רכבת קלה
צילום: יחצ

בצל הקורונה: בירושלים מתחילים לקדם 2 קווי רכבת קלה נוספים

בעירייה החלו קידומם של הקו הסגול והקו התכלת של הרכבת הקלה וכן של שתי התחנות התת-קרקעיות של הקו הכחול. מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי: "הקו הסגול יאפשר את האצת ההתחדשות העירונית בשכונות הוותיקות בעיר" 
ארז ליבנה | (8)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, החליטה לקדם את הקווים הסגול והתכלת וכן תוכנית לתחנות תת-קרקעיות של הקו הכחול. הדיון התקיים באמצעות מערכת וידאו מרחוק ובהתאם לנוהל הפעילות של מוסדות התכנון שפרסם מינהל התכנון והנחיות משרד הבריאות.

הקו הסגול צפוי לעבור בשכונות קרית מנחם, קרית היובל, רמת דניה, רמת שרת, מלחה, גוננים ותלפיות. אורכו של התוואי- כ-12 ק"מ והוא כולל כ-18 תחנות, מתוכן 11 תחנות משותפות עם קווים אחרים. מדובר הקו היחיד שהוא קו מזרח-מערב שישרת מוקדים חשובים בעיר בהם בית החולים הדסה עין כרם, קניון מלחה ואזור תלפיות. 

הקו יתחבר בחלקו לקווים שכבר אושרו - הקו האדום בהדסה עין כרם, הקו הכחול בשכונת מלחה, הקו הירוק בתלפיות. הממשק עם קווי הרכבת הקלה הנוספים יאפשר גמישות רבה לנוסעים באמצעות החלפות בין הקווים השונים. 

כמו כן, הוועדה קבעה בהחלטתה כי קידום הקו יכלול גם את האמצעים המשלימים שיאפשרו הנגשה מקסימאלית אל תחנות הרכבת הקלה כדוגמת דרגנועים, מסועים, מעליות. זאת, כדי לייצר חיבור של הולכי הרגל אל התחנות, גם אם המגורים נמצאים בטופוגרפיה שונה ממיקומה של התחנה. 

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי ציינה כי "מדובר בקו שיאפשר את מעבר רכבת קלה בשכונות שעוברות תהליכי התחדשות עירונית, וכן יאפשר מתן שירותי הסעת המונים תוך חיבורים מהירים למוקדי שירותים ותעסוקה ויאפשר השלמה של מערכת קווי הרכבת הקלה עירונית". 

הקו הכחול והתוכניות לתחנות תת קרקעיות

הקו התכלת הינו מקטע באורך כקילומטר, הצפוי לעבור בשכונות שמואל הנביא ומעלות דפנה. הקו יחבר בין הקו הכחול העובר במרכז העיר לבין תוואי הרכבת הקלה המגיע לאוניברסיטה העברית בהר הצופים. התוואי שכאמור, יחבר בין שני קווים שכבר אושרו (האדום והכחול), יאפשר נסיעה רציפה בין דרום העיר לבין שכונת הר הצופים וישרת בעיקר את תושבי אזור גוננים המבקשים להגיע לאוניברסיטה העברית בהר הצופים. 

כמו כן, הוועדה החליטה על קידומן של שתי תחנות תת קרקעיות שיוקמו כחלק מהתוואי של קו הכחול בשכונת גאולה. הוועדה דנה בכניסות והיציאות של התחנות כדי לאפשר גישה מיטבית לתחנות. חשוב לציין כי מיקום התחנות אינו משנה את התוואי התת-קרקעי שאושר בתכנית הקו הכחול. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שלוש התכניות הוגשו על-ידי עיריית ירושלים, ביזמת צוות תכנית אב לתחבורה. החלטות אלו של הוועדה המחוזית מצטרפות להחלטת שר האוצר, משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ על אישור יציאה להליך מכרז להקמת הקו הכחול, שאושר בוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים שאושר בשנת 2017. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דירה=קורת גג 21/04/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    א 17/04/2020 07:14
    הגב לתגובה זו
    ביזיון של תחבורה תחזירו את האוטובוסים (היברידיים והרבה!)
  • 3.
    שואל בכללי,האם בוטל בינתיים,רכבת הקלה בראשון לציון? (ל"ת)
    לגבי ראשון לציון 14/04/2020 01:45
    הגב לתגובה זו
  • מורדם ולא מונשם (ל"ת)
    הקו החום 21/04/2020 00:38
    הגב לתגובה זו
  • הוצא לחלת... (ל"ת)
    מצעד האיוולת 15/04/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכאל 13/04/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
    בזמן שממשלה מממנת יותר ממליון מובטלים ונותנת תקציבי עתק לעזרה לעסקים - צריך לחסוך בקופה הציבורית
  • יוסי 14/04/2020 06:34
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר הנגיף ייעלם הסיכוי שהוא שב ומתעורר קלוש. וגם לזה ימצאו פיתרון
  • 1.
    ראשל"צ 13/04/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
    התח"צ, אם בזירוז הקמת הקו החום, ואם בצעדים להחזרת רכבת ראשונים לתפקוד ישיר לת"א לאחר הקורונה,
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.