ביל אקמן
צילום: מצגת יוטיוב

איזו מניה ירדה ב-30% מתחילת השנה - וביל אקמן ממש אוהב אותה?

המשקיע המיליארדר, שרק לפני 3 חודשים הפך 27 מיליון דולר ל-2.6 מיליארד, מסביר למה הוא אוהב את מניית QSR ומה כוללת אסטרטגיית ההשקעות שלו במניות
ארז ליבנה | (12)

מה כל כך מיוחד במניית רסטורונט ברנדס אינטרנשיונל (סימול: QSR), שהמיליארדר והמשקיע האגדי, ביל אקמן, יחד עם עוד אנליסטים בכירים, חושבים שהיא מהמניות שהכי כדאי להחזיק בהן?

>>איך הפך ביל אקמן 27 מיליון ל-2.6 מיליארד

 

החברה הקנדית, ששווי השוק שלה הוא כ-14.7 מיליארד דולר, היא בעצם זכיינית של שלושה מותגים מובילים של רשתות fast food אמריקאיות והן בורגר קינג, רשת בתי הקפה טים הורטונס ופופאייז. החברה מעסיקה 6,300 עובדים, אך מתחילת השנה כמובן שנפגעה, יחד עם כל העולם, מהשפעות וירוס הקורונה.

 

מתחילת השנה, מניית החברה ירדה מרמה של 64.7 דולר למניה, לרמה של 48.9 דולר נכון לאתמול. ירידה של 30%. זה כמובן בשל היותה חשופה לחלוטין לסקטור המסעדנות, בין הנפגעים העיקריים מהמגפה.

 

אבל זה לא מעניין את אקמן ואת האנליסטים. החברה של אקמן, פרשינג קפיטל סקוור (סימול: PCS) הודיעה כי הגדילה את החשיפה שלה למניית QSR ב-45.5%, או בכמעט 10 מיליון מניות נוספות – מה שהופך אותו למחזיק של 9.6% מהחברה.

 

אז מה מעניין ב-QSR?

למה? לדעתם של אנליסטים רבים המניה נסחרת בתת שווי בשל המצב. המצב הוביל להמלצת רכישה על ידי 15 אנליסטים ועוד 3 אנליסטים שממליצים לשמור על המניה. העניין הוא, שמי שרוכש את המניה מתכנן להרוויח עליה ב-2021.

 

"הדבר החשוב ביותר עבורי הוא לראות שאיכות העסק היא גבוהה מאוד. זה צריך להיות עסק עם תזרימי הכנסה פשוטים וניתנים לחיזוי", מסביר אקמן את ההתעניינות במניה וגם במניות אחרות – זאת בדומה לאסטרטגיית הצפת הערך של וורן באפט.

 

גם בריאן ביטנר, מי שנחשב לאנליסט הבכיר באופנהיימר, סבור שמדובר בהזדמנות מצוינת לקניה ומכנה אותה "הבחירה הגבוהה שלו ב-CAP הגדול" – כשלהערכתו המניה נסחרת בדיסקאונט של 27%. בנוסף, הוא סבור שכל 3 הרשתות יחזרו לעבודה רגילה בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלון רום 08/05/2020 17:43
    הגב לתגובה זו
    מעניין.
  • 8.
    י 08/05/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל עליה של פי 5...אתם מדברים על 30 אחוז?..סתם לדוגמא dal...וחברת בואינג...יש מלא אופציות טובות בשוק ..גם חברות בניה נסחרות בפחות מחצי שווי...אם לא עכשיו אז מתי?
  • 7.
    גיא 08/05/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה בתנאי שסגרי הקורונה יגמרו.
  • 6.
    דוד ס 08/05/2020 00:44
    הגב לתגובה זו
    אם כבר מי שמרוויח מהסיפור של בורגר קינג וטים הורטון זה 3G Capital ו וורן באפיטמ- brkb ולא חברה זכיינית , חבל על קריאת הכתבה
  • 5.
    לרון 07/05/2020 19:41
    הגב לתגובה זו
    מי שלא בעניינים לא מבין ,כתוב hold כשכוונת האנליסט היא למעשה מכור sell
  • 4.
    סוחר ותיק 07/05/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    את כל הנפילות בגלל הקורונה היא כבר הספיקה לתקן. כל מי שקונה את המנייה הזו ימשיך לספוג הפסדים. בהמשך למגמה שהחלה, כאמור באוגוסט 2019.
  • עמי 08/05/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    סומך על אקמן הרבה יותר ממך.הרווחתי בעקבותיו יפה.אל תקלל סתם- יא נוכל.לא מוסיף לך כבוד..
  • תמימה 08/05/2020 03:04
    הגב לתגובה זו
    מה אינטרס הפצת המידע השגוי ?
  • 3.
    כלכלן 07/05/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
    ע"פ רוב האנליסטים. מציע להעיף עליה מבט ב-יאהו פייננס, לפני שבולעים בשקיקה את השטויות שנכתבות בביזפורטל ע"י עושי-שוק.
  • 2.
    30% בדיוק ? (ל"ת)
    עאקמאן 07/05/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אתה לא נותנים קרדיט ליאהו כשאתם מתרגמים כתבה שלהם? (ל"ת)
    miriam 07/05/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
  • לרון 07/05/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    וגם רצוי "גילוי נאות" מחזיק לא מחזיק!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.