מאיר שפגילר מנכל ביטוח לאומי
צילום: דוברות ביטוח לאומי

עלייה של 266% בתלונות נגד ביטוח לאומי בקורונה - 80% מוצדקות

המוסד לביטוח לאומי קיבל 3285 תלונות ב-2020, ביחס ל-898 תלונות ב-2019. כ-80% מהתלונות נמצאו כמוצדקות, לעומת 37% בלבד ב-2019; ומי הגופים הנוספים שמספר התלונות עליהם היה גבוה?
סתיו קורן | (1)

שנת 2020 תיזכר כאחת מהשנים הקשות, גם מנקודת מבט גלובלית וגם מנקודת מבט מקומית. הקורונה הכלכלית גרמה להרבה אנשים המשתייכים למעמד כלכלי בינוני - גבוה לחתום אבטלה, במקרים רבים בפעם הראשונה בחייהם. כמו כן, לאורך השנה נשמעו תלונות רבות נגד המוסד לביטוח לאומי - על מתן שירות לקוי, על המתנה מרובה בקווים ועוד. כעת אנחנו יכולים לראות את זה באופן מובהק בנתונים של דוח נציבות תלונות הציבור. בשנת 2020 התקבלו 17,719 תלונות, עלייה של 24% משנת 2019, אז עמד מספר התלונות על 14,263. ובאופן צפוי למדי, הגוף שקיבל את מספר התלונות הגבוה ביותר הוא המוסד לביטוח לאומי, עם 3285 תלונות, המשקף גידול משמעותי של 266%, ביחס לשנת 2019 במהלכה התקבלו 898 תלונות בלבד. 

בנוסף חל זינוק של 467% במספר התלונות בנושא גמלאות, ובפרט בנושא דמי אבטלה. בתגובה הרשמית בדו"ח נמסר כי: *הגידול נובע בעיקר כתוצאה מתלונות בעניין סיוע כלכלי בעקבות משבר הקורונה". בתלונות על הביטוח הלאומי הנוגעות לקורונה, כ-79.5% מהתלונות נמצאו מוצדקות או שבאו על תיקונן (לעומת 37.5% בשנת 2019). המספר הרב ביותר של תלונות בנוגע למשבר הקורונה הגיע ממחוז תל אביב ומחוז מרכז. 61% מהמתלוננים בנושאים הקשורים לקורונה היו בני 25-44 פי שניים יותר משיעורם באוכלוסייה. כ-77% משיעור המתלוננים בנושאים הקשורים למשבר הקורונה הם ללא השכלה אקדמית.

הגופים שהתקבלו עליהם המספר הרב ביותר של תלונות בשנת 2020 הם:

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  - 984 תלונות, חברת דואר ישראל בע"מ - 836 תלונות, משטרת ישראל - 671 תלונות, משרד הבריאות - 632 תלונות, רשות המיסים - 622 תלונות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - 513 תלונות. שיעור התלונות המוצדקות על חברת הדואר עמד על 73.4%, משרד הבריאות-  51.1% תלונות מוצדקות,  עיריית ירושלים 50.9% ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים עם 47.1%.

30.4% מהתלונות שטופלו בשנת 2020 עסקו בנושא השירות לציבור

ומהוות 5,135 תלונות מכלל התלונות בשנה זו. כ- 49% מתלונות אלו שבירורן הסתיים נמצאו מוצדקות. מדובר בתלונות הנוגעות להיבטים השונים של מגעו של הפרט עם הרשות הציבורית ועסקו בעיקר סביב אי-קבלת מענה על פניות ואי-טיפול בהן, עיכוב במתן שירות, יחס לא ראוי של עובדי ציבור ושירות לקוי במוקדי השירות. 

קיראו עוד ב"בארץ"

עשרת הגופים שהתקבלו עליהם הכי הרבה תלונות בנושא השירות לציבור הם (לפי סדר מספר התלונות הגבוה ביותר):  משרד התחבורה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, רשות האוכלוסין וההגירה, משטרת ישראל, רשות המיסים, דואר ישראל, משרד המשפטים, חברת החשמל, שירותי בריאות כללית ומשרד החינוך.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    YL 31/07/2021 00:17
    הגב לתגובה זו
    אם צמאי נצע בעבודה הוא יקבל פיצוי בהתאם ל תשלום ש שילם ו לכן**** חובה לשלם מעבר להכנסה האמיתית*** מאחר והתשלום לתאונה היה ביחס לתשלום. תזכרו אם שילמתם פחות מ הכנסתכם אתם בצרה אכלתם אותה זה החוק אגב החזר עודפים מ ביטוח לואמי הריבית יותר מהבנקים
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.