לאחר נפילת עסקת אנבידיה: סופטבנק יוביל את Arm ל-IPO בניו יורק
בנק ההשקעות היפני סופטבק מדווח הבוקר כי הוא מתכנן להוביל את החברת המוליכים למחצה הבריטית Arm להנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסה האמריקאית. על פי הדיווח, שואף הבנק היפני להנפיק את החברה לקראת סוף עונת הכספים שתגיע לתום בחודש מרץ של שנת 2023. דיווח זה עוקב לפרסומים כי ענקית המוליכים למחצה NVIDIA COR (סימול: NVDA) כבר הודיעה כי לא תרכוש בעצמה את החברה תמורת סכום שהוערך בכ-66 מיליארד דולר, בעיקר בעקבות הביקורת וההתנגדות החריפה של הרגולטורים, המשקיעים והלקוחות של החברה. לקריאה נוספת: >>> האם סופטבנק מממש את האחזקה הגדולה ביותר שלו - מניית עליבאבא? >>> "סיכוי של 10% בלבד שאנבידיה תרכוש את ARM" עוד דווח מצד סופטבנק כי דמי פיקדון בסך של כ-1.25 מיליארד דולר אותם שילמה כבר אנבידיה לבנק אינם ניתנים לזיכוי, וכי הם ירשמו תחת שורת ה-Breakup Fee בדוחות הרבעון הראשון של השנה הקרובה. כאמור, אנבידיה הודיעה במהלך שנת 2020 כי תרכוש את Arm תמורת כ-40 מיליארד דולר. Arm מפתחת טכנולוגיה לייצור שבבים המיועדת בעיקר למשתמשי ומכשירי קצה כמו הסמארטפונים והמחשבים, כשבין לקוחותיה ניתן למצוא את APPLE (סימול: AAPL) ואת QUALCOMM INC -1.33% (סימול: QCOM). החברה אינה מייצרת את השבבים בעצמה, אלא מקבלת תמלוגים תמורת רישיונות אותם היא מעניקה עבור שימוש בטכנולוגיה שלה. החברה נרכשה על ידי סופטבנק בשנת 2016 תמורת כ-32 מיליארד דולר, וזאת תכננה כאמור למכור אותה לאנבידיה 4 שנים לאחר מכן, אמנם תוכנית הרכישה לבסוף העלתה חסר כאשר במהלך חודש דצמבר האחרון עצרה נציבות הסחר הפדרלית של ארצות הברית את המהלך בטענה כי המהלך יקנה לאנבידיה מעמד של מונופול בסקטור המוליכים למחצה. נוסף לאישור נציבות הסחר, ההסכם נדרש גם לאישור האיחוד האירופי, לאישור הרגולטור הסיני וכן לאישור רשות התחרות הבריטית, המדינה בה פועלת Arm, שכבר הודיעה בשנה שעבר כי תקיים חקירה הבוחנת את התמזגות החברות. עוד חששו כהוזכר לקוחותיה של Arm, בייחוד אלו מסקטור המוליכים למחצה שהאמינו כי במידה ואנבידיה תשלוט בחברה, תעדיף זאת את העסק של עצמה על פני חברות הטכנולוגיה להן הייתה מוכרת Arm בעבר, וכלל לא בטוח כי תהיה להן אלטרנטיבה לייצור שבבים אלו בעתיד. לבסוף הסכימו שני הצדדים לא לקיים את העסקה כתוצאה מ-"אתגרים רגולטורים מהותיים המונעים את השלמת העסקה, וזאת חרף מאמצי החברות הרב שלהביא להשלימה", כך נמסר מהמוכרת הפוטנציאלית סופטבנק. קרן ה-Vision של סופטבנק דיווחה בסוף הרבעון הרביעי כי עברה מהפסד לרווח לאחר שזה הסתכם בכ-940 מיליון דולר בתקופה, וזאת לאחר שדיווחה על הפסד של כ-7.15 מיליארד דולר. עוד דווח לאחרונה כי מנכ"ל חברת Arm, סיימון סיגרס, עזב לאחרונה את תפקידו והוחלף באופן מיידי על ידי המנכ"ל הנוכחי, רנה האס. בסמוך למינוי מסר מנכ"ל החברה השולטת סופטבנק, מסאיושי סון, כי "רנה הוא האיש המתאים ביותר להאיץ את צמיחת החברה בעת בה עומלת זו לצורך כניסה מחודשת אל שוק המניות." לאחרונה דיווחה Arm על תוצאות מתקדמיות עבור שנת הכספים הקרובה שתסתיים בסמוך לתום הרבעון הראשון של השנה ומסרה כי היא צופה שתשבור את שיא ההכנסות מתמלוגים, ההכנסות ממתן רישיונות והרווח העצמי שלה בתקופה המדווחת.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
