2.3%.  מניית  גילת (US) עולה. החברה תדווח בשבוע הבא את תוצאותיה לרבעון.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    הלך הכסף דוד.לאן הלך ? הפסדתי אותו בסנוקר (ל"ת)
    י 21/05/2022 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    זה הזמן לקנות טסלה (ל"ת)
    א 21/05/2022 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    מנשה 21/05/2022 09:17
    הגב לתגובה זו
    הנסד,"ק עדיין מוחזק על ידי מספר מניות מנופחות וכל היתר שהיו בבועה התרסקו לכן כדי לחזור לשפיות אמיתית הוא צריך לרדת עוד כ 20% וזה יקח חודשיים שלושה
  • 15.
    לרון 21/05/2022 08:40
    הגב לתגובה זו
    שאנשים הצמדים לשטויות ו"גרירות" למיניהם במקום להבין סו"ס שהעולם משתנה מול עיניהם ומשתבש בלי מרכאות
  • 14.
    לרון 21/05/2022 08:39
    הגב לתגובה זו
    זה באמת ה"זמן" לבזבז בחלל,מתי ההיגיון יתעורר,ורק בדרך אגב ראו את צפון קוריאה ותבינו שכדאימלחזור למסכות,הקורונה בפרוש עוד כאן,וגם הצאר פוטין בלי קשר ישיר
  • 13.
    נהג 21/05/2022 07:49
    הגב לתגובה זו
    חכו , המפולת בדרך !!!!
  • 12.
    בן 21/05/2022 00:56
    הגב לתגובה זו
    שוק דובי שובי
  • 11.
    ... 20/05/2022 23:04
    הגב לתגובה זו
    לא ראיתי דבר כזה
  • 10.
    מנ 20/05/2022 21:36
    הגב לתגובה זו
    בני עוולה
  • 9.
    הלך הכסף דוד.לאן הלך ? הפסדתי אותו בסנוקר (ל"ת)
    H 20/05/2022 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    t 20/05/2022 19:23
    הגב לתגובה זו
    אותן תופעות שחוזרות על עצמן ושמעידות שלא מדובר במסחר. מישהו או מי שהם החליטו לרסק את הבורסות כדי להתחיל סייקל חדש של עליות. השאלה בכספים של מי מרסקים את השוק ובאילו כספים יריצו אותם חזרה והמבין יבין. נראה מתי יכנסו גופי חקירה לבדוק את ההתנהלות המוזרה הזו. במשך השנים, היו תקופות של ירידות, תקופות של ראלי, אבל דבר כזה לא זכור: תנודות חדות, בין עליות וירידות, על בסיס יומיומי. משחק מניפולטיבי בחוזים מדי יום כדי להשפיע על פתיחות המסחר באירופה וכנראה גם בת"א ואז המסחר בארה"ב מתנהל הפוך מהחוזים. יש לא מעט דברים שמצריכים הסבר אבל הדבר התמוה ביותר, זה קשר השתיקה. איך אין אף אחד מבין אתרי הכלכלה שמנסה אפילו לבדוק את זה. נותנים סקירה יבשה "עליות בניו יורק, ירידות בניו יורק" אבל אין הסבר למעבר מעליות של קרוב לשני אחוז לירידות דומות.
  • 7.
    צפוי 20/05/2022 18:48
    הגב לתגובה זו
    לעומתם האזורים היחידים שמנותקים והם כלכלות מקבילות למערב שצומחות בזמנים אילו על חשבון ארהב זה המזרח- אסיה כולה, חלקים בד.אמריקה שהם לא ארהב של ביידן. זו כל התורה על רגל אחת, כל מי שקשור לקלחת האוקראינית סובל ויסבול.
  • 6.
    ברק 20/05/2022 18:35
    הגב לתגובה זו
    מדובר ברצף של שבעה שבועות של ירידות, משהו שלא התרחש מאז בועת הדוט קום וסך הכל קרה בעוד שני מיתונים. מישהו חוץ מהפד עדיין חושב שאנחנו לא במשבר כרגע ושהשוק הולך לחזור לעלות סתם כך? זה מזכיר משבר האנרגיה של שנות השבעים ומשבר החובות של שנות הארבעים. שני המשברים האלה היו ארוכים כשבשנות השבעים ווקר הכניס את הכלכלה לשני מיתונים כדי להוריד את האינפלציה…
  • 5.
    אירופה 20/05/2022 18:13
    הגב לתגובה זו
    רק ישראל
  • 4.
    ארה"ב 20/05/2022 18:00
    הגב לתגובה זו
    שלא מעניין אותו כלום.הבורסה נופלת אז מה ? העיקר אני הנשיא הכי טומטום שנבחר בארה"ב
  • 3.
    עליות נמחקות ? 20/05/2022 17:44
    הגב לתגובה זו
    נגררים אחרי האמריקקים רק בירידות
  • 2.
    נסדאק עולה 20/05/2022 17:07
    הגב לתגובה זו
    לעלות
  • נדב 20/05/2022 18:12
    הגב לתגובה זו
    אהה...הם מורידים את כל הנאסדק רק כדי לגרום למניות הארביטראז לרדת...עכשיו הבנתי.
  • 1.
    מפולת המשך וקריסה (ל"ת)
    הופה 20/05/2022 16:33
    הגב לתגובה זו
  • פרופ' איצ קיסוס 20/05/2022 18:10
    הגב לתגובה זו
    ראה את העבודה המושלמתשל עמיתינו ג'יימס האריס סימונס מוביל מדליון רנסאנס שעובד רק על SH.SE ומניב תשואות ממוצעות של 70% בשנה זה 40 שנים תמימות... פשוט העלו 70 אחוז בריבית דריבית משך 40 שנים וחשבו לבדה את התוצאות....יש ללמוד את השיטה ולהתחבר אלינה ולהרוויח בוודאות 99.9% וזאת מול שיטת LONG הבעייתית...שבת טובה. נ.ב: אנו כותבים זאת כבר שנים תוך הדגשה ששורטיסט אינה מחלה ולא צורת אופי!!!הבנתם?טוב...לא הבנתם? גם טוב...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.