אופטיבס
צילום: אופטיבס

חד קרן חדש: אופטיבס מגייסת 100 מ' ד' לפי שווי של 1.3 מיליארד ד'

מאז הקמתה גייסה החברה שפתחה פלטפורמה לתכנון ותעפול תחבורה ציבורית 260 מיליון דולר; הכסף מיועד להמשיך לפתח את יכולות הפלטפורמה, להרחיב את פעילותה למדינות נוספות ולגייס כ-200 עובדים נוספים בארץ ובחו"ל
גיא טל | (1)

הסטארט-אפ הישראלי אופטיבס, שפיתח פלטפורמת AI לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, השלים גיוס D בסך 100 מיליון דולר – לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

בסבב הגיוס השתתפו משקיעים חדשים וקיימים, לרבות Insight Partners, Bessemer Venture Partners, Pitango First & Pitango Growth, Verizon Ventures, Tencent, SOMV Momentum ועוד. החברה גייסה מאז הקמתה סכום כולל של 260 מיליון דולר, וכלל כספי הגיוס הנוכחי ייכנסו לקופת החברה.

אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי עמוס חג'אג', מנכ"ל החברה ואיתן ינובסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה פיתחה פלטפורמת ענן לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית המשמשת מפעילי היסעים, ערים ומוסדות, ומאפשרת לתכנן את הפעילות של אלפי קווים ביעילות.

ופטיבס פועלת בשוק התחבורה להסעת המונים, ששוויו מוערך בכ-1.5 טריליון דולר, ומציעה פיתרון טכנולוגי חדשני בתעשייה מיושנת – 70% מלקוחות החברה נהגו לתכנן את מערכי התחבורה של הערים הגדולות בעולם באמצעים ידניים כמו גיליונות אקסל, דף ועט, בעוד שהיתר השתמשו בתוכנות מחשב מיושנות. האלגוריתם של אופטיבס יודע לענות על שאלות מורכבות בשלבי התכנון והתפעול ומאפשר לחברות התחבורה הציבורית לבנות מערכת תחבורה טובה יותר עבור ציבור הנוסעים, לשפר את איכות הקווים ולהתאים את פעילותם לביקושים המשתנים, וכן לחסוך בהוצאות באופן משמעותי. רק בשנה האחרונה, הפלטפורמה של אופטיבס תכננה יותר מ-92 מיליון נסיעות אוטובוס ברחבי העולם, והייתה אחראית לחיסכון של 100 מיליון דולר מכספי הציבור.

לדברי קרלה סטוקטון-ג'ונס, מנהלת קבוצת Stagecoach בבריטניה, חברת התחבורה הציבורית הגדולה בבריטניה שאחראית ל-2.5 מיליון נסיעות בכל יום, "אופטיבס משלבת חדשנות עם מומחיות בתחום התחבורה הציבורית באופן שאין שני לו בתעשייה. הפלטפורמה של החברה מחוללת מהפכה אמיתית בפעילות היום-יומית שלנו, ומשפיעה בצורה משמעותית על חוויית הנוסעים. העתיד של התחבורה הציבורית הוא אופטיבס".

אופטיבס הכפילה את מספר הערים בהן היא פועלת תוך פחות משנה וכעת מעניקה את שירותיה ביותר מ-1000 ערים ברחבי העולם, כמו לוס אנג'לס, לונדון, הונג קונג, סינגפור, מדריד, רומא וברזיליה. בתוך כך, החברה משרתת יותר מ-60% מרשת התחבורה הציבורית באנגליה ועובדת עם חברות התחבורה הציבורית המובילות בישראל, ביניהן אגד, קווים, מטרופולין ודן. אופטיבס מעסיקה למעלה מ-300 עובדים ברחבי העולם – מטה החברה ממוקם בתל אביב ובו מתרכזת מרבית פעילות המחקר והפיתוח, לצד מספר משרדים בארה"ב, אנגליה, ברזיל, צ'ילה, צרפת וגרמניה.

על רקע הגיוס, אופטיבס מתכננת להמשיך ולפתח את יכולות הפלטפורמה בתחומים כמו ניהול אופרציה בזמן אמת ופריסת כלי רכב חשמליים, על מנת לייצר פתרון מקצה לקצה עבור חברות התחבורה המובילות בעולם. בד בבד, החברה צפויה להרחיב את פעילותה למדינות נוספות ולגייס כ-200 עובדים נוספים בארץ ובחו"ל.

לצד זאת, אופטיבס משיקה מוצר חדש בשם Ridership Insights, שישפר את פעילות התחבורה הציבורית באמצעות מידע דינמי על ביקושים וכמויות הנוסעים. הממשק החדש יספק נתונים על כמה נוסעים עולים על כל קו ובכל תחנה, מהו משך הנסיעה, מהם הימים והשעות הפופולריים, איפה עולים ויורדים מהאוטובוסים ועוד. כך, מתכנני התחבורה יוכלו להיעזר בתובנות כבר בשלב התכנון ולבנות מערכי תחבורה אפקטיביים יותר, שתואמים את הצרכים המשתנים של הנוסעים.

קיראו עוד ב"BizTech"

עמוס חג'אג', מייסד-שותף ומנכ"ל אופטיבס: "אופטיבס גאה להיות חד קרן בתחום התחבורה הציבורית, תחום שנמצא בלב ליבה של חברה שוויונית ומשגשגת. הטכנולוגיה החדשנית שפיתחנו מניעה טרנספורמציה דיגיטלית בתעשייה מיושנת ומאפשרת לשחקנים הגדולים בשוק להעניק שירות טוב יותר לנוסעים, תוך צמצום ההוצאות התפעוליות, חיסכון במשאבים וקידום תחבורה ירוקה. המחויבות שלנו היא כפולה – גם לקדם שינוי חברתי וגם לבנות חברה גדולה ומצליחה – ואנחנו מודים על הבעת האמון מצד המשקיעים והעובדים".

טדי וורדי, שותף, Insight Partners: "אופטיבס הביאה את הקדמה לתעשיית התחבורה הציבורית ואפשרה לערים ברחבי העולם לספק תחבורה שוויונית ואמינה עבור תושביהן. כמשקיעים ותיקים בחברה, אנחנו נרגשים להמשיך בשותפות שלנו עם עמוס, איתן והצוות, ומצפים ללוות את החברה במסלול הצמיחה שלה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זה OSS נחמד - לא ברור איך ירוויחו מיליונים או מיליארדים (ל"ת)
    גידי 16/05/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
עופר שחם, מג'סטיק לאבס (טל גבעוני)עופר שחם, מג'סטיק לאבס (טל גבעוני)

סטארטאפ ישראלי רוצה להתחרות באנבידיה; איפה הצניעות?

מג'סטיק לאבס, שהוקם בסוף 2023 ופועל בישראל ובארה"ב, מגייס 100 מיליון דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

הסטארט-אפ מג'סטיק לאבס, שהוקם בסוף 2023 ופועל בישראל ובארה"ב, מגייס 100 מיליון דולר, בסבב סיד ובסבב A, בהובלת קרנות ההון סיכון Lux Capital ו-Bow Wave Capital ובהשתתפות קרנות נוספות ובהן Grove Ventures, Hetz Ventures, QP Ventures, TAL Ventures ו-SBI היפנית. החברה, המנוהלת על ידי עופר שחם, מכוונת למטרה שאפתנית - לערער על הדומיננטיות של אנבידיה בתחום שבבי הבינה המלאכותית לדאטה סנטרס. נראה שהיעד הזה הוא רחוק מביצוע. עם כל הכובד - הדרך שלם מאוד ארוכה. 

ליבת הפיתוח של מג'סטיק היא שבב לרבות שרתים ייעודיים לבינה מלאכותית שכוללים את מעבד ה-GPAIU ( General Purpose AI Unit). המערכת נועדה להחליף שרתי GPU מסורתיים כמו אלו שמספקות אנבידיה או גוגל, תוך מענה לבעיה כרונית בתחום, צוואר הבקבוק בזיכרון. מג'סטיק מבטיחה להציע קיבולת זיכרון גבוהה פי 1,000 ביחס לשרתים הקיימים, תוך שיפור בביצועי המחשוב וביעילות האנרגטית.

במרכז האתגר הטכנולוגי שמנסה מג'סטיק לפתור עומד "קיר הזיכרון" – מונח מוכר בעולם המחשוב המתאר את הפער ההולך וגדל בין מהירות העיבוד של מעבדים לבין קצב גישתם לזיכרון. ככל שהמודלים גדלים, כך הופך הגישה המהירה לזיכרון לצוואר בקבוק חמור יותר, שמוביל להאטה ואף לצריכת חשמל גבוהה במרכזי המידע. לשם השוואה, כרטיסי GPU של אנבידיה מסדרה H100 מגיעים כיום לנפח זיכרון של עד 192 ג'יגה-בייט, מה שמחייב התקנת מערכים עצומים כדי לתמוך במודלים עתירי נתונים.

שחם, מנכ"ל מג'סטיק, מביא עמו ניסיון רב-שנים בתחום פיתוח שבבים. בעברו הוביל את קבוצת השבבים של גוגל שעסקה בטלפונים חכמים ודאטה סנטרים, ובהמשך עמד בראש קבוצת הפיתוח של מטא לפיתוח שבבים עבור מוצרי מציאות רבודה. עמו הקימו את מג'סטיק גם מאסומי ריינדרס ושה ראבי, שותפיו לשעבר בגוגל ובמטא. לדברי שחם, הצוות מגיע עם "הבנה עמוקה של החולשות במבנה השרתים הקיים ובצרכים העתידיים של תשתיות AI".

החזון של מג'סטיק כולל פיתוח חומרה חדשה והתאמה לתוכנות קיימות. אחד ממוקדי הכוח של אנבידיה הוא סביבת התוכנה Cuda, שמאפשרת הרצה יעילה של מודלים על גבי החומרה שלה. עם זאת, בשנים האחרונות צמחו פלטפורמות קוד פתוח מתחרות, כמו PyTorch, OpenXLA ו-TVML, שמפחיתות את התלות באנבידיה ומאפשרות לחברות כמו מג'סטיק להציע אלטרנטיבות פתוחות, גמישות וזולות יותר.

אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייבאלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייב

רשות החדשנות משיקה שלוש תכניות דגל בהיקף של 180 מיליון שקל

שלושת המאגדים החדשים בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, מציבים את ישראל בלב זירת המחקר והפיתוח העולמית בתחומי איכות הסביבה, טכנולוגיות חישה וחומרה מתקדמת. מדובר ביוזמות רחבות-היקף שיחברו בין תעשייה, ממשלה ואקדמיה - ובהן חברות ענק כמו אנבידיה, רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, לצד מכון ויצמן, מכון וולקני והאוניברסיטה העברית

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות החדשנות

רשות החדשנות הודיעה על השקת שלוש תכניות דגל בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, במסגרת מאגדי מחקר יישומי שנועדו להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי וליצור אימפקט כלכלי וסביבתי משמעותי. שלושת המאגדים - Green Soil, DiamondSEMI IL ו-NDT - ממוקדים בליבת החדשנות הישראלית: טכנולוגיות סביבתיות, רכיבי חומרה מתקדמים ומדע החומרים.

ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, מסביר כי "שלושת מאגדי הדגל החדשים שאישרנו הם ביטוי עוצמתי ליכולת של ישראל לקחת את המדע והידע המצטבר באקדמיה ולהפוך אותו למנועי צמיחה כלכליים ותעשייתיים אמיתיים. הם מדגימים את העומק והבשלות של החדשנות הישראלית: מההתמודדות עם אתגרי הסביבה והאקלים דרך פיתוח רכיבים מבוססי יהלום שיכולים לשנות את תעשיית המוליכים למחצה ועד טכנולוגיות חישה ובדיקה מתקדמות שמציבות את ישראל בלב המהפכה התעשייתית הבאה".

"המאגדים האלה מראים איך השקעה ממשלתית חכמה, ממוקדת וארוכת טווח יכולה להצמיח ידע חדש, ליצור יתרון טכנולוגי ולבנות תשתיות של מצוינות שישרתו את הכלכלה הישראלית לשנים רבות קדימה. זהו בדיוק השילוב הייחודי של מדע, תעשייה וחזון שמבדיל את ישראל משאר העולם ומאפשר לה להיות לא רק מעצמת סטארט-אפים, אלא מעצמת עומק טכנולוגי גלובלית".

"האתגר האמיתי שלנו כיום הוא להמשיך לייצר חדשנות שמבוססת על ערך אמיתי - על מדע, על תעשייה ועל יכולת יישומית. זהו השלב בהתפתחות של ההייטק הישראלי - המעבר מהמהירות אל העומק, מהמוצר הבודד אל תשתיות שמעצבות את העתיד".

שלושת מאגדי הדגל: טיהור קרקעות, רכיבי מוליכים למחצה מבוססי יהלומים וטכנולוגיות בדיקה

Green Soil היא תכנית לפיתוח טכנולוגיות ביולוגיות לטיהור קרקעות ומי תהום מזיהומים קשים, בהם PFAS (תרכובות כימיות עמידות), חומרי נפץ ודלקים. הפיתוח מבוסס על שימוש בחיידקים ובמרכיבים ביולוגיים מותאמים לפירוק מזהמים בשטח עצמו ובעומק הקרקע, תוך שילוב שיטות החדרה וניטור מתקדמות. התכנית מאגדת 10 חברות ו-16 קבוצות מחקר ובהן אלביט, נטפים, בז"ן, נצר השרון ומכון וולקני, וצפויה לפתוח לשוק הישראלי והעולמי הזדמנויות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.