איך אמזון עושה כסף ומה צפוי בדוחות הקרובים?
אמזון AMAZONהיא אחד העסקים הגדולים בעולם. ערך השוק של החברה הוא כמעט 1.6 טריליון דולר. יחד עם זאת, מניית החברה מדשדשת כבר זמן לא קצר, והיא נסחרת ללא שינוי ניכר ממחירה ביוני 2020. דוחות אמזון מגיעים ברגע רגיש מאד לשוק, לאחר האכזבות שסיפקה נטפליקס NETFLIX ברבעון הקודם ובנוכחי, וזו של מטא FACEBOOK ברבעון הקודם (והנוכחי? - בקרוב נדע), ולנוכח נתוני המקרו המאתגרים השוק חסר סבלנות לפספסוסים ומכה חזק על אכזבות. האם קמעונאית הענק תשנה את התמונה או תצטרף לטרנד האדום?
נושאים נוספים שעלו לכותרות בהקשר של אמזון בתקופה האחרונהם הם התאגדות העובדים שלה באירגוני עובדים שיוצרים חששות אצל המשקיעים מפגיעה ברווחיות, כמו גם העלאות שכר מצד אחד, וחלוקת מניות הטבה בשיעור של 1 ל-20 שעשוי להיטיב עם המניה ויתכן שאף להכניסה למדד הדאו ג'ונס היוקרתי.
העסק של אמזון הוא לא כזה פשוט כמו שרבים טועים חושבים. אמזון היא לא רק אתר שמוכר דברים באינטרנט. למעשה ייתכן שזה כבר לא העסק החשוב ביותר של אמזון, אם כי הוא עדיין אחראי למירב ההכנסות ומהווה הבסיס עליו נבנים רוב העסקים אחרים, הרווחיים יותר של החברה.
אז ממה באמת מגיעים ההכנסות והרווחים של אמזון?
בדוחותיה הכספיים מחלקת אמזון את ההכנסות לשלושה סגמטים: ההכנסות בארצות הברית, שבדוחות האחרונים היו אחראיות ל-60% מההכנסות הכלליות או 280 מיליארד דולר בשנת 2021. הסגמנט הבנלאומי היה אחראי ל-27% מההכנסות - 128 מיליארד דולר, וסגמנט הענן (AWS) שאחראי על 13% מההכנסות השנתיות - 62 מיליארד דולר. בכל הנוגע לצמיחה המכירות בצפון אמריקה צמחו ברבעון הרביעי ב-9%, בסגמנט הבנלאומי ירדו המכירות ב-1% ואילו סגמנט הענן הוא הצומח ביותר - צמיחה של 40% מרבעון לרבעון, ויש הטוענים שהוא לבדו מהווה את רוב השווי של אמזון.
מה שחשוב לדעת לגבי אמזון, הוא שאת ההכנסות מהעסק המסורתי של מכירת מוצרים ניתן לחלק לקטגרויות נוספות מלבד המכירות עצמן. הנתונים הבאים מתוך הדוחות האחרונים של אמזון עוזרים להבין טוב יותר איך באמת יוצרת אמזון את ההכנסות העצומות שלה, ובעיקר מהיכן מגיעה הרווחיות:
עולה מהנתונים שברבעון האחרון המכירות אונליין, העסק שאולי מכניס הכי הרבה, אבל ששולי הרווח שלו הם הנמוכים ביותר, ייצר לאמזון הכנסות של 66 מיליארד דולר - הנתח הגדול ביותר, אך פחות מחצי מהסכום הכולל, וכן רואים שההכנסות מתחום זה לא צמחו כלל, ואף ירדו ב-1%. החנויות הפיזיות אחראיות לסכום זניח יחסית של 4.7 מיליארד דולר, וצמחו ב-17%.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל לאמזון ישנם שירותים רווחיים יותר, שבנויים מסביב עסק הקמעונאות. אמזון מוכרת שירותי לוגיסטיקה ומשלוח למוכרים ב-30 מיליארד דולר לשנה, תחום שצמח ב-11%, ועתיד אף לצמוח יותר כעת, עם כוונות החברה לפתוח אותו לחנויות צד שלישי שלא מוכרות דרך אמזון. כבר בשנת 2022 אמזון צפויה להיות חברת המשלוחים הגדולים ביותר בארצות הברית - יותר מפדקס ו-UPS.
ההכנסות של אמזון מדמי מנוי לשרותי הפריים צמחו ב-15% ל-8.1 מיליארד דולר - עוד סכום צומח, לאחר שאמזון אף העלתה מחירים בשנה האחרונה.
תחום נוסף הנמצא מתחת לרדאר, אבל צומח כמעט כמו בקצב של שרותי הענן זהו שרות הפרסומות. המוכרים שמשתמשים בשרותי אמזון מוכנים לשלם הרבה כסף כדי שהמוצרים שלהם יופיעו ראשונים בתוצאות החיפוש. התוצאה היא סגמנט שצומח ב-32% ואחראי ל-9.7 מיליארד דולר מההכנסות הרבעוניות. אמזון מתחרה פה בגוגל GOOGLE ובמטא FACEBOOK עם עסקי הפרסום, כשהיתרון הגדול שהיא מציעה הוא קשר כמעט ישיר בין הפרסומת לבין המכירות, כי כשמישהו מחפש משהו באמזון הוא כמעט תמיד יחפש אותו כדי לקנות. בגוגל או בפייסבוק אין זה כך. כבר כעת עסקי החיפוש של אמזון היו מציבים אותה כשלישית בגודלה בעולם לאחר גוגל ופייסבוק.
תחום הענן כאמור הוא הצומח ביותר עם 40% צמיחה, והמכירות הגיעו כבר לכמעט 18 מיליארד דולר. כל פספוס בסגמנט הזה עלול לגרור תגובה חריפה מהשוק, אולם המשך צמיחה של כ-40% יהווה סימן טוב למניה ולחברה.
אמזון, אם כן, מן הסתם לא תראה צמיחה משמעותית אם בכלל בתחום המכירות הקמעונאיות, אבל תחום הענן, שרותי הפריים והפרסומות הרווחיים צפויים להמשיך לצמוח בקצב דו ספרתי ולהמשיך לתדלק את השורה העליונה והתחתונה של החברה.
תחזיות החברה והאנליסטים
בדוחותיה האחרונים פרסמה אמזון תחזית לרבעון הראשון של שנת 2022. החברה מציינת שישנה אי וודאות רבה בשוק עקב גורמים כמו מגפת הקורונה, שערי מטבע ושינויים בכלכלה העולמית. על פי הצפי של החברה המכירות צפויות להיות בין 112 ל-117 מיליארד דולר - צמיחה של בין 3% ל-8%. התחזית הזאת כוללת השפעה שלילית של שערי מטבע בגובה של עד 1.5%. הרווח התפעולי צפוי להיות בין 3 ל-6 מיליארד דולר בהשוואה ל-8.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל. החברה לא פרסמה תחזית לרווח הנקי.
על פי אתר יאהו ממוצע הערכות האנליסטים להכנסות החברה עומד על 116.3 מיליארד דולר, הרווח הצפוי למניה הוא 8.13 דולר לעומת 15.79 דולר ברבעון הקודם. 5 אנליסטים הורידו את ההערכתם בחודש האחרון לרווח הנקי למניה לעומת אחד שהעלה אותה. למרות הצמיחה המתונה בשורה העליונה והצפי לצניחה ברווח הנקי, על פי האתר 43 אנליסטים מחזיקים בהמלצת קניה או קניה חזקה לעומת 3 בהמלצת החזק ואחד בהמלצת ביצועי חסר. מחיר היעד הממוצע הוא 4043 דולר למניה לעומת 2887 דולר למניה בה היא נסחרת כיום. מחיר היעד משקף אפסייד ממוצע של 40%. הסיבה להמלצות הטובות למרות מה שנראה כמו קפיאה בצמיחה וירידה ברווח היא כיון שאמזון לא ממהרת להוריד רווחים לשורה התחתונה וידועה בהשקעת הענק שלה, אך הרווחיות "מתחבאת" בסעיפים שציינו מקודם, שממשיכים להראות תוצאות טובות.
באתר CNN ספרו 42 אנליסטים שממליצים לקנות את המניה, 7 עם המלצת ביצועי יתר, ו-2 בהחזק. האנליסטים של CNN מעריכים שהחברה תכניס 116.5 מיליארד דולר ותרוויח 8.33 דולר למניה. מחיר היעד הממוצע הוא 4040 דולר.
- 2.נ.ש. 28/04/2022 21:50הגב לתגובה זואגב הנתונים שפרסמת הם לא מרוויחים מהמכירות עד היום אלא רק מסביב מהלוגיסטיקה ועד פרסומות ומהםריים והענן וקרנות ההשקעה שלה. אבל מהמכירות עצמם באתר הם לא מרוויחם בנתיים. בכללי הם בנסיגה ולא נראה שזה הולך להשתנות בנתיים הסנטימנט שלהם שלילי לכן כל דבר יוליד תגובה שלילית של השוק
- 1.ציון קובסי 24/04/2022 22:44הגב לתגובה זולהלך התנהגות דו"ח רע - ירידה של 30% כנו הFAANNG האחרות שנוטות להישחט רוח נטראלי - ירידה של 7% דו"ח מעולה - עליה של 2% הערה שלי דוח נטראלי עם תחזית פסימית - ירידה של 5-8%
- מומו 28/04/2022 22:11הגב לתגובה זופייסבוק עם דוח נייטרלי 17לדעתי אמזון 9 ואפל 4 לאחר הדוחות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
