הקורונה לא פגעה: מספר המיליונרים העולמי זינק ל-56 מיליון איש

העושר העולמי צמח בשיעור של 7.4%, סך העושר העולמי גדל ב-28.7 טריליון דולר והגיע בסוף שנת 2020 ל-418.3 טריליון דולר, מנגד - גם החובות גדלו בשיעור דומה; בכמה צפוי מדד העושר לצמוח עד 2025? 
סתיו קורן |

האם נגיף הקורונה השפיע לרעה על העושר העולמי? לפי נתוני דוח העושר השנתי של בנק קרדיט סוויס התשובה היא חד משמעית לא. ויתרה מכך, לא רק שהוא לא קטן - הוא המשיך לצמוח. המדד צמח בשיעור של 7.4% והביא לכך שהעושר לאדם בוגר בעולם גדל ב-6%. חלק מהעליה מוסברת בשחיקה בערך הדולר, כך שבנטרול ירידת השער היה העושר הכללי גדל ב-4.1%. נתוני הדוח מצביעים על כך שמספר המיליונרים בעולם זינק והגיע ל-56.1 מיליון איש, גידול של 10% לעומת 50.9 מיליון לפני שנה. סך העושר העולמי גדל ב-28.7 טריליון דולר והגיע בסוף שנת 2020 ל-418.3 טריליון דולר. 

איך מתחלק העושר בעולם? ואלו מדינות נפגעו

סך העושר בצפון אמריקה גדל ב-12.4 טריליון דולר ואילו העושר באירופה גדל ב-9.2 טריליון דולר. צפון אמריקה ואירופה היו לשני האזורים בעלי הגידול הגבוה ביותר בעושר בשנת 2020, ואילו העושר בסין גדל ב-4.2 טריליון דולר והעושר באזור אסיה-פסיפיק, למעט סין והודו, גדל ב- 4.7 טריליון דולר.

האזורים שנפגעו לרעה בשיעור הגדול ביותר היו אמריקה הלטינית והודו. סך העושר ירד בהודו ב- 594 מיליארד דולר, שהם 4.4%. אמריקה הלטינית חוותה את השחיקה הגדולה ביותר בעושר, כאשר העושר הכולל צנח ב-1.2 טריליון דולר, ירידה של 11.4%.

>> זה סכום הכסף שיש לאמריקאי "ממוצע". איפה אתם ביחס אליו?

>> כמה כסף יש לכל אזרח בממוצע? וכמה מיליונרים יש בארץ? - דוח העושר לשנת 2019

גם סך החובות העולמי גדל - מהר יותר מהגידול בעושר

סך החובות בעולם גדל ב-7.5% - שיעור שככל הנראה היה עולה הרבה יותר - אם משקי הבית לא היו נאלצים לחסוך יותר בשל הסגר העולמי ומשבר הקורונה. סך החובות גדלו במידה ניכרת בסין ובאירופה, אך ירדו באפריקה ובאמריקה הלטינית. 

התפתחות משמעותית השנה נראתה בעלייה בשיעור החיסכון למשפחה, וזאת בין השאר בשל שיעורי הריבית הנמוכים, הסגרים במדינות העולם, ואילוצים אחרים שנבעו מהמגיפה העולמית ומהירידה בצריכה הכללית ברבעון השני של שנת 2020. 

קיראו עוד ב"בארץ"

תחזית העושר עד שנת 2025

לפי הנתונים בדוח ההון העולמי צפוי לגדול ב -39% בחמש השנים הקרובות וצפוי להגיע ל -583 טריליון דולר עד שנת 2025. מדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית אחראיות ל -42% מהצמיחה, אם כי הן מהוות רק 33% מהעושר הנוכחי. על פי ההערכות, העושר למבוגר יגדל ב -31% ויעבור את ה- 100,000 דולר. ללא התאמה לאינפלציה, מספר המיליונרים יגדל במידה ניכרת בחמש השנים הקרובות ויגיע ל -84 מיליון, בעוד שמספר בעלי ההון (UHNWI) אמור להגיע ל-344,000 מיליון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.