חברות הייטק גייסו ב-2021 18 מיליארד ד'; 42 חברות הנפיקו בת"א
אחרי שבתחילת שנה שעברה השוק עבר את זעזועי הקורונה ונראה היה שתהיה התקררות בגיוסים, באה המחצית השנייה של 2020 וניפצה את הקונספציה. נכון שבתחילת המשבר קרנות הון הסיכון נכנסו להתקפדות והשקיעו בעיקר בפורטפוליו שלהם, אבל גם זה השתנה והמצב חזר לקדמותו, אבל על ספידים.
לפי הדוח החדש של IVC ומשרד עו"ד מיתר, בתשעת החודשים הראשונים של השנה חברות ההיי-טק הישראליות נהנו משיא היסטורי בגיוסי הון, עם 17.78 מיליארד דולר שגויסו ב-575 סבבים. הסכום הכולל שגויס בתקופה זו משקף עליה של 71% מסך ההון שגויס בכל שנת 2020, בעיקר הודות למספר יוצא-דופן של מגה-סבבים עם 53 סבבי גיוס של 100 מיליון דולר ומעלה, שהניבו כ-9 מיליארד דולר. רק ברבעון ה-3 היו 20 סבבים כאלה. הגיוסים הללו שיקפו 51% מסך ההון שגויס בכלל התקופה.
עוד עולה כי ברבעון השלישי של 2021, בוצעו 177 סבבי גיוס שהסתכמו ב- 5.89 מיליארד דולר, כהמשך למגמה שהחלה ברבעון הראשון השנה.
מגה-סבבים (של יותר מ -100 מיליון דולר) בידלו את Q1-Q3/2021 משנים קודמות, כאשר 53 סבבים הסתכמו ב- 9 מיליארד דולר בתקופה זו, גידול משמעותי בעקבות עליה חדה במספר החברות בעלות שווי גבוה וסטארט-אפים שמוגדרים כ"חדי-קרן" (חברות אשר שוויין מוערך במעל למיליארד דולר), בתעשיית הטכנולוגיה הישראלית.
גם סבבי הגיוס המוקדמים (Seed + A) היו במגמת עלייה במהלך כשלמעלה מ-2.5 מיליארד דולר גויסו ב-293 עסקאות, גידול של 35% מסך ההון שגויס בכל 2020. ההשקעה החציונית בסבבי גיוס אלו הגיעה ל-4 מיליון דולר - עדות לגידול בהיקפי ההון המוקצים לסבבים מוקדמים.
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
- הרפורמה במס להייטק היא צ'ופר לקרנות הון סיכון - וממש לא להייטק עצמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכומים בסבבי הגיוס המאוחרים יותר המשיכו לטפס, כאשר 15.3 מיליארד דולר, שמהווים 85% מסכום העסקאות הכולל בתקופה זו גויסו ב -282 עסקאות. גידול זה נבע בעיקר מסכומי השיא שהשקיעו משקיעים זרים: 4.3 מיליארד דולר שהושקעו ברבעון השלישי של 2021 בלבד, לעומת ממוצע רבעוני של 1.86 מיליארד דולר בשנת 2020. גם משקיעים ישראליים הגדילו את מעורבותם בעסקאות, אך העלייה הייתה צנועה בהרבה.
מספר השקעות ההמשך (Follow-on Investments) שמשקפות את האמונה של המשקיעים כי השווי של החברות בהן השקיעו בעבר יעלה - טיפסו גם במהלך התקופה כחלק ממאמצי המשקיעים לתמוך בהתקדמות של החברות המקומיות.
האקזיטים, ההנפקות והמיזוגים מניעים את הקטר
במהלך שלושת הרבעונים הראשונים כמות האקזיטים של חברות ההיי-טק הישראליות זינקה לשיא של 180 עסקאות שהסתכמו ב- 18.92 מיליארד דולר, בעיקר מספר ההנפקות הראשוניות (IPOs) שזינק ל-65, כאשר סך הגיוסים בהן היווה 52% מהיקף ההון הכולל של האקזיטים בתקופה זו.
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לקרנות טכנולוגיה ובריאות המשקיעות בשלבים מוקדמים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
ההיקף הדולרי של המיזוגים והרכישות בהיי-טק הישראלי הגיע ל-9.14 מיליארד דולר וחצה את היקף העסקאות בשנת 2020 כולה. חמישה מיזוגים ורכישות התבצעו בשווי שמעל ל-500 מיליון דולר כל אחד, והסתכמו ב-2.76 מיליארד דולר.
במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה הפכו 65 חברות היי-טק ישראליות לחברות ציבוריות באמצעות הנפקות ראשוניות בסך 9.78 מיליארד דולר, גידול של 225% במספר ו-506% בהיקף ההון שגויס לעומת 2020 כולה.
השווי הכולל של החברות עם תחילת המסחר בהן היה 76.4 מיליארד דולר. שתי ההנפקות הראשוניות הבולטות ברבעון השלישי של 2021 התבצעו ע"י Riskified עם 418 מיליון דולר ו-REE Automotive עם 288 מיליון דולר. 42 חברות היי-טק ישראליות העדיפו להפוך לציבוריות בבורסה הישראלית – בניגוד לנאסד"ק שהיווה את "הגביע הקדוש" של ההייטק הישראלי.
מה אומרים ב-IVC ובמיתר?
עו"ד מייק רימון, שותף במשרד עורכי הדין מיתר מציין כי "במקביל לרגיעה מסוימת בקצב ההנפקות הראשוניות של חברות היי טק ישראליות, אנו צופים המשך פעילות משמעותית בגיוסי הון כמו גם עלייה במספר המיזוגים והרכישות, לאור המספר הגדל והולך של חברות שגייסו סכומים משמעותיים, בין בהנפקות ציבוריות (לרבות דרך מיזוג עם SPAC) ובין בגיוסים פרטיים. תופעה נוספת אותה התחלנו לראות ואנו צופים שתגבר בתקופה הקרובה היא רכישות של חברות ישראליות על ידי חברות ישראליות אחרות, מה שעד לפני מספר שנים לא היווה אפיק אקזיט משמעותי."
מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב- IVC, הוסיפה: "צפינו במגמת העליה הנוכחית ממרץ 2021, כאשר הממוצעים החודשיים עלו ל- 1.98 מיליארד דולר במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2021, בהשוואה לממוצע חודשי של 864 מיליון דולר ב- 2020, ככל שיותר חברות בוגרות ביססו יחסי אמון עם משקיעים זרים והציבו את עצמן כיעד יציב להשקעות מאוחרות ( Growth). אנו מאמינים שלפחות בטווח הקרוב המגמה תמשך".
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
