לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע המגמה החיובית שנרשמה בסוף השבוע שעבר, כאשר לדברי האנליסטים, נתוני המאקרו בארה״ב היו נמוכים מעבר לכל הציפיות ומצביעים כי ההתאוששות של הכלכלה תהיה איטית יותר ביחס להערכות המוקדמות. ברקע, החרפת המשבר בין ארה״ב לסין, כאשר טראפ מודיע על מגבלות ביבוא שבבי Huawei. הזהב שובר שיאים, הנפט מתאושש, והדולר הוא ההגנה המומלצת מפני החוסר ודאות.
המיתון בארה״ב מעמיק
יו״ר הפד, פאואל, הזהיר בשבוע שעבר מפני מיתון מתמשך וחסר תקדים בכלכלת ארה״ב, לדבריו ״ההיקף והמהירות של האטה הכלכלית הם ללא תקדים בעידן הנוכחי והקשים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה״. נראה כי דבריו אינם מוגזמים, כלכלני בנק הפועלים מציינים במסגרת סקירתם השבועית כי ״האינדיקטורים הכלכליים שהתפרסמו בשבוע האחרון מצביעים על עומק המשבר הכלכלי בארה״ב ובעולם, עם ירידה חדה בפעילות הכלכלית ועליה חדה במספר דורשי העבודה״. גם בסין, שנמצאת בשלב מתקדם יותר של היציאה מהסגר, נראה שיפור במגזר התעשייה אך הצריכה הפרטית מתקשה להתאושש.
יחסי ארה״ב- סין
״הממשל האמריקני, ובראשו הנשיא טראמפ, ממשיך לאיים בהטלת סנקציות על סין בשל מה שהם מגדירים כחוסר שיתוף פעולה עם יתר העולם בשלבים הראשונים של התפשטות נגיף הקורונה״ מציינים בבנק הפועלים. הקרע מחריף הבוקר, כאשר הנשיא טראמפ הודיע על כוונתו להטיל מגבלות על יבוא שבבים המיוצרים בסין ע״י חברת Huawei.
למרות המתיחות, הדגישו בבית הלבן ששיחות הסחר בין הצדדים יימשכו. ״המתיחות בין ארה"ב לסין, והתגברות החששות ממיתון ממושך, הביאו לירידות בשווקים הגלובליים בשבוע האחרון. מחיר הזהב המשיך לעלות והגיע לרמת שיא של שבע וחצי השנים האחרונות ומחיר חבית נפט התאושש מעט בשבוע האחרון ועלה לרמה של – 32.5 דולר״ סיכמו בבנק הפועלים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריבית שלילית אינה עומדת על הפרק
על רק ציפיות השווקים והלחץ מהבית הלבן, נשיא הפד חזר והדגיש כי ריבית שלילית איננה אופציה. הפד החל לרכוש קרנות ETF המתמחות באג״ח קונצרני, ומודיע כי בקרוב תכנית הרכישה תתבצע ישירות אל מול הגופים המנפיקים. אושרה חבילת חילוץ נוספת בדרך על סך 3 טריליון דולר, ע״י בית הנבחרים האמריקאי. התוכנית מיועדת לסייע למשקי בית ולרשויות במדינות שונות בארה״ב, אך גוררת אחריה התנגדות מנשיא המדינה וחבריו מהמפלגה הרפובליקנית כי התוכנית בהיקף ״מופרז״.
לונג דולר - הגנה הכי טובה מפני הירידות במניות
המתאם בין שערו של השקל ביחס לדולר לבין מדד המניות האמריקאי היה כמעט מושלם בשנתיים האחרונות, כפי שניתן לראות בגרף הבא, אשר צורף לסקירתו השבועית של אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
״החשיפה הדולרית הוכיחה את עצמה כהגנה מצוינת מפני ירידות במניות. המשקיעים הישראליים שמעוניינים להגדיל דפנסיביות של פוזיציה מנייתית יכולים פשוט להסיר הגנה מטבעית של חשיפה מנייתית בחו"ל ובכך גם לקבל הגנה וגם לחסוך בעלויות״, כותב זבז'ינסקי.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לדבריו, הפוטנציאל להפסד מפני ייסוף השקל במקרה ששוק המניות ימשיך לעלות יחסית מוגבל היום, מכיוון שלהערכתו בנק ישראל יהיה אגרסיבי יותר מהרגיל בהגנה מפני התחזקות השקל לאור האטה בצמיחה וירידה באינפלציה.
- 10.גבריאל 17/05/2020 23:56הגב לתגובה זולפי דעתי הכי טוב לגדר את עצמכם מפני ירידות השוק בקניית זהב וסחורות לאור העובדה שהפד לא מפסיק להדפיס דולרים ובכך מוריד את ערך המטבע. מי שישמור דולרים יפסיד.
- יואל 18/05/2020 14:54הגב לתגובה זודולר בלבד השאר בלוף המניות רולטה
- 9.דובי 17/05/2020 22:15הגב לתגובה זוצחק תשובה עושה הסדר חוב , תספורת 75 אחוז באגח של דלק קבוצה כפי שעשה בדלק נדלן
- 8.בקורונה היו עליות. תבנית. (ל"ת)אנונימי 17/05/2020 21:37הגב לתגובה זו
- 7.למה דולר אם רק עליות- הכל דבש- פחחחחחחחחח (ל"ת)יוסי 17/05/2020 21:33הגב לתגובה זו
- 6.עמית 17/05/2020 21:24הגב לתגובה זומה הסיבה ליאיגה דווקא בהן? מה יעלה/יוריד אותן בהמשך?
- 5.מספיק עם הנבואות האלה אף אחד באמת לא יודע מה יהיה (ל"ת)שלמה 17/05/2020 21:20הגב לתגובה זו
- 4.ירידות (ל"ת)כלכלן 17/05/2020 20:32הגב לתגובה זו
- 3.דלק קבוצה 17/05/2020 20:13הגב לתגובה זותספורת
- 2.רון 17/05/2020 19:45הגב לתגובה זוזה מה שמציעים כאן לטווח הבינוני ?
- 1.נביא זעם #1921 17/05/2020 19:44הגב לתגובה זותמכרו הכל כדי שאוכל לקנות במחירי מבצע לטווח ארוך. תודה מראש, נביא זעם #1921
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
