מגדלי שרונה דה וינצי
צילום: ישר אדריכלים

מתחם שרונה יתחדש בעוד שני מגדלים

קו הרקיע של תל אביב יתחדש בעוד שני גורדי שחקים: הוועדה המחוזית תל אביב אישרה הקמת שני מגדלים בני 50 קומות במסגרת "פרויקט לנדמרק", שיקומו בין רחוב דה וינצ'י ורחוב הארבעה
לימור זילבר | (3)

מדינת תל-אביב כבר מזמן מאופיינת בשלמת בטון, זכוכית ומתכת וכמו פטריות אחרי הגשם צצו אחד אחרי השני מגדלים גבוהים, גורדי שחקים ששינו ומשנים את קו הרקיע של העיר.

כעת, אושרה ע"י הוועדה המחוזית תל אביב תוכנית בשם "פרויקט לנדמרק" להקמת שני מגדלים בני 50 קומות שישלבו מגורים, תעסוקה ומסחר, שטחי ציבור ומלונאות במתחם "שרונה", על שטח של כ-14 דונם, וממוקמת בפינה הדרום מערבית של מתחם "שרונה", בין הרחובות הארבעה, ארניה אסוולד ודה וינצ'י. מדובר באחד השטחים היחידים במתחם שטרם מומשה בו הבנייה.

מגדל אחד יוקם על רחוב דה וינצ'י וישלב תעסוקה ומסחר וקומות לטובת מבני ציבור. מגדל שני, יוקם על רחוב הארבעה, בו ישולבו תעסוקה, מסחר, מגורים בקומות העליונות ואפשרות להקמת מלונאות. שני המגדלים מייצרים חזית מסחרית פעילה ונגישה לטובת תושבי ובאי המקום. בסה"כ בשני המגדלים יהיו 118,660 מ"ר עבור תעסוקה ומסחר, ו-6,050 מ"ר עבור שטחים ציבוריים שישמשו לטובת חינוך, דת ותרבות, רווחה וקהילה ומוסדות עירוניים. וכן תוספת 116 יחידות דיור חדשות - חצי מיחידות הדיור יוקצו עבור דירות קטנות של עד 60 מ"ר במטרה לאפשר תמהיל דירות מגוון.

 

התוכנית קודמה ביוזמת חברת אפריקה ישראל נכסים בע"מ ומליסרון בע"מ נערכה ע"י משרד ישר אדריכלים ונבנית ע"י אלקטרה בנייה כפי שכתבנו פה וגם פה. התוכנית בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך ובסביבת צירי מערכות תחבורה עתירות נוסעים (מתע"ן) וקובעת העצמת זכויות הבינוי בשטח מהתוכנית שאושרה בשנת 2006 וממוקמת בסמוך לצירי תחבורה ראשיים ובקרבת צירי מערכות תחבורה עתירות נוסעים: במרחק של עד 300 מ' מתוואי שני צירי רכבת קלה הנמצאים בביצוע (הקו האדום ממזרח לתוכנית והקו הירוק ממערבה), וכן במרחק של כ- 150 מ' מתחנת מטרו שבתכנון על רחוב החשמונאים מדרום לתוכנית.

 

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, אדר' דניאלה פוסק, ציינה כי "התוכנית משתלבת היטב ברחוב ליאונרדו דה וינצי אשר הופך לרחוב עירוני, ירוק ומשמעותי המחבר בין מוקדי ציבור ותרבות רבים; ממשכן האומנויות (האופרה, תיאטרון הקאמרי ומוזאון תל אביב) לאורך שרונה ועד כיכר גבעון ומתחם השוק הסיטונאי".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הקפיטליזם של העבריין ביבי במיטבה !!!? (ל"ת)
    שגב 08/04/2021 18:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למה "מדינת תל אביב?" איזו מין עיתונות זאת? (ל"ת)
    איש 06/04/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    העניים נהיים עניים יותר העשירים מתעשרים ומעמד הביניים נ (ל"ת)
    מישהו 06/04/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.