טראמפ מאיים ב"רעידת אדמה" זמן קצר לפני הבחירות. מה הסיכוי?

סקטור הבנקאות בלט אמש בחולשתו בוול סטריט והבוקר מקבלים כנראה את הסיבה: ממשל טראמפ מאיים לפגוע בסטטוס קוו סביב הדולר ההונג קונג - HSBC הוא הנפגע העיקרי. עם זאת, הסיכויים למהלך שכזה רגע לפני הבחירות קלושים
עמית נעם טל | (4)

הראלי בוול סטריט נעצר אמש עם ירידות של עד 1.5% בהובלת מדד הדאו ג'ונס. ירידות בשווקים אינן דבר חריג, בטח לאחר רצף של ימים ירוקים, עם זאת העוצמה בהחלט הפתיעה. הבנקים בארה"ב בלטו אתמול בחולשתם עם ירידות של עד 4% - לא אירוע שמתרחש לעיתים קרובות בימים שהפד' והממשל תומכים. הבוקר קיבלנו כנראה את התשובה לחולשה: דיווחים כי ממשל טראמפ שוקל לבטל את הסטטוס קוו סביב הדולר ההונג קונגי. נתחיל מהסוף: אם הדיווחים אכן נכונים, מדובר ב"רעידת אדמה" בשווקים הפיננסיים, אך הסיכויים שטראמפ יעשה צעד שכזה לפני הבחירות קלושים.  הסבר קצר הדולר ההונג קונגי מוצמד למטבע האמריקני מאז 1983 ומאז 2005 הרשויות המקומיות החליטו שהמסחר במטבע ינוע ברצועת התניידות צרה בין 7.75-7.85 דולר הונג קונגי לדולר, כאשר בכל פעם שהמטבע מגיע לאחת הרצועות, הבנק המרכזי דה פאקטו (HKM) מתערב. בגלל התנודתיות הנמוכה ובגלל שהונג קונג קרובה לסין (וחופשיה יותר מבחינת תנועות הון), הדולר ההונג קונגי מהווה עוגן עבור המערכת הפיננסית בעולם.  מה דווח היום? ע"פ הדיווחים בארה"ב, חלק מהצוות בבית הלבן דוחף להפסיק את הקיבוע של הדולר ההונג קונגי למטבע האמריקני, במטרה להעניש את סין על החלת החוק הביטחון לאומי באזור.  ההצעה האחרונה מדברת על כך שארה"ב תתטיל מגבלות על הבנק המרכזי של הונג קונג והבנקים המקומיים ברכישת דולרים. ביישום צעד כזה, יהיה קשה מאוד לבנק המרכזי לווסת את ערך המטבע המקומי ובמקביל עשויה להיווצר מצוקת נזילות בבנקים המקומיים.  אחד הבנקים הגדולים שהוזכרו היום בדיווח היה HSBC, שכמעט שני שליש מהכנסותיו מגיעות מהונג קונג. מניית הבנק רושמת ביומיים האחרונים צניחה חדה ורשמה מוקדם יותר היום את הירידה החדה ביותר מאז יוני 2011.  בעיות ב-HSBC הן בעיות בכל המערכת הפיננסית. מספיק שהבנק נלחץ מעט מהחששות ומשך יותר כסף מהשותפים שלו ברחבי העולם בשביל ליצור בעיות במערכת הבנקאית בארה"ב.  מה הסיכויים שהממשל יממש את האיום?  סיכויים קלושים. שבירת הסטטוס קוו ב-4 העשורים האחרונים תגרום לזעזוע מאוד גדול במערכת הפיננסית בעולם - הדבר האחרון שטראמפ רוצה לראות בזמן שפל כלכלי וזמן קצר לפני הבחירות לנשיאות. בנוסף, גם לא בדיוק בטוח כיצד מהלך שכזה יפגע בסין יותר מבכל הכלכלה העולמית. האם האירועים ישפיעו גם על המסחר היום? סביר להניח שלא. בניגוד למסחר אמש, התמיכה של הפד' והממשל האמריקני בשוק גדולה הרבה יותר. מדובר בכרית ביטחון בטיחון גדולה היום לשווקים. עם זאת, בשבוע הבא התמיכה יורדת ואם הכותרות סביב הסוגיה לא ישכחו, מדובר בגורם שצפוי להעיב בצורה משמעותית על השוק. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ליאל 08/07/2020 21:07
    הגב לתגובה זו
    רעידת אדמה
  • 3.
    בני 08/07/2020 15:39
    הגב לתגובה זו
    או אחרי שיפסיד בנובמבר העולם יכנס לסחרור בגלל המפסידן שיושב בבית הלבן
  • 2.
    "ירידות בשווקים אינן צריכות להפתיע"? צפית ראלי "ענק" חח (ל"ת)
    חחחחחחחחחחחח 08/07/2020 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ריקי 08/07/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    בנוסף לבועת הדוט קום ולהפסד של טראמפ בבחירות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.