דלק נוסף לשווקים בחודש הקרוב?
למרות החששות מהאטה הכלכלית בעולם בעקבות נגיף הקורונה, שוקי המניות החזירו ביומיים האחרונים את רוב הירידות שנרשמו בשבוע שעבר והם לא רחוקים מרמות שיא כל הזמנים. הפעולות החריגות שביצע הבנק המרכזי בסין הם הגורם העיקרי להתעלמות השווקים מהאירועים בסין, אך גם לממשל האמריקני יש חלק חשוב.
הממשל האמריקני הוא הצרכן הגדול ביותר של דולרים בעולם ולכן כל תנודה ברמת המזומנים שהוא מחזיק בקופתו משפיעה על כל השוק. כאשר קופתו עולה (ע"י גיוסי אג"ח/מיסים) המשמעות היא שיש פחות כסף זמין בשוק ורזרבות הבנקים יורדות. תהליך הפוך מתרחש שהממשל מוריד את קופת המזומנים שלו – יותר כסף זמין בשוק ורזרבות הבנקים עולות בהתאמה. בגלל שהתנודות משפיעות על הרזרבות במערכת הבנקאית, לתנודות אלו יש השפעה כמו שינויים במאזן הפד' (תוכנית רכישות/צמצום מאזן).
בגלל שהוצאות הממשל האמריקני הן בדר"כ קבועות, מאוד קל לעקוב אחריהן (גם אם הכמויות שונות, התאריכים בדר"כ דומים). הגרף הבא של Nordea הוצג באתר לקראת סוף ינואר (לכתבה המלאה) והוא מציג את התנהגות קופת האוצר השנה מול החודשים הראשונים של 2019. ביומיים האחרונים הוציא הממשל האמריקני קרוב ל-80 מיליארד דולר. במקביל לתהליך, רזרבות הבנקים בארה"ב עלו ביומיים האחרונים בסכום דומה. עם התמיכה שמספקים הרשויות בסין ביומיים האחרונים למערכת הבנקאית במדינה, קל מאוד להבין מדוע השווקים מתעלמים כעת מהמתרחש סביב נגיף הקורונה.
כפי שניתן לראות, במהלך חודש פברואר צפויה קופת האוצר של ארה"ב לרדת משמעותית כאשר הממשל האמריקני יגדיל את הוצאותיו ובמקביל ישלם החזרי מס רבים. ההשפעה היא כאמור כמו של QE עבור המערכת הבנקאית, דבר שצפוי להעניק רוח גבית לשווקים במהלך רוב החודש הקרוב כאשר שיא התמיכה צפוי להתרחש בתחילת מרץ. בנוסף, ניתן לראות את עונת המיסים באפריל הקרוב, אירוע שהפד' חושש ממנו ולכן הודיע כי הוא צפוי להמשיך לתמוך בשוק עד לאירוע זה.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך כך, משרד האוצר האמריקני פרסם אמש את צפי הגיוסים שלו לחודשים הקרובים. הממשל האמריקני צופה כי הוא יגייס במהלך הרבעון הראשון של 2020 כ-367 מיליארד דולר, ירידה של 22 מיליארד דולר מהערכות שלו בחודש אוקטובר, כאשר בסוף הרבעון צפויה קופתו לעמוד על 400 מיליארד דולר.
- 5.יניב 67 04/02/2020 21:16הגב לתגובה זוהשאלה היא באיזה סקטור מתפתחת בועה שתתפוצץ ראשונה...
- 4.דירה = קורת גג 04/02/2020 20:05הגב לתגובה זודירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
- דביל (ל"ת)יוסי 04/02/2020 22:17הגב לתגובה זו
- 3.העליות לא יגמרו (ל"ת)מנהיגי העולם בטירוף 04/02/2020 19:23הגב לתגובה זו
- 2.זה מתחיל להראות שבכל יוצא משליטה!!! (ל"ת)חצב 04/02/2020 19:14הגב לתגובה זו
- ממש לא 04/02/2020 20:01הגב לתגובה זוממשיכים עם הכסף בחינם
- 1.בובי הגנב 04/02/2020 18:50הגב לתגובה זו1. הדמוקרטים רוצים במפלת טראמפ… גם הסינים… וגם האיראנים… 2. הפד צריך (חייב) להעלים- לקחת מהציבור כסף שיצר מאוויר. נפילה חזקה של שוק המניות תשרת את כוווווולם, חוץ מ- טראמפלה
- יש כסף בחינם (ל"ת)ממש לא 04/02/2020 20:01הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
