סוחר
צילום: istock

שוקי המניות רועדים? שוק הכסף אדיש לחלוטין

לחץ המכירות בשוקי המניות בימים האחרונים יכול להתפתח ל"כדור שלג"? אם שואלים את המערכת הבנקאית בארה"ב התשובה היא לא - שוק המימון נותר אדיש לחלוטין לאירועים האחרונים. אם הבנקים בארה"ב לא מודאגים, מדוע שהמשקיעים הקטנים צריכים להיות?
עמית נעם טל | (14)
נושאים בכתבה שער הדולר

וול סטריט סוערת בימי המסחר האחרונים כאשר "מניות המומנטום" שכיכבו בחודשים האחרונים מובילים את המגמה השלילית. לאחר תקופה ארוכה של עליות שערים ותנודתיות נמוכה, גל הירידות של הימים האחרונים מעורר את החששות מפני גל ירידות בדומה לחודש מארס האחרון. אך האם המשקיעים צריכים להיות מודאגים? הדרך הפשוטה ביותר להבין האם "יש אירוע משמעותי" הוא בחינה של המצב במערכת הבנקאית בארה"ב. הבנקים הגדולים בארה"ב הם תמיד היו ותמיד ישארו "הכסף החכם" של וול סטריט. אם הם מעריכים כי פנינו לקראת "כדור שלג" הם יהיו הראשונים לסגור את ברז האשראי ולדאוג למזומנים לחודשים הבאים. איך זה בא לידי ביטוי בשוק? עלייה בריבית על חוזי הון לחודשים הבאים.  אם מסתכלים על הימים האחרונים, למרות המהירות של התיקון האחרון, חוזי ה-FRA OIS ל-3 ו-5 החודשים הבאים, המייצגים את מחיר הכסף במערכת הבנקאית, נותרו ללא שינוי.  יותר מכך, הריבית על החוזים לסוף 2020 ירדה.  המשמעות היא ברורה - המערכת הבנקאית בארה"ב אדישה לחלוטין לאירועים האחרונים. אם הבנקים בארה"ב לא מודאגים, מדוע שהמשקיעים הקטנים כן יהיו? מתי יש צורך לדאוג? כאשר הבנקים לחוצים על אשראי. דוגמה לכך הייתה במהלך מארס האחרון - שוק המימון הבנקאי היה משותק לחלוטין והבנקים היו מוכנים לשלם ריבית גבוהה מאוד בשביל להבטיח לעצמם מימון לחודשים הבאים. חוזי ה-FRA OIS ל-3 חודשים, המייצגים את מחיר ההון לבנקים: שוק המימון  בארה"ב אדיש לחלוטין מדוע שוקי המימון רגועים לחלוטין? המערכת הבנקאית בארה"ב מפוצצת בנזילות ונתון זה לא צפוי להשתנות בקרוב לנוכח התמיכה הגדולה מצד הפד' והממשל האמריקני.  אז מה בכל זאת מתרחש בימים האחרונים? הסיפור המרכזי הוא שוק האופציות וההימור החריג מאוד שביצע סופטבק היפני. יש לא מעט טריידים שזוכרים לאחר שנים רבות. כך לדוגמא, את ההימור של ג'ורס סורוס ב-1992 נגד הבנק המרכזי בבריטניה הסוחרים מכירים היטב עד היום. ככל שמתפרסמים הפרטים על הטרייד של סופטבנק, כך נראה שמדובר בטרייד שעוד יידברו עליו רבות.  ע"פ הדיווחים בימים האחרונים, סופטנק לקח הימור גדול במיוחד בשוק האופציות בחודשים האחרונים, כאשר רכש כמויות אדירות של אופציות קולים על מניות הטכנולוגיה הגדולות. הרכישות של סופטבנק, שתודלקו על קרנות גידור נוספות שהבינו מוקדם את המהלך, יצרו עיוותים גדולים בשוק האופציות. זו הסיבה שראינו בתקופה האחרונה גם מדדים מזנקים וגם מדד VIX (הנחשב כמדד פחד) מזנק. ההימור של סופטבנק מתקשר כמעט לכל מניה שטסה בחודשים האחרונים בוול סטריט (והיו לא מעט כאלו). סופטבנק החל לצאת מחלק מהפוזיציה שבנה בחודש האחרונים. כאשר הוא סגר פוזיציות, הדילרים שקנו את נכס הבסיס בתור גידור לפוזיציה שלהם, מוכרים גם הם את נכס הבסיס. חשוב לציין כי עדיין לא בטוח שסופטבנק אכן סגר את כל הפוזיציות שלו. בסיטואציה כזו, השוק ירצה "להעניש" את סופטבנק וימכרו בצורה משמעותית את מניות הטכנולוגיה. במילים פשוטות: אם הטרייד של סופטבנק נחשף והם עדיין בפוזיציה - הם בבעיה.  כך או אחרת, התוצאה בשוק היא "מכירת חיסול" ובעיקר של אותן מניות שסופטבנק הריץ בחודשים האחרונים - "הזנב מקשקש בכלב" גרסת ארה"ב. ברגע ששוק האופציות בארה"ב ירגע, השווקים יחזרו לנורמליות. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    לא מוכרים כי מופסדים 09/09/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
    ירידות כבדות
  • 12.
    איפה הקונים המוסדיים ? (ל"ת)
    לא ברור בנר 09/09/2020 06:46
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רועי 08/09/2020 23:30
    הגב לתגובה זו
    גוף כל כך גדול, עם יכולת כלכלית נרחבת, למה הוא לא תכנן ללכת עד לפקיעה של האופציות, אלא החליט לסגור חלק/כל הפוזציה לפני ? מלכתחילה יכל לתכנן את הפוזציה תוך כדי התחשבות במועד הפקיעה. אשמח לתשובה ....
  • 10.
    עמית הכתבות שלך מעולות ,תודה (ל"ת)
    מוני 08/09/2020 22:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מי שמאמין לכתבות של טל יאכל אותה (ל"ת)
    הגאון 08/09/2020 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כתב דמקולו 08/09/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
    ליצן של כתב
  • 7.
    מקצוען ?-ראוי שניראה תיק ורטואלי!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    כותבי תרחישים 08/09/2020 19:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    א 08/09/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    בהחלט נקודה מעניינת
  • 5.
    חחחחחחחחחחחחחחח 08/09/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחח
  • אריאל 09/09/2020 05:20
    הגב לתגובה זו
    חודשיים של עליות מטורפות ,חייב להיות תיקון בדרך
  • 4.
    אלעד דמרי 08/09/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד אתם מציינים כי שוק הכסף אדיש, מצד שני מניות הבנקים והקרנות על הבנקים יורדים חזק. מדוע?
  • 3.
    ערימות כסף מזומן עומדות להיכנס (ל"ת)
    אנונימי 08/09/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמי וסמי 08/09/2020 18:27
    הגב לתגובה זו
    קשקשן
  • 1.
    נגידים פושעים 08/09/2020 18:18
    הגב לתגובה זו
    שקר עולמי
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.