קאר שולץ
צילום: יחצ

טבע מזנקת ב-8%, תשואות האג"חים יורדות לשפל

החברה משלימה זינוק של יותר מ-100% מהשפל שקבעה באוגוסט האחרון, כאשר הלחץ הפיננסי סביב החברה יורד משמעותית. במקביל, הדיווחים על בעיות בפריימריז הראשון של המחנה הדמוקרטי, שמדגיש את סוגיית מחירי התרופות בארה"ב, מעניק רוח גבית לכל הסקטור
עמית נעם טל | (7)

ברקע למגמה החיובית בשווקים, מניית טבע (סימול:TEVA) בולטת במיוחד עם זינוק של 8% לשיא של 8 חודשים. מניית החברה משלימה זינוק של 103% מהשפל שקבעה באוגוסט האחרון. 

במקביל לעליות במחיר המניה, תשואות האג"חים של החברה ממשיכות לרדת. התשואה על אגרות החוב לשנת 2021 יורדת כעת לרמה של 2.9% בלבד. התשואה על אגרות החוב לשנת 2026 עומדת על 5.4% בלבד, לעומת תשואה של 9.1% שנרשמה באוגוסט האחרון. 

שלשום הודיעה טבע על הצלחה בשלב 2 לניסוי ב-Ajovy ביפן (לכתה המלאה). מדובר בשבוע מצוין עבור החברה, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה החברה כי קיבלה אישור של ה-FDA למזרק האוטומטי של תרופת AJOVY לטיפול והפגת כאבי מיגרנה.

בתוך כך, נראה כי כל סקטור התרופות בארה"ב מקבל היום דחיפה משמעותית מהאירועים האחרונים בפריימריז של המחנה הדמוקרטי בארה"ב באיווה. אמש נפתחה ההצבעה הראשונה בארה"ב כאשר הדמוקרטיים החלו להצביע על המועמד שלם לרשות המפלגה הדמוקרטית ונראה כי הכאוס חוגג במחנה זה כאשר יש מספר רב של תקלות טכניות בספירת הקולות. מיליוני דמוקרטיים מאשימים כעת את המפלגה כי ניסתה שוב לעוות את התוצאות לטובת מועמדים מסויימים על חשבון  ברני סנדרס. 

נזכיר כי סוגיית מחירי התרופות בארה"ב חזרה לכותרות בארה"ב בתקופה האחרונה, בעיקר מצד המועמדים הדמוקרטיים (לכתבה המלאה). הכאוס בהצבעה באיווה וחוסר ההסכמה בתוך המחנה הדמוקרטי מעלה את הסבירות לכישלון נוסף של הדמוקרטיים מול טראמפ. תעודת הסל IBB, העוקבת אחר הסקטור מטפסת ב-2.4% בתגובה. 

במקביל נציין כי החברה פורצת מבחינה הטכנית כאשר מניית החברה פורצת את רמת ה-10.8 הדולרים למניה, רף שהיה התנגדות עבור מניית החברה בחודשים האחרונים. נציין כי בגרף מניית החברה יש "גאפ" שנוצר במאי 2019, עם פרסום הדו"חות של החברה. 

גרף של מניית החברה בשנים האחרונות: תסגור את ה"גאפ" מ-2019?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בזל פ"ת 05/02/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    עיקרי התוכנית סגירת 10 אתרי ייצור של החברה , מהן בארץ אתר הייצור בכפ"ס
  • צחי 05/02/2020 19:23
    הגב לתגובה זו
    אם זה נכון טבע תעלה עוד 18 אחוז
  • 5.
    איפה כל אלו שחגגו על כישלונה נעלמו אל האופק (ל"ת)
    דני 05/02/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תוך 3 שנים חוזרת לימי הזוהר (ל"ת)
    שמוליק 05/02/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מניית ת"א 35 לשנת 2020/21 (ל"ת)
    די 04/02/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רפי 04/02/2020 19:39
    הגב לתגובה זו
    יאללה טבע, תני לנו איזה 60-70% השנה...
  • 1.
    רפי 04/02/2020 19:39
    הגב לתגובה זו
    יאללה טבע, תני לנו איזה 60-70% השנה...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social