חברות הייטק גייסו ב-2021 18 מיליארד ד'; 42 חברות הנפיקו בת"א
אחרי שבתחילת שנה שעברה השוק עבר את זעזועי הקורונה ונראה היה שתהיה התקררות בגיוסים, באה המחצית השנייה של 2020 וניפצה את הקונספציה. נכון שבתחילת המשבר קרנות הון הסיכון נכנסו להתקפדות והשקיעו בעיקר בפורטפוליו שלהם, אבל גם זה השתנה והמצב חזר לקדמותו, אבל על ספידים.
לפי הדוח החדש של IVC ומשרד עו"ד מיתר, בתשעת החודשים הראשונים של השנה חברות ההיי-טק הישראליות נהנו משיא היסטורי בגיוסי הון, עם 17.78 מיליארד דולר שגויסו ב-575 סבבים. הסכום הכולל שגויס בתקופה זו משקף עליה של 71% מסך ההון שגויס בכל שנת 2020, בעיקר הודות למספר יוצא-דופן של מגה-סבבים עם 53 סבבי גיוס של 100 מיליון דולר ומעלה, שהניבו כ-9 מיליארד דולר. רק ברבעון ה-3 היו 20 סבבים כאלה. הגיוסים הללו שיקפו 51% מסך ההון שגויס בכלל התקופה.
עוד עולה כי ברבעון השלישי של 2021, בוצעו 177 סבבי גיוס שהסתכמו ב- 5.89 מיליארד דולר, כהמשך למגמה שהחלה ברבעון הראשון השנה.
מגה-סבבים (של יותר מ -100 מיליון דולר) בידלו את Q1-Q3/2021 משנים קודמות, כאשר 53 סבבים הסתכמו ב- 9 מיליארד דולר בתקופה זו, גידול משמעותי בעקבות עליה חדה במספר החברות בעלות שווי גבוה וסטארט-אפים שמוגדרים כ"חדי-קרן" (חברות אשר שוויין מוערך במעל למיליארד דולר), בתעשיית הטכנולוגיה הישראלית.
גם סבבי הגיוס המוקדמים (Seed + A) היו במגמת עלייה במהלך כשלמעלה מ-2.5 מיליארד דולר גויסו ב-293 עסקאות, גידול של 35% מסך ההון שגויס בכל 2020. ההשקעה החציונית בסבבי גיוס אלו הגיעה ל-4 מיליון דולר - עדות לגידול בהיקפי ההון המוקצים לסבבים מוקדמים.
- ההייטק הישראלי גדל באירופה: מעל 30 אלף עובדים וצמיחה שנתית של 4.8%
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכומים בסבבי הגיוס המאוחרים יותר המשיכו לטפס, כאשר 15.3 מיליארד דולר, שמהווים 85% מסכום העסקאות הכולל בתקופה זו גויסו ב -282 עסקאות. גידול זה נבע בעיקר מסכומי השיא שהשקיעו משקיעים זרים: 4.3 מיליארד דולר שהושקעו ברבעון השלישי של 2021 בלבד, לעומת ממוצע רבעוני של 1.86 מיליארד דולר בשנת 2020. גם משקיעים ישראליים הגדילו את מעורבותם בעסקאות, אך העלייה הייתה צנועה בהרבה.
מספר השקעות ההמשך (Follow-on Investments) שמשקפות את האמונה של המשקיעים כי השווי של החברות בהן השקיעו בעבר יעלה - טיפסו גם במהלך התקופה כחלק ממאמצי המשקיעים לתמוך בהתקדמות של החברות המקומיות.
האקזיטים, ההנפקות והמיזוגים מניעים את הקטר
במהלך שלושת הרבעונים הראשונים כמות האקזיטים של חברות ההיי-טק הישראליות זינקה לשיא של 180 עסקאות שהסתכמו ב- 18.92 מיליארד דולר, בעיקר מספר ההנפקות הראשוניות (IPOs) שזינק ל-65, כאשר סך הגיוסים בהן היווה 52% מהיקף ההון הכולל של האקזיטים בתקופה זו.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- "החזון שלנו הוא להיות בכל קליניקה בעולם ולהציל חיים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
ההיקף הדולרי של המיזוגים והרכישות בהיי-טק הישראלי הגיע ל-9.14 מיליארד דולר וחצה את היקף העסקאות בשנת 2020 כולה. חמישה מיזוגים ורכישות התבצעו בשווי שמעל ל-500 מיליון דולר כל אחד, והסתכמו ב-2.76 מיליארד דולר.
במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה הפכו 65 חברות היי-טק ישראליות לחברות ציבוריות באמצעות הנפקות ראשוניות בסך 9.78 מיליארד דולר, גידול של 225% במספר ו-506% בהיקף ההון שגויס לעומת 2020 כולה.
השווי הכולל של החברות עם תחילת המסחר בהן היה 76.4 מיליארד דולר. שתי ההנפקות הראשוניות הבולטות ברבעון השלישי של 2021 התבצעו ע"י Riskified עם 418 מיליון דולר ו-REE Automotive עם 288 מיליון דולר. 42 חברות היי-טק ישראליות העדיפו להפוך לציבוריות בבורסה הישראלית – בניגוד לנאסד"ק שהיווה את "הגביע הקדוש" של ההייטק הישראלי.
מה אומרים ב-IVC ובמיתר?
עו"ד מייק רימון, שותף במשרד עורכי הדין מיתר מציין כי "במקביל לרגיעה מסוימת בקצב ההנפקות הראשוניות של חברות היי טק ישראליות, אנו צופים המשך פעילות משמעותית בגיוסי הון כמו גם עלייה במספר המיזוגים והרכישות, לאור המספר הגדל והולך של חברות שגייסו סכומים משמעותיים, בין בהנפקות ציבוריות (לרבות דרך מיזוג עם SPAC) ובין בגיוסים פרטיים. תופעה נוספת אותה התחלנו לראות ואנו צופים שתגבר בתקופה הקרובה היא רכישות של חברות ישראליות על ידי חברות ישראליות אחרות, מה שעד לפני מספר שנים לא היווה אפיק אקזיט משמעותי."
מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב- IVC, הוסיפה: "צפינו במגמת העליה הנוכחית ממרץ 2021, כאשר הממוצעים החודשיים עלו ל- 1.98 מיליארד דולר במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2021, בהשוואה לממוצע חודשי של 864 מיליון דולר ב- 2020, ככל שיותר חברות בוגרות ביססו יחסי אמון עם משקיעים זרים והציבו את עצמן כיעד יציב להשקעות מאוחרות ( Growth). אנו מאמינים שלפחות בטווח הקרוב המגמה תמשך".
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
