רכבים במגרש
צילום: istock

אלבר צופה הרעה בהמשך השנה; רווח חד פעמי הציל את הרבעון

אלבר צופה כי 35% מעסקאות הליסינג לא יימשכו וחוזה ירידה משמעותית בהיקף הפעילות; נקודת אור - ירידה בהיקף הפעילות דווקא מייצרת תזרים חיובי ממכירת רכבים
אור צרפתי | (14)
נושאים בכתבה אגורות ליסינג

אלבר, מחברות הליסינג הגדולות בארץ, מדווחת על קיטון של 11% במכירות ברבעון הראשון של השנה. החברה מצפה לחולשה בהמשך בגלל הקורונה, אך מספקת גם נקודת אור - תזרים מזומנים ורווחים מרכישת אג"ח. 

אלבר סיימה את הרבעון ברווח של 13 מיליון שקל בזכות הכרה ברווח מימוני של 16 מיליון שקל שנובע מרכישה עצמית של אג"ח. אלבר רכשה אגרות חוב של עצמה בהיקף של מעל 50 מיליון שקל (42 מיליון בחודש מארס והיתר באפריל) ומכיוון שהרכישה נעשתה לפי מחיר הנמוך מהערך בספרים, היא רשמה רווח נאה מהמהלך. חשוב להדגיש כי למרות שעשרות חברות דיווחו על כוונה לרכוש אגרות חוב של עצמן בגלל הירידות בעקבות הקורונה, מעטות עשו זאת במספרים משמעותיים - אלבר מהבודדות. 

הרכישות העצמיות נעשו בשערים של כ-70 אגורות לאגרת כשמאז זינקו אגרות החוב למעל 90 אגורות.  

ההפרשות לירידת ערך וחובות מסופקים ברבעון הסתכמו בסכומים שוליים בניגוד לצפי. החברה שומרת על נזילות יחסית גבוהה וצופה כי את עיקר השפעת המגפה נראה במהלך השנה.

 

הכנסות הרבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-724 מיליון שקל, קיטון של 11% לעומת הרבעון הראשון של 2019. הרווח הנקי הסתכם כאמור ב-13 מיליון שקל קיטון של 42% ביחס לרבעון מקביל, וכאמור החברה היתה אמורה להפסיד אלמלא רווחי המימון. 

 

מזומנים נטו מפעילות שוטפת - החברה שרפה 117 מיליון שקל, כשברבעון הראשון של 2019 החברה הכניסה 106 מיליון שקל מפעילות  שוטפת. עם זאת, תזרים המזומנים הוא סוג של נקודת אור לעתיד שכן ירידה בהיקף הפעילות במקביל למשבר הכלכלי עשויה לשפר את תזרים המזומנים. עסקים שיש להם הון חוזר תפעולי משמעותי ולאלבר בהינתן צי הרבה יש הון חוזר תפעולי גבוה, "נהנים" במשבר מירידה בהון החוזר שמתורגמת לשיפור בתזרים המזומנים. להמחשה - ירידה בהיקף כלי הרכב משמעה באלבר יצירת מזומנים "בדלת האחורנית".

 

ירידה סולידית בהכנסות במהלך חודש מרץ

ענף הליסינג היה מסומן כענף שיפגע משמעותית מהשפעות מגפת הקורונה. עם פרוץ משבר, ענף הרכב חווה ירידה חדה בביקושים הנובעים מאי ודאות ויציבותם הפיננסית של הציבור, שכן רכב נחשב הוצאה משמעותית ואף  למותרות.

החברה דיווחה  כי במהלך  הרבעון הנוכחי  נרשם שיא שלילי בשיעור  הניצולת של צי הרכב, וכי שיעור זה נמוך בכ30% מהרבעון המקביל אשתקד.  מגמת הירידה נמשכה אף לאחר תקופת הדוח ועד לתחילת חודש מאי, אז החלה התאוששות וכיום שיעור הניצולת הממוצעת נמוך ב-17% בהשוואה ל-2019. פעילות השכרת כלי רכב לטווח קצר רשמה ירידה בהכנסות בהיקף של 4 מיליון שקל, בעיקר בגלל הפסקת התיירות בתום הרבעון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בתחום הליסינג נרשמה ברבעון הראשון לשנת 2020 עלייה בהכנסות החברה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. היקף מכירת עסקות ליסינג חדשות עלה בכ-800 עסקות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר בחודשים ינואר ובפברואר 2020 נרשמה עלייה בהיקף ובחודש מרץ 2020 נרשמה רמת מכירות דומה לזו בחודש המקביל.

בחודש אפריל 2020 נרשמה ירידה משמעותית בהיקף מכירת עסקות ליסינג חדשות שהלכה והתמתנה עם החזרה לשגרה.

 

הכנסות מימון משמעותיות ללא הפרשה לירידת ערך

 במהלך חודש מרץ 2020 רכשה החברה אגרות חוב של החברה בערך נקוב של 58 מיליון שקל בתמורה לסך של 42 מיליון שקל.  הפער בין הערך הכלכלי - 42 מיליון שקל לבין ערכם בספרי - 58 מיליון שקל נובע מירידת המחיר בבורסה ומיוחס לעליית סיכון האשראי של החברה.

כאשר מתגלה סממן משמעותי לירידת ערך, לדוגמא מגפת הקורונה, על החברה לבצע שיערוך לנכסיה. החברה אכן ביצעה שערוך לנכסי צי הרכב שבראשותה, שבו עלה כי שווים ההוגן של הרכבים גבוה מעלותם בספרים ועל כן אין להכיר בהפסדים על ירידת ערך. מדובר באומדן של החברה המבוסס על מחירון יצחק לוי. מדובר בהערכה מאוד גמישה ומאוד קריטית לדוחות - מספיקה ירידה של אחוזים בודדים בהערכת שווי הרכבים כדי לחסל את הרווחים של החברה ואף את הונה העצמי.

הפרשה נוספת שעל החברה להכיר היא הפרשה לחובות מסופקים, כלומר הפסדים חזויים על חדלות פירעון של לקוחותיה. נכון לרבעון הראשון החברה לא צפתה סיכון משמעותי ביכולת הפירעון על תיק לקוחותיה המסתכם ב-200 מיליון שקל, ועל כן  הכירה בהפרשה נוספת בסכום לא מהותי. הפסדים בגין ההפרשה המוערכים ב-10 מיליון שקל, עלולים להתבטא בדוחות הרבעון השני.

 

המלחמה על הנזילות

השפעות מגפת הקורונה עוד ימשיכו להשפיע על מצב החברה, ועליה להיות מוכנה. נכון למועד זה לחברה מסגרות אשראי לא מנוצלות בהיקף של 265  מיליון שקל שאותם צופה לנצל החברה במהלך השנה. החברה הנפיקה במהלך חודש פברואר 144 מיליון ש״ח ע.נ אגרות חוב. יתרת המזומנים ושווה מזומנים נכון למועד פרסום הדוחות מוערכת ב-60 מיליון שקל. 

הנהלת החברה צופה שעד לתום שנת 2021 החברה תבצע גיוס בהיקף כולל של 535 מיליון שקל שחלקו גויס בפועל במהלך הרבעון. 

 

תחזיות קודרות להמשך השנה

מגפת הקורונה אכן השפיעה על דוחותיה הכספיים של החברה, אך עיקר השפעתה הייתה בתום הרבעון ועל כן צופה החברה כי היקף ההשפעה יתברר לנו במהלך הרבעון השני, ובמהלך השנה כולה. על פי צפי החברה, בשנת 2020 יחול קיטון בעסקאות הליסינג בהיקף כולל של  40% ביחס  לשנת  2019, וכי 35% מסך העסקאות שהגיעו לתום תקופת הליסינג לא יחדשו את העסקה. עוד צופה החברה כי יחול  קיטון של 10% בהיקף מכירות כלי הרכב ששימשו לליסינג, ועל כן החברה תקטין את היקף צי הליסינג בכ-1000 רכבים.

בתחום ההשכרה, החברה צופה קיטון של 1700 רכבים ביחס לשנת 2020 וכי סך העסקאות להשכרה יסתכמו ב-5,900 רכבים. בכל הנוגע למכירות כלי הרכב, צופה החברה קיטון של 30% בשנת 2020, וקיטון של 15% בעסקאות הטרייד אין.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דן 27/05/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
    מלא לקוחות של אלבר נפגעו מפעילות החברה - יש מלא תלונות בעמוד בפייסבוק שנקרה נפגעי אלבר, שם סיפורים זוועה
  • 11.
    גבריאל 25/05/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    שתי חברות שרימו אותי
  • 10.
    הוא 25/05/2020 10:47
    הגב לתגובה זו
    אתם חברה לא אמינה אתם כאילו מורידים מחירים לפי הצרכן שעומד הדלפק וזה התנהגות של שוק
  • 9.
    ערן 24/05/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    יצרתי קשר איתם לקניית רכב אמרו יחזרו . . כבר שבוע אף אחד לא חוזר אלי מוזר?!
  • 8.
    מיקי 24/05/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    באחרונה יש להם שירות לקוחות מהגרועים ביותר אז מה הפלא?
  • 7.
    זיל הזול 24/05/2020 10:37
    הגב לתגובה זו
    למי שעדיין משקיע באמונה שלמה בחברה שממנפת עצמה לדעת שיבושם לו, בהצלחה!
  • 6.
    גנבים 24/05/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו לגזול, לא תראו שקל השוק מתרסק והמחירים בשמיים
  • חיים 24/05/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    את הענף. ראה מראה קל אוטו.
  • 5.
    שרות הכי גרוע בארץ (ל"ת)
    שמעון 24/05/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חעם בלילה 24/05/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
    מחירים גבוהים ורכבים שבורים רק הם אשמים במצב שהם הגיעו אליו
  • 3.
    יואל 24/05/2020 08:00
    הגב לתגובה זו
    משחקים עם המספרים על מנת שהבעלים יוכלו למשוך דיווידנד. ערך נכסי החברה. במיוחד הרכבים נמוך משמעותית ממה שהם אומרים.
  • 2.
    תשרוד אם תוריד מחירים באופן משמעותי במסגרת תפעולי פרטי (ל"ת)
    רננה 23/05/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם המצב יחמיר אז למה הודיעו על חלוקת דיבידנד??? (ל"ת)
    תוהה 23/05/2020 21:03
    הגב לתגובה זו
  • וממה אתה רוצה שאלעזרע יקנה במכולת?? (ל"ת)
    יואל 24/05/2020 08:01
    הגב לתגובה זו
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט,  מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




אסי לוינגר אנרגיקס
צילום: ענבל מרמרי

אנרג'יקס נפלה אבל המוסדיים עשו רווח מהיר

אנרג'יקס ביקשה לגייס עם דיסקאונט אפקטיבי של כ-9% וגם סיפקה הנמכת תחזית, המניה צנחה אבל המוסדיים שקנו בהנפקה כבר מורווחים; וגם: האכזבות של אנרג'יקס בפולין מול ההצלחות של אנלייט ודוראל בארה"ב האם זה המיקום הגיאוגרפי או איכות הניהול?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנרג'יקס הנפקה

אנרגי'קס אנרג'יקס -1.04%   צנחה בשבוע שעבר, היום היא בירידה קלה. אנרג'יקס הודיעה ברביעי על גיוס הון מהציבור באמצעות הנפקת מניות ואופציות הגיוס הזה גם אמור לדלל את המשקיעים משמעותית וגם ביטא, אז, דיסקאונט שקרוב ל-9% על המחיר בשוק טרום ההודעה. אבל זו לא רק הייתה הסיבה לתגובה החזקה במניה, לצד ההודעה על הגיוס אנרג'יקס צירפה עדכון על התוצאות של השנה.

אנרג'יקס העריכה כי לאור השפעות של ירידה בשערי החליפין, איכות רוח ירודה בפולין ועיכובים בחיבור מתקנים בארצות הברית ובישראל, ההכנסות וה-EBITDA הפרויקטאלי הכוללים לשנת 2025 יהיו נמוכים עד לכ-5% מהרף התחתון של התחזיות השנתיות שלה.

חברת האנרגיה המתחדשת שפעילה בעיקר בפולין תכננה להנפיק כ-20 מיליון מניות חדשות, לצד כ-20 מיליון כתבי אופציה שיצורפו למשקיעים במניות כשכל יחידת הנפקה תכלול 100 מניות ו-100 אופציות. שווי כל כתב אופציה עומד על כ-1.64 שקל, (מבוסס בין היתר על שער מניה של 17.8 שקל, סטיית תקן שבועית של 5.05% ושער ריבית חסרת סיכון של 4.1%) שזה אומר שאתם יכולים לקנות מניה במקום ב-18.02 שקל, המחיר טרום ההודעה ב-16.4 שקל שזה כ-9% דיסקאונט. אנרג'יקס אמרה כי גם בעלת השליטה, אלוני חץ, תשתתף במכרז עם הזמנה של כ-25% מההצעה ותרכוש לפחות 5 מיליון מניות.

הבוקר אנרג'יקס עדכנה כי במסגרת המכרז הגישו המשקיעים המסווגים התחייבויות מוקדמות לרכישת 291  אלף יחידות בהיקף כספי כולל של כ-518 מיליון שקל, כאשר מתוכן תיקח החברה 253 יחידות בהיקף כספי של כ 425 מיליון שקל שבתוך זה גם כלולה ההתחייבות של בעלת השליטה אלוני חץ לרכישת 100,000 יחידות בכ-168 מיליון שקל. המחיר ליחידה שנקבע במכרז הינו 1,675 אג' ואם נחשב את המחיר האפקטיבי של האופציה של כ-1.64 (מבוסס על שער מניה של 17.8 שקל, סטיית תקן שבועית של 5.05% ושער ריבית חסרת סיכון של 4.1%) אנחנו מקבלים מחיר אפטיקיבי של כ-15.11. אנרג'יקס סגרה את חמישי בשער של 1,630 (כשהמשקיעים העריכו שכנראה לא כולם יקבלו הקצאה) כך שיש למוסדיים שרכשו בהנפקה רווח מהיר של כ-7% מול מחיר הגיוס. יש לציין כי האופציות יהיו תנודתיות מאוד אך כך-או-כך יש כאן ארביטראז' של כמה אחוזים יפים.  

פולין מול ארה"ב

אנרג'יקס נהנתה מסביבת מחירים חריגה אבל ה"כשל שוק" שהיה בפולין הולך ומתקן את עצמו. אנרג'יקס נהנתה בשנתיים האחרונות ממחירי חשמל גבוהים מאוד שקיבעה מראש (גידור) בזמן משבר האנרגיה באירופה. רוב ההסכמים האלו פקעו או פוקעים בתקופה האחרונה מה שמאלץ את החברה למכור חשמל במחירי שוק נמוכים משמעותית, ומוביל לירידה בהכנסות.