הבהלה לזהב השחור תגיע
בשני העשורים האחרונים מחירי הנפט חווים תנודתיות גבוהה והגיעו כעת לשפל. כמו כל שינוי בשוק מפותח, הדבר נובע מהיצע וביקוש. לפני שנדון בכך, ראוי להבהיר כי מחיר הנפט העולמי אינו אחיד. אין מחיר אחד בכל רגע נתון, אלא מגוון מחירים כתלות באזור האספקה: WTI (טקסס), Brent (הים הצפוני) וכו'. ההבדלים הופכים משמעותיים, במיוחד ברמת המחירים העכשווית.
כניסת ארה"ב לתמונה כשחקנית מרכזית: ישנן מדינות עתירות משאבים טבעיים כמו סעודיה ורוסיה, שסיפקו במשך שנים את התיאבון הגובר לנפט של אוכלוסיית העולם. בשנים האחרונות הייתה מהפכה: ארצות הברית הצליחה, בעזרת טכנולוגיה חדשנית ומתוחכמת, להפיק את הזהב השחור מבארות שנחשבו ריקות והפכה למעצמת נפט. אולם, התהליך יקר ודורש מחיר גבוה ביותר (כ-40 דולר לחבית).
חלק מיצרניות הנפט הגדולות בעולם מאוגדות באופ"ק+, במטרה לתאם ולהגביל תפוקות, כדי לשמר מחיר גבוה. הבעיה, שאם הארגון מצמצם את היקף הייצור - המחיר עולה, אך במקביל, נתח השוק פוחת ונתפס בידי האמריקאים. לקלחת נוספים אגו, גיאו-פוליטיקה וטסטוסטרון. בדיון של אופ"ק+ ממארס 2020 התברר כי סעודיה ורוסיה נמצאות בעימות, שבמסגרתו אינן מסכימות להפחית תפוקות נפט, ואפילו מנסות להגבירו.
בצד השני, החברות האמריקאיות במלכוד. הן לקחו הלוואות רבות כדי לממן רכישת בארות וציוד, וכעת נדרשות לתחזק את ההלוואות בתשלומי ריבית שוטפים. הן מפיקות נפט, גם במחיר הפסד, בשל ההעדפה לשלם תשלומי הלוואה, ולהימנע מחדלות פירעון. היינו, למרות מחיר נמוך, חברות הנפט בארה"ב ממשיכות ליצור עוד היצע.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביקוש: כל מדינות העולם צמאות לנפט, שמשמש לתחבורה, לתעשייה ועוד. יש המנסים לשנות את ההתמכרות לדלק מאובנים ע"י מעבר למקורות אנרגיה מתחדשים וירוקים יותר. המגמה חיובית ורצויה, אך עדיין נמצאת בשלבים מאוד מוקדמים ובהיקפים קטנים. ברבות השנים, בעקבות הפיתוח המואץ של סין, התיאבון של מעצמת העל לנפט הולך וגובר והיא יוצרת ביקושים עולמיים אימתניים. זו אחת הסיבות לעליית המחיר מ-20-40 דולר לחבית עד סוף שנות התשעים, למעל 60 ברוב השנים שאחרי.
משבר הקורונה: בדיוק כשסעודיה ורוסיה החליטו לייצר יותר נפט, רוב העולם נכנס לסגר ולהקפאת הפעילות הכלכלית. הביקוש לנפט נעלם בזמן שההיצע זינק. כתוצאה מכך מאגרי הנפט העולמיים, מחסני החירום ומכליות הענק מלאים בסחורה שאין לה קונה והמחיר צונח. בעבר, במצב דומה, חברות הנפט, התעופה ובתי הזיקוק היו רוכשים בכמויות. הפעם, בשל חוסר הוודאות, מכלי אחסון גדושים, ומצוקת מזומנים - הביקוש נעלם.
מה לגבי תחנות הדלק בישראל?
המחיר הנמוך של הנפט לא צפוי לבוא לידי ביטוי ממשי בעלות הדלק בישראל. הדבר נובע מחישוב מחיר הדלק, שמאפשר לבתי הזיקוק למכור לפי עלות הרכישה, ומהעובדה שכ-65% מהמחיר הינו מס (בלו). לאחרונה, בשל המצב, ריאד ומוסקבה התעשתו וסיכמו על צמצום נרחב בהיצע. הסכמה הנראית כמעט ומאוחר מדי.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
נוכח החוסר הממשי במכלי אחסון לנפט, ובשל החוזים העתידיים, שכוללים התחייבות של הקונה לקבל סחורה ממשית במחיר קבוע מראש, המשקיעים הסכימו למכור בהפסד ממשי. הם עשו שיקול קר, הבינו שאין מקום אחסון ומוכנים לשלם למישהו אחר שייקח את ההתחייבות לקבלת הנפט. זה מצב קיצוני שכולל הזדמנויות להשקעה.
צריך להמתין מקסימום שנתיים. כל זמן שחוסר הוודאות יימשך, מחיר הנפט עלול לדשדש ולהישאר נמוך. הכלכלה העולמית תחזור לאט ובזהירות למסלול כשיקרה לפחות אחד משלושה דברים: חיסון, תרופה או מערך בדיקות רחב ומהיר. כל אחד מהנ"ל יאפשר חזרה מסוימת לפעילות כלכלית ממשית, שתיצור ביקושים ועלייה במחיר הנפט. במקרה הגרוע, זה יקרה תוך שנתיים. יש מי שישכיל לנצל את ההזדמנות ולהרוויח הרבה כסף על העלייה הצפויה.
הכותב הינו הלל בש מרצה בכיר בפקולטה למנהל עסקים במרכז האקדמי לב וכן מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארטאופשנס
- 12.עידן 08/05/2020 14:16הגב לתגובה זותודות לראש ממשלה שהשחיתות אורך חיים בשבילו ושאר נבלות בכנסת ישראל מימין ומשמאל רובם מושחתים שם והכל מותר על חשבון הציבור
- 11.לרון 07/05/2020 18:43הגב לתגובה זוברמתו לתקופה יעזור לערי חוף כמו חיפה!
- 10.לרון 07/05/2020 18:41הגב לתגובה זומגביל את עצמו!!!!
- 9.10 דולר גג 07/05/2020 13:08הגב לתגובה זוכל הסיבות בכתבה לעלייה של מחירי הנפט רלוונטיות לתחילת שנות ה 2000 . העולם השתנה
- 8.ג'ק 07/05/2020 11:11הגב לתגובה זוהבריאות של האנשים ושל כדור הארץ מעדיפה אנרגיות נקיות ובטוחות כמו אנרגיה סולארית ודומות לה . יש לברך על כל ירידה בשימוש באנרגיה מזהמת כמו פחם נפט או גז .
- 7.קומונסנס 07/05/2020 07:55הגב לתגובה זוזה מה שמביאה שחיתות הפוליטיקאים לעולם ובמקום השקעה באנרגיה נקיה משקיעים בזהום
- 6.אנונימי 06/05/2020 16:45הגב לתגובה זוההפך מחיר הנפט יזנק!! לחצי מהחברות לא ישתלם להפיק יותר. ומכך יהיה חוסר. ואז המחיר יקפוץ פי2
- 5.היה מתרגל שלי בתואר (ל"ת)דודו 05/05/2020 22:32הגב לתגובה זו
- אז ???????????? (ל"ת)בידי 09/05/2020 09:47הגב לתגובה זו
- 4.אני 05/05/2020 22:03הגב לתגובה זואני לא כל כך מבין איך לאפשרות של חוסר בהיצע בהמשך הדרך.סביר שחלק לא קטן מהבארות יסגר וכשהביקוש יעלה יהיה מחסור בהיצע.כדי לפתוח את חלק מהבארות הללו מחיר הנפט יהיה חייב להיות מאוד אטרקטיבי ליצרניות.
- חוסר הבנה 05/05/2020 22:54הגב לתגובה זוזה לא כפתור ON-OFF אם ניתן היה לסגור בארות - מזמן היו מורידים את התפוקה. יש כאן מאזן אימה - באר שנסגרת ישנה סכנה שלא ניתן יהיה לפתוח אותה מחדש - אתה מפסיק את הזרימה - הבאר מתמוטטת. הרוסים חשבור על להפיק ולשרוף את הנפט על מנת לא לאבד את הבארות
- 3.כתבה כזאת גם אני יכול לכתוב (ל"ת)ערק 05/05/2020 21:36הגב לתגובה זו
- 2.זה מאוד נחמד שאתם מארחים כתבים חיצוניים, אבל כדאי לשמור גם על איכות הכתבה. כתבה זו לא חידשה שום דבר וסיכמה תוכן שנכתב עשרות פעמים בחודש האחרון. (ל"ת)למערכת ביזפורטל 05/05/2020 19:59הגב לתגובה זו
- 1.לא רלוונטי 05/05/2020 18:47הגב לתגובה זורק מי שקונה חוזים על מחיר הנפט יכול להרוויח משהוא שמתקרב לכותרות "הנפט עלה ב 30 אחוז בחודשיים" . מי שיקנה את XOM CVX או USO לא יראה רווחים בסדר כודל כזה כי הכול כבר מגולם במחיר המניות או תעודות הסל
- האמיתי 05/05/2020 20:15הגב לתגובה זומהשפל עלתה ארבעים וחמש אחוז אני מחזיק כמובן
- האמיתי 05/05/2020 20:05הגב לתגובה זוהתעודה בסיכון בינוני כבר עלתה המשפחה בארבעים אחוזים אתה יכול לבדוק תכף אספר מספר נייר יותר טוב שלא תאמין למה שכותבים כאן כל המומחים
- לא רלוונטי 05/05/2020 19:13הגב לתגובה זובתרבות הכותרות הנפט עולה היום 17 אחוז - במציאות רק החוזה הקרוב עולה 17 אחוז - לכן XOM CVX לא זזות כמעט
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
