וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

חזרה לירידות: הדאו ג'ונס ירד ב-0.7%, סיסקו צנחה ב-14%

יום המסחר בול סטריט ננעל בירידות שערים, הנאסד"ק ירד ב-0.3%, ה-S&P 500 ירד ב-0.6%, והדאו ג'ונס ירד ב-0.7%. המגמה הכללית המשיכה את הירידות החדות מאתמול, על רקע דוחות ענקיות הקמעונאות שלא הצליחו לעמוד בציפיות, מה שמרמז על כך שהאינפלציה מתחילה להשפיע ויתכן שאף המיתון בפתח. הנאסד"ק ננעל בירידה של 4.7%, הדאו ג'ונס ב-3.5% וה-S&P 500 ב-4%.  המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.71%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: מה ניתן להסיק מהשווקים הדוביים ב-S&P לאורך ההיסטוריה? בחינה האפיזודות של שווקים דוביים בעבר במדד ה-S&P 500 מראות טווח רחב, החל מהתרסקות של 50% (התרחיש הפחות סביר) ועד סיום הירידות בטווח הקצר. באמצע יש את האפשרות של ירידות עד 30% - שרבים מסמנים כסבירה (לכתבה המלאה) מה המשקיעים לטווח ארוך ולטווח קצר צריכים לעשות היום? פרשן וול סטריט שלמה גרינברג, מתייחס למשבר בשוק, כיצד הנפילות משפיעות גם על הכלכלה הריאלית ומסביר מהם התחומים שימשיכו לעלות ולפרוח ואולי יש בהן הזדמנות - והאם הנפילה במניות הישראליות מייצרת אנטישמיות כלפי ישראל? (לראיון המלא, חלק ב'). ניתוח טכני: איך משקיעים חושבים לנצל את המחירים הנמוכים? האם זה יעבוד? איזו מניה וורן באפט מתחיל לאסוף והאם היא מעניינת מבחינה טכנית? (לטור המלא של זיו סגל). מניות במרכז טסלה TESLA INC (TSLA) תבצע רכישה עצמית של מניות ב-15 מיליארד דולר?מנהל קשרי המשקיעים של החברה, המיליארד ליאו קוגואן קורא לחברה להודיע כי תרכוש מניות בהיקף של 5 מיליארד דולר השנה ו-10 מיליארד דולר בשנה הבאה.(לכתבה המלאה) סיסקו CISCO SYSTEMS ׁ(CSCOׂ) קיצצה את התחזית לשנה 2022 כולה. יצרנית ציוד הרשת רואה את המכירות שלה נפגעות בעקבות הסגר בסין והמלחמה באוקראינה. החברה מעריכה כי תסיים את הרבעון הנוכחי עם רווח בין 84-76 סנט למניה והכנסות של 12.6-12.1 מיליארד דולר, רחוק ביחס לתחזיות האנליסטים לרווח של 92 סנט למניה והכנסות של 13.87 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).  אנדר ארמור UNDER ARMOUR A (UAA) מנכ"ל החברה פטריק פריסק, הודיעה על התפטרותו, ולא יכהן כמנכ"ל החברה החל מה-1 ביוני, ויוחלף זמנית ע"י סמנכ"ל התפעול קולין בראון. פריסק שהפך למנכ"ל יצרנית ההלבשה הספורטיבית בתחילת 2020, רגע לפני מגיפת הקורונה, חווה ירידות של כ-50% בהכנסות החברה מאז.  ישראליות במרכז המניה הסמי-ישראלית פאלו אלטו תדווח היום בלילה אחרי המסחר. האנליסטים צופים לה הכנסות של 1.36 מיליארד דולר ורווח של 1.68 דולר למניה. ברבעון הבא צופים לה הכנסות של 1.53 מיליארד דולר ורווח של 2.22 דולר למניה, ובשנה כולה היא צפויה להכניס 5.46 מיליארד דולר ולהרוויח 7.29 דולר למניה (לכתבה המלאה). על רקע העלייה בנאסד"ק שורה של מניות צמיחה טכנולוגיות קופצות; מאנדייJFROG סנטינל וואן פייבר וויקס גלובל-אי פלייטיקה. ננוקס חברת ההדמיה הרפואית דיווחה על הכנסות שהסתכמו ב-1.8 מיליון דולר ברבעון הראשון, הרבה מתחת צפי אנליסטים ל-2.3 מיליון דולר ברבעון, בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד של 0.23 דולר למניה, טוב מצפי האנליסטים שצפו הפסד של 0.25 דולר למניה. פריגו במומנטום חיובי - העלתה תחזיות ומספקת דפנסיביות בתקופה סוערת בזמן שה-S&P 500 ירד ב-9% מנית פריגו עלתה ב-9%; לפני כשבוע העלתה החברה תחזית הכנסות ורווח לשנת 2022 והיא מספקת ביטחון יחסי של חברה יציבה עם תזרים חיובי וצמיחה סולידית צים שוב עוקפת את התחזיות עם רווח עצום נוסף של 1.7 מיליארד דולר. הרווח זהה לרבעון הקודם - אז רשמה החברה שיא. אתמול היא דיווחה על רווח למניה של 14.2 דולר על הכנסות של 3.72 מיליארד דולר ותחלק דיבידנד של 2.85 דולר למניה - אפשר היה לראות את זה מגיע כבר בדוחות של המתחרה; אבל הצפי להמשך הוא ירידה ברווחים (לכתבה המלאה

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תל אביב 20/05/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    בראשון יכסחו כרגיל
  • 8.
    פשוט עילוי 19/05/2022 18:46
    הגב לתגובה זו
    משהו שלא היה כמוהו מעולם כל החולדות מהודו הרימו פוזיציות איציקדנה בבורסה
  • 7.
    ללירון 19/05/2022 17:47
    הגב לתגובה זו
    ל 20 יענו 80 אחוז...הוא מבטיח שיעשה מאמץ ויקפיץ בחזרה את ה 20 הנותרים ב 80 אחוז ל 100 ויענו הכל טוב...חבר שלי אמר לי שהוא לא מבין כלום כי מ 20 זה יחזור ל 36...אני לא מבין..לא מדובר באותם 80 אחוז ארורים? אז איפו נעלמו בין 100 ל 36 וואלא נהייתי פסיכי עוזב את הבורסה הפסדתי את כל בדמי פורים שדודה קלרה נתנה לי בפבח לכבוד שבועות ינעל העולם
  • לרון 19/05/2022 21:33
    הגב לתגובה זו
    מה שיורד מ 100 ל 50=50%,כדי שיחזור ל 100צריך לעלות ב 100%
  • 6.
    הבורסות בסקנדינביה שידועות בעוצמתם מאבדות מומנטום בטרוף (ל"ת)
    היייי 19/05/2022 17:12
    הגב לתגובה זו
  • לרון 19/05/2022 21:35
    הגב לתגובה זו
    ירדו "יופי " ב 2008 נכון שקצת פחות מאשר הנאסד"ק
  • 5.
    הלך עלינו (ל"ת)
    היייי 19/05/2022 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נבלות..לא נרגעים (ל"ת)
    tt 19/05/2022 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון של גרינברג 19/05/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
    שהתותחים טוענים
  • שבעה בנקים ענקים באירופה ושלושה בארצות הברית מתנדנדים (ל"ת)
    הופה 19/05/2022 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היי 19/05/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    אחוז אחרי ה40 כמעט שירד
  • 1.
    פשוט עילוי 19/05/2022 16:19
    הגב לתגובה זו
    יפן גרמניה לא זזות רוורס
  • לטוס ל 600 ואולי 60 (ל"ת)
    הי 19/05/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
  • פשוט עילוי 19/05/2022 18:01
    נוגע ב3830 ועולה אתה צודק .נראה מי צודק .(וזה תמיד אני ) .
  • אפילו לירון וגרינבר יותר חכמים ממך (ל"ת)
    הי 19/05/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
  • מי קשקשן קטן של סבתא בלה (ל"ת)
    הי 19/05/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.